جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

در پی انتشار تصاویری از تصادف شاهین سایپا در شبکه های اجتماعی؛ ایمنی شاهین سایپا نمره قبولی گرفت

شنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب: 797409
افزایش عبور و مرور در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ و سفرهای نوروزی در سال ۱۴۰۱ با انتشار تصاویری از برخی تصادفات در فضای مجازی همراه بود که قضاوت های مختلفی روی خودروهای تولید داخلی را در پی داشت.
در پی انتشار تصاویری از تصادف شاهین سایپا در شبکه های اجتماعی؛ ایمنی شاهین سایپا نمره قبولی گرفت
به گزارش جهان نيوز به نقل از پایگاه خبری «عصر خودرو»، یکی از بازیگران این تصاویر جدیدترین محصول صنعت خودرو ایران یعنی سایپا شاهین بود که در دو سوژه تصادف با سمند و تویوتا کرولا به موضوعی برای کارشناسی عموم جامعه در زمینه ایمنی تبدیل شد. در همین زمینه ضمن بازخوانی پرونده ایمنی شاهین که آن را از دیگر محصولات صنعت خودرو ایران کاملا متمایز می کند به نقاط قوت این محصول در زمینه ایمنی و دریافت نمره قبولی در «عمل» خواهیم پرداخت.

در پرونده اول یعنی تصادف شاهین با کرولا، تویوتا کرولا از عقب به شاهین برخورد کرده بود که به خساراتی در بخش درب موتور، جلوپنجره و احتمالا رادیاتور منجر شده بود اما در نقطه مقابل تنها چند خراشیدگی روی سپر شاهین بوجود آمده بود. این در حالی است که در این شرایط تصادف، دیاق های نصب شده پشت سپر خودرویی مانند کرولا حداقل موجب شکستن سپر یا ضربه به درب صندوق می توانند بشوند اما آنچه از تصاویر این تصاف بر می آید، مقاومت قابل توجه شاهین است تا بر تمامی تئوری های ایمنی این خودرو روی کاغذ، در عمل نیز صحه بگذارد.

پرونده دوم تصادف معروف و پرحاشیه شاهین مربوط به دوازدهم فروردین ماه و تصادفی نسبتا سنگین با خودرو سمند می شود. در این تصادف که خودرو سمند دچار حادثه سنگین شده و حتی نیروهای امدادی برای خروج سرنشینان مجبور به برش سقف خودرو شده اند، علی رغم برخی اظهار نظرها، کیسه های هوای شاهین باز شده و تغییری در حالت ستون ها که نخستین مشخصه ایمنی ضعیف خودرو است بوجود نیامده و تنها بخش دماغه خودرو ضربه را به خود جذب کرده است. در این بخش بهتر است بار دیگر استاندارد ایمنی شاهین در زمینه کیسه های هوا را بررسی کنیم.

سایپا پیش از ورود شاهین به بازار ویدیویی از تست رسمی باز شدن کیسه های هوای این خودرو در موسسات اروپایی که موفق به اخذ استاندارد معتبر اروپایی ECE را منتشر کرد. ویدیویی که برای نخستین بار به صورت رسمی توسط خودروسازان ایرانی در زمینه ایمنی خودروها و تست های مربوطه منتشر می شد و نشان دهنده اطمینان کامل سایپا از توانمندی این محصول جدید در زمینه ایمنی بود.  یکی از اصلی‌ترین تست‌های اجباری از سال 2018، تست نهایی کیسه‌های هوا در شرایط بازشو بر روی خودرو و تصادف است. در این روش کیسه‌های هوای SRS و SRP مورد بررسی دقیق‌تری قرار می‌گیرند و میزان بازشدن، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تاثیرگذاری در استانداردهای مختلف بررسی می‌شود.

سایپا در طراحی و تولید شاهین تحول های متعددی را رقم زده اما بدون شک تحول این خودروساز در زمینه ایمنی با شاهین موضوعی است که به عنوان قطه عطفی در صنعت خودرو کشور به حساب می آید. شاهین نخستین خودرو ایرانی است که به سراغ یکی از سخت ترین تست های ایمنی برای کسب استاندارد و تاییدیه ECE اروپا رفته است.تست تصادف و تأییدیه ECE R95 یکی از شش جزء اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپاست.

تست تصادف ECE R95 به این گونه اجرا می‌شود که خودروی مورد نظر ثابت است و جسمی متحرک به جرم 950 کیلوگرم (MDB EEVC=950Kg)  با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت با زاویه 90 درجه‌ای به بخش کناری خودرو برخورد می کند. این تست، که Side Impact Test هم نام دارد، سلامت راننده (ES-2) را مورد بررسی قرار می دهد و با درنظر گرفتن برخی پارامترها بر روی خودرو و همچنین بررسی سازه پس از تصادف، اعتبارنامه ECE R95 به آن خودرو اعطا می شود.

حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستون ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C ، مهار صحیح نیروی وارد در نقطه R، امکان باز شدن درها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه گیر داخل درها و جلوگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی و... موجب شده شاهین حتی بدون داشتن کیسه های هوای کناری و پرده‌ای، استاندارد ارتقا یافته ECE R95 را به دست آورد و به این ترتیب، در جایگاه ایمن ترین خودروی ملی قرار بگیرد.

عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستون ها و ثبات جایگاه ستون ها و زوایای آن دقیقا همان نکته ای است که در تصادف این خودرو و سمند مشاهده می شود. موضوعی که سلامت سرنشینان در داخل کابین را تضمین می کند و با حفظ ساختار استاندارد کلی خودرو از ورود ضربات به سرنشینان جلوگیری و با حفظ استقامت کابین از آسیب رسانی از طریق شکست قطعات جلوگیری می کند. ایمنی خودرو در درجه نخست به ایمنی سرنشینان مربوط می شود و شاهین در این زمینه علاوه بر ویدیو های منتشر شده از سوی سایپا و توصیفات عملکرد و بهبود های آن در ویدیو و تصاویری که در شبکه های اجتماعی منتشر شد نیز نشان داد که در عمل نیز یکی از ایمن ترین خودروها بازار ایران است.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *