شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
آخرین اخبار از تحولات فلسطین؛

۶۰ هزار فلسطینی نماز جمعه اقامه کردند/ هشدار «حماس» به «تل‌آویو»

جمعه ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب: 797272
آخرین خبرها حاکی از آن است که صهیونیستها پس از زخمی کردن ۱۵۲ فلسطینی و بازداشت ۴۰۰ تَن دیگر در «مسجدالاقصی»، اقدام به عقب نشینی از این مسجد کرده اند.
۶۰ هزار فلسطینی نماز جمعه اقامه کردند/ هشدار «حماس» به «تل‌آویو»
به گزارش جهان نيوز: تحولات اراضی اشغالی در سایه تشدید تجاوزات رژیم صهیونیستی به ویژه علیه «مسجدالاقصی» وارد فاز تازه ای شده است. نظامیان رژیم صهیونیستی از شب گذشته تاکنون بارها مسجدالاقصی را هدف شدیدترین و وحشیانه ترین حملات خود قرار داده‌اند.

وقوع درگیری‌های شدید در «نابلس» / زخمی شدن یک صهیونیست در حیفا
منابع رسانه‌ای اعلام کردند که به دنبال وقوع درگیری‌های شدید میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها در شهر «نابلس» واقع در کرانه باختری ۱۹ فلسطینی به شدت زخمی شدند. نظامیان رژیم صهیونیستی در جریان درگیری‌های مذکور از گلوله‌های جنگی و گازهای اشک آور علیه فلسطینیان استفاده کردند. این درحالی است که یک دختر ۱۵ ساله فلسطینی نیز با ضربات چاقو یک شهرک نشین صهیونیست را در حیفا زخمی کرد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند که حادثه مذکور ناشی از عملیات مقاومتی نبوده و یک حادثه جنایی محسوب می‌شود. گفتنی است، درگیری‌ها میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها هم اکنون در نقاط مختلف کرانه باختری ازجمله بیت دجن، بیتا، طولکرم و… در جریان است.

ادعای نفتالی بنت: برای مقابله با همه سناریوها آماده‌ایم
نخست وزیر رژیم صهیونیستی جلسه‌ای را با مقام‌های امنیتی برای بررسی درگیری‌های امروز در قدس اشغالی تشکیل داد و بر سرکوب فلسطینی‌ها در مسجدالاقصی تأکید کرد. نفتالی بنت در این جلسه گفت: ما برای همه سناریوها آماده‌ایم و نیروهای امنیتی اسرائیل آماده انجام هر مأموریتی هستند.

«یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به تحولات قدس اشغالی گفت: به آزادی عبادت پیروان همه ادیان در قدس پایبندیم. هدف ما این است که شرایط را برای اقامه نماز ایمن در خلال ماه رمضان در مسجد الاقصی فراهم کنیم. اقدامت خشونت بار صبح امروز در مسجد الاقصی قابل بخشش نیست و با روح ادیانی که همه ما به آن ایمان داریم، تعارض دارد.

وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به این حوادث گفت: ما هیچ علاقه‌ای نداریم که کوه معبد (مسجد الاقصی) به مرکز خشونتی تبدیل شود که در آن به مسلمانان و یهودیان آسیب رسانده شود.

سازمان همکاری اسلامی تعرض صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی را محکوم کرد
سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای تعرض اشغالگران صهیونیست به مسجد الاقصی و حمله به نمازگزاران فلسطینی در ماه مبارک رمضان را به شدت محکوم کرد. سازمان همکاری اسلامی تاکید کرد که اقدام جنایتکارانه اشغالگران صهیونیست موجب جریحه‌دار شدن احساسات و عواطف امت اسلامی شده است. این سازمان خواستار اقدام فوری جامعه بین‌الملل برای توقف تجاوزات مکرر صهیونیست‌ها علیه مسجد الاقصی شد.

پیشتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس پیرامون تحولات جاری در قدس و حمله اشغالگران اسرائیلی به مسجد الاقصی تاکید کرد: ما تحت هر شرایطی از مسجد الاقصی دفاع خواهیم کرد و اشغالگران در قدس و مسجد الاقصی هیچ جایی ندارند.

هنیه اظهار داشت که در برابر عربده‌کشی و تعرض صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی تنها دو گزینه وجود دارد: یا ادامه اشغالگری و جنایات دشمن و قربانی کردن صهیونیست‌ها در داخل مسجد الاقصی یا حضور فلسطینیان در این مسجد به منظور تثبیت وجهه اسلامی قدس و مسجد الاقصی.

وی اظهار داشت که این ما ملت فلسطین و امت اسلامی هستیم که در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کنیم و تحت هر شرایطی از مسجد الاقصی دفاع خواهیم کرد. اسماعیل هنیه تاکید کرد که هر چقدر هم که زمان بگذرد، بالاخره در نبرد اراده و هویت بر دشمن پیروز خواهیم شد.

مقام ارشد سازمان ملل: اقدامات تحریک آمیز در اماکن مقدس متوقف شود
تور وینسلند، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد در روند صلح خاورمیانه در واکنش به موج جدید حملات صهیونیست‌ها به قدس اشغالی و مسجد الاقصی گفت: ما عمیقاً نگران وخامت اوضاع امنیتی در قدس هستیم و اقدامات تحریک آمیز در اماکن مقدس باید متوقف شود.

وی ادامه داد: من از رهبران سیاسی و مذهبی همه طرف‌ها می‌خواهم که به آرام کردن اوضاع کمک کنند. وینسلند تصریح کرد: سازمان ملل در تماس نزدیک با همه طرف‌ها و شرکای اصلی خود در منطقه برای آرام کردن اوضاع است.

این مقام ارشد سازمان ملل گفت: ما از مقامات دو طرف می‌خواهیم که فوراً تنش‌ها را کاهش دهند. به دنبال یورش وحشیانه نظامیان صهیونیست به نمازگزاران فلسطینی در «مسجدالاقصی» طی صبح امروز جمعه، ده‌ها فلسطینی بازداشت و مجروح شدند.

چین از تشدید تنش‌ها و تلفات غیرنظامیان در فلسطین ابراز نگرانی کرد
وزارت امور خارجه چین در واکنش به حملات نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و نمازگزاران فلسطینی اعلام کرد: پکن به شدت نگران تلفات غیرنظامیان ناشی از تشدید درگیری بین فلسطینی‌ها و اسرائیل است.

در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه چین در این خصوص آمده است: امیدواریم همه طرف‌های ذیربط آرامش و خویشتنداری را برای جلوگیری از تشدید تنش و خارج شدن اوضاع از کنترل به کار گیرند.

در واکنشی مشابه، وزارت امور خارجه اردن نیز تعرض نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و حمله وحشیانه به نمازگزاران فلسطینی در این مسجد را محکوم کرد. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین هم اعلام کرد: تحولات اخیر نشان می‌دهد که اشغالگران به دنبال تسلط بر مسجدالاقصی و تقسیم آن هستند. «بنت» و «هرتزوگ» در خصوص تلاششان برای کنترل اوضاع، دروغ می‌گویند.

عضو ارشد حماس: اشغالگران صبر مقاومت را امتحان نکنند
«سامی ابو زهری» از اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به موج جدید حملات صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی گفت: حمله اشغالگران به مسجد الاقصی و تعرض به نمازگزاران در آن به منزله اعلام جنگ است.

ابو زهری تصریح کرد: به رژیم اشغالگر توصیه می‌کنیم صبر مقاومت را امتحان نکند. وی ادامه داد: هجوم به مسجد الاقصی و حمله به نمازگزاران دلیلی بر تمایل اشغالگران به منفجر کردن اوضاع و مغایر با ادعاهای دروغین آنها برای حفظ آرامش است.

این در حالی است که جنبش حماس پیشتر به سران رژیم اشغالگر درباره هرگونه تجاوز به الاقصی و نمازگزاران در آن هشدار داده بود و از ملت فلسطین خواسته بود برای دفاع از مسجد الاقصی بسیج شوند و نقشه‌های شوم اشغالگران را ناکام بگذارند.

هزاران فلسطینی نماز جمعه را اقامه کردند
منابع عرب زبان اعلام کردند که علیرغم اتخاذ تدابیر امنیتی شدید توسط نظامیان رژیم صهیونیستی در تمامی ورودی‌های منتهی به مسجدالاقصی، قریب به ۵۰ هزار فلسطینی امروز با حضور در این مسجد به اقامه نماز جمعه پرداختند.

زخمی شدن ۸ نیروی پلیس رژیم صهیونیستی در «مسجدالاقصی»
رسانه‌های رژیم صهیونیستی امروز جمعه از زخمی شدن ۸ نیروی پلیس این رژیم در جریان درگیری با فلسطینیان در «مسجد الاقصی» خبر دادند. بر اساس این گزارش، پیشتر شخصیت‌ها، گروه‌ها و نهادهای مختلف فلسطینی به جنایات اخیر صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی واکنش نشان دادند و آن را به شدت محکوم کردند. در همین ارتباط، «فوزی برهوم» سخنگوی حماس گفت: حمله وحشیانه اشغالگران به نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی را به شدت محکوم می‌کنیم.

وی افزود: هرگونه عواقب و پیامد خطرناک این جنایت متوجه دشمن صهیونیستی است. ملت فلسطین این بار نیز همانند گذشته بر دشمن پیروز خواهد شد و به یاری مسجد مبارک الاقصی و نمازگزاران خواهد شتافت.

این شخصیت فلسطینی در ادامه اظهاراتش یادآور شد: نبرد در مسجد الاقصی، نبرد همه فلسطینیان، مقاومت و تمامی آزادگان امت است. همه فلسطینیان را به حضور در مسجد الاقصی و دفاع از نمازگزاران فلسطینی در داخل آن فرامی‌خوانیم.

هنیه: تحت هر شرایطی از مسجدالاقصی دفاع می‌کنیم
اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس پیرامون تحولات جاری در قدس و حمله اشغالگران صهیونیست به مسجد الاقصی تاکید کرد: ما تحت هر شرایطی از مسجد الاقصی دفاع خواهیم کرد و اشغالگران در قدس و مسجد الاقصی هیچ جایی ندارند.

هنیه اظهار داشت که در برابر عربده‌کشی و تعرض صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی تنها دو گزینه وجود دارد: یا ادامه اشغالگری و جنایات دشمن و قربانی کردن صهیونیست‌ها در داخل مسجد الاقصی یا حضور فلسطینیان در این مسجد به منظور تثبیت وجهه اسلامی قدس و مسجد الاقصی.

وی اظهار داشت که این ما ملت فلسطین و امت اسلامی هستیم که در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کنیم و تحت هر شرایطی از مسجد الاقصی دفاع خواهیم کرد. اسماعیل هنیه تاکید کرد که هر چقدر هم که زمان بگذرد، بالاخره در نبرد اراده و هویت بر دشمن پیروز خواهیم شد.

عزیمت فلسطینیان به سمت مسجدالاقصی برای اقامه نماز جمعه
شبکه المیادین اعلام کرد: علیرغم اقدامات سرکوبگرانه گسترده صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان در مسجدالاقصی، شمار زیادی از شهروندان فلسطینی به منظور اقامه نماز جمعه هم اکنون عازم مسجدالاقصی شده اند.

واکنش اردن به اقدامات خصمانه صهیونیست‌ها
وزارت خارجه اردن تعرض پلیس رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و حمله وحشیانه به نمازگزاران فلسطینی در این مسجد را محکوم کرد. این وزارتخانه در بیانیه خود خواستار توقف فوری اقدامات خصمانه صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی شد.
 

تشکیلات خودگردان: «هرتزوگ» و «بنت» دروغ می‌گویند
وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد: تحولات اخیر نشان می‌دهد که اشغالگران به دنبال تسلط بر مسجدالاقصی و تقسیم آن هستند. «بنت» و «هرتزوگ» در خصوص تلاششان برای کنترل اوضاع، دروغ می‌گویند.

عقب‌نشینی صهیونیست‌ها از مسجد الاقصی پس از بازداشت بیش از ۴۰۰ نفر
نظامیان اشغالگر اسرائیلی پس از حملات وحشیانه به نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی به ویژه مصلای قبلی که به زخمی شدن بیش از ۱۵۰ نفر و بازداشت بیش از ۴۰۰ نفر دیگر انجامید، به طور کامل از این مسجد عقب‌نشینی کردند. هم اکنون هزاران نفر از فلسطینیان در پی بازگشایی درهای مسجد الاقصی در حال ورود به این مسجد هستند.
 
بیانیه وزارت اوقاف و امور دینی فلسطین
وزارت اوقاف و امور دینی فلسطین بیانیه‌ای را در خصوص آخرین تحولات اراضی اشغالی به ویژه در قدس و مسجدالاقصی، صادر کرد. در بیانیه مذکور آمده است: تعرض به مسجد الاقصی اوضاع را به سمت جنگی دینی پیش خواهد برد.
 

واکنش‌ها به حمله جنایتکارانه صهیونیست‌ها به «مسجدالاقصی»
شخصیت‌ها، گروه‌ها و نهادهای مختلف فلسطینی به جنایات اخیر صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی واکنش نشان دادند و آن را به شدت محکوم کردند. در همین ارتباط، «فوزی برهوم» سخنگوی حماس گفت: حمله وحشیانه اشغالگران به نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی را به شدت محکوم می‌کنیم. هرگونه عواقب و پیامد خطرناک این جنایت متوجه دشمن صهیونیستی است. ملت فلسطین این بار نیز همانند گذشته بر دشمن پیروز خواهد شد و به یاری مسجد مبارک الاقصی و نمازگزاران خواهد شتافت.

وی در ادامه اظهاراتش افزود: نبرد در مسجد الاقصی، نبرد همه فلسطینیان، مقاومت و تمامی آزادگان امت است. همه فلسطینیان را به حضور در مسجد الاقصی و دفاع از نمازگزاران فلسطینی در داخل آن فرامی‌خوانیم.

جهاد اسلامی فلسطین نیز اعلام کرد: حمله وحشیانه به نمازگزاران، جنایتی خطرناک است که مسئولیت تمامی تبعات و پیامدهای آن متوجه دشمن صهیونیستی است. تشکیلات خودگردان فلسطین هم در بیانیه‌ای عنوان کرد: رژیم صهیونیستی به دنبال تبدیل نبرد سیاسی به جنگی دینی است که همه را به آتش خواهد کشید. هرگونه تعرض به مسجد الاقصی خط قرمز است. دست‌درازی به مسجد الاقصی اقدام خطرناکی است که به جنگی بی‌پایان در منطقه منجر خواهد شد.

وزیر امور قدس در تشکیلات خودگردان گفت: مسئولیت هرگونه پیامد تعرض به مسجد الاقصی متوجه دولت رژیم صهیونیستی است. آنچه در جریان است، نقض آشکار وضعیت تاریخی حاکم بر مسجد الاقصی است. از جامعه بین‌الملل از جمله آمریکا می‌خواهیم جلوی ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی را بگیرند.
 

زخمی شدن بیش از ۱۰۰ فلسطینی و ۳ صهیونیست در «مسجدالاقصی»
وزارت بهداشت فلسطین در بخش دیگری از بیانیه خود عنوان کرده است: شمار مجروحان حملات وحشیانه نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی تا این لحظه به ۱۵۲ نفر افزایش یافته است.

این در حالی است که در جریان درگیری‌ها در مسجدالاقصی نیز سه نیروی نظامی رژیم صهیونیستی به شدت زخمی شدند. گفته می‌شود که صهیونیست‌ها در دور جدید حملات خود به مسجدالاقصی طی امروز جمعه، از بمب‌های صوتی و گلوله‌های پلاستیکی علیه فلسطینیان استفاده کرده‌اند.

شهادت یک فلسطینی دیگر در «جنین»
وزارت بهداشت فلسطین امروز جمعه بیانیه‌ای را در خصوص اوضاع انسانی در اراضی اشغالی به دنبال تشدید اقدامات خصمانه صهیونیست‌ها، صادر کرد.

بر اساس این گزارش، در بیانیه وزارت بهداشت فلسطین آمده است: یک جوان فلسطینی دیگر که شب گذشته در جریان درگیری‌ها با صهیونیست‌ها در جنین زخمی شده بود، امروز بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسید.

محاصره «مسجد الاقصی» توسط اشغالگران صهیونیست
آخرین خبرها حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی به دنبال تشدید درگیری‌ها در مسجدالاقصی تمامی راه‌های منتهی به این مسجد در قدس اشغالی را مسدود کرده‌اند. گفته می‌شود که نظامیان صهیونیست، مسجدالاقصی را تحت محاصره خود درآورده‌اند و همچنان شماری از نمازگزاران در این مسجد حضور دارند.

خطیب مسجدالاقصی: ه صهیونیست‌ها درباره تداوم تعرض به «مسجدالاقصی» هشدار می‌دهیم

شیخ «عکرمه صبری» خطیب «مسجدالاقصی» امروز جمعه در سخنانی به رژیم صهیونیستی درباره تداوم تعرض به این مسجد هشدار داد. وی گفت: به صهیونیست‌ها درباره برگزاری مراسم ذبح و قربانی، هشدار می‌دهیم.

بر اساس این گزارش، خطیب مسجدالاقصی افزود: متأسفانه صبح امروز شاهد آن بودیم که نظامیان رژیم صهیونیستی در جریان یورش صبح امروز به مسجدالاقصی، نمازگزاران را به وسیله گلوله‌های جنگی مورد هدف قرار دادند. دشمن صهیونیستی در سایه سکوت کشورهای اسلامی و پشت کردن آشکار به معراجگاه پیامبر اسلام (ص)، جنگی بزرگ را علیه آن به راه انداخته است.

شیخ عکرمه صبری اظهار داشت: حملات اشغالگران صهیونیست به مسجدالاقصی همچنان ادامه دارد. هدف صهیونیست‌ها خالی کردن کامل مسجدالاقصی از فلسطینیان است. از کشورهای عربی می‌خواهم به مسئولیت خود عمل کرده و جلوی اقدامات صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی را بگیرند.

وی در ادامه تأکید کرد: سران تشکیلات خودگردان فلسطین ملزم به عمل کردن به مسئولیت‌های خود در حمایت از مسجدالاقصی هستند.
 

یورش وحشیانه صهیونیست‌ها به «مسجدالاقصی» / ۵۹ نفر زخمی شدند
نظامیان صهیونیست صبح امروز در ادامه اقدامات وحشیانه خود به نمازگزاران فلسطینی در «مسجدالاقصی» یورش بردند. به دنبال این یورش وحشیانه درگیری‌های شدیدی میان صهیونیست‌ها و فلسطینیان درگرفت.

رسانه‌های خبری اعلام کردند که صهیونیست‌ها در جریان درگیری‌های مذکور از گازهای اشک‌آور و گلوله‌های جنگی علیه فلسطینیان در مسجدالاقصی استفاده کردند. این درگیری‌ها به زخمی شدن ۵۹ فلسطینی منجر شد.

این در حالی است که وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که به دنبال درگیری‌های شب گذشته میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها در نابلس واقع در کرانه باختری ۳۵ شهروند فلسطینی به شدت زخمی شدند.

شب گذشته همچنین هزاران فلسطینی با تجمع در مسجدالاقصی اعلام کردند که تا آخرین نفس به دفاع از این مسجد مقدس ادامه می‌دهند. آنها شعارهایی را در حمایت از «محمد ضیف» فرمانده شاخه نظامی حماس سر دادند.

الازهر وحشیگری صهیونیست‌ها علیه فلسطین و مسجدالاقصی را محکوم کرد
الازهر مصر تروریسم و تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌های بی دفاع و اجازه به شهرک نشینان برای یورش به مسجدالاقصی و هتک حرمت آن در مقابل دیدگان جامعه بین الملل و سکوت شرم آور آن را به شدت محکوم کرد.

همچنین سیاست مفتضحانه یک بام و دو هوا و رها کردن فلسطینی‌ها در مقابل رژیم درنده خوی صهیونیستی بدون رعایت کوچک‌ترین حقوق انسانی و بشردوستانه، از سوی الازهر مورد محکومیت قرار گرفت.

الازهر روز در بیانیه‌ای تاکید کرد که اقدام رژیم صهیونیستی در کشتار فلسطینی‌های بی دفاع در کرانه باختری و نوار غزه و دیگر مناطق فلسطین در ماه مبارک رمضان با ادعای مبارزه با تروریسم لکه ننگی بر پیشانی بشریت و جامعه بین المللی است که ضعف این رژیم تروریستی و وحشیگری آن را نشان می‌دهد.

الازهر همچنین به ملت فلسطین و خانواده‌های شهدای فلسطینی تسلیت گفت و ابراز امیدواری کرد که اسرای بیگناه از زندان‌ها آزاد و حق غصب شده به صاحبان آن بازگردد و فلسطین و مسجدالاقصی از ظلم و جور ظالمان و گردن کشان حفظ شود.
 

شهادت ۱۷ فلسطینی طی ماه جاری در کرانه باختری
تجاوزات رژیم صهیونیستی به کرانه باختری در ماه آوریل ۲۰۲۲ افزایش یافته و همزمان عملیات مقاومت فلسطین برای مقابله با جنایات این رژیم تشدید شده است. تا کنون ۱۷ فلسطینی در تیراندازی نظامیان صهیونیست در کرانه باختری به شهادت رسیده‌اند و عملیات مقاومت فلسطین نیز به کشته شدن ۳ شهرک نشین و زخمی شدن ۳۴ صهیونیست دیگر منجر شده است.
 
در تاریخ یکم آوریل، «احمد یونس صدقی الاطرش» جوان ۲۸ ساله فلسطینی به عنوان اولین شهید در تیراندازی نظامیان صهیونیست در الخلیل به شهادت رسید.

رژیم صهیونیستی از بستن کامل کرانه باختری و گذرگاه‌های غزه خبر داد
ارتش رژیم صهیونیستی از بستن کامل کرانه باختری و گذرگاه‌های نوار غزه از روز جمعه تا شامگاه روز شنبه خبر داد. بر اساس این گزارش، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: از فردا تا شامگاه شنبه آینده کرانه باختری را به طور کامل بسته و گذرگاه‌های غزه را می‌بندیم. «آویخای ادرعی» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای گفت که این تصمیمات درپی ارزیابی اوضاع امنیتی و بمناسبت عید پسح یهودیان اتخاذ شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *