جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
پنجاهمین روز جنگ در اوکراین؛

مذاکره برای آزادی ۱۶۹ نیروی اوکراینی/ تحریم ۳۹۸عضو کنگره آمریکا/ تائید حمله اوکراین به رزمناو روسی

پنجشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب: 797180
در پنجاهمین روز حمله روسیه به اوکراین، حمله اوکراین به یک رزمناو روسی علاوه بر برجای گذاشتن خسارت، منجر به آشکار شدن نشانه های تغییر معادله جنگ شد.
مذاکره برای آزادی ۱۶۹ نیروی اوکراینی/ تحریم ۳۹۸عضو کنگره آمریکا/ تائید حمله اوکراین به رزمناو روسی
به گزارش جهان نيوز، در پنجاهمین روز جنگ اوکراین، روسیه حمله به رزمناو خود از سوی اوکراین را تائید کرد. این خود نشان می‌دهد که صحنه و معادله جنگ اصلاً آنچنان که روسیه پیش بینی می‌کرد به پیش نرفته است.

تحولات لحظه به لحظه اوکراین را می‌توانید در این گزارش دنبال کنید:

۱۲:۳۱ هشدار روسیه درباره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو
دیمیتری مدودف نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه درباره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هشدار داد و گفت: به این ترتیب شمار دشمنان رسمی روسیه بیشتر شده و  طبیعتا مجبور به تقویت مرزهای خود خواهیم بود.

۱۱:۱۰ تحریم ۳۹۸عضو کنگره آمریکا و ۸۷سناتور کانادایی از سوی روسیه 
وزارت خارجه روسیه از تحریم ۳۹۸ عضو کنگره آمریکا خبر داد و اعلام کرد که این اقدام در مقام مقابله به مثل انجام می‌شود.

در بیانیه ای جداگانه، وزارت خارجه روسیه از اعمال تحریم علیه ۸۷ سناتور کانادایی هم خبر داد و اعلام کرد که در آینده نزدیک اقدامات بیشتری علیه واشنگتن و اتاوا اتخاذ خواهد شد.همزمان، یکی از دیپلمات های بلندپایه جمهوری چک در مسکو هم اخراج شد.

۱۰:۴۲ حمله پهپادی به نیروهای روس بر روی پل ایزیوم
ارتش اوکراین مدعی شد ستون نیروهای روس را که قصد عبور از پل ورودی به شهر «ایزیوم» را داشته با استفاده از پهپاد منهدم کرده است.
این شهر در منطقه خارکیف قرار دارد.

۱۰:۲۸ مذاکره برای آزادی ۱۶۹ نیروی گارد ملی اوکراین
مقامات اوکراینی می گویند که مذاکره برای تبادل ۱۶۹ نیروی گارد ملی این کشور که در سایت هسته ای چرنوبیل اسیر شدند، در جریان است.

۹:۴۰ احتمال سفر یک مقام بلندپایه آمریکا به اوکراین
وبگاه پولیتیکو نوشت که دولت واشنگتن به احتمال زیاد یک مقام بلند پایه را برای دیدار با ولودیمر زلنسکی همتای اوکراینی به کی یف خواهد فرستاد.

هنوز تصمیم نهایی درباره این فرد گرفته نشده اما گزینه ها شامل رئیس جمهور آمریکا، معاون وی، وزیر خارجه یا وزیر دفاع آمریکا است.

۹:۰۰ استفاده اوکراین از مجرمان با سابقه به عنوان نیروی رزمی
ارتش روسیه می گوید اوکراین از زندانیان با سابقه جرایم سنگین برای ایجاد ۳ گردان نظامی ملی گرا در منطقه خارکیف استفاده می‌کند.

۸:۳۰ استرالیا گازپروم را تحریم کرد
دولت کانبرا در ادامه اتخاذ رویکرد خصمانه علیه مسکو، ۱۴ شرکت روسی از جمله گازپروم (شرکت ملی نفت و گاز روسیه)را تحریم کرد.

۰۴:۵۵ مسکو حمله ارتش اوکراین به ناو روسی را تائید کرد
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که تمامی خدمه کشتی جنگی «مسکوا» که اواخر شب چهارشنبه توسط اوکراین در دریای سیاه مورد اصابت موشک کروز قرار گرفت، پس از انفجار مهمات که منجر به آتش سوزی در کشتی شد، تخلیه شده‌اند.

رسانه‌های دولتی روسیه به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش دادند که رزمناو «مسکووا» در نتیجه انفجار مهمات پس از آتش‌سوزی، آسیب جدی دید و خدمه آن تخلیه شدند.

عصر چهارشنبه اوکراین اعلام کرده بود که یک کشتی جنگی روسیه را در دریای سیاه هدف قرار داده و به آن آسیب رسانده است. «الکسی آرستویچ»، دستیار رئیس جمهور اوکراین گفت که این ناو جنگی روسیه احتمالاً تا ۵۱۰ خدمه به همراه داشته است.

۰۳:۳۷ خودداری ماکرون از به کاربردن «نسل‌کشی» درباره اوکراین
«امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه از تکرار و حمایت از اظهارات «جو بایدن»، همتای آمریکایی خود درباره اقدامات ارتش روسیه در اوکراین به عنوان «نسل کشی» خودداری کرد.

ماکرون روز چهارشنبه در گفتگویی با تلویزیون ۲ فرانسه بدون اشاره به اظهارات روز گذشته بایدن علیه روسیه گفت که حملات و تنش لفظی به صلح بیشتر در اوکراین کمک نمی‌کند.

بایدن یک روز قبل از این در سخنرانی خود در آیووا با حمله لفظی به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و خطاب به خانوارهای آمریکایی گفته بود: «بودجه خانواده‌ها و توانایی شما برای پرکردن مخازن سوخت ماشین تان، نباید بستگی به اعلان جنگ یک دیکتاتور در نیمه دیگر جهان داشته باشد که در حال نسل کشی است.»

بایدن پیشتر هم رهبر روسیه را «جنایتکار جنگی» خوانده و گفته بود که این مرد «نمی‌تواند در قدرت بماند.»

۰۲:۵۷ وزیر خزانه داری آمریکا خواستار تحریم روسیه از سوی دیگر کشورها شد
«جانت یلن»، وزیر خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه در یک سخنرانی در شورای آتلانتیک گفت که کشورهایی که با تهاجم روسیه به اوکراین همراه هستند ممکن است با انزوای جهانی روبرو شوند.

پیشتر نیز آمریکا از چین خواسته بود که کمک به روسیه را کاهش دهد و از کشورهایی مانند هند خواسته که موضع سخت‌تری در قبال روسیه اتخاذ کنند.

وزیرخزانه داری آمریکا همچنین با اشاره به موقعیت چین و در خواست از این کشور برای پای بندی به تحریم روسیه افزود: «ما نمی‌توانیم به کشورها اجازه دهیم از موقعیت خود در بازار در مواد خام، فناوری یا محصولات کلیدی استفاده کنند تا بتوانند اقتصاد ما را مختل کنند یا از اهرم‌های ژئوپلیتیکی ناخواسته استفاده کنند.»
مرجع : مهر
برچسب ها: اوکراین جنگ روسیه
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *