کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راهکارهای زاکانی برای مبارزه با فساد چه بود؟

24 فروردين 1401 ساعت 12:22

سامانه شفافیت جهت مقابله با فساد و شفاف شدن قراردادها و فعالیت‌ها در شهرداری تهران راه اندازی شد ولی اطلاعات جهت بازدید شهروندان از سال 98 بارگذاری نشد و حالا سخنگوی شهرداری تهران می‌گوید در ماه‌ آینده بروزرسانی سایت شفافیت نهایی خواهد شد و همه معاونت‌ها و سازمان‌ها اقدامات لازم برای بارگذاری اطلاعات را آغاز کرده‌اند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، شهروندان پایتخت مطالبات زیادی از مدیران شهری دارند از توسعه حمل و نقل عمومی گرفته تا کاهش آلودگی هوا و ترافیک، اما مبارزه با فساد هم از دیگر مطالبات تهرانی از شهردار تهران و شورای شهری‌ها است.

با توجه به اینکه مجموعه شهرداری به نوعی پیشانی دستگاه‌های اجرایی به شمار می‌رود، بنابراین کوچک‌ترین کاستی در این مجموعه موجبات بدبینی جامعه را فراهم می‌سازد، به همین دلیل مبارزه با فساد در شهرداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بر همین اساس انتخاب شهردار تهران توسط شورای شهری‌ها بر اساس ملاک‌های مختلف از جمله مبارزه با فساد صورت گرفت و این موضوع توسط همه اعضای منتخب شورای شهر مورد توجه بوده است.

۳ راهکار زاکانی برای مبارزه با فساد در شهرداری
 علیرضا زاکانی شهردار تهران معتقد است که در شهرداری با چند مورد از جمله اصلاح رویه‌ها، هوشمند کردن فرایندها و همچنین مسئولیت‌پذیری خود پرسنل مبارزه با فساد را  می‌توان به سرانجام رساند. وی درباره این موضوع گفت:پرسنل ما خیلی خوب هستند و وقتی با مسئولیت‌پذیری صیانت را به دست بگیرند، بسیاری از مشکلات رفع می‌شود. 

با تشدید نظارت تخصصی، برخورد با فساد را دنبال می‌کنیم
وی اظهار کرد: به علاوه، با تشدید نظارت تخصصی، برخورد با فساد را دنبال می‌کنیم. در واقع، با این موارد امکانی برای ما فراهم می‌شود که بتوانیم با شفافیت بالا مسیر کار خودمان را همراه با تلاش و کوشش در جهت پیشرفت و آبادانی شهر دنبال کنیم و هم در این مسیر شاهد پاکی و خدمت شایسته باشیم. 

تشکیل خزانه واحد در جهت شفافیت در شهرداری
همچنین شهردار تهران گفت: در شهرداری ۱۲۰۰ حساب و جزایر مالی متعدد وجود داشت که در جهت ایجاد شفافیت آنها را تبدیل به یک حساب واحد کردیم در واقع خزانه واحد شفافیت بر درآمدهای شرکت‌های تابعه ایجاد می کند و در این مدت به ما کمک کرد که به انضباط مالی برسیم.

  مقابله با فساد در شهرداری آغاز شده/ گزارش های عملکرد شهرداری در سامانه شفافیت ارائه شود
شورای شهری‌ها می‌گویند هرچند مقابله با فساد در شهرداری آغاز شده ولی باید گزارش های عملکرد شهرداری در سامانه شفافیت ارائه شود. احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید گزارش های عملکرد شهرداری در سامانه شفافیت ارائه شود، هنوز گزارش سال قبل کامل نیست، گزارش ها به صورت تخصصی و جدولی ارائه شده که برای مردم قابل فهم نیست و ریز هزینه‌هایی که مردم باید بدانند و مشخص شود که کجا هزینه شده است، در گزارش وجود ندارد که معاونت اقتصادی باید در نوع ارائه گزارش در سامانه شفافیت بازنگری کند.

عضو شورای شهر با بیان اینکه باید ضعف سامانه شفافیت جبران شود، یادآور شد: در بخش هزینه ها و تملک دارایی سرمایه ای و مالی متوسط جذب ۳۲ درصد است. شهرداری تهران در این زمینه ۶۸ درصد عقب است و باید در فرصت باقی مانده تا تفریغ بودجه در اردیبهشت ماه، این موضوع جبران شود و شهرداری حساسیت داشته باشد.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران  ادامه داد: رسانه ملی در بخش‌های مختلف خبری از شفافیت شهرداری‌های کوچک به دلیل انتشار فیش حقوقی شهرداران‌شان قدردانی کرد و از مابقی شهرداران نیز خواست که فیش حقوقی خود را منتشر کنند.

وی بیان داشت: این در حالی است که شورای شهر تهران مصوبه‌ای دارد که براساس آن باید مزایده‌ها، مناقصه، سفرهای خارجی، فیش حقوقی و ... در شهرداری منتشر شود سامانه باید زودتر بروزرسانی شود لذا از  شهردار تهران می‌خواهم که نسبت به بارگذاری اطلاعات بر روی سامانه اقدام کنند.

سامانه شفافیت حتما به روزرسانی می‌شود/ از اواخر سال 98 اطلاعات بارگذاری نشده است
درباره این موضوع به سراغ عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران رفتیم وی در این زمینه به خبرنگار فارس، گفت: سامانه شفافیت حتما به روزرسانی می شود حدود دو سال می‌گذرد این سامانه بروزرسانی نشده و حتی از اواخر سال 98 و اوایل 99 اطلاعات لازم بارگذاری نشده است.

وی افزود: مدیریت شهری در دوره جدید به دلیل موضوع تغییرات مدیریتی، انتصابات جدید و فرآیندهای کاری مقداری طول کشید که اقدامات لازم را در بروزرسانی سامانه شفافیت انجام دهد و اکنون با جدیت این مسأله در دست اجرا است.

همه معاونت‌ها و سازمان‌ها اقدامات لازم برای بارگذاری اطلاعات را آغاز کرده‌اند
وی با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر هم پیگیر این قضیه هستند و بر آن تأکید دارند گفت:‌همه معاونت‌ها و سازمان‌ها اقدامات لازم برای بارگذاری اطلاعات را آغاز کرده‌اند و نهاد پیگیری‌کننده این مسأله در شهرداری مرکز سلامت اداری شهری است که این مرکز زیرمجموعه معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران قرار دارد.

 هر اطلاعاتی که الزام قانونی برای انتشار آن باشد حتما در سامانه شفاف بارگذاری خواهد شد
وی در پاسخ به این پرسش که آیا سامانه جدیدی برای بارگذاری اطلاعات ایجاد می‌شود یا همان سامانه قبلی بروزرسانی می‌شود گفت:‌همان سامانه قبلی بروزرسانی و بهینه می‌شود و هر اطلاعاتی که الزام قانونی برای انتشار آن باشد حتما در سامانه شفاف بارگذاری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مسائلی مانند سفرهای خارجی و همه قراردادها در شهرداری و زیرمجموعه‌های آن بر اساس مصوبه مربوطه در شورای شهر باید در سامانه شفاف بارگذاری شود، گفت: البته الزام قانونی برای انتشار رسمی و علنی حقوق‌ها و دستمزدها نیست ولی با این وجود این موضوع به سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام می‌شود و آنها در جریان حقوق‌ها و دستمزدها هستند.

در ماه‌ آینده بروزرسانی سایت شفافیت نهایی خواهد شد
وی گفت:‌ان‌شاءالله در ماه‌ آینده بروزرسانی سایت شفافیت نهایی خواهد شد و همه موضوعات مربوطه اعم از قراردادها، سفرها و ... در این سایت برای اطلاع عموم شهروندان بارگذاری می‌شود.


کد مطلب: 797128

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/797128/راهکارهای-زاکانی-مبارزه-فساد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com