شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۵

سنگ‌ مزار یا نیروگاه خورشیدی

چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۰۰
کد مطلب: 796993
«علیرضا تیموری» مخترع تویسرکانی طرحی نو در انداخته و مرزهای توانستن را درنوردیده، ایده‌ای همه‌جانبه و بدون هیچ هزینه اضافی؛ «آرامستان خورشیدی» طرحی است که او ثبت کرده تا هم روی بی‌پولی را کم کند و هم مرهمی باشد برای قطعی برق و خاموشی دستگاه اکسیژن‌ساز بیماران، این آرامستان خورشیدی همان نیروگاه خورشیدی است بدون ریالی هزینه.
سنگ‌ مزار یا نیروگاه خورشیدی
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، علیرضا تیموری جوان تویسرکانی چندصباحی در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی تحقیق و پژوهش کرده تا دست آخر موفق شده طرحی نو دراندازد و مرزهای توانستن را درنوردد.

ایده‌ای همه‌جانبه که پاشنه آشیل کارهای بزرگ را نشانه رفته و تیر خلاصی شده بر پیکره سرمایه‌گذاری ‌کلان.

تا بوده همین بوده سرمایه ابتدایی سدی است برای خشکاندن ایده‌ها و سوزاندن فکرها اما علیرضای جوان سنت‌شکنی کرده تا جایی که گام نخست طرحش حل و فصل مسائل مالی است، او حالا مراحل ثبت اختراعش را پیموده و روزنه‌ای شده برای روشنایی.

پارسال تیغ تیز آفتاب که از سازه‌های آهنی و سیمانی رسوخ می‌کرد و چهاردیواری امن‌مان را می‌سوزاند را به یاد دارید، می‌گفتند کمبود برق حاصل شده و تاسیسات فرسوده جوابگوی نیاز مردم نیست.

آقای تیموری اما چاره‌ای کرده برای کمبودها آن هم بدون تزریق هزینه، پس گام دوم ایده نابش برقرسانی به مردم این مرز و بوم است از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب.
خب فکرش هم وسوسه‌انگیز است وای به روزی که محقق شود و در تمام کشور صحبت از علیرضا تیموری باشد، به نظر کاری سترگ است و مرد میدان می‌خواهد و ایده‌ای چندوجهی.

هر چه بیشتر می‌شنوم کنجکاوتر می‌شوم برای دانستن، بیشتر پی‌اش را می‌گیرم تا راز ایده نابی که اول روی بی‌پولی را کم می‌کند و دوم داغ بر دل نشسته گرمای ۵۰ درجه و خاموشی دستگاه اکسیژن‌ساز بیماران بدون تنفس را مرهم می‌شود، برملا سازم.
پیدایش کردم و بدون فوت وقت باب گفت‌وگوی صمیمی را با این جوان ایده‌پرداز باز کردم، او هم مشتاقانه پاسخ داد و گپ‌وگفتی بین ما در گرفت.


کمبود برق جرقه می‌زند

آقای تیموری تحصیلکرده رشته برق در دوره کاردانی و رشته IT در دوره کارشناسی است و تمام تحقیقات این پروژه را به صورت تجربی پیش برده و از علایق شخصی‌اش مایه گذاشته است.

او آغاز کلامش را پیوند می‌دهد به نام پروژه و می‌گوید: «آرامستان خورشیدی» نام پروژه‌ای است که با تحقیقات گسترده و میدانی به وسعت ایران به آن رسیدم، جرقه اصلی طرح هم کمبود برق و قطعی‌های پی در پی بود.

اسم طرح کمی عجیب است و آدمی را تشنه برای شنیدن جزئیات می‌کند آخر چرا «آرامستان خورشیدی»؟ چه ارتباطی بین آرامستان و خورشید می‌تواند باشد؟ آرامستان جایی که خورشید عمر آدمی بی‌فروغ می‌شود و نمی‌تابد، خورشید هم که سنبل آغازی دوباره است.

چاره راه گرانی

فرضیات و سوال و جواب‌های ذهنی را کنار گذاشتم و از کم و کیف ایده پرسیدم تیموری هم با صدایی رسا و مسلط به توضیح و تشریح این اختراع می‌پردازد و ادامه می‌دهد: علت اصلی قطعی‌های پی در پی برق به ویژه در فصل گرم سال، کمبود برق و تولید کم نیروگاه‌های موجود است همچنین تقاضای زیاد ساکنان از همین رو توجه به تولید برق آن هم با استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی یکی از راه حل‌های این مشکل است.

در حالی که احداث نیروگاه‌های خورشیدی بسیار هزینه‌بر است به طوری که  نیاز اولیه این پروژه زمین بزرگ و مسطح در نزدیکی مناطق مسکونی است مرحله دوم خرید پنل‌های خورشیدی با قیمت گزاف و مرحله بعدی هزینه ساخت سازه‌ها و تعمیر و نگهداری از این پنل‌هاست.

هر چند شست‌وشوی دوره‌ای هم در حوزه نگهداری و مراقبت پنل‌ها منظور می‌شود و باز هم هزینه‌بر است چراکه هر دو هفته یکبار پنل‌ها باید شست‌وشو و غبارروبی شوند تا توان مدنظر را تولید کنند.

تا اینجا متوجه شدیم احداث یک نیروگاه خورشیدی نیازمند سرمایه‌ای هنگفت است و هر مرحله از کار دشواری‌های خاص خودش را دارد مثل خرید زمینی با مساحت زیاد و نزدیک به مناطق مسکونی، بنابراین احداث این پروژه با موانع مختلف روبرو است.

 اما طرح بنده به عنوان یک نیروگاه خورشیدی در قالب یک نمونه فیزیکی پیاده‌سازی شد تا صحت اعداد و ارقام روی کاغذ مشخص شود پس برای حل تمام مشکلات احداث نیروگاه خورشیدی راهگشاست.

هر شهر و روستا یک نیروگاه خورشیدی

او اطلاعات طبقه‌بندی شده ذهنش را مرتب و پیوسته در اختیارم قرار می‌دهد و اضافه می‌کند: تمام شهرها، روستاها و مناطق دورافتاده معمولا در فاصله تقریبا نزدیک به محل سکونت آرامستان دارند، زمین آرامستان هم وسیع است و هرگز وسط آن ساختمان‌های چند طبقه و برج‌های تجاری ساخته نمی‌شود تا جلوی تابش نور خورشید را بگیرد پس دقیقا شرایط آرامستان مشابه شرایط زمین یک نیروگاه خورشیدی است.

نکته قابل توجه دیگر آرامستان‌ها، دسترسی به شبکه‌های برق سراسری است به این ترتیب تا این مرحله دو مشکل اساسی ایجاد نیروگاه‌ها با این طرح حل شد.

اما مورد بعدی که جزو چالش‌برانگیزهاست هزینه خرید آنچنانی پنل‌های خورشیدی است به نحوی که ۸۵ درصد کل سرمایه مورد نیاز احداث یک نیروگاه صرف خرید پنل‌ها خواهد شد.

«آرامستان خورشیدی» بدون نیاز به پنل‌های خورشیدی انرژی تولید می‌کند به عبارت دیگر ایده سنگ مزار خورشیدی جایگزین پنل‌ها می‌شود، بنابراین در این فاز هم به موفقیت رسیدیم و بدون اینکه احتیاج به صرف هزینه‌های گزاف باشد می‌توانیم نیروگاهی احداث کنیم.

سنگ‌های مزار پنل‌های نیروگاه

این محقق در ادامه جزئیات بیشتری از این طرح را بیان می‌کند و یادآور می‌شود: قیمت سنگ مزار خورشیدی با نازلترین مبلغ در نظر گرفته شده، اگرچه در حال حاضر قیمت سنگ قبر از ۵ میلیون تا ۹۰ میلیون تومان با اجناس مختلف در بازار عرضه می‌شود اما کاربردی جزء شناسایی متوفی ندارد پس می‌توان با قیمت کمتر یعنی ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان سنگ مزار خورشیدی تهیه کرد تا علاوه بر درج نام و نام‌خانوادگی متوفی در تولید برق مثمر ثمر باشد.

اما کارکرد این سنگ مزار خورشیدی چگونه است؟ تیموری به پنل‌های کوچک خورشیدی که داخل سنگ‌ها به کار رفته اشاره می‌کند و می‌گوید: بکارگیری این پنل‌ها بسیار ساده و بدون دردسر و هزینه اضافی است از همین رو استفاده از سنگ مزار خورشیدی باعث صفر شدن هزینه خرید پنل‌های بزرگ در نیروگاه خورشیدی خواهد شد.

با بررسی گام به گام طرح به این نتیجه می‌رسیم تا کنون هیچ نوع خرج اضافی به خانواده متوفیان تحمیل نشده و هر رسم و رسومی که تا پیش از این طرح لحاظ می‌کردند دقیقا به همان سبک و سیاق برگزار می‌شود.

احداث نیروگاه بدون بودجه

او در بخش دیگر لازمه احداث نیروگاه‌های خورشیدی را نصب سازه‌های فلزی اطراف پنل‌ها می‌داند و می‌افزاید: این سازه‌ها به منظور نگهداری نصب می‌شوند و بالغ بر ۱۰ درصد کل بودجه احداث مجموعه را به خود اختصاص می‌دهند در حالی که در آرامستان خورشیدی از همان سازه‌ فلزی سنتی یا فرم کنار قبرها استفاده می‌کنیم.

به این معنا که باز هم در طرح صرفه‌جویی اتفاق افتاده و با هدف ساده‌سازی و بهره‌گیری از داشته‌هایمان بدون خرج و برجی پروژه اجرا خواهد شد، ناگفته نماند دلایل ذکر شده روشنگری می‌کند و هیچ نقطه ابهامی به جا نمی‌گذارد.

مردم از نیروگاه نگهداری می‌کنند

این مخترع مجدداً به موضوع قابل توجه دیگری اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: همان طور که پیش‌تر عنوان شد نیروگاه خورشیدی حتما باید مستمر شست‌وشو و غبارروبی شود، در آرامستان خورشیدی این زحمت را هم بازماندگان متوفیان به رسم همیشه می‌کشند و هرازچندگاهی سر مزار متوفی خود آب می‌ریزند و گرد و غبار آن را می‌گیرند. در حقیقت همان شست‌وشوی قبرها همانند گذشته بخش تعمیر و نگهداری آرامستان خورشیدی را تامین می‌کند.

تیموری با تشریح این نکات به احداث یک نیروگاه خورشیدی بدون صرف ریالی تأکید می‌کند و یادآور می‌شود: با مرور مزایای بی‌شمار این طرح، پروژه لازم‌الاجراست چراکه از چند وجه قابل تامل و مقرون به صرفه به حساب می‌آید و برق بسیار زیادی به میزان نیاز کشور یا به مراتب بیشتر از آن تولید می‌کند.

این طرح به عنوان اختراع به نام خودم ثبت و یک نمونه فیزیکی از آن در تویسرکان اجرا شده تا نقطه قوت تحقیقات باشد، در ۹ ماه گذشته این سنگ مزار خورشیدی در سرما و گرمای هوا هیچ آسیبی ندیده و نمونه موفق تحقیقات بوده است.

حالا نوبت مسؤولان است

او هدفش را از اجرای این پروژه تولید برق می‌داند و بیان می‌کند: امروز در انتظار تایید وزارت نیرو یا شهرداری‌ها هستم تا این ایده در سراسر کشور اجرا، به شبکه برق سراسری متصل و میزان چشمگیری برق تولید شود.

اگر آرامستان‌های کشور یکپارچه به نیروگاه‌های خورشیدی تبدیل شوند پروژه‌ای شکل می‌گیرد که روز به روز بر توان آن افزوده می‌شود به ویژه اینکه لاجرم روزانه بر تعداد متوفیان اضافه و هر سنگ مزار منشایی است برای تولید برق.

در سراسر دنیا نیروگاه‌های خورشیدی فعال هستند اما نیروگاهی که روزانه بر توان آن افزوده شود وجود ندارد پس این طرح نمونه‌ای از نادرترین نیروگاه‌ها در سطح جهان خواهد شد.

در «بهشت‌زهرای» تهران روزی بالغ بر ۷۰ تا ۸۰ متوفی دفن می‌شوند، در هیچ نقطه‌ای از دنیا نیروگاهی که روزانه ۷۰ پنل به آن مجموعه اضافه شود وجود ندارد اما در ایران میسر می‌شود البته با عنایت و توجه مسؤولان.

هر سنگ مزار ۲۸۰ وات برق

این مخترع جوان از ایجاد نیروگاه خورشیدی در هر شهر و دیار یاد می‌کند و می‌گوید: طبق برآوردی که انجام دادم توان تولید برق هر سنگ مزار به نسبت سایز سنگ متفاوت است و هر چه سایز سنگ بزرگ‌تر باشد انرژی بیشتری تولید می‌شود، اما نمونه سنگ مزار اجرا شده در اندازه یک متر و ۶۰ سانتیمتر در ۷۰ سانتیمتر حدود ۲۸۰ وات در ساعت برق تولید می‌کند.

در این ایده آرامستان خورشیدی منشا خیر و برکت انسان‌ها می‌شود چراکه مرگ پدیده‌ای اجتناب ناپذیر است و برای تمام انسان‌ها رقم می‌خورد اما این طرح باعث می‌شود فوت هر ایرانی سرچشمه‌ای باشد برای تولید برق، سنگ مزاری که برق تولید می‌کند و خیرش به بازماندگان می‌رسد.

هدف تولید برق برای ایران است

تیموری در بخش دیگری از این گفت‌وگو به دغدغه مشاغلی چون مراکز فروش سنگ قبر می‌پردازد و اضافه می‌کند: به راحتی این مشکل حل و فصل خواهد شد، با برگزاری یک دوره آموزشی مختصر این مراکز آمادگی ارائه خدمات به مردم را پیدا می‌کنند و هیچ تهدیدی برای شغل این افراد در میان نیست ضمن اینکه تفاوت فاحشی بین سنگ مزار خورشیدی و سنگ مزار معمولی وجود ندارد.

او در پایان درخواست کرد مردم نسبت به این ایده نگاهشان را تغییر دهند، متاسفانه بسیاری از همشهریانم فکر می‌کنند قرار است با این اتفاق روشنایی آرامستان تامین شود حتی بارها پیغام دادند که آرامستان برق می‌خواهد برای چه؟ در حالی که طی این پروژه بنا است به شبکه سراسری، برق تزریق کنیم تا کمبود برق رفع شود و به این ترتیب از قطعی‌های روزانه جلوگیری به عمل آید، امیدوارم دید مردم تغییر کند و با هدف بنده آشنا شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این چه جور تهیه خبر است؟ مگر داستان می خواهی تعریف کنید؟ این نوع خبر باید سئوال و جواب باشد نه داستانی !!
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
درسته ايكاش يك عكس هم از سنگ قبر خورشيدي نمونه ساخته شده توسط ايشان و مستندات مربوطه گذاشته بوديد . .
United States
این کارها بودجه ی دولتی میخواهد.
Denmark
ایده بسیار خوبی است ان شاءالله مسئولین با نگاه به شعار سال نسبت به بررسی و عملیاتی نمودن آن اقدام کنند .
محسن
Iran, Islamic Republic of
بیشتر یه شوخی هست
می‌گوید با این کار نیازی به پنل های بزرگ نیروگاهی نیست!!

اول اینکه پنل های بزرگ نیروگاهی برق چندین ساختمان را تأمین می کنن، پنل ۲۸۰ واتی که بر روی قبر نصب کردی فقط یک پروژکتور کم توان را روشن می کنند و به هیچ عنوان اسم آن نیروگاه نیست، یک سیستم خورشیدی روشنایی هست که الان پروژکتور های خورشیدی حتی ساخت ایران در بازار موجود هستند.
سیستم خورشیدی کامل شامل حداقل یه پریز برق هست برای روشن کردن یه تلويزيون، یخچال و...

دوم اینکه مگان مصب پنل در سایه درخت، افرادی که برای فاتحه میان قرار می‌گیرد و نیمی از پنل سایه و نیمی از پنل در آفتابه که اگر تحقیق کنید متوجه میشید که این عمل باعث کاهش عمر پنل درنتیجه عدم شارژ باتری می‌شه،
استاندارد میگه پنل به سمت جنوب و زاویه دار باشه، کافیه نیروگاه خورشیدی رو در گوگل سرچ کنید تا نحوه ی نصب اصولی رو ببينيد،

به نظر من ایده پرداز هیچ اطلاعاتی در مورد سیستم خورشیدی ندارد

علاوه بر این در جایی که قاب عکس متوفی رو در مزار می دزدند چطور به پنل خورشیدی رحم می کنند؟