جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

سفرهای کدام رئیس جمهور کم هزینه‌تر بود؟

سه شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 796956
نگاهی گذرا به ۱۹ سفر رئیس دولت سیزدهم به استان‌های کشور در ۷ ماه گذشته نشان می‌دهد که این سفرها با کم‌ترین تشریفات و هزینه‌ انجام شده است.
سفرهای کدام رئیس جمهور کم هزینه‌تر بود؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، باز سفرهای استانی و باز حواشی های خود، رئیس جمهور هفته گذشته در نوزدهمین سفر خود راهی استان البرز شد. این سفر از همان ابتدا با حاشیه هایی همراه بود که اولین استارت این حواشی، سفر رئیس جمهور با مترو به این استان بود.

 اما مهم‌ترین موضوعی که برای دولت حاشیه ساز شد هزینه سفر رئیس جمهور به استان البرز بود. ماجرا از آنجا شروع شد که همزمان با سفر رئیس جمهور به این استان در فضای مجازی تصویر نامه شهردار کرج به شورای این شهر منتشر شد که در آن شهردار کرج در خواست بودجه ۸۰۰ میلیون تومانی جهت استقبال از رئیس جمهور را کرده بود.

نکند به نام ما و به کام دیگران شود!
این موضوع به حدی پیش رفت که حتی صدای رئیس جمهور را درآورد. آقای رئیسی در نشست خبری پایانی خود گریزی به این موضوع زد و اظهار داشت: «مثل اینکه در آغاز سفر ما یک برگه‌ای را در ارتباط با خرج سفر پخش کردند که ما نمی‌دانیم؛ چون ما با مترو به کرج آمدیم و افطار هم با آقایان امام جمعه و استاندار مهمان دانشجویان در خوابگاه دانشجویی دانشگاه خوارزمی بودیم و سر سفره دانشجویان نشسته بودیم. وی به طنز ادامه داد: این هزینه کجا می‌رود؟ نکند به نام ما و به کام دیگران شود!» بعد از اظهارات رئیس جمهور این نامه توسط رئیس شورای شهر کرج تکذیب شد.

در همین راستا محمد صالح جوکار نماینده مجلس با اشاره به سفرهای استانی رئیس‌جمهور، اظهار داشت: از زمانی که دولت جدید آغاز به کار کرده، شاهد سفرهای استانی رئیس‌جمهور هستیم و نکته قابل توجه آن است که رئیس‌جمهور سفرهای استانی خود را از مناطق محروم شروع کرده است.

جوکار بیان کرد: یکی دیگر از نکات قابل توجه آن است که رئیسی روزهای تعطیل را برای سفرهای استانی خود در نظر گرفته و تشریفات زائد سفرها هم حذف شده است که در دولت‌های قبل شاهد این مسئله ناپسند بودیم.

وی یادآور شد: در سال‌های قبل، سفرهای استانی رؤسای جمهور همراه با تجملات زیاد و هزینه‌بر بود، اما امروز اینگونه نیست و سفرهای استانی رئیسی کم هزینه است، رئیس‌جمهور در روستاها و مناطق محروم حضور می‌یابد و مطالبات مردم را به سرعت پیگیری می‌کند.

همچنین در ابتدای سفرهای استانی دولت جدید، رئیس جمهور در دیدار با نمایندگان استان‌های اردبیل، زنجان، قزوین، البرز و مرکزی با اشاره به سفرهای استانی، بیان داشت که این سفرها باید بدون تشریفات و با کمترین هزینه انجام شود.

دولت قبلی با چه بودجه ای به استان ها می رفت؟
 در هر سفر استانی روسای جمهور، مسئولان آن استان برای استقبال از رئیس جمهور، بودجه ای جهت هزینه های سفر در نظر می گیرند اما گاهی این بودجه ها به طوری بسته می شود که جای سوال و اما و اگرهایی به همراه دارد.
استان البرز همیشه آغاز حواشی سفرهای استانی روسای جمهور بوده مثلا در سفر روحانی رئیس جمهور پیشین به این استان در سال ۹۵، شهرداری کرج لایحه دو فوریتی برای هزینه های این سفر را به صحن علنی شورا ارسال کرد و با وجودی که دو فوریت آن در مرحله اول رای نیاورد رای گیری مجدد برگزار و ۵۰۰ میلیون تومان برای این منظور اختصاص داده شد.

موضوع به اینجا ختم نشد. در جلسه ۲۸ دی ۹۵ شهرداری کرج دوباره  لایحه ای را برای افزایش هزینه های سفر هیات دولت از ۵۰۰ میلیون به یک میلیارد و دویست میلیون را ارائه کرد که با مخالفت اعضاء، این لایحه برگردانده شد، اما در جلسه ۲۵ بهمن ۹۵ لایحه جدید با صورت هزینه ها ارائه می شود که بسیار قابل تامل است، لایحه یک باره از ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون قبلی تبدیل به ۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون می شود که در نهایت در صحن علنی ۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون آن به تصویب می رسد.

این مورد تنها اتفاق دولت قبلی نبود بلکه روحانی در سفری که به مشهد داشت هزینه های سفر در آن زمان قابل تامل بود مثلا طبق گفته محسن دهنوی نماینده مجلس، روحانی در شبی که در مشهد اقامت داشته برای وی یک تشک راحتی لوکس از تهران به مشهد برده می شود که قیمت این تشک در آن زمان سرو صداهایی را به وجود آورد.

نکته ای که در دولت روحانی می توانست مشاهده کرد این بود که وی در زمان سفرهای استانی هیچگاه در بین مردم حاضر نمی شد و به قول معروف از فرودگاه مستقیم به محل سخنرانی و سپس به جلسه اداری استان حضور پیدا می‌کرد و یا حتی هزینه ناهار های ریاست جمهوری در استان ها به قدری بالا بود که صدای ائمه جمعه را در آن زمان در آورد. مثلا در سفر البرز روحانی هزینه ناهار هیئت دولت  ۵۰۰ میلیون تومان شده بود که با حساب سر انگشتی این مقدار هزینه برای بیش از ۱۰۰۰ نفر بوده است که این خود جای سوال دارد.

دولت سیزدهم از همان ابتدای تشکیل دولت اقدام به راه اندازی سفرهای استانی کرد و تاکنون که حدود ۷ ماه از این دولت می گذرد ۱۹ سفر استانی توسط رئیس جمهور انجام شده است که اگر به صورت گذرا به این سفرها نگاهی انداخته شود درمی یابیم که دولت بدون هیچ تشریفاتی سفرهای استانی را برگزار کرده است و طبق گفته شاهدان این سفرها پایین‌ترین هزینه های سفرهای استانی را داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *