جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

مدیرعامل ایران‌خودرو: موافق واردات خودرو هستیم

يکشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب: 796813
مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت خودرو نیست، گفت: ما هم موافق‌ واردات خودرو هستیم و هم موافق رقابت هستیم.
مدیرعامل ایران‌خودرو: موافق واردات خودرو هستیم
به گزارش جهان نيوز، مهدی خطیبی در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به این سوال که آیا عرضه خودرو توسط خودروسازان نسبت به شب عید کاهش یافته و این موضوع باعث افزایش قیمت خودرو در بازار شده است، گفت: این مساله که افزایش قیمت خودرو در بازار به صورت نسبی داشته‌ایم، موضوعی است که دلایل مختلفی دارد. 

وی با اشاره به دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار، گفت: متغیرهای کلان اقتصادی، بروز برخی فعل و انفعالات در بازار و تقاضای سفته‌بازی برای خودرو از مسائلی است که می‌تواند بر قیمت خودرو در بازار تاثیر گذار باشد، اما افزایش قیمت خودرو در بازار به علت کاهش عرضه خودرو توسط ایران خودرو را تکذیب می‌کنم و چنین چیزی صحت ندارد. 

عرضه حدود 34 هزار دستگاه خودرو به بازار از ابتدای سال تاکنون
مدیرعامل ایران خودرو با تاکید بر اینکه ایران خودرو نه تنها کاهش عرضه خودرو نداشته است، بلکه افزایش عرضه نیز نسبت به سال‌های گذشته داشت است، بیان داشت: از ابتدای امسال تا روز گذشته 20 فروردین 1401 در مجموع ایران خودرو 33 هزار و 381 دستگاه خودرو را به بازار عرضه کرده است، علیرغم اینکه به علت ایام نوروز برخی از روزها نیز تعطیل بوده است. 

* تولید 750 هزار خودرو تا پایان سال توسط ایران خودرو
خطیبی در پاسخ به این سوال که آیا امکان تولید یک میلیون و 500 هزار خودرو طبق دستور رئیس جمهور وجود دارد و آیا ایران خودرو به عنوان یکی از دو خودروساز بزرگ کشور می‌تواند 750 هزار خودرو تا پایان امسال تولید و روانه بازار کند، گفت: ایران خودرو باید 750 هزار خودرو تا پایان سال تولید کند و نسبت به این موضوع متعهد هستیم و تولیدات و عرضه به صورت روزانه رصد می‌شود.

* فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت خودرو نداریم
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا برای امسال نیز افزایش قیمت خودرو پیش‌بینی شده است و ممکن است در سال جاری نیز با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو مواجه شویم، بیان داشت: افزایش قیمت خودرو اصلا به خودروساز بستگی ندارد و به عبارت ساده افزایش قیمت دست خودروساز نیست، کمیته خودرو و ستاد تنظیم بازار در رابطه با قیمت یا افزایش قیمت خودرو تصمیم‌گیری می‌کنند و فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت خودرو نیست، اما با توجه به تورم باید در این مورد صحبت شود که هنوز صحبتی درباره آن نشده است.  

مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به این سوال که به چه دلیل دو خودروساز بزرگ کشور از جمله ایران خودرو از کاهش قیمت خودرو توسط خودروسازان چینی فعال در ایران جلوگیری کرده است، گفت: این موضوع صحت ندارد، متاسفانه مشکل ما تحلیل و گمانه‌زنی است که در قالب خبر آن را انتشار می‌دهیم.

* موافق واردات خودرو هستیم
وی در مورد واردات خودرو نیز بیان داشت: در مورد واردات خودرو نیز مباحث مطرح می‌شود که مافیا اجازه نمی‌دهد و من در همین جا به عنوان مدیرعامل ایران خودرو تاکید می‌کنم که گروه صنعتی ایران خودرو و بنده به عنوان مدیرعامل این شرکت خودروساز هیچ گونه مخالفتی با واردات خودرو نداریم. 

خطیبی بیان داشت: ما هم موافقت واردات خودرو هستیم و هم موافق رقابت هستیم، بنابراین اگر مشکلاتی  وجود دارد در رابطه با واردات مقصر را ایران خودرو یا سایپا ندانند. 

وی با انتقاد از مباحث مطرح شده در رابطه با جلوگیری خودروسازان داخلی از کاهش قیمت خودرو توسط خودروسازان چینی گفت: مگر ما خودروسازان چه قدرتی داریم که بتوانیم از این موضوع جلوگیری کنیم، چنین مساله‌ای صحت ندارد. 

مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به این سوال که آیا امسال شاهد تحولی در خودروسازی کشور خواهیم بود، گفت: ایران خودرو در سال جاری با رشد 59 درصدی تولید نسبت به سال گذشته 750 هزار دستگاه خودرو تولید خواهد کرد ، ضمن اینکه موضوع کیفیت خودرو را به صورت جدی بررسی می‌کنیم. 

وی اظهار داشت: در حال بررسی صادرات خودرو نیز هستیم و امیدواریم که امسال سال خوبی برای ایران خودرو و مالکان و سهامداران ایران خودرو در بورس باشد. 

خطیبی در پاسخ به این سوال که با توجه به حادثه تصادف زنجیره‌ای بهبهان چه برنامه‌ای برای ارتقا سطح کیفی خودروهای تولیدی در سال جاری دارید؟ افزود: گزارشات کارشناسی در رابطه با حادثه تصادف بهبهان برخلاف آن چیزی است که عنوان می‌شود. 

وی با بیان اینکه خودروهای  ناقص موجود در پارکینک مرکزی ایران خودرو در ایام نوروز توسط کارکنان ایران خودرو تکمیل و روانه بازار شد، گفت: در ایام نوروز این پارکینگ از خودرو تخلیه شد و خودروهای آن به دست مردم رسید.

مدیرعامل ایران خودرو اظهار داشت: در روز بازدید رئیس جمهور از این پارکینگ 12 هزار دستگاه خودرو در آن پارکینگ موجود بود که در روز 13 فروردین موجود آن پارکینگ به صفر رسید، اما در بقیه پارکینگ‌ها خودروها کم شد، اما به صفر نرسید. 

خطیبی اظهار داشت: هنوز تعدادی از خودروها در پارکینگ‌های ایران خودرو  ناقص است و تکمیل نشده اما به وزیر صمت قول داده‌ایم که تا پایان فروردین باز هم خودروها را تکمیل و روانه بازار کنیم، ضمن اینکه تولید را نیز دوباره آغاز کرده‌ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *