يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۲

تصفیه روغن چیست +مراحل تصفیه روغن

يکشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 796771
آلاینده هایی مانند ذرات جامد آلوده در روغن های صنعتی اثرات مخربی برای صاحبان صنایع دارد.

به همین دلیل حذف چنین آلاینده هایی از سیستم های روغن کاری و یا روغن های هیدرولیک بسیار اهمیت دارد و تنها با تصفیه روغن این کار به راحتی صورت می گیرد.

در فیلتراسیون روغن های صنعتی، از روش هایی برای حذف آلاینده های معلق در روغن برای حفاظت از طول عمر روغن استفاده می شود.

اگر می خواهید درباره اینکه تصفیه روغن چیست و مراحل تصفیه روغن به چه روش هایی صورت می گیرد، اطلاعاتی را کسب کنید تا پایان با ما همراه باشید.

تصفیه روغن چیست + مراحل تصفیه روغن


انواع تصفیه روغن


انواع تصفیه روغن صنعتی به دو صورت سطحی و ثانویه انجام می گیرد.

روش تصفیه سطحی برای حذف ذرات آلاینده درشت و بزرگ به  اندازه ۲۰ میکرون و بالاتر طراحی شده است که هدف آن جلوگیری از آسیب  هایی می باشد که این آلاینده ها احتمال دارد به تجهیزات وارد کننده، اما تصفیه ثانویه برای پاک سازی کامل روغن برای دست یابی به بهترین سطح تمیزی روغن با استاندارهای NAS CLAS و ISO  می باشد.

انواع تصفیه روغن

مراحل تصفیه روغن

امروزه تصفیه روغن اهمیت بسیاری دارد و از نظر اقتصادی به صرفه و از بازدهی بالایی برخوردار است.

همچنین محصولی که از تصفیه به دست می آید دارای کیفیت بالایی است.

روش  های تصفیه روغن دارای مراحل مختلفی هستند. این مراحل به شرح زیر است:

تصفیه روغن

در داخل روغن مقدار کمی مواد جامد معلق غیر محلول وجود دارد که با استفاده از فیلتراسیون ساده یا با بهره گیری از دکانتورهای سانتریفیوژی به راحتی از روغن جدا و یا خارج می شود.

سانتریفیوژها دستگاه هایی هستند که با دور بالا و نیروی گریز از مرکز، مایعات سبک و سنگین را از یکدیگر جدا می سازند.

بخش اساسی ناخالصی های روغن، ترکیبی از گروه های شیمیایی مختلف است که در روغن محلول بوده و با استفاده از روش های خاصی از روغن خارج می شوند.

ناخالصی های جزیی به گروه های شیمیایی مختلف تعلق دارند و در مراحل حذف، ناخالصی های اصلی از روغن پاک سازی می شوند.

ناخالصی های اصلی روغن های خام عبارت اند از: 
 
  • فسفاتیدها یا صمغ ها که با نام گام معرفی می شوند. فسفاتیدها در واقع نوعی از چربی های فسفردار است که باید از روغن خارج شوند.

    اسیدهای چرب آزاد

    ترکیباتی که باعث می شود طعم، مزه و بوی روغن فراهم شود. 

     

گام زدایی

 
مرحله اول تصفیه روغن خارج سازی فسفاتیدها است که شامل دو مرحله گام زدایی با آب و گام زدایی با اسید فسفریک و اسیدسیتریک می‎باشد.

روش گام زدایی با آب به این صورت است که ابتدا روغن گرم می شود و با مقداری آب که متناسب با مقدار فسفاتیدها است، مخلوط می  شود.

گام ها با قابلیت جذب آبی که دارند از حالت انحلال بیرون آمده و با استفاده از نیروی گریز از روغن خارج می شوند.

اما بخش دیگری از گام ها که به  صورت املاح منیزیم و کلسیم است قابلیت جذب آب را ندارند و باید با کمک اسید از روغن خارج گردد.

به همین دلیل روغن را تا حرارت 150-80 درجه سانتیگراد گرم می  کنند و 1/0 تا 2/0 درصد اسید فسفریک به آن اضافه می نمایند.

خنثی سازی اسیدهای چرب آزاد روغن

در مرحله خنثی سازی اسیدهای چرب مقدار اسید چرب آزاد روغن اندازه گیری می شود و مقدار سود آن را محاسبه می کنند.

محلولی از سود با غلظت مناسب را در شرایط به همزنی به روغن اضافه می کنند و با توجه  به درجه حرارت اسیدهای چرب آزاد خنثی شده به  صورت صابون های غیر محلول از روغن خارج می شوند.

اگر لازم باشد یکبار دیگر عمل خنثی سازی برای حذف ناخالصی هایی که ممکن است باقیمانده باشند تکرار می  کنند و بعد از شستشوی روغن با آب داغ و استفاده از سانتریفیوژها، فاز آبی حاوی صابون را از روغن خارج کرده و روغن را تحت خلأ خشک و برای مرحله بعدی آماده می کنند.

 در این مرحله به  موازات اسیدهای چرب آزاد، مقادیر زیادی از پیگمان های رنگی، گام  هایی که ممکن است باقیمانده باشند و سایر ناخالصی های متفاوت دیگر از روغن جدا می شود (پیگمان های رنگین به رنگ دانه  های موجود در روغن گفته می  شود).

ناخالصی های یاد شده وارد راکسیون می شود و یا توسط صابون جذب و از روغن خارج می شوند.

رنگ  بری روغن

 قسمت بسیاری از مواد رنگین روغن در مرحله خنثی سازی از روغن جدا می شوند.

برای کامل کردن رنگ  زدایی و خارج کردن رنگ های باقیمانده از خاک رنگ برکه یک نوع سیلیکات آلومینیوم هیدراته است، استفاده می شود (سیلیکات آلومینیوم هیدراته نوعی خاک سیلیس آبدار است که این قابلیت را دارد رنگ دانه های روغن را جذب کند).

در این مرحله روغن را تحت شرایط خلأ با خاک رنگ بر مجاور می کنند و بعد از به همزنی و گذشت زمان مناسب، روغن را سرد می کنند و خاک افزوده شده را که پیگمان های رنگین را به خوبی جذب می کند با استفاده از فیلتراسیون از روغن خارج می نمایند.

 صرف نظر از مواد رنگین موجود در روغن، در این مرحله مقداری از فلزات با روغن که ماندگاری روغن را پایین می آورند با صابون ها و گام های باقیمانده از روغن خارج می شوند این مرحله در پالایش روغن نقش بسیار مهمی دارد.

بعد از پایان این مرحله روغن را برای خارج سازی ترکیبات بودار آماده می کنند. 

بوگیری

معمولاً ترکیبات مختلف بوداری در روغن وجود دارد که می تواند به صورت طبیعی باشد و یا به دلیل اکسیداسیون در روغن پدید آمده باشند مانند پراکسیدها، ستون ها و اکسی اسیدها.

طعم و مزه ای که در مراحل مختلف پالایش به روغن تحمیل شده مانند طعم خاک، در این مرحله از روغن خارج می شود.

مراحل انجام کار به این صورت است که روغن را تحت خلأ عمیق قرار می دهند تا در درجه حرارت بالا و از بخار آب عبور کنند به این ترتیب ترکیبات با استفاده از بخار آب از محیط خارج می شوند.

حرارت بالا، خلأ عمیق و زمان به صورت مؤثری به خارج سازی مواد فرار کمک می کند.

بعد از این مرحله روغن را سرد می کنند و با اضافه کردن مقداری اسید سیتریک برای خارج سازی فلزات باقیمانده در روغن برای حفاظت از روغن در برابر اکسیداسیون به روغن آنتی اکسیدان مناسب اضافه و بعد از فیلتراسیون نهایی، محصول را برای بسته بندی آماده می کنند.

سخن پایانی


شرکت نیرو نماد خراسان باتوجه به استانداردهای موجود با بهره گیری از کارشناسان با تجربه و متخصص و تجهیزات مدرن روز، بهترین شرایط را برای تصفیه روغن فراهم می سازند.

از این رو فعالان حوزه صنعت می  توانند بهترین روغن های تصفیه شده و یا دستگاه های تصفیه روغن را از این مجموعه تهیه کنند.  

فروشندگان مواد روغنی و مصرف کنندگان این روغن ها، باید نکات لازم در نگهداری محصول را رعایت کنند و خود را در تأمین بهداشت جامعه شریک بدانند.
 
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فرهاد
United States
سلام چطوری میشه خط تولید تصفیه روغن راه اندازی کرد؟ چقدر سرمایه میخاد؟با سرمایه 3 میلیارد میشه خط تولید راه اندازی کرد هزینه های جانبی هم داره؟ ممنون میشم پاسخ بدین
abasabasi
Iran, Islamic Republic of
روش تصفیه سطحی برای حذف ذرات آلاینده درشت و بزرگ به اندازه ۲۰ میکرون و بالاتر طراحی شده است.
منظورتون از این جمله اینه که آلاینده های کوچکتر از ۲۰ میکرون نمیتونه شناسایی کنه؟ این موضوع به کیفیت و خروجی کار تاثیر نمیزاره؟