پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

روند افزایشی موارد سرخک در کشور

يکشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب: 796745
یک فوق تخصص بیماری های عفونی با هشدار نسبت به عارضه های بیماری سرخک گفت: چنانچه مبتلایان به سرخک تحت درمان قرار نگیرند با عارضه های متعدد ناشی از این بیماری مواجه خواهند شد.
روند افزایشی موارد سرخک در کشور
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، مسعود مردانی، با اشاره به خطر شیوع سرخک در کشور، اظهار کرد: بعد از ورود تعداد زیادی از مهاجران از کشور افغانستان، میزان شیوع سرخک در کشور به طرز چشمگیری افرایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه تا چند سال پیش در کشور به سمت ریشه کنی بیماری سرخک حرکت می‌کردیم، گفت: متأسفانه در حال حاضر به دلیل شیوع بالای سرخک، زنگ خطر ابتلاء به این بیماری به صدا در آمده است.

مردانی از افزایش ۶ برابری مهاجرت‌ها از کشور افغانستان خبر داد و افزود: در حال حاضر روزانه بیش ۸۰۰۰ نفر از افغانستان وارد کشور می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تعداد زیادی از مردم افغانستان در برابر بیماری سرخک واکسینه نشده اند، تاکید کرد: در سال گذشته نیز بیش از ۱۰۰ مورد انتقال سرخک گزارش شده که عمدتاً از بین مهاجران افغانستانی بوده است.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: همچنان موارد ابتلاء به سرخک در کشور دیده می‌شود و متأسفانه این عدد در مقایسه با سال گذشته روند افزایشی داشته است.
مردانی از سرخک به عنوان بیماری حاد دستگاه تنفسی فوقانی یاد کرد و افزود: این بیماری عمدتاً در دوران کودکی ایجاد می‌شود.

وی از پوشش ۹۸ درصدی واکسیناسیون علیه سرخک در کشور خبر داد و تاکید کرد: در سال ۱۳۸۴ در طرح ملی سرخک و سرخجه حدود ۳۰ میلیون ایرانی بر علیه این بیماری‌ها واکسینه شدند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه بیماری سرخجه مادرزادی در کشور ریشه کن شده است، افزود: در مورد بیماری سرخک هم چهار سال است که کنترل گسترده و حرکت به سمت ریشه کنی بیماری سرخک به سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است.

مردانی با اشاره به اینکه اولین مورد ابتلاء به سرخک در استان کرمان توسط مهاجران شناسایی شد، ادامه داد: در حال حاضر متأسفانه با افزایش بار مهاجرت‌ها این بیماری به بیشتر نقاط کشور منتقل شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تب بالا از بارزترین نشانه‌های ابتلاء به سرخک است، گفت: تب در مبتلایان به سرخک گاهی تا ۴۰ درجه سانتی گراد می‌رسد.

بی قراری، بی اشتهایی، عطسه، سرفه، علامت‌های مختصر آب ریزش بینی از دیگر نشانه‌های ابتلاء به سرخک است که مردانی به آن اشاره کرد و افزود: در بیماری سرخک سطح داخلی حلق و دهان هم قرمز و ملتهب می‌شود.

وی ادامه داد: دانه‌های قرمز روی پوست در مبتلایان به سرخک ابتدا در ناحیه سر و صورت شروع می‌شود و در حد فاصل رویش مو و رفته رفته تمام اندام‌ها را درگیر می‌کند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی افزود: ذات الریه بعد از سرخک بسیار سیر بالینی طولانی دارد و حتی می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود.

وی به خانواده‌هایی که به دلیل ترس از ابتلای کودکشان به کرونا، واکسیناسیون‌های معمول را انجام نداده اند، گفت: در اولین فرصت با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور به صورت رایگان کودکان خود را در برابر این بیماری واکسینه کنید.

مردانی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم بیماری سرخک در کشور شیوع پیدا کند، افزود: حتی افرادی که علیه این بیماری واکسینه شده اند هم ممکن است بعد از مدتی آنتی بادی لازم برای مقابله با بیماری را نداشته باشند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: به محض مشاهده علامت‌های ابتلاء به بیماری حتماً به پزشک مراجعه کرده و شرایط قرنطینه را رعایت کنند.

به گفته وی، بزرگسالانی که علیه سرخک واکسینه شده اند و آنتی بادی محافظت کننده در برابر بیماری داشته باشند، به این بیماری مبتلا نمی‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
پارسال شروع کردند به ساختن واکسن ترکیبی کرونا و سرخک!!.