جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

اضطراب دانش‌آ‌موزانی که به مدرسه می‌روند

دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۰۰
کد مطلب: 796743
بازگشایی مدارس ،نگرانی هایی برای والدین ایجاد کرده است. برخی معتقدند بچه هایشان در خانه کم سواد بار می آیند و برخی دیگر سلامت بچه هایشان را ارجح تر از آموزش های داخل مدرسه می دانند. دراین شرایط پای آلرژی های فصلی هم به مدارس باز شده است.
اضطراب دانش‌آ‌موزانی که به مدرسه می‌روند
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، با گذشت دو سال تعطیلی گاه و بی گاه مدرسه ها به دلیل شیوع ویروس کرونا، حضور دانش آموزان بعد از تعطیلات نوروزی  الزامی شد؛اما هنوز هم عده زیادی از والدین نگرانی هایی بابت فرستادن فرزندانشان  به مدرسه دارند.

برخی  والدین معتقدند پیمودن مقاطع تحصیلی  بدون مدرسه بی فایده است و بچه هایشان در خانه کم سواد بار می آیند، اما عده دیگری سلامت بچه هایشان را ارجح تر از  آموزش های داخل مدرسه می دانند.

در این شرایط پای آلرژی های فصلی هم به مدارس باز شده است.

البته که والدین هم  با حساسیت بیشتری سلامت فرزندانشان را پیگیری می کنند و  مراقبت های ویژه ای برای  حفاظت از فرزندانشان  بر عهده می گیرند. هرچند بخشی از این وظایف مثل ضدعفونی کردن مدارس  و کنترل ارتباط بچه ها برعهده کادر مدرسه است .

عده ای از والدین در طول تعطیلات دو سال گذشته به دلیل کرونا گاه و بی گاه بچه ها را به مدرسه فرستاده اند . این والدین در مقایسه دلهره و استرس کمتری نسبت به حضور بچه ها در مدرسه دارند، مخصوصا اگر فرزندانشان واکسن  زده باشند، اما عده دیگری که  طی این دوسال  فرزندانشان را به مدرسه نفرستاده اند، وسواس و نگرانی های بیشتری دارند که در این گزارش به بخشی از این اضطراب ها پاسخ می دهیم تا آنها با خیال راحت تری بچه هایشان را به مدرسه بسپرند.

*مهمترین تفاوت های حساسیت های فصلی و کرونا

نخستین نکته ای که باید در این مطلب بدان بپردازیم، تفاوت های اصلی بین آلرژی ـ حساسیت های فصلی و کرونا است خیلی از مادر و پدرها الان نگران هستند که فرزندانشان به کدام یک مبتلا شده اند در صورتی که عموما آلرژی و حساسیت های فصلی در طول سال تکرار شونده  است یعنی ممکن است یک بچه ای هر سال در فصل بهار دچار آلرژی بشود و مدام عطسه کند، پس این دیگر ربطی به کرونا ندارد.

از مهمترین نقاط افتراق بین کرونا و آلرژی حساسیت های فصلی در طول یک تا چند ماه ممکن است تکرار شود، اما کرونا یک مدت کوتاه مثل یک هفته تا ده روز درگیری دارد.بیشتر، افراد در فصل بهار درگیر آلرژی می شوند زمانی که گرده گیاهان و درختان در هوا پراکنده است.

حساسیت های فصلی تب و لرز و درد بدنی ندارد، اما کرونا ممکن است با تب، درد بدن و کم شدن حس بویایی و چشایی همراه باشد.

از شایع ترین علائم آلرژی عطسه ، خارش ، سوزش چشم و گلودرد، گرفتگی و آبریزش بینی و سپس قرمزی چشم است که در کرونا شایع  نیست ؛اما سرفه ، سردرد و خستگی در بین هر دو ممکن است مشترک باشد و در هر حال در صورت درگیری فرزندتان به هر یک از این علائم باید به  پزشک مراجعه کنید.


 
*واکسیناسیون دانش آموزانتان را انجام دهید

حال که در ارتباط با تفاوت حساسیت های فصلی و کرونا اطلاعات کسب کردیم، این را هم بدانیم که طبق تحقیقات داخل کشور دانش آموزانی که یک تا دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند، هم کمتر مبتلا به کرونا شده و هم آمار مرگ  و میر در آنها 250 برابر کمتر از میانسالان درگیر شده به کرونا بوده است.

این خود نشان می دهد که تزریق واکسن به دانش آموزان چقدر اثرگذار است و باعث راحتی خیال والدین و جامعه می شود.

یک هفته از حضور دانش آموزان در مدرسه ها می گذرد و والدین می بایست آنها را نسبت به رعایت مسائل بهداشتی مطلع کنند. والدین طبق این دستورالعمل می توانند عمل کرده و بچه ها را براساس سن فرزندانشان آگاه کنند.

1-ماسک و فاصله دو متری فراموش نشود: نخستین چیزی که می بایست به فرزندانتان آموزش دهید، زدن ماسک است در کلاس درس و دیگر بخش های مدرسه است.

اولیا مدرسه قطعا فاصله گذاری حداقل یک متر را بین دانش آموزان رعایت می کنند، اما خود بچه ها ممکن است در زنگ های تفریح یا جاهای دیگر که مشغول و گرم بازی یا حرف زدن هستند فاصله را رعایت نکنند، بنابراین زدن ماسک را خیلی تاکید کنید و حتما ماسک اضافه در کیفشان بگذارید تا اگر ماسک بچه ها مرطوب شد، آن را عوض کنند، اگر هم فرزند شما مشاهده کرد که دانش آموزی ماسک نمی زند بدون تعلل این موضوع  با معلم خود در این رابطه در میان بگذارد.

همچنین دانش آموزان دقت کنند که هوا در کلاسشان جریان داشته باشد اگر پنجره ها بسته است، یک پنجره را باز نگه دارند تا هوا جا به جا شود.

2-نحوه ضدعفونی کردن دست ها را به بچه ها یاد دهید

سعی کنید در منازل زمانی را برای آموزش شست و شوی دست به بچه ها اختصاص دهید هر چند ممکن است الان والدین بگویند که بچه ها در این دو سال یاد گرفته اند ،اما بهتر است یک زمان سنج در آشپزخانه بگذارید و از آنها بخواهید بین یک تا دو دقیقه زمان صرف شستن دست هایشان بکنند و چند بار که این کار را انجام دهند، زمان خود به خود دستشان می آید. در کنار ماسک یک محلول ضدعفونی کننده یا ژل بهداشتی هم در کیف بچه ها بگذارید تا در موقع لازم مثل خوردن خوراکی، دست زدن به وسایل مختلف، سرویس بهداشتی رفتن، دست دادن با دیگران یا ورود و خروج به سرویس مدرسه از آن استفاده کند.

3-اگر دانش آموزی احساس بیماری کرد، اولیا مدرسه را خبر کند

به بچه ها آموزش دهید که اگر هم کلاسی یا شخص دیگری را در مدرسه دیدند که حال بیماری و سرفه دارد، حتما معلم یا ناظم مدرسه را خبر کنند تا او به منزل منتقل شود و باعث انتقال بیماری اش به دیگران نشود.

سعی کنید همه این اطلاعات را در کمال آرامش به بچه ها بدهید که باعث اضطراب آنها برای مدرسه رفتن نشود.

خیلی ساده و راحت این مباحث را به آن ها آموزش دهید.


 
4-ارتباط خود با مسئولان مدرسه را حفظ کنید

برای اینکه از نحوه سلامت فرزند خود و دیگر بچه ها مطلع شوید سعی کنید ارتباطتان با معلم ها، ناظم و اولیا مدرسه را حفظ کنید اینطور آرامش بیشتری هم دارید و در صورت مبتلا شدن فرزندتان به کرونا خیلی زود به مدرسه ابلاغ کنید تا باعث بیمار شدن دیگر بچه ها نشود.

اگر هم احساس کردید که فرزند شما دچار وسواس یا ناراحتی های اضطرابی یا آلرژی شدید شده حتما با مدرسه در میان بگذارید و او را نزد یک پزشک یا مشاور کودک ببرید .

اما این نکته را در نهایت در نظر داشته باشید که فرستادن بچه ها به مدرسه برای آموختن علم و دانش به همراه آگاهی رسانی در زمینه سلامتی آنها ارزش بس والاتری دارد نسبت به حساسیت هایی که شاید زیادی از حد باشد و بچه ها را در خانه افسرده، خسته ، کسل، بی انگیزه و بی دانش می کند. حال که شرایط به لحاظ تحصیلی و کرونایی مساعد شده با رعایت پروتکل های بهداشتی بچه ها می توانند به خوبی با همراهی والدینشان به درس و تحصیلشان در مدرسه بپردازند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *