کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا «اکران نوروزی» توقعات را برآورده نکرد؟

19 فروردين 1401 ساعت 9:44

«سگ‌بند» دومین تجربه کارگردانی مهران احمدی پس از «مصادره»، در صدر جدول فروش قرار دارد و با فروش ۱۵ میلیارد تومانی از همین حالا می‌توان آن را جزو مدعیان صدرنشینی گیشه سال ۱۴۰۱ قرار داد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از روزنامه ایران، پس از دو سال که سینمای ایران به‌دلیل کووید ۱۹ کم فروغ و دچار رکود شده بود، خیلی‌ها منتظر بودند که نوروز ۱۴۰۱ آشتی دوباره مخاطب با سینما باشد. سینمای ایران اما در حالی تعطیلات نوروز را پشت سر گذاشت که آمار مخاطبان اکران نوروز امسال به نصف مخاطبان نوروز ۹۸ رسیده است. سال ۹۹ اکران نوروز لغو شد و سال ۱۴۰۰ نوروز سینما در اوج بحران کرونا کم رونق بود.

افزایش قیمت بلیت و نبود حمایت تبلیغاتی؛ موانع اکران نوروز
بازگشت مخاطبان به سینما در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و فروش بالای دو فیلم «دینامیت» و «گشت ارشاد ۳» نشانه‌های امیدوارکننده برای رونق اکران نوروز ۱۴۰۱ بود. با ترکیب اکران نوروزی و دیده شدن سلایق مختلف در چینش فیلم‌ها در کنار آرام گرفتن موج کرونا می‌شد اطمینان داشت که بالاخره پس از دو سال سینماها در بهار امسال روزهایی نو و شلوغ را تجربه کنند.

برخلاف تمام خوشبینی‌ها اما تا روز گذشته و آخرین روز تعطیلات نوروز تعداد مخاطبان به کمتر از یک میلیون رسیده است که طبق گفته سجاد نوروزی مدیر پردیس آزادی و عضو شورای صنفی نمایش به ایلنا، این رقم ۵۰ درصد مخاطبان نوروز ۹۸ است. آن طور که سینما دیلی گزارش داده ۷ فیلم اکران نوروز به اندازه یک فیلم اکران نوروز ۹۸ یعنی «رحمان ۱۴۰۰» با ۹۵۰ هزار نفر، مخاطب نداشته است.

طبق تجربه و بر اساس پیش‌بینی‌ها با پایان تعطیلات و آغاز ماه رمضان تعداد مخاطبان سینما کاهش خواهد داشت و با این حساب در خوش‌بینانه‌ترین حالت هم خروجی اکران نوروز توقعات را برآورده نخواهد کرد. افزایش قیمت بلیت سینماها، حجم بالای سفرهای نوروزی در کنار نبود فضای تبلیغاتی برای فیلم ها به ویژه عدم حمایت صداوسیما از اکران نوروز مهم‌ترین عواملی است که در کاهش مخاطبان اکران نوروز تأثیر داشته است.

اگر چه کارشناسان سینما معتقدند که فضای کرونا همچنان بر سر اکران سایه انداخته و سینما پس از دو سال فشار، به آرامی دارد از زیر آوار آن بیرون می‌آید اما از سوی دیگر شلوغی جاده‌ها و رستوران‌ها گواه این واقعیت است که کووید۱۹ نمی‌تواند مؤلفه چندان تأثیرگذاری در کاهش تعداد مخاطبان باشد.

برخی معتقدند افزایش روزها و سانس‌های نیم بها می‌تواند پیشنهاد و راه حلی موقت برای بیرون رفتن از بحران مخاطب باشد. در کنار این اتفاق فضاسازی مناسب تبلیغاتی برای اکران فیلم‌ها و اطلاع‌رسانی درست بویژه از طریق تلویزیون می‌تواند در جذب مخاطبان به سینماها مؤثر باشد.

عدم حمایت صداوسیما از اکران نوروز در روزهای گذشته گلایه فیلمسازان را به همراه داشته تا جایی که محمدحسین مهدویان در پست اینستاگرامی خود اعلام کرد بخش‌هایی از صحبت‌هایش در برنامه «خندوانه» که به اسم فیلم در حال اکرانش «مرد بازنده» اشاره داشته، از این برنامه حذف شده است.
 
اکران نوروز ۱۴۰۱ در هفته اول فروش متوسطی را تجربه کرد و در دومین هفته شاهد رشد فروش برای اکثر فیلم‌ها بود. بیشترین رشد برای فیلم‌های صدر جدول است و اختلاف فیلم‌ها همچنان حفظ شده است.

«سگ‌بند» دومین تجربه کارگردانی مهران احمدی پس از «مصادره»، در صدر جدول فروش قرار دارد و با فروش ۱۵ میلیارد تومانی از همین حالا می‌توان آن را جزو مدعیان صدرنشینی گیشه سال ۱۴۰۱ قرار داد. در رتبه دوم فروش «موقعیت مهدی» هادی حجازی‌فر قرار دارد که به مرز ۷ میلیاردی نزدیک می‌شود.

این فیلم که اکران آن از ۱۸ اسفندماه آغاز شده حدود ۶ میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان فروخته است. این فیلم که در ایام جشنواره با اقبال منتقدان سینما و مخاطبان مواجه بود، رضایت رهبر معظم انقلاب اسلامی را جلب کرد. هفته گذشته پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما در یادداشتی برای خبرگزاری صدا و سیما، از تمجید رهبر معظم انقلاب اسلامی از فیلم «موقعیت مهدی» خبر داد.

طبق این خبر، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عصر اولین جمعه سال به تماشای فیلم نشستند و پرداخت ظریف و درست شخصیت شهید مهدی باکری، زاویه روایت فیلم و محوریت قرار گرفتن خانواده، نکات قابل تأمل نوع مواجهه شهید مهدی باکری با خانواده پس از شهادت برادرش حمید در کنار بخش «من مهدی باکری نیستم» را تحسین کردند.

رهبر انقلاب «موقعیت مهدی» را در دسته فیلم‌هایی عنوان کردند که «آدم دوست دارد تا تمام شد بازهم دوباره آن را ببیند.» «شادروان» حسین نمازی از دیگر فیلم‌های پرفروش اکران نوروز است. این فیلم با فروش ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی در رتبه سوم جدول قرار دارد.

همچنین «روز صفر» سعید ملکان (۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان) و «مرد بازنده» محمد حسین مهدویان (سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان) با فاصله کمی بعد از آن در رتبه‌های چهارم و پنجم هستند. «گل به خودی» احمدی تجری ۳۶۷ میلیون فروش داشته و فیلم «قدغن» مجید مافی با ۱۹۰ میلیون فروش در انتهای جدول قرار دارد. سازندگان این فیلم ها در اتفاقی کم سابقه پیش از پایان تعطیلات نوروز قید اکران نوروز را زدند و ترجیح دادند بخت فیلم‌شان را در اکران آنلاین بیازم


کد مطلب: 796537

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/796537/چرا-اکران-نوروزی-توقعات-برآورده-نکرد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com