پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲

کولر گازی دمای قبض برق را بالا می‌برد/ مصرف کولرهای گازی ۵ برابر کولر آبی است

پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب: 796515
یکی از معایب کولرهای گازی بحث مصرف بالای انرژی برق آن‌هاست، این نکته با توجه به لحاظ شدن تعرفه‌های جدید برق برای مشترکان از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد.
کولر گازی دمای قبض برق را بالا می‌برد
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، تعرفه‌های جدید برق از ابتدای بهمن ماه سال گذشته اجرایی شد که بر اساس این تعرفه‌ها مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت نکنند، به صورت پلکانی هزینه برق برای آنها افزایش خواهد داشت.

یکی از عواملی که سبب افزایش مصرف برق مشترکان می‌شود، استفاده از کولر گازی در شهرها و مناطقی است که ضرورتی برای استفاده از آن وجود ندارد، اما مردم این شهرها و مناطق بدون توجه به این امر همچنان از کولرگازی استفاده کرده و این امر سبب افزایش هزینه برق آنها می‌شود.

ایران کشوری متنوع در آب و هواست، در مناطقی از جنوب کشور دمای هوا به بیش از ۵۰ درجه می‌رسد و همزمان در گوشه‌ای از کشور هوا کمی سرد است. در این میان شهرهای زیادی مثل تهران، اصفهان، شیراز هم هستند که آب و هوای معتدل دارند.

از سال‌های دور مردم این شهرها از کولرهای آبی برای خنک کردن خانه‌ها و مغازه‌ها در تابستان استفاده می‌کردند، اما در سال‌های اخیر شرکت‌های خارجی سازنده لوازم خانگی، با تبلیغات خود مردم را به خرید کولرهای گازی برای شهرهای با آب و هوای معتدل تشویق کردند.

باید توجه داشت که اساسا کولر گازی برای شهرهای بسیار گرمسیری و با آب و هوای شرجی طراحی شده است که در آن شهرها امکان بهره مندی از کولر آبی اساسا میسر نیست. پس کولر گازی برای شهرهای معتدل مانند تهران گزینه مناسبی نیست، زیرا هم هزینه خرید، هزینه تعمیر و نگهداری و هزینه برق مصرفی آن بسیار بالاست و اصلا مقرون به صرفه نیست.

مصرف برق کولرهای گازی ۵ برابر بیش‌تر از کولر آبی
میزان مصرف برق کولرهای گازی حدود ۵ برابر بیش از کولرهای آبی است، میزان مصرف برق کولرهای گازی دست دوم (مستهلک) بین ۳ تا ۴ برابر بیشتر از کولرهایی است که به صورت نو خریداری و نصب می‌شود و از این رو مشترکان در صورت استفاده از کولرهای گازی دست دوم، مبلغ قبض برق بسیار بیشتری را شاهد خواهند بود.

همچنین باتوجه به اینکه تعرفه‌های برق به صورت پلکانی محاسبه می‌شود، افرادی که از کولرهای گازی استفاده می‌کنند، معمولا در پله‌های بالای مصرف برق قرار دارد.

در تابستان‌ها در زمان پیک، مصرف برق به حدود ۶۰ هزار مگاوات می‌رسد که حدود ۲۴هزار مگاوات آن صرفا در بخش وسایل سرمایشی مصرف می‌شود.

کولرگازی علاوه بر مصرف برق آلاینده هم هست
کولرهای گازی به دلیل مکانیزم خاص سرمایشی‌شان، انواعی از گازهای مضر برای لایه ازن را تولید می‌کنند. این گازها در کنار تعداد بی شمار ذرات معلق و گازهای سمی تنها به قیمت خنک شدن ما به فضا و محیط زیست مان روانه می‌شود. این موضوع در شهرهایی که به خودی خود دارای آلایندگی هستند مانند شهرهایی چون تهران و اهواز مشکل ساز خواهد شد. از طرفی ممکن است محل موتور دستگاه در تراس منازل و تقریبا پشت پنجره اتاق ها تعبیه شود، این امر در بیشتر مجتمع ها اتفاق می‌افتد و باعث ورود گازهای ناسالم به منزل می‌شود.

چه کنیم کولرهای گازی برق کمتری مصرف کنند؟
برای کاهش مصرف برق کولر گازی کافی است در هنگام خرید کولرهایی را انتخاب کنید که دارای برچسب انرژی با درجه A یا B باشد، زیرا مصرف برق کمتر و کارایی بیشتری نسبت به سایر کولرها دارند. از سوی دیگر کولرهای گازی باید متناسب با شرایط آب و هوایی مکان زندگی انتخاب شود، استفاده از کولرهای گازی مناطق معتدل در مناطق گرمسیری، ضمن افزایش مصرف انرژی، سرمادهی و عمر کولر بسیار کاهش می‌یابد.
درحالی که به گفته کارشناسان سرویس کولرهای گازی پیش از شروع فصل گرما به کارکرد بهینه آن کمک خواهد کرد، قرار دادن سایه­‌بان برای کندانسور کولرهای گازی محیط خانه را خنک‌تر و مصرف انرژی را کمتر می‌کند، همچنین کاشتن یک یا چند اصله درخت در نزدیکی کولر گازی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موجب کاهش مصرف انرژی خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
از بادبزن دستی استفاده کنید از همه ارزان تر است!!!!
!!
Iran, Islamic Republic of
تابستان ؛ به احتمال زیاد ، کمبود آب و برق خواهیم داشت ! اسراف نکنیم !!