پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

چرا نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب نرفت؟

پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب: 796507
مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب گفت: آب گرفتگی سال 95 پای نمایشگاه کتاب 1401 را به مصلی باز کرده است.
چرا نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب نرفت؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، این روزها بحث چرایی برپایی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۱ در مصلی امام خمینی(ره) و برگزار نشدن آن در مجموعه شهر آفتاب، به علامت سؤال بزرگی در اذهان مخاطبان، ناشران و علاقه‌مندان این رویداد بزرگ فرهنگی تبدیل شده است زیرا طرح «الزام شهرداری تهران به انتقال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب» در ۳۰ آذرماه سال گذشته مصوب شده بود.

همین آذرماه سال قبل بود که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از مخالفت جدی با برگزاری هر نوع نمایشگاه پر مخاطب در تهران می‌گفت و اینکه بار ترافیکی خیابان‌های اطراف نمایشگاه، شلوغی مترو، آلودگی هوا و... نفس تهران را در روزهای برگزاری نمایشگاه در مصلی تهران می‌بَرد.

اعضای شورای شهر همان روزها با قاطعیت، شهرداری تهران را موظف کردند، طی یک ماه باید برنامه عملیاتی خود برای تکمیل شهر آفتاب را به این شورا ارائه بدهد و فضای لازم برای برگزاری نمایشگاه‌ها در سال آینده (یعنی ۱۴۰۱) را فراهم کند. همچنین شهرداری باید نسبت به تکمیل طرح جامع شهر آفتاب تا سال ۱۴۰۱ اقدام کرده و اعتبارات مورد نیاز را در بودجه سال آینده لحاظ کند.

اما در آخرین خبرها دیدیم و شنیدیم که نمایشگاه کتاب تهران از بیست و یکم تا سی و یکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ به صورت فیزیکی در مصلی تهران برگزار می‌شود.

به همین بهانه از عباس تقدسی‌نژاد، مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب، دلیل عدم توجه به این نمایشگاه در زمان برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب را جویا شدیم که در ادامه می‌آید.

مجموعه شهر آفتاب را رها کردند تا آب ببرد
مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در پاسخ، با بیان اینکه هنوز دو ماه از قبول مسئولیتش در شهر آفتاب می‌گذرد گفت: اقدامات عملیاتی توسعه‌ای مختلفی باید از قبل در مجموعه شهر آفتاب انجام می‌شد اما متأسفانه صورت نگرفته و یکی از دلایل مهم جابجایی نمایشگاه کتاب امسال به مصلی، همان سیل سال ۹۵ است که مشکلاتی را به وجود آورد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مجموعه شهر آفتاب در سال‌های گذشته به حال خود رها شده بود اظهار داشت: در این مجموعه طی ۵ سال قبل، تعداد محدودی نمایشگاه‌ برگزار شده که همین امر مؤید بی‌توجهی مسئولین سابق در شورای شهر و شهرداری است.

 ضرورت افزایش سالن‌های سرپوشیده تا ۱۲۰ هزار مترمربع 
تقدسی‌نژاد با بیان اینکه موضوع تکمیل و گسترش سالن‌های نمایشگاه تا ۱۲۰ هزار متر باید جدی گرفته شود عنوان کرد: در دوره جدید با نگاه کلان به مجموعه شهر آفتاب، طرح ریزی برنامه‌های متنوعی برای حاشیه نمایشگاه‌ها از جمله حرکت به سمت رویدادهای بانکی و دیجیتالی، انجام برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی را دنبال می‌کنیم اما برای برگزاری نمایشگاه‌های بزرگ و پر مخاطب در مجموعه شهر آفتاب، نیاز به افزایش سالن‌های سرپوشیده نمایشگاهی از ۲۵ هزار متر مربع فعلی به ۱۲۰ هزار متر مربع داریم.

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا عدم برگزاری نمایشگاه کتاب در این مجموعه صرفاً به خاطر نبود فضای سرپوشیده کافی بوده است اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه کتاب در سال ۹۵ و در این مجموعه کاری غیر اصولی بود زیرا نمایشگاه پرمخاطب کتاب باید در فضایی با ظرفیت ۱۰۰ هزار متر مربع برگزار شود و مجموعه شهر آفتاب در حال حاضر این ظرفیت را ندارد.

وی افزود: مسئولان برگزارکننده نمایشگاه کتاب تا امروز برای حضور در شهر آفتاب، هیچ اعلام نظری نکرده‌اند ولی اگر دستوری صادر شود، آمادگی برگزاری نمایشگاه کتاب با همین ظرفیت فعلی و ساخت فضای سرپوشیده موقت را داریم و تاکنون مخالفتی از طرف مجموعه شهر آفتاب با برگزاری این نمایشگاه صورت نگرفته است. 

 بودجه ناچیز سال ۱۴۰۰ شهر آفتاب امسال هم ادامه دارد 
تقدسی‌نژاد دلیل اجرایی نشدن مصوبه شورای شهر تهران در اواخر آذرماه سال گذشته مبنی بر الزام شهرداری به تکمیل فاز عملیاتی شهر آفتاب را نبود بودجه کافی در سال قبل دانست و خاطرنشان کرد: بودجه سال قبل مجموعه شهر آفتاب فقط ۴۰ میلیارد تومان بوده است که برای توسعه و  تکمیل فضای نمایشگاهی کافی نیست زیرا تا ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. متأسفانه برای سال ۱۴۰۱ نیز همان مبلغ ۴۰ میلیارد تومان تصویب شده که مراتب اعتراض ما به شورای شهر و شهرداری اعلام شد. 

وی در ادامه با بیان اینکه در شرایطی مدیریت این مجموعه را پذیرفته که حقوق و مزایای سه ماه پرسنل معوق شده بود افزود: در اولین اقدام، این بدهی تسویه شد اما بودجه مصوب سال جاری فقط کفایت نگهداری مجموعه و پرداخت حقوق کارکنان را دارد و با این وضعیت، امکان تکمیل پروژه شهر آفتاب نخواهد بود.

برای جذب سرمایه‌ از بخش خصوصی، نیازمند اصلاح اساسنامه هستیم
مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب در پاسخ به اینکه چرا از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده نمی‌شود گفت: در این راستا تلاش کرده‌ایم اما شرکت بین‌المللی شهر آفتاب در اساسنامه تعریف شده تحت عنوان شرکت بهره‌بردار نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب تعریف شده که همین مسئله باعث می‌شود برای بستن قرارداد با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، نیازمند هماهنگی با سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری تهران باشیم و فقط مجاز به بهره‌برداری طرح‌ها هستیم و نه اجازه توسعه آن،که این مسئله حتی مورد اعتراض مدیران سابق مجموعه شهر آفتاب نیز بوده بنابراین در اولین گام فرآیند اصلاح اساسنامه را در دست اقدام داریم.

وی در پایان با اشاره به اینکه در دوره جدید برنامه‌های عملیاتی مجموعه شهر آفتاب با اولویت ساخت سالن‌های سرپوشیده تنظیم شده عنوان کرد: در سال اول، ساخت سالن‌های سرپوشیده استاندارد و بخش‌های خدماتی و رفاهی برای مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه را در اولویت داریم و در سال دوم انجام دیگر طرح‌های فرانمایشگاهی از جمله برج‌های تجارت جهانی، هتل‌های ویژه اسکان مهمانان خارجی، مجموعه‌های فرهنگی ورزشی و... را پی می‌گیریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *