جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۴

پژواک دوباره صدای اسرائیل در روزنامه اجاره‌ای

پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب: 796453
کسی که از سوی رئیس‌مجلس اصلاح‌طلبان متهم شده بود صدای اسرائیل است، می‌گوید ایران برای توافق باید کوتاه بیاید.
پژواک دوباره صدای اسرائیل در روزنامه اجاره‌ای
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق،احمد شیرزاد همان کسی است که در مجلس ششم مدعی شد ایران درباره برنامه هسته‌ای دروغ گفته و دم خروسش بیرون افتاده است. مهدی کروبی در واکنش به این اظهارات از تریبون مجلس تصریح کرد که شیرزاد حرف‌های اسرائیل را تکرار می‌کند و تبدیل به صدای اسرائیل شده است.
 
این فرد بدسابقه حال در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفته است: من فکر می‌کنم که باید محاسبه مجددی توسط تیم مذاکره‌کننده صورت بگیرد و با توجه به شرایط بالاخره سعی کنند که به توافقی برسند. به نظرم می‌آید گاهی صحبتهایی که از سوی دیپلمات‌های ایرانی شنیده می‌شود‌، برای مثال صحبت‌هایی که سخنگوی وزارت خارجه بیان می‌کند و می‌گوید همه چیز منتظر تصمیم سیاسی آمریکاست‌، معنای دیگرش این است که ما شـرط یا خواسته‌ای را مطرح کرده‌ایم که به طرف مقابل می‌گوییم اگر این شرط را بپذیرید به توافق می‌رسیم‌، در این شرایط طرف مقابل شرط متقابلی می‌گذاردیا خواسته دیگری را مطرح می‌کند و می‌گوید اگر شما بپذیرید ما آماده توافقیم. آنها هم دقیقا مشابه همین صحبت‌ها را بیان می‌کنند.
 
او می‌افزاید: شاید عاملی که باعث شده است مقام‌های کشورمان کند حرکت کنند و عکس‌العمل زیادی در مورد مسائل مرتبط با برجام از خود نشان ندهند‌، ‌اندکی بهبود در مسـائل اقتصادی‌، به خصوص مسئله فروش نفت است. همان طورکه همه می‌دانیم چینی‌ها تحریم را تا‌ اندازه زیادی کنار زده‌اند و نفت ما را به وفور خریداری می‌کنند و یکسری خریدارهای دیگر هم اضافه شده‌اند. این واقعیت تا ‌اندازه‌ای مسئولان دولتی را خوشحال کرده است‌، به طوری که آقای وزیر نفت باد به غبغب می‌اندازد که این کارها را ما کرده‌ایم‌، در حالی که این مسائل مشخصاً نتیجه تحولات سیاسی در نتیجه مذاکرات و تغییر دولت در آمریکاست. چه کسی ‌است که مسئله به این سادگی را نفهمد؟ فکر کردید آقای روحانی دلش نمی‌خواست نفت بفروشد؟ همه می‌دانیم که درآمد نفت در اقتصاد ایران تا چه‌اندازه مهم است. اینکه وزیر نفت و اعوان و انصارش با همکاری صدا و سیما در بوق و کرنا کنند که فروش نفت به رغم وجود تحریم‌ها نتیجه مدیریت ماست‌، حرف بسیار کودکانه و نابخردانه‌ای است و نتیجه تحولات سیاسی است. شیرزاد گفت: این تحولات در حوزه فروش نفت‌خام ‌اندکی انگیزه‌ها را کند کرده است. تصور می‌کنند دولتمردان که وضعیت مطلوب است و ما می‌توانیم نفتمان را بفروشیم اما برداشته شدن تحریم‌ها بسیار مهم‌تر از صرفا فروش نفت است. مسئله مبادلات بانکی‌، مسئله به رسمیت شناخته شدن در نظام اقتصاد جهانی و بسیاری از مسائل و مشکلاتمان درگیر تحریم‌هاست. به صرف اینکه بر اثر شرایط خاص در یک دوره زمانی تعدادی بشکه نفت خام بیشتر فروخته‌ایم نباید تصور کنیم دیگر تمام است و هر قدر هم مذاکرات کش پیدا کرد ایرادی ندارد. ما داریم فرصت‌ها را از دست می‌دهیم. 
 
نکته متناقض در اظهارات این عضو حزب منحله مشارکت آن است که از یکسو می‌گوید طرف ایرانی برای دسترسی به توافق، کوتاه بیاید و از طرف دیگر، برخی از لغو تحریم‌ها را مبادلات بانکی، حضور در اقتصاد جهانی معرفی کند. به عبارت دیگر اگر هدف از لغو تحریم‌ها، امکان آزاد مبادلات بانکی و جلب سرمایه‌گذاری خارجی است، طرف آمریکایی حاضر نیست به چنین تعهدی عمل کند و بنابراین دعوت به توافق در چنین وضعیتی، صرفا دعوت به استقبال دوباره از کلاهبرداری برجامی آمریکاست.
 
نکته جالب درباره فروش 1/5 میلیون بشکه‌ای نفت این است که افراطیون و برخی دولتمردان سابق ادعا می‌کردند بدون برجام نمی‌شود حتی یک بشکه نفت فروخت، اما صادرات نفت ایران با برجام در سال 99 به زیر چندصدهزار بشکه هم کاهش یافت و امثال نوبخت می‌گفتند که نمی‌توانیم حتی یک قطره نفت هم بفروشیم.
 
از طرف دیگر، این نماینده سابق مجلس، مرتکب یک ادعای دروغ هم شده و آن این است که مقاومت و هنر ایران در شکستن تحریم‌ها و رساندن صادرات نفت به 1/5 میلیون بشکه را به مذاکرات و تغییر دولت آمریکا را نسبت می‌دهد؛ و حال آن که دولت آمریکا سفت و سخت بر سر تحریم‌ها ایستاده و هرچند هفته یک بار تحریم جدیدی را اعلام و اعمال می‌کند. اما با این وجود، ایران موفق شده بی‌اعتنا به برجام FATF به عادی‌سازی تدریجی صادرات نفت خود بپردازد. همچنین در همین دوره صادرات نفتی نیز 40 درصد افزایش داشته و حجم تجارت خارجی در سال 1400 با سال 1396 (سال اجرای برجام) برابری کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اول مصاحبه اش می گه: من فکر میکنم.........اینجا آدم ازش میپرسه ؟ مگه تو فکر هم میکنی ؟!!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
از یک مرده سیاسی این ..... عجیب نیست.
یادگار ماندگار
Iran, Islamic Republic of
اداره کشور در جنگ و تحریم یادگار ماندگار روحانی
Iran, Islamic Republic of
....