جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

بهترین خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها برای سحر و افطار

چهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب: 796378
کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر مصرف وعده سحری گفت: بسیاری از افرادی که روزه می‌گیرند متاسفانه سحری نمی‌خورند در حالی که مصرف سحری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
بهترین خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها برای سحر و افطار
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، زهرا احدی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی افزود: خوردن سحری باعث می‌شود فرد دچار سردرد و یبوست نشود. کلیه‌ها آسیب نبیند و همچنین از ایجاد کم‌ خونی، افت فشار خون و مشکلات معده جلوگیری می‌کند بنابراین خوردن سحری ضروری است.

وی روال خوردن سحری را مانند وعده نهار البته سبک تر عنوان کرد و گفت: در وعده سحری از مصرف غذاهای سرخ کردنی پرهیز شود و  برنج و مرغ، کباب تابه‌ای، خورش‌های کم‌چرب و کم‌نمک که باعث ایجاد احساس عطش و تشنگی نباشد مصرف شود. همچنین مصرف سالاد  به خصوص مصرف سالاد کاهو با آبلیموی تازه توصیه می‌شود زیرا به رفع عطش و جلوگیری از یبوست کمک می‌کند.

این کارشناس ادامه‌ داد: همچنین مصرف پلوهای مخلوط مانند لوبیا پلو، هویج‌پلو با گوشت‌های آب‌پز توصیه می‌شود. غذاهایی مانند کتلت، آبگوشت‌های سنگین و مواردی چون پیاز، سیر، سبزیجات گوگردی مانند تربچه و پیازچه بهتر است در وعده سحر مصرف نشود.

احدی با اشاره به نوشیدنی‌های مفید برای سحری گفت: برخی از افراد عادت دارند بلافاصله بعد از سحری چای بنوشند که کار اشتباهی است. شربت آبلیمو، خاکشیر و تخم‌شربتی که از شب قبل آماده شده باشد برای سحر مناسب است.

وی ادامه داد: مصرف میوه‌هایی مانند سیب، کیوی، مرکبات در سحر در صورت نداشتن مشکلات اسید معده به کمتر تشنه شدن، تامین ویتامین‌های بدن و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. همچنین استفاده از هویج رنده شده در سالاد به دلیل داشتن ویتامین آ به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که نمی‌توانند سحری بخورند حداقل برنامه صبحانه کامل را اجرا کنند، گفت: به عنوان مثال نان و پنیر و خرما، سبزی، تخم مرغ، ارده و عسل یا شیره با نان را مصرف کنند که حداقل در طول روز انرژی داشته باشند و دچار سر درد نشوند. همچنین مایعات به اندازه کافی مصرف کنند.

وی ادامه داد: شربت سکنجبین و موهیتو که با نعنا و لیمو درست می‌شود، شربت خیار و نعنا و سکنجبین با شیرینی کم مواردی است که فرد می‌تواند برای رفع عطش و تشنگی بعد از افطار استفاده کند.

این کارشناس تغذیه در مورد بهترین روش باز کردن روزه در هنگام افطار گفت: باز کردن روزه با شیر، آب  یا چای ولرم بسیار کمرنگ صورت بگیرد و از مصرف آب یخ و شربت‌های تگری برای افطار خودداری شود زیرا باعث ایجاد مشکلات گوارشی می‌شود. ترجیحا خرما مصرف شود. مصرف عسل همراه آب خیلی بهتر از خوردن زولبیا و بامیه است.

احدی با بیان اینکه در وعده افطار از نان و پنیر و سبزی، آش‌های ساده مانند آش برنج یا آش عدس و فرنی‌های سبک استفاده شود، تصریح کرد: آش‌های پرحبوبات چون آش رشته مصرف نشود. همچنین حلوا، حلیم‌های چرب، شله زرد که خیلی شیرین است استفاده نشود. مصرف فرنی با آرد برنج و شیر، شیربرنج و تخم مرغ بسیار مفید است. بعداز افطار به جای مصرف شام سنگین از میوه، شیر و خرما استفاده شود و از ساعت ۱۱ به بعد هم سعی کنند چیزی نخورند تا مشکلات معده و سوء هاضمه برای فرد ایجاد نشود.

وی برای جلوگیری از کاهش سیستم ایمنی بدن در دوران روزه‌داری گفت: اگر فرد می‌خواهد سیستم ایمنی در دوران روزه‌داری ضعیف نشود میوه و سبزیجات را در ماه رمضان فراموش نکند. همچنین مصرف پروتئین‌ها مانند تخم مرغ، جوجه، گوشت و حبوبات در قالب عدسی، خوراک لوبیا، ماش پلو و دال عدس برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *