کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ثبت دانش بنیان‌ها در کمتر از ۲۴ ساعت

15 فروردين 1401 ساعت 8:43

بلافاصله پس از اینکه رهبر معظم انقلاب، امسال را با عنوان سال «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری کردند، دستگاه قضا پیشتاز حرکت در این مسیر شد. بر این اساس رئیس قوه‌قضائیه در نخستین جلسه مشترک شورای عالی قوه‌قضائیه بر حمایت همه‌جانبه مسئولان قضایی از شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از روزنامه جوان، بلافاصله پس از اینکه رهبر معظم انقلاب، امسال را با عنوان سال «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری کردند، دستگاه قضا پیشتاز حرکت در این مسیر شد. بر این اساس رئیس قوه‌قضائیه در نخستین جلسه مشترک شورای عالی قوه‌قضائیه بر حمایت همه‌جانبه مسئولان قضایی از شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد. رؤسای دادگستری استان‌های مختلف، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم برنامه‌های خود را برای حمایت از نخبگان اعلام کردند. از همه مهم‌تر فرایند ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان امسال حداکثر ظرف ۲۴ ساعت انجام می‌شود. ثبت تغییرات شرکت‌های دانش‌بنیان هم با یک دهم زمان قبلی صورت می‌گیرد.

فرآیند خلق ایده و تبدیل آن به یک محصول، چرخه با ارزشی است که موجب تشویق مخترعان و محققان به خلق خدمات و محصولات جدید می‌شود. به همین دلیل پس از سه سال تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در سال ۸۹ قانونی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به تصویب رسید. بر اساس قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت یا مؤسسه‌ای که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه تولید دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) در حوزه فناوری‌های برتر تشکیل می‌شود، دانش‌بنیان است.

دستور اژه‌ای به تمام مسئولان قضایی
پس از اینکه رهبر معظم انقلاب، امسال را با عنوان سال «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری کردند، دستگاه قضا نخستین نهادی بود که به هموار کردن مسیر برای تحقق این شعار پرداخت. رئیس قوه قضائیه روز دوشنبه ۸ فروردین در نخستین جلسه مشترک شورای عالی قوه قضائیه با شورای قضایی استان‌ها که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، به تشریح و تبیین ۱۵ اولویت دستگاه قضایی در سال ۱۴۰۱ پرداخت. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در همین رابطه به تمام مسئولان قضایی در سراسر کشور دستور داد که نسبت به «تحقق و جامه عمل پوشاندن به شعار سال و حمایت کامل و همه‌جانبه از تولیدکنندگان و کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان» اهتمام ویژه داشته باشند.

حمایت از دانش‌بنیان‌ها در ثبت اسناد
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم این سازمان را تنها مرجع رسمی و قانونی برای مشروعیت‌بخشی به اختراعات و نوآوری‌ها دانست. حسن بابایی، از شروع به کار شورای راهبردی شرکت‌های دانش‌بنیان در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبر داد. معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد با اشاره به ماده ۲ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری گفت: اختراعی قابل‌ثبت است که حاوی ابتکار جدید و دارای کاربرد صنعتی باشد. ابتکار جدید عبارت است از آنچه در فن یا صنعت قبلی وجود نداشته‌باشد. ما در راستای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای تحقق شعار سال، شورای راهبردی شرکت‌های دانش‌بنیان را در سازمان و متناظر این شورا را در استان‌ها با عنوان کارگروه‌های ویژه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی کردیم. در همین راستا هم مدیر کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به خبرگزاری صدا و سیما گفت: فرایند ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان امسال حداکثر ظرف ۲۴ ساعت انجام می‌شود.

ثبت تغییرات با یک دهم زمان قبلی
علی اصغر دربانی گفت: با توجه به نامگذاری سال جدید، اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری که مرجع رسمی و قانونی اعتباربخشی و هویت بخشی به شرکت‌هاست، کارگروه ویژه‌ای را برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل داده‌است تا فرایند تعیین نام، ثبت، تأسیس و تغییرات شرکت‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حداکثر ظرف ۴۸ ساعت صورت بگیرد. وی گفت: در همین ارتباط فرایند تعیین نام در کمتر از دو ساعت انجام می‌شود و زمان ثبت تأسیس شرکت‌ها ۲۴ ساعت و تغییرات بین ۴۸تا۷۲ ساعت انجام می‌شود که سال گذشته این زمان حداقل ۲۰ روز بود. تلاش می‌کنیم همه این درخواست‌ها از طریق سامانه‌ها انجام گیرد و این بازه زمانی به حداقل زمان ممکن کاهش یابد.

صیانت از مخترعان در سازمان بازرسی
رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم با ابلاغ بخشنامه‌ای در ۹ بند، تکالیف و مأموریت‌هایی را برای معاونین، رؤسای مناطق شش‌گانه و بازرسان کل امور مرکز و استان‌ها در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تعیین کرد.

حل مشکلات نخبگان شهرستانی
گفتنی است در روز‌های اخیر رؤسای کل استان‌های مختلف هم بر حل مشکلات نخبگان و دانش‌بنیان‌های حوزه خود تأکید کردند. در همین خصوص رئیس کل دادگستری استان تهران هم با تأکید بر اینکه متولی مسئله تولید و اشتغال دستگاه قضایی نیست، در گفتگو با خبرگزاری میزان اعلام کرد که با این حال، دستگاه قضایی نقشی اساسی را در فرایند‌های تولید و کمک به مشکلات دانش‌بنیان‌ها دارد و خواهد داشت. رئیس کل دادگستری گلستان هم دیروز در پیشنهادی جالب اعلام کرد که این آمادگی در استان وجود دارد تا شعب ویژه با حضور قضات آشنا به فضای مجازی و حوزه کسب و کار در دادسرا‌ها، دادگاه‌ها و محاکم تجدیدنظر استان برای رسیدگی تخصصی به پرونده‌های این حوزه اختصاص یابد.


کد مطلب: 796132

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/796132/ثبت-دانش-بنیان-ها-کمتر-۲۴-ساعت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com