سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

مضرات زیاده روی در مصرف شکر در ماه رمضان

يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب: 796051
در ماه رمضان مصرف زیاد شکر منجر به بیماری‌های جدی می‌شود.
مضرات زیاده روی در مصرف شکر در ماه رمضان
به گزارش جهان نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ماه رمضان با تنوع شیرینی‌ها و قند‌ها در انواع و شکل‌ها در بسیاری از مواقع شناخته می‌شود.

با وجود این، بسیاری از مردم می‌دانند که مصرف زیاد شکر اغلب باعث پوسیدگی دندان، چاقی و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به دیابت در بزرگسالان می‌شود.
 
۵۰ سال پیش، دیابت نوع ۲ از نظر شیوع محدود بود و اکنون این نوع دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها است.

برخی مطالعات اخیر نشان می‌دهند که بین مصرف زیاد شکر و بسیاری از بیماری‌های دیگر از جمله بیماری‌های خودایمنی ارتباط وجود دارد.

در آلمان تعداد مبتلایان به دیابت اکنون به هفت میلیون نفر رسیده است.

عفونت‌ها معمولاً به صورت نامرئی و بدخیم در بدن پخش می‌شوند و منجر به بیماری‌های جدی از جمله بیماری‌های خود ایمنی می‌شوند.

محققان دانشگاه Julius-Maximilians-Würzburg (JMU) آلمان دریافته اند که مصرف زیاد شکر ممکن است منجر به ترویج فرآیند‌های التهابی در بدن انسان و در نتیجه باعث پیشرفت بیماری‌های خود ایمنی شود.

طبق بیانیه اخیر دانشگاه Julius-Maximilians-Würzburg (JMU)، افرادی که مقادیر زیادی قند و سایر کربوهیدرات‌ها را در مدت زمان طولانی مصرف می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی هستند.

در این حالت، سیستم ایمنی به خود حمله می‌کند که می‌تواند منجر به گروهی از بیماری‌های جدی در بدن شود. از جمله بیماری‌های التهابی مزمن روده مانند بیماری کرون که نوعی بیماری التهابی روده است.

تیم محققان مطالعه در مورد چگونگی تحریک التهاب در بدن توسط شکر را تایید کردند و اکنون موفق شده اند جزئیات جدیدی از این فرآیند را رمزگشایی کنند.

دکتر مارتین فت، سرپرست این مطالعه گفت: سلول‌های ایمنی برای این که بتوانند وظایف خود را انجام دهند، به مقادیر زیادی قند به شکل «گلوکز» نیاز دارند و با کمک ناقلان تخصصی واقع در غشای سلولی، می‌توانند قند جذب کنند.

این محقق به همراه تیم خود اکنون توانسته است نشان دهد که یک "نقل دهنده گلوکز خاص" (GLUT۳) در سلول‌های T علاوه بر تولید انرژی از قند، سایر عملکرد‌های متابولیکی را نیز انجام می‌دهد.

محققان در این مطالعه بر روی گروهی از سلول‌های سیستم ایمنی تمرکز کردند که برای مدت طولانی شناخته شده نبودند: سلول‌های کمک کننده T نوع ۱۷ که به لنفوسیت‌های Th۱۷ نیز معروف هستند و نقش مهمی در تنظیم فرآیند‌های التهابی دارند.

مارتین فت گفت: سلول‌های Th۱۷ پروتئین‌های GLUT۳ زیادی را روی سطح سلولی خود حمل می‌کنند.

این سلول‌ها "گلوکز" مصرف شده را به اسید سیتریک تبدیل می‌کنند. این به نوبه خود در پلاسمای سلول به استیل کوآنزیم A تبدیل می‌شود که پیش ساز سنتز مواد چرب است.

به گفته کارشناسان، «برنامه‌ریزی مجدد متابولیک» سلول‌های T یک هدف جدید و خاص برای درمان بیماری‌های خودایمنی بدون نیاز به «خاموش کردن» کامل سیستم ایمنی است و رژیم غذایی با کالری محدود می‌تواند تاثیر مفیدی بر اختلالات ایمنی داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *