جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

الزامات تحقق شعار سال ۱۴۰۱

یدالله جوانی
چهارشنبه ۳ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۲۲
کد مطلب: 795584
رهبر حکیم انقلاب اسلامی، در شعار سال 1401 نیز بر موضوع «تولید» با دو قید جهت دهنده، تعیین کننده و سرنوشت‌ساز تکیه کرده و سه کلمه «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال‌آفرین» را به عنوان شعار سال 1401، اعلام کردند.
جهان نيوز - یدالله جوانی: رهبر حکیم انقلاب اسلامی با نگاهی عالمانه و واقع بینانه، در پیام نوروزی خود با تمرکز بر مشکل اصلی کشور و مردم، شعار ۱۴۰۱ را باهدف رفع این مشکل تعیین و اعلام کردند. معظم له در پیام خود با مروری بر شیرینی‌ها، تلخی‌ها، فرازها و فرودها در سال ۱۴۰۰؛ مهم ترین تلخی سالی را که گذشت، درد و رنج مردم در مشکل معیشت دانسته و فرمودند: «تلخی‌هایی هم داشتیم، که از بین همه تلخی ها، آنی را که از همه به نظر من سخت تر و مهم تر است عرض می‌کنم و آن تنگی معیشت مردم، مسئله گرانی‌ها و تورم و از این قبیل موضوعات بود که خب باید حتما علاج بشود». حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) با تشخیص درست، مشکل اصلی کشور در سال‌های اخیر از یک سو و با ریشه یابی این مشکل از سویی دیگر، شعارهای چندسال گذشته را با هدف حل این مشکل تعیین کردند.

شعار سال ۱۴۰۱ هم با همین نگاه تعیین شده و جای امید فراوان است که در پرتو همت مسئولان کشور و آحاد مردم، سال ۱۴۰۱، سال عبور از این مشکل و کاهش چشمگیر آن باشد. مشکل آزاردهنده کشور، مشکل اقتصاد و معیشت مردم است. از منظر ولایت، " تولید" همان اکسیرحلّال این مشکل است. اکسیر" تولید" برای حل مشکل اقتصادی کشور، برگرفته از نگاه های کارشناسانه و صاحب نظران در حوزه اقتصاد است. از همین رو کلید واژه تولید در شعارهای سال های گذشته، به صورت پررنگ تکرار شده است. شعارهایی چون: « تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی » در سال ۱۳۹۱، « اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» در سال۱۳۹۶، «رونق تولید» در سال ۱۳۹۸، «جهش تولید» در سال ۱۳۹۹ و شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» در سال۱۴۰۰، نمونه هایی از این دست شعارها هستند.

تمرکز راهبردی بر موضوع « تولید » در شعارهای سال های گذشته، دارای یک منطق قوی علمی و تجربی است. این منطق در پیام نوروزی رهبر حکیم انقلاب اسلامی این چنین تشریح شد: « در این چندساله بنده برای شعار سال، ( تولید ) را عمدتا محور قرار دادم با یک "قیدی"، یا یک "خصوصیتی"؛ علت هم این است که "تولید" کلید حل مشکل اقتصادی کشور است.»

تولیدملی در واقع راه اصلی عبور از سختی ها و دشواری های اقتصادی برای کشور است. یعنی مهم ترین مسائل اقتصادی کشور را، مسئله ( تولید )، رواج تولیدملی و رونق تولیدملی حل می کند. طبیعت تولید این است. این است که ما بر روی تولید تکیه کردیم، یعنی رشد اقتصادی را افزایش می دهد، اشتغال ایجاد می کند، تورم را کاهش می دهد، درآمد سرانه را افزایش می دهد و رفاه عمومی ایجاد می‌کند. علاوه بر این؛ دارای تاثیرات روانی است، اعتماد به نفس ملی را بالا می‌برد و احساس عزت‌مندی را در ملت بوجود می‌آورد. تولید یک چنین «اکسیری» است.

رهبر حکیم انقلاب اسلامی با چنین منطقی، در شعار سال۱۴۰۱ نیز بر موضوع «تولید» با دو قید جهت دهنده، تعیین کننده و سرنوشت‌ساز تکیه کرده و سه کلمه «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» را  به عنوان شعار سال ۱۴۰۱، اعلام کردند.

گرچه شعارها در سال های گذشته تا حدودی کارساز بوده و بعضا گره هایی را گشوده، اما در مواردی هم این شعارها، به طور شایسته و بایسته مورد توجه قرار نگرفت و به همین دلیل، مشکلات اقتصادی استمرار یافته است. باتوجه به دولت سیزدهم که دولت مردمی با رویکرد انقلابی و جهادی اینک سرکار است و بار اصلی پیاده سازی این شعار هم بر عهده دولت است، بسیار جای امیدواری وجود دارد که شعار سال ۱۴۰۱، به معنای دقیق کلمه مورد توجه واقع شود. این مهم و انتظار نیز از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار گرفت و فرمودند: « البته این دولت با وضعی که من مشاهده می کنم، با تحرکی که رئیس جمهور محترم و همکارانشان دارند، انشاءالله پیشرفت خواهد کرد. یعنی این شعار روی زمین نخواهد ماند».

امید آن است که پس از یک دوره طولانی و چندین ساله، سال ۱۴۰۱ از جهت جدی تر گرفته شدن شعار سال برای پیاده سازی و تحقق، سالی کاملا متفاوت از سال های پیشین باشد. مطالبه رهبر عزیزمان از دستگاه ها و روسای قوا و به ویژه از دولت برای حل مشکل اقتصادی، در واقع همان مطالبه حق مردم عزیزمان می باشد. « تولید دانش بنیان با رویکرد اشتغال زایی، راهبرد اصلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، رسیدن به استقلال اقتصادی و قطع وابستگی های آزاردهنده در حوزه اقتصاد و معیشت مردم است.

برای نیل به این هدف مهم و اساسی، توجه به الزامات پیاده سازی شعارسال به معنای دقیق کلمه امری است بسیار ضروری.

پاره‌ای از این الزامات عبارت است از:

۱- طرح « جهش تولید دانش بنیان»، به سرعت مراحل نهایی قانون شدن را طی کرده و پس از ابلاغ، به عنوان نقشه راه پیاده سازی شعار سال ۱۴۰۱، در دستورکار دستگاه‌ها قرارگیرد.

۲- ظرفیت های آموزشی و پژوهشی در تمامی بخش های اقتصادی اعم از صنعتی، کشاورزی، خدماتی و غیره با رویکرد دانش بنیان کردن تولید، به صورت حداکثری مورد توجه و بهره برداری قرارگیرد.

۳-طبق قانون « جهش تولید دانش بنیان»، نهضت به کارگیری نخبگان و فارغ التحصیلان در حوزه های مختلف به راه افتاده، از این طریق علاوه بر سرعت بخشیدن به رونق و جهش تولید دانش بنیان، به معضل و درد آزار دهنده چندین ساله لشکر فارغ التحصیلان و نخبگان بیکار در کشور، پایان داده شود. تسهیلات خاص دولتی و برخورداری از برخی از معافیت ها مانند معافیت مالیاتی، کمک کننده به ایده نهضت به کارگیری نخبگان و فارغ التحصیلان خواهد بود.

۴- صدور مجوزها و واگذاری تسهیلات مانند: زمین، وام و غیره برای شرکت‌ها و موسسات تولیدی دانش بنیان، در اولویت تمام دستگاه ها قرار گیرد.

۵- با قاچاق کالا به عنوان سم مهلک برای تولیدملی و داخلی، برخوردی قاطع شده؛ امر رهبر حکیم انقلاب اسلامی مبنی بر آتش زدن کالای قاچاق جلوی چشم قاچاقچی و مردم، به معنای دقیق کلمه اجرایی شود.

۶-واردات تمامی کالاهایی که امکان تولید آن در داخل کشور وجود دارد، طبق نظر رهبر عزیزمان، حرام شرعی و قانونی دانسته شده و جلوی واردات این قبیل کالاها گرفته شود.

۷-با تشکیل ستادی در وزارت صمت، تمامی کالاهای وارداتی مورد نیاز کشور که ارز بری بالایی دارند و فعلا امکان تولید آن در داخل کشور نیست، شناسایی شده و با حمایت ویژه از شرکت های دانش بنیان، زمینه ها و زیرساخت های لازم برای تولید این کالاها در کشور فراهم شود. تجربه بسیار ارزشمند تولید انواع واکسن ضدکرونا و انواع کیت های تشخیص در داخل کشور نشان داد، ایران و ایرانی امکان تولید هرکالا و محصولی را دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امیر
Iran, Islamic Republic of
.....