کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اظهارات قابل توجه نخست‌ وزیر پیشین قطر:

ما خزانه غرب هستیم که در سختی‌ها آن را باز می‌کنند/ با ما بر اساس برابری و منافع مشترک تعامل نمی‌کنند

فارس , 3 فروردين 1401 ساعت 13:44

وزیر امور خارجه پیشین قطر با اشاره به ترافیک سفرهای مقامات غربی به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به منظور رایزنی برای انتقال انرژی به اروپا در پی بحران اوکراین، گفت: «گویی ما خزانه غرب هستیم که زمان سختی آن را باز می‌کنند».


به گزارش جهان نیوز، «حمد بن جاسم آل ثانی» وزیر خارجه و نخست‌وزیر پیشین قطر در پیامی به بحران انرژی به وجود آمده در پی جنگ روسیه و اوکراین و نیاز شدید کشورهای اروپایی به نفت کشورهای خاورمیانه پرداخت.

وزیر خارجه سابق قطر، سه‌شنبه، در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشت: «ما با تجربیاتی که داشتیم، می‌دانیم غرب کشورهای ما را فراموش می‌کند؛ نه با ما بر اساس برابری و نه بر اساس منافع مشترک تعامل می‌کند و تنها زمانی که نیاز مبرم دارد، به یاد ما می‌افتد. گویی که کشورهای ما خزانه‌ای هستند که زمان سختی آن را باز می‌کنند. در اینجا باید بدانند که ما نیز منافع داریم و نباید لطمه‌ای به آن وارد شود و این مسئله بایست بر اساس منافع متقابل تحقق یابد.»

حمد بن جاسم آل ثانی اضافه کرد: «اروپایی‌ها اکنون به منابع انرژی نیاز مبرم دارند که مواضع سیاسی و امنیتی آن‌ها را قوی‌تر کند. ما نیز نیاز به منظور تحقق منافع متقابل که اساس تعاملات میان کشورها است، نیاز به امضای سریع این توافق داریم.»

آل ثانی ادامه داد: «ترجیح می‌دهند که تجارتشان با کشورهای ما بدون چارچوب قانونی باشد همانطور که اکنون این گونه است. اما وجود یک توافق تجارت آزاد با کشورهای اروپایی از بار سنگین تعرفه‌هایی که این کشورها بر آنچه برایشان صادر می‌کنیم به‌ویژه نفت و فرآورده‌های وابسته به آن بسیار می‌کاهد. اگر این محقق شود، به اقتصاد کشور ما بسیار کمک می‌کند.»

وی همچنین اظهار داشت: «غرب وبالاخص کشورهای اروپایی به نفت و انرژی  به خصوص از منطقه ما و کشورهای عضو شورای همکاری نیاز مبرم دارند. کشورهای ما در طول بیش از ۳۰ سال بحث و گفت‌و‌گو تلاش کرده‌اند توافقی برای تجارت آزاد با کشورهای اروپایی امضاء کنند؛ اما این به علت تعلل و مانع تراشی طرف اروپایی که نمی‌خواهد به منافعش لطمه‌ای وارد شود، منعقد نشد».

در همین ارتباط، دیوان امیری قطر چند روز پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد که «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور از «رابرت هابک» وزیر امور اقتصاد آلمان در دوحه استقبال کرده و با او درباره راه‌های تقویت روابط دوجانبه در تمامی زمینه‌ها به‌ویژه حوزه انرژی بحث و تبادل نظر کرده است.

طرف قطری خاطرنشان کرده بود که دوحه طی چند سال گذشته سعی داشته به آلمان گاز صادر کند؛ اما گفت‌و‌گوهای میان دو طرف در پایان به توافق ملموسی منتهی نشده بود. با این حال، در بیانیه مذکور آمده بود که دو طرف اکنون به توافق رسیده‌اند تا نهادهای تجاریشان رایزنی‌های خود برای صادرات بلندمدت گاز طبیعی مایع آغاز کنند تا پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شود.

«سعد بن شریده الکعبی» وزیر انرژی قطر نیز پس از این بیانیه در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرده بود که او با همتای آلمانی خود در دوحه دیدار کرده و با او درباره راه‌های تقویت روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کرده است. پس از این دیدار، خبرگزاری «رویترز» گزارش داد که سخنگوی وزارت امور اقتصاد آلمان اعلام کرده است برلین با دوحه به یک توافق دست پیدا کرده و «شرکت‌هایی که همراه با هابک به قطر رفته‌ بودند، اکنون به منظور عقد قرارداد با طرف قطری وارد مذاکره خواهند شد».

روسیه بزرگترین صادرکننده گاز به آلمان است و در پی بحران اوکراین، وزیر امور اقتصاد آلمان از چند ابتکار برای کاهش تکیه به روسیه در زمینه انرژی خبر داده بود.


کد مطلب: 795570

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/795570/خزانه-غرب-هستیم-سختی-ها-باز-می-کنند-اساس-برابری-منافع-مشترک-تعامل-نمی-کنند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com