جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

اوّل سال وقت حسابرسی سال گذشته است +فیلم

دوشنبه ۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب: 795488
در روایتی از پیامبر(ص) داریم: «أَکیَسُ الکَیِّسِین» زیرک‌ترین زیرکان، «مَن حَاسَبَ نَفسَهُ»، کسی است که از خود حساب کشد، «وَ عَمِلَ لِمَا بَعدَ المَوتِ» و کارهایش را در ارتباط با جهان دیگر انجام دهد
اوّل سال وقت حسابرسی سال گذشته است +فیلم
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی استاد اخلاق در یکی از سخنرانی‌هایش به مناسبت آغاز سال شمسی جدید می‌گوید: اوّل سال وقت حسابرسی سال گذشته است و این بسیار مهم است. امام علی (ع) در روایتی به نقل از نبی اکرم (ص) فرمودند که: «أَکْیَسُ الْکَیِّسِین» زیرک‌ترین زیرکان، «مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ»، کسی است که از خود حساب بکشد، «وَ عَمِلَ لِمَا بَعْدَ الْمَوْتِ» و کارهایش را در ارتباط با جهان دیگر انجام دهد.

«فَقَالَ رَجُلٌ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِین»، وقتی علی (ع) این جملات را از پیغمبر (ص) نقل فرمود شخصی سؤال کرد، «کَیْفَ یُحَاسِبُ نَفْسَهُ»، انسان چگونه از خود حساب بکشد؟ «قَالَ علی (ع) إِذَا أَصْبَحَ»، حضرت فرمود: هرگاه شب را به روز آورد، «ثُمَّ أَمْسَی»، و روز را به شب رساند، «رَجَعَ إِلَى نَفْسِهِ»، بازگشتی به خود داشته باشد، «وَ قَالَ یَا نَفْسِی»، و بگوید: ای فلانی! «إِنَّ هَذَا یَوْمٌ مَضَى عَلَیْکَ»، امروز روزی بود که بر تو گذشت، «لَا یَعُودُ إِلَیْکِ أَبَداً»، در حالی که هیچ‌گاه به سوی تو باز نمی‌گردد، «وَ اللَّهُ یَسْأَلُکِ عَنْهُ بِمَا أَفْنَیْتِهِ»، و خدا از تو می‌پرسد آن را در چه راهی مصرف کردی؟ در اینجا صحبت از روز نیست، حضرت به زبان من و شما صحبت می‌کند، این روز و ایّام نیست که فانی شده، این بخشی از هستی ما است که گذشته و از دست رفته است. (وسایل ‏الشیعه، ج۱۶، ص۹۸)

فیلم این سخنرانی را اینجا مشاهده کنید:
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *