کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سازمان ملل:

حداقل ۱۰ هزار کودک در جنگ یمن کشته شده‌اند

26 اسفند 1400 ساعت 10:57

دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که حداقل ۱۰ هزار کودک در جنگ یمن کشته شده‌اند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در ویدئو کنفرانس جمع آوری کمک‌های مالی برای یمن اعلام کرد که حداقل 10 هزار کودک در جنگ هفت ساله یمن کشته یا زخمی شده‌اند.

گوترش در ادامه افزود: مردم یمن در هفت سال گذشته از مرگ، ویرانی، آوارگی، گرسنگی رنج برده‌اند.

وی همچنین تاکید کرد: ده‌ها هزار غیرنظامی از جمله حداقل 10 هزار کودک در درگیری‌های یمن کشته شده‌ و میلیون‌ها آواره داخلی در این کشور به صورت روزانه برای زنده ماندن  دست و پنجه نرم می‌کنند.

گوترش گفت که در ماه‌های اخیر به دلیل کمبود بودجه در یمن، مجبور شده‌اند دو سوم برنامه‌های کمک‌های بشردوستانه را کاهش دهند.

دبیر کل سازمان ملل متحد  همچنین اعلام کرد: حدود 4 میلیون نفر در شهرهای بزرگ یمن ممکن است دسترسی به آب آشامیدنی سالم را از دست بدهند.

گوترش تصریح کرد: برای دستیابی به بیش از 17 میلیون نفر در یمن به 4.3 میلیارد دلار بودجه نیاز است. بر اساس گزارش وب سایت سازمان ملل، اکنون بیش از 17.4 میلیون یمنی در ناامنی غذایی قرار دارند؛ پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده 1.6 میلیون نفر دیگر در سطح اضطراری گرسنگی قرار بگیرند که مجموع افراد دارای نیاز‌های اضطراری را تا پایان سال به 7.3 میلیون نفر می‌رساند.

«دیوید بیزلی» مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، گفت «این ارقام دلخراش تأیید می‌کند که ما در حال شمارش معکوس برای فاجعه در یمن هستیم و تقریباً زمان لازم برای اجتناب از آن به پایان رسیده است».

به گفته وی، «اگر فوراً بودجه جدید قابل توجهی دریافت نکنیم، گرسنگی و قحطی گسترده به دنبال خواهد داشت اما اگر اکنون اقدام کنیم، هنوز فرصتی برای جلوگیری از فاجعه قریب‌الوقوع و نجات میلیون‌ها نفر وجود دارد».

بر اساس آخرین تجزیه و تحلیل ناامنی غذایی، سوء تغذیه حاد در میان کودکان زیر پنج سال در یمن و تازه مادران افزایش یافته است. در سرتاسر این کشور، که پیش از تشدید درگیری یکی از فقیرترین کشور‌های جهان بود، اکنون 2.2 میلیون کودک دچار سوءتغذیه شدید هستند؛ 500 هزار کودک دیگر با سوءتغذیه حاد شدید روبرو هستند که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است.

عربستان سعودی از مارس 2015 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن- فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبه رو هستند.


کد مطلب: 795191

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/795191/حداقل-۱۰-هزار-کودک-جنگ-یمن-کشته-شده-اند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com