جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

۳ خبر تاریخی از اوکراین و دهها عبرت

محسن مهدیان
پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب: 795166
شنیده شده است اوکراین به ناتو نخواهد پیوست درست است باید بپذیریم او این را هم گفت که رویدادهای اخیر باعث شد دوستان واقعی خودرا بشناسیم.
جهان نيوز - محسن مهدیان:  این 3 خبر از اوکراین در تاریخ ثبت خواهد شد:

خبر یکم.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با ال سی آی اعلام کرد: ما چیزهایی را پیشنهاد دادیم که نمی توانستیم تضمین کنیم. به ویژه پیوستن اوکراین به ناتو. ...

این در حالی است که سران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا اواخر هفته گذشته نیز در نشست ورسای فرانسه هرگونه الحاق سریع کی یف به اتحادیه اروپا را رد کردند.

خبر دوم.

سازمان ملل اعلام کرد که دو میلیون و 800 هزار اوکراینی از کشورفرار کردند و هشدار داد که این رقم به 4 میلیون نفر خواهد رسید. این در حالی است که از همان روزهای اول بعد از انتشار اخباری که با عنوان تلخ ترین تصاویر از فرار مردم از اوکراین منتشر شده بود، دولت اوکراین خروج مردان 18 تا 60 ساله را ممنوع اعلام کرد؛ اما باز هم فرار کردند.
جنگ روانی رسانه های آمریکایی با انتشار اخبار فانتزی از حضور سلبریتی ها در میدان نبرد علیه روسیه نیز نتیجه نداد و در نهایت تنها 130 هزار نفر از مردم اوکراین به دامن روسیه گریختند.

و حالا خبرسوم.

زلسنکی اعتراف کرد: "شنیده شده است اوکراین به ناتو نخواهد پیوست. درست است. باید بپذیریم."

او این را هم گفت که رویدادهای اخیر باعث شد دوستان واقعی خودرا بشناسیم. اولین واکنش زلنسکی به بدعهدی اروپایی ها آنفالو کردن غربی ها بود و چند روز بعد زبان گلایه گشود که "تنها وعده می شنویم" . او در حساب فیس بوک خود اعلام کرد "اوکراین مقابل روسیه تنهاست" و  امروز بعد از 3 هفته خسارات فراوان جنگ و چندین هزار کشته و زخمی به یک اعتراف بزرگ از یک شکست عبرت آموز تاریخی رسیده است.

و اما....

تحلیل راهبردی رهبری از جنگ روسیه و اوکراین چند گزاره ساده بود.

اولا. موضع ما اینست: این جنگ خطاست

دوم. آتش این جنگ را غربی ها با وعده های غلط افروختند.

سوم. جائی که مردم نباشند شکست قطعی است.

هرچند خفت و خواری برای خوش رقصی آقای بازیگر قابل پیش بینی بود؛ اما این جنگ برای غربزده های وطنی ایران سراسر درس  بود وعبرت.

سالها چماق آزادی بیان بر سر ملت ایران زدند اما همان روزهای اول گاردین  نوشت اتجادیه اروپا پخش شبکه های خبری روسیه را ممنوع کرده است و ان بی سی به نقل از 4 مقام آمریکایی گزارش داد که امریکا اینترنت روسیه را مختل می کند

سالها از جدایی علم از سیاست گفتند و اما دانشگاه ایتالیایی واحدی درباره داستایوفسکی ادیب بزرگ روس را حذف کرد و احدی از رسانه های مدعی به روی مبارک نیاوردند.

عمری از جدایی هنر از سیاست و ایدئولوژی گفتند و اما آلمان در روز روشن هنرمندی که پوتین را محکوم نکرد را اخراج می کند و خم به ابرو نمی آورد.

سالها عدم مذاکره با آمریکا را بی منطقی دانستند و به سادگی سران اروپائی و آمریکایی دیدار با لاوروف و دیگر مقامات روس را را لغو کردند.

گفتند ورزش جای سیاست نیست و غیرت ایرانی مقابل آدم کش های صهیونیست را تمسخر کردند و اما بی انکه خجالت بکشند فیفا و یوفا تیم های باشگاهی و ملی روسیه را محروم کردند و لهستان و سوئد اعلام کردند که مقابل روسیه بازی نمی کنند.

جنگ روسیه و اوکراین تلخ بود....اما سراسر عبرت تاریخی بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
......