پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

سینمای دفاع مقدس تسلیم سوداگری‌ها نشد

چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب: 795120
یک منقد سینما درباره «موقعیت مهدی» که در آستانه میلیاردی‌شدن است گفت: این فیلم به علت مضامین درست پژوهشی و وفادارانه به ارزش‌ها و آرمان‌های دفاع مقدس، توجه به قهرمانان حماسه‌ساز دوران دفاع مقدس، همچنین استفاده هوشمندانه و هنرمندانه از ابزار سینما، توانسته یک بار دیگر پرچم سینمای دفاع مقدس رابه اهتزاز درآورد.
سینمای دفاع مقدس تسلیم سوداگری‌ها نشد
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، جبار آذین، منتقد و مدرس سینما درباره فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» که اکران نوروزی خود را آغاز کرده و تاکنون ۹۶۰ میلیون تومان فروخته است، به خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ و ارزشمند و نمونه سینمای ایران درسال‌های بعد از انقلاب، تولد و ظهور سینما و آثار ارزشی و دفاع مقدسی است. سینما و آثاری که گرچه از منظر عناصر جنگ و حادثه و هیجان، باسینمای جنگی جهان مشترک است، ولی به دلیل مولفه‌های ایمانی و اعتقادی و ارزشی و حضور باورمندانه و مجاهدانه رزمندگان دفاع مقدس و اهداف والا، با فیلم‌ها و سینمای جنگی رایج در جهان، تفاوت اساسی دارد.

وی افزود: این نوع سینما و آثار فاخر آن که باید به عنوان محور سینمای ملی و ایرانی ـ اسلامی کشور قرار گیرد، در طول حیات خود، به رغم همت برخی هنرمندان و مدیران متعهد، به دلیل کم‌کاری‌ها و غفلت‌ها و نامدیریتی‌ها، با فراز و فرودهای بسیار روبرو بوده است که سبب شده فرصت طلبان سوداگر درسینما، مجال تولید فیلم های سطحی و ضعیف وسخیف، نازل و بازاری راب یابند و هنرمندان عرصه دفاع مقدس رابه حاشیه برانند.

آذین خاطرنشان کرد:  با این همه، این هنرمندان باورمند سینمای دفاع مقدس، تسلیم شرایط سوداگرانه نشده و بر اساس علاقه وتعهد خود همچنان به تولید فیلم‌های دفاع مقدسی ادامه دادند. فیلم ارزشمند، بامحتوا و شخیصت‌محور «موقعیت مهدی»  نخستین ساخته سینمایی قابل تحسین هادی حجازی‌فر که پیش‌تر به عنوان بازیگری مستعد در عرصه هنرهای نمایشی و سینما و تلویزیون شناخته می‌شد، به علت مضامین و محتوای درست پژوهشی و وفادارانه به ارزش‌ها و آرمان‌های دفاع مقدس، شناخت و توجه خوب به قهرمانان حماسه‌ساز دوران دفاع مقدس، شهدای بزرگوار برادران باکری و همچنین استفاده هوشمندانه و هنرمندانه از ابزار سینما و ساختار جذاب سینمایی، توانسته یک بار دیگر پرچم سینمای دفاع مقدس رابه اهتزاز درآورد.

وی افزود: ساخته هادی حجازی‌فر نشان داد که در صورت حمایت مسؤولان و همت هنرمندان متعهد و قابلیت‌های تصویری و نمایشی رخدادهای دفاع مقدس و شخصیت‌های بزرگ و جریان‌ساز این دوران، می‌توان همچنان آثار خوب و بامحتوا ساخت و درخشید و درخشش شهدا و ویژگی‌های دفاع عادلانه مقدس را به تصویر کشید. 

این منتقد سینما گفت: «موقعیت مهدی» در نگارش اصولی فیلمنامه، داستان‌سازی مناسب، فضاسازی‌های قابل باور، روایت مقبول بخش‌هایی از زندگی و مبارزات برادران باکری، بازی‌های پذیرفتنی بازیگران، شخصیت‌سازی‌های قابل باور و کارگردانی حساب شده، موفق بوده و در جایگاهی شایسته احترام در سینما و تاریخ هنری، فرهنگی و اجتماعی دفاع مقدس ایستاده است. این اثر، یکی از آثار همدلانه، مخاطب‌پسند و مقبول نظر منتقدان است که می‌تواند سرمشق تولید آثار شخصیت‌محور و موفق سینمای دفاع مقدس باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: «موقعیت مهدی» ادای دینی صادقانه و هنرمندانه به شهدا، برادران حماسه‌آفرین باکری، دفاع مقدس، آثار ارزشی و ایمانی است.  سینمای ایران شاهد تولد کارگردانی مستعد و خوشفکر است. «موقعیت مهدی» در کنار آثار به یاد ماندنی سینمای دفاع مقدس قرار گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *