شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
بیست و یکمین روز جنگ در اوکراین؛

روسیه برج تلویزیون شهر «وینیتسا» را هدف گرفت/ جنگ به «زاپوریژیا» رسید/ زلنسکی خطاب به ارتش روسیه: سلاحتان را زمین بگذارید +فیلم

چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب: 795037
رئیس پارلمان کریمه از احیای خطوط ریلی خبر داد که زمانی این شبه جزیره را به اوکراین متصل می‌کرد. این خط آهن بعد از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴، از سوی دولت کی‌یف تخریب شد.
روسیه برج تلویزیون شهر «وینیتسا» را هدف گرفت/ جنگ به «زاپوریژیا» رسید/ زلنسکی خطاب به ارتش روسیه: سلاحتان را زمین بگذارید +فیلم
به گزارش جهان نيوز، حمله روسیه به کشور اوکراین وارد بیست و یکمین روز خود شد. این در حالی است که نه روسیه توانسته موفقیت‌های شگرفی در صحنه میدان کسب کند و نه در عرصه مذاکره پیشرفت‌های جدی حاصل شود.

در ادامه این گزارش می‌توانید تحولات لحظه به لحظه اوکراین را دنبال کنید:

۰۰:۰۰ واکنش مسکو به اظهارت جوبایدن در مورد پوتین
کرملین اظهارات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مورد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را محکوم کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به اسپوتنیک گفت: اظهارات اخیر بایدن، رئیس جمهور بایدن درباره ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، لفاظی غیرقابل قبول و نابخشودنی از سوی رئیس دولتی است که هزاران نفر را با بمب‌های خود کشته است.

۲۳:۵۶ پوتین جنایتکار جنگی است
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را «جنایتکار جنگی» توصیف کرد.
او به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: من فکر می‌کنم، پوتین یک جنایتکار جنگی است.
کاخ سفید در گذشته با استناد به تحقیقات در حال انجام درباره حمله روسیه به اوکراین از عبارت «جنایتکار جنگی» استفاده نکرده بود.

۲۱:۴۲ روسیه: شبه نظامیان «آزوف» ساختمان تئاتر ماریوپول را مین گذاری کردند
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: ساختمان تئاتر در ماریوپول هرگز به عنوان هدفی برای تخریب در نظر گرفته نشد چرا که خطر بالقوه ای برای زندگی غیرنظامیان بود
شبه نظامیان گردان ملی «آزوف» با منفجر کردن ساختمان تئاتر در ماریوپول که توسط آنها مین گذاری شده بود، دست به تحریک خونین جدیدی زدند

۲۱:۲۰ روسیه: اوکراین در حال برنامه ریزی برای حمله با مواد سمی است
سخنگوی وزارت دفاع روسیه در نشستی خبری در خصوص تحولات اوکراین اعلام کرد: ما به تعهدات بین المللی خود عمل کردیم و برخلاف ایالات متحده مدت‌ها پیش از شر سلاح‌های شیمیایی خلاص شدیم. اداره امنیت دولتی اوکراین در حال برنامه ریزی برای حمله با مواد سمی است تا نیروهای روسی را متهم کند.

۲۱:۱۰ اظهار نظر مقامات اوکراینی درباره آتش بس

مشاور رئیس جمهور اوکراین خبر داد: آنچه روزنامه فایننشال تایمز درباره مذاکرات ما با روسیه منتشر کرد، پیش نویس خواسته‌های مسکو است. آتش بس به معنی خروج نیروهای روسیه و تضمین‌های امنیتی (به مسکو) است.

۲۱:۰۸ ادعای شهردار کی یف درباره بمباران مناطق مسکونی
شهردار کی یف ادعا کرد: نیروهای روسی شامگاه چهارشنبه خانه‌هایی را در منطقه پودیل واقع در پایتخت اوکراین بمباران کردند.

۲۱:۰۰ واکنش کرملین به گزارش روزنامه فایننشال تایمز

دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در پاسخ به این پرسش که آیا ادعای فایننشال تایمز درباره توافق بر سر آتش بس واقعی است، گفت: فعلاً معتقدیم که افشای هر نوعی اطلاعات در خصوص توافقات میان مسکو و کی یف زود هنگام است.

۲۰:۴۰ بایدن: تسلیحات بیشتر به اوکراین می‌فرستیم
بایدن گفت: برای دفع حمله روسیه تسلیحات بیشتری به اوکراین می‌فرستیم. ما سلاح‌ها، تانک‌ها و هواپیماهای مختلف را برای مقابله با تهدید روسیه در اختیار اوکراین قرار می‌دهیم.

وی افزود: ما تصاویری را از طریق ماهواره در اختیار اوکراین قرار دادیم که به مقابله با حمله (روسیه) کمک کرد. به اوکراین برای دستیابی به سامانه‌های دفاع هوایی کمک می‌کنیم. کمک به اوکراین شامل ۸۰۰ سامانه دفاع هوایی و ۹۰۰۰ سامانه ضد زره است.

رئیس جمهور آمریکا دستوری را برای ارائه کمک نظامی اضافی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار به اوکراین امضا کرد.

۱۹:۴۵ زلنسکی: ما در دیوان دادگستری علیه روسیه پیروز شدیم

زلنسکی گفت: ما در دیوان بین المللی دادگستری علیه روسیه به پیروزی رسیدیم و مسکو باید دستور توقف تهاجم را اجرا کند.

۱۹:۳۳ توافق روسیه و اوکراین بر سر آتش بس
روزنامه فایننشال تایمز خبر داد: روسیه و اوکراین بر سر آتش بس و خروج نیروها به توافق رسیدند.

۱۹:۲۶ بررسی شکایت اوکراین از روسیه در دیوان لاهه

دیوان بین المللی دادگستری در جریان بررسی شکایت اوکراین علیه روسیه اعلام کرد: ما از تصمیم فدراسیون روسیه مبنی بر عدم شرکت در جلسه استماع شفاهی دادگاه امروز متأسفیم.

دیوان بین المللی دادگستری از روسیه خواست تا تهاجم خود به اوکراین را متوقف کند.

۱۹:۳۰ ناتو نیروهای بیشتری را در جناح شرقی خود مستقر خواهد کرد
دبیرکل ناتو گفت: ما از همه تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل سیاسی حمایت می‌کنیم. ناتو نیروهای بیشتری را در جناح شرقی خود مستقر خواهد کرد.
 
۱۹:۰۷ تماس تلفنی مقامات امنیتی آمریکا و روسیه
کاخ سفید امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: جیک سالیوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با دبیرکل شورای امنیت ملی روسیه به گفتگو پرداخت.

۱۹:۰۰ پیشرفت در طرح صلح ۱۵ ماده‌ای
روزنامه فایننشال تایمز به نقل از منابع حاضر در مذاکرات امروز میان نمایندگانی از مسکو و کی یف اعلام کرد: اوکراین و روسیه در حال پیشرفت در بحث درباره طرح صلح موقت ۱۵ ماده‌ای هستند.

این طرح شامل آتش بس و خروج روسیه در صورت اعلام بی طرفی اوکراین است. همچنین شامل کنار گذاشتن کی یف از پیوستن به ناتو و تعهد به عدم میزبانی پایگاه‌های نظامی خارجی خواهد بود.

۱۸:۵۰ بررسی ارائه پهپاد انتحاری به اوکراین در آمریکا
شبکه تلویزیونی اِن‌بی‌سی نیوز به نقل از منابعی در کنگره آمریکا اعلام کرد: دولت بایدن در حال بررسی ارائه پهپادهای انتحاری ضد تانک به اوکراین است.

۱۸:۴۰ زلنسکی از آمریکا جنگنده خواست

ولادییمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی که به صورت مجازی برای اعضای کنگره آمریکا پخش شد، گفت: اگر ایجاد منطقه پرواز ممنوع ممکن نباشد، ما به هواپیما برای دفاع از خودمان در اسمان نیاز داریم. شما جنگنده دارید و من قبلاً هم تکرار کرده ام، ما باید از آسمان اوکراین محافظت کنیم.
 
۱۶:۵۵ پوتین: نزدیک شدن به کی یف ربطی به قصد اشغال اوکراین ندارد

پوتین گفت: حضور نیروهای روسیه در نزدیکی کی یف ربطی به قصد اشغال اوکراین ندارد، عملیات ویژه در اوکراین طبق برنامه پیش می‌رود.

۱۵:۰۶ روسیه برج تلویزیون شهر «وینیتسا» را هدف گرفت
مرکز ارتباطات دولتی اوکراین اعلام کرد که برج تلویزیون شهر «وینیتسا» واقع در مرکز این کشور، به واسطه حمله راکتی روسیه، منهدم شده است.

پیشتر برج‌های رسانه‌ای شهرهای کی‌یف، خارکیف، ویناریوکا و ریون هم هدف حملات هوایی قرار گرفته بودند.

۱۵:۰۵ زلنسکی خطاب به ارتش روسیه: سلاحتان را زمین بگذارید
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در واکنش به برخی اخبار رسانه های روسیه که گزارش دادند، پیشنهاد ترک مخاصمه و زمین گذاشتن سلاح را داده است، گفت: «و اما در مورد اقدام تحریک آمیز بچه‌گانه‌ای اخیر که من گویا من پیشنهاد دادم اسلحه را زمین بگذارم. [باید گفت که] من فقط می‌توانم به ارتش روسیه پیشنهاد کنم که اسلحه خود را زمین بگذارد و به خانه بازگردد، زیرا ما در خانه هستیم. ما از سرزمین خود و فرزندانمان دفاع می‌کنیم. و ما هرگز اسلحه را زمین نخواهیم گذاشت.»
 
۱۴:۵۹ جنگ به «زاپوریژیا» رسید
نیروهای اوکراینی می‌گویند که شهر «زاپوریژیا» در جنوب شرق این کشور، برای نخستین بار هدف حملات روسیه قرار گرفته است.

این شهر که محل اسکان پناهجویانی است که از «ماریوپل» در جنوب اوکراین فرار می‌کنند، هدف دو موشک قرار گرفت که یکی از آنها عمل نکرد.

۱۲:۴۳ در ادامه بحران اوکراین، سوئیس هم به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بلاروس پیوست

۱۲:۱۳ لاوروف: امید به مصالحه وجود دارد
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه می‌گوید مذاکرات مسکو - کی‌یف به سختی پیش می‌رود، اما امید به مصالحه وجود دارد.

وی در ادامه افزود: روسیه به دنبال هر راهی برای تضمین امنیت خود، اوکراین و اروپا است اما این راه شامل گسترش ناتو (به سمت شرق) نمی‌شود.

لاوروف همچنین، گفتگوی مستقیم را کلید اصلی رفع مشکل میان دو کشور دانست.

۱۱:۴۷ لهستان: نیروی حافظ صلح به اوکراین اعزام کنید
معاون نخست وزیر لهستان خواستار اعزام نیروهای حافظ صلح بین‌المللی به اوکراین شد.

به گفته وی، این نیروها می‌توانند در قالب مأموریت صلحبانی ناتو و یا حتی در سطحی فراملیتی‌تر به اوکراین اعزام شوند.

این درخواست در حالی مطرح می‌شود که امروز چهارشنبه، وزرای دفاع ناتو در بروکسل تشکیل جلسه می‌دهند.


۱۱:۰۹ نبرد روس‌ها در حومه کی‌یف شدت گرفت
خبرها حاکی از آن است که امروز چهارشنبه، نبرد ارتش روسیه در حومه غربی کی‌یف تشدید شده است. صبح امروز، آتش توپخانه روسیه، ساختمانی ۱۲ طبقه در مرکز کی‌یف را هدف قرار داد- حادثه‌ای که دو مجروح در پی داشت.


۱۱:۰۴ روایت اوکراین از میزان تلفات ارتش روسیه
ارتش اوکراین شمار تلفات نظامیان روس را از آغاز جنگ ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر اعلام کرده است. گفته می‌شود از ۲۴ فوریه به این سو، ۴۳۰ دستگاه تانک، یک هزار و ۳۷۵ دستگاه خودرو زرهی، ۱۹۰ سامانه توپخانه ای و ۱۰۸ بالگرد ارتش روسیه منهدم شده است.

۱۰:۵۹ روسیه از لیست کشورهای محبوب برای تجارت با ژاپن کنار گذاشته می‌شود
منابع آگاه می‌گویند که «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن قرار است روسیه را از لیست کشورهای محبوب برای تجارت کنار بگذارد.

ژاپن روز یکشنبه نیز تحریم‌هایی را علیه ۱۷ شهروند روس اعمال کرد حال آنکه کیشیدا مدعی شده نوع واکنش به تهاجم روسیه علیه اوکراین، تعیین کننده شکل و شمایل عصر جدید در دنیای پسا جنگ سرد است.

۰۹:۵۶ وزارت دارایی ژاپن اعلام کرد که گروه ۷، امروز نشستی مجازی پیرامون تحولات اوکراین برگزار خواهد کرد

۰۹:۵۳ چین: اگر از عملیات روسیه خبر داشتیم، مانع از جنگ می‌شدیم
سفیر چین در آمریکا در مقاله‌ای که برای روزنامه «واشنگتن پست» نوشت، تاکید کرد که دولت پکن هیچ اطلاعی از طرح روسیه برای حمله به اوکراین نداشته است چراکه در این صورت، حتماً در راستای ممانعت از وقوع این جنگ تلاش می‌کرد.

این در حالی است که چندی پیش ادعاهایی مطرح شد مبنی بر اینکه چین از روسیه خواسته بود تا اقدام نظامی خود را به بعد از برگزاری المپیک زمستانی پکن موکول کند.

۰۹:۴۴ چین به تایوان هشدار داد: روی بحران اوکراین موج سواری نکن
چین امروز چهارشنبه به تایوان هشدار داد که روی بحران اوکراین موج سواری نکند و سوء استفاده از مشکلات دیگران را دستاویزی برای ابراز وجود قرار ندهد.

این هشدار از سوی دفتر رسیدگی به امور تایوان شورای دولتی چین ارائه شد و ناظر بر اقدام تایپه مبنی بر ارسال کمک‌های بشردوستانه به اوکراین است.

دست کم طی یک سال گذشته، تایوان به تحریک آمریکا تلاش کرده تا برای خود جایگاهی مستقل در عرصه بین الملل تعریف کند که از آن جمله می‌توان به تقلا برای حضور در نشست سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد. این در حالی است که پکن می‌گوید تایوان بخشی از چین واحد است و این اقدامات جدایی طلبانه هیچ توجیهی ندارد.

۰۸:۵۵ سنای آمریکا «پوتین» را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرد
سنای آمریکا در اقدامی فراحزبی که در نوع خود یکی از نادرترین صحنه‌های اتحاد میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بود، به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، به ارتکاب جنایت جنگی متهم شده است.

این قطعنامه از سوی «لیندسی گراهام» سناتور ارشد حزب جمهوریخواه ارائه شده و از دادگاه بین‌المللی لاهه (دیوان کیفری بین‌المللی) می‌خواهد که تحقیقاتی را پیرامون موارد ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین، انجام دهد.


۰۸:۳۰ سی ان ان: سه بالگرد روسیه در منطقه خرسون منهدم شد
سی ان ان با استناد به تصاویر ماهواره‌ای و پهپادی، مدعی شد که نیروهای اوکراینی دست کم ۳ فروند بالگرد نظامی روسیه را در فرودگاه خرسون واقع در جنوب اوکراین منهدم کرده‌اند.

روسیه دیروز سه شنبه اعلام کرد که کنترل منطقه خرسون را به طور کامل به دست گرفته است.

۰۸:۲۰ جدیدترین ارزیابی اطلاعاتی انگلیس از عملیات ارتش روسیه
وزارت دفاع انگلیس در جدیدترین ارزیابی اطلاعاتی خود مدعی شد که ارتش روسیه به دنبال تداوم تلفات نظامی، برای تجدید قوا و جایگزین کردن نیروی تازه نفس از سراسر روسیه، فراخوان داده است.

در بازآرایش قوای نظامی، از نیروهای مستقر در مناطق دورتر مانند واحدهای شرقی روسیه، ناوگان پاسیفیک و همین طور نیروهای مستقر در ارمنستان استفاده می‌شود.

گفته می‌شود که ارتش روسیه از این نیروها برای حفظ کنترل بر مناطق تازه تصرف شده مانند خرسون استفاده می‌کند تا به این ترتیب، قوای رزمی برای ادامه عملیات در دیگر مناطق، آزادی عمل پیدا کند.
 

۰۸:۰۷ زلنسکی: مواضع طرفین مذاکره واقعگرایانه‌تر شده است
ولودیمر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین می‌گوید هر جنگی با یک توافق به پایان می‌رسد و تا جایی که او می‌داند، مذاکرات کی یف-مسکو ادامه دارد و مواضع طرفین واقعگرایانه‌تر شده است.

با این حال، او تاکید کرد تا رسیدن به نقطه اتخاذ تصمیم‌هایی که به نفع اوکراین باشد، زمان بیشتری مورد نیاز است.
اظهارات زلنسکی در حالی است که دیروز سه شنبه، دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین هم روند مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد اما گفت که اظهارنظرهای علنی را تا حصول نتایج ملموس به تعویق می‌اندازد.

همزمان، رئیس شورای امنیت ملی روسیه می‌گوید که خلع سلاح و اعلام بی طرفی اوکراین در رابطه با ناتو، همچنان از پیش شرط‌های رسیدن به توافق است.

۰۷:۵۸ خطوط راه‌آهن «کریمه» به «خرسون» احیا می‌شود
رئیس پارلمان کریمه از احیای خطوط ریلی خبر داد که زمانی این شبه جزیره را به اوکراین متصل می‌کرد. این شبکه ریلی که قرار است کریمه را به منطقه خرسون اوکراین وصل کند، بعد از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴، از سوی دولت کی‌یف تخریب شد.

ارتش روسیه دیروز سه شنبه اعلام کرد که کنترل کامل منطقه خرسون واقع در جنوب اوکراین را به دست گرفته است.
قرار است خطوط ریلی که کریمه را به جنوب شرق اوکراین متصل می‌کند بازسازی شود.

۰۷:۲۹ آمریکا یک میلیارد دلار دیگر به اوکراین کمک نظامی می‌کند
وال استریت ژورنال نوشت که انتظار می‌رود جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، امروز چهارشنبه، خبر ارائه بسته جدید کمک‌های امنیتی به اوکراین را اعلام کند.

ارزش مالی این بسته که شامل سامانه‌های ضد تانک، پدافند هوایی و موشک‌های استینگر و جاولین است، بیش از یک میلیارد دلار برآورد می‌شود.

این بسته از محل بودجه ۱۳.۶ میلیارد دلاری که پیشتر در راستای کمک به اوکراین از سوی کنگره تائید شده بود، تأمین مالی خواهد شد.

۰۵:۵۱ تاکید کشورهای شمال اروپا بر افزایش حمایت نظامی از اوکراین
۱۰ کشور شمالی اتحادیه اروپا موسوم به «نیروهای اعزامی مشترک» (JEF) بار دیگر بر آمادگی خود برای ارائه حمایت نظامی از اوکراین تاکید کردند و خواستار خروج فوری نیروهای روسیه از خاک این کشور شدند.

در بیانیه مشترکی که دفتر نخست وزیر انگلیس منتشر کرد، رهبران انگلیس، دانمارک، ایسلند، لتونی، لیتوانی، هلند، نروژ، فنلاند، سوئد و استونی گفتند که «به حمایت از اوکراین با کمک‌های نظامی سریع متعهد هستند تا اطمینان حاصل شود که اوکراین به بهترین نحو از خود دفاع خواهد کرد.»

در این بیانیه آمده است: «ما در واکنش به وخامت اوضاع در اوکراین و منطقه، مستقیم و از طریق سازمان‌های چندجانبه، حمایت اقتصادی و بشردوستانه قابل توجهی ارائه می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که اوکراینی‌ها به نیازهای اولیه و تجهیزات پزشکی دسترسی دارند.»

۰۵:۴۳ روسیه و اوکراین روز چهارشنبه به مذاکرات ادامه می‌دهند
مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین، «میخائیل پودولیاک»، گفت که هیئت‌های روسیه و اوکراین روز چهارشنبه به گفتگوها ادامه خواهند داد.

وی گفت که هیئت‌ها با اختلافات اساسی روبرو شده‌اند، اما سازش ممکن است.

او در توئیتر گفت: «ما گفتگوها را ادامه خواهیم داد. یک روند مذاکره بسیار پیچیده و سخت که در آن اختلافات اساسی وجود دارد، اما قطعاً فرصتی برای سازش هم وجود خواهد داشت.»

۰۴:۵۸ روسیه ارزیابی سازمان ملل از وضعیت اوکراین را زیر سوال برد
«واسیلی نبنزیا»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: روسیه از نحوه ارزیابی مقامات سازمان ملل از جمله آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد درباره وضعیت اوکراین نگران است.

او گفت: «ما به شدت نگران این هستیم که چگونه مقامات سازمان ملل، از جمله مقامات ارشد، از جمله دبیرکل و معاون او [رزماری] دی کارلو، وضعیت اوکراین را با متهم کردن روسیه به حملات بی‌رویه نگاه می‌کنند.»

نبنزیا در ادامه گفت که در جریان یک گفتگوی رسانه‌ای در روز دوشنبه، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد، کلمه‌ای در مورد حمله موشکی مرگبار اوکراین به دونتسک نگفت و تنها پس از آنکه یک خبرنگار مستقیماً از او پرسید، آن را محکوم کرد.

۰۴:۰۸ وزیرخارجه ترکیه برای گفتگو درباره اوکراین به مسکو می‌رود
وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود در مسکو دیدار خواهد کرد.

وزارت امور خارجه روسیه در این ارتباط اعلام کرد: مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در ۱۶ مارس به مسکو سفر خواهد کرد تا با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درباره طیف گسترده‌ای از موضوعات در دستور کار دوجانبه و بین المللی گفتگو کند.


۰۲:۴۸ بایدن از کمک ۱۳.۶ میلیارد دلاری به اوکراین خبر داد
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد: ۱۳.۶ میلیارد دلار کمک بشردوستانه، اقتصادی و دفاعی به اوکراین ارائه می‌کند.
کمک‌های ایالات متحده به اوکراین شامل کمک‌های مالی و نظامی است، از جمله سرمایه گذاری‌هایی که برای کمک به محافظت در برابر حملات سایبری و حمایت از متحدان منطقه‌ای در برابر تهاجم بیشتر طراحی شده است.

بایدن تاکید کرد: این جنگ ۳ میلیون اوکراینی را به پناهنده تبدیل کرده است و ما در حال ارائه کمک‌های بشردوستانه اضطراری برای کاهش این درد و رنج هستیم.

۰۱:۵۲ «نفتالی بنت» هیچ کاری بی اطلاع آمریکا درباره اوکراین نمی‌کند
«توماس نایدز»، سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی گفته است که «نفتالی بنت»، نخست وزیر اسرائیل، تمامی اقدامات خود در رابطه با جنگ در اوکراین را با کاخ سفید هماهنگ کرده است.

نایدز اظهار داشت که بنت هیچ اقدامی را «بدون صحبت با کاخ سفید» انجام نداده است. او گفت: «ما هیچ گلایه‌ای از او به عنوان یک میانجی نداریم.»

نایلز افزود که اسرائیلی‌ها هر کاری را که آمریکایی‌ها از آنها خواسته بودند در مورد روسیه انجام داده‌اند.

۰۰:۵۵ ند پرایس: روسیه نباید عضو شورای اروپا باشد
ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه گفت که آمریکا معتقد است روسیه نباید عضو شورای اروپا باشد.

پرایس در یک جلسه توجیهی گفت: واضح است که روسیه با ارزش‌های شورای اروپا همراه نیست، بنابراین ما مناسب می‌دانیم که عضو این سازمان نباشد.

در همین حال پیتر تولستوی، رئیس هیئت پارلمانی روسیه در مجمع پارلمانی شورای اروپا، از تصمیم گیری برای خروج روسیه از شورای اروپا خبر داد و کشورهای ناتو را متهم به تضعیف گفت وگو کرد.

۰۰:۲۳ بایدن برای گفتگو درباره اوکراین به اروپا می‌رود
«جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا هفته آینده برای گفتگوی با رهبران اروپایی درباره حمله روسیه به اوکراین به اروپا سفر خواهد کرد.

قرار است که بایدن در اجلاس فوق‌العاده ناتو در بروکسل در ۲۴ مارس با رهبران اروپایی دیدار کند. او همچنین در نشست برنامه‌ریزی شده شورای اروپا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه شرکت خواهد کرد.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه گفت: «زمانی که بایدن در اروپا حضور دارد، هدف او این است که شخصاً با همتایان اروپایی خود ملاقات کند و در مورد اوکراین صحبت کند، چون ما تا به امروز به طرز باورنکردنی با هم هماهنگ بوده‌ایم.»
 


 نخست وزیران چک، لهستان و اسلوونی به اوکراین رفتند
نخست وزیر اوکراین اعلام کرد که نخست وزیران چک، لهستان و اسلوونی روز سه شنبه وارد کیف پایتخت اوکراین شدند تا حمایت خود را از این کشور در جنگ با روسیه نشان دهند.

«دنیس شمیحال»، نخست‌وزیر اوکراین در توئیتر خود در بحبوحه جنگ در این کشور گفت: «پتر فیالا» از جمهوری چک، «ماتئوش موراویسکی» از لهستان و «یانز یانسا» از اسلوونی به نمایندگی از شورای اتحادیه اروپا به کیف آمدند.

نخست وزیر اوکراین با تحسین این سه کشور به عنوان دوستان واقعی اوکراین، گفت که آنها در مورد حمایت از اوکراین و تقویت تحریم‌ها علیه روسیه گفتگو می‌کنند.

 ۱۵ شخص و ۹ نهاد دیگر روسیه تحریم شدند
اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد در دور چهارم تحریم‌ها به خاطر حمله نظامی روسیه به اوکراین، شماری دیگر از افراد و نهادهای روسی را هدف اقدامات محدودکننده قرار داده است.

در میان افرادی که در لیست منتشره از سوی اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند افرادی چون رومن آبراموویچ دیده می‌شوند که در بخش‌های کلیدی اقتصاد روسیه فعال هستند. همچنین کنستانتین ارنست (رئیس شبکه یک تلویزیون روسیه) نیز به خاطر «ترویج نگاه کرملین درباره وضعیت در اوکراین» به فهرست افراد تحریم‌شده اضافه شده است.

در بخش نهادها نیز شرکت‌های روسی فعال در زمینه صنعت هوانوردی، نظامی و کشتی‌سازی تحریم شده‌اند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: پیام ما روشن است؛ کسانی که تهاجم به اوکراین را تسهیل می‌کنند، بهای آن را خواهند پرداخت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *