جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۳
وزیر اقتصاد:

۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش صادرات نفت داشته‌ایم/ صادرات غیرنفتی ۳۹ درصد رشد کرده/ در دولت قبل مسائل تحریمی و FATF را بهانه می‌کردند

سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب: 794923
خاندوزی گفت: زمانی که کشور در قله تورم بود مسئولیت ما آغاز شد. به طورمشخص در وزارت اقتصاد مسأله تأمین مالی و کسری بودجه دولت در اولویت اقدامات قرار گرفت.
۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش صادرات نفت داشته‌ایم/ صادرات غیرنفتی  ۳۹ درصد رشد کرده/ در دولت قبل مسائل تحریمی و FATF را بهانه می‌کردند
گروه اقتصادی جهان نيوز: مهم‌ترین پیام اقتصادی که دولت در 6 ماهه گذشته و در میدان عمل منتقل کرد این بود که با وجود تحریم‌ها می‌توان صادرات و درآمد کشور را افزایش داد.
 
وزیر اقتصاد ضمن بیان این مطلب به روزنامه ایران گفت: زمانی که کشور در قله تورم بود مسئولیت ما آغاز شد. به طورمشخص در وزارت اقتصاد مسأله تأمین مالی و کسری بودجه دولت در اولویت اقدامات قرار گرفت.
 
در ۴ ماهه نخست سال‌جاری دولت ۵۵ هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی را استفاده کرده و علاوه بر آن ظرفیت نزدیک به ۸۰ درصد اوراق دولت نیز به اتمام رسیده بود. به نحوی که در شهریورماه با اوراقی که فروختیم یعنی رقمی در حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان مجوز سال تمام شد. نتیجه چنین تصمیماتی این بود که رکورد تورمی تمام سال‌های گذشته در تابستان امسال شکسته شد. البته شهریورماه هم جزو این رکورد محسوب می‌شود. درست است که ماه نخست آغاز به کار دولت است اما به‌واسطه اتفاقاتی که از قبل رخ داده بود باعث شد در مرداد و شهریور، رکوردی ثبت شود که از زمان دولت مرحوم ‌هاشمی دیگر تکرار نشده بود.
 
خاندوزی گفت: تقریباً ۱۰ هزارمیلیارد تومان کل درآمد واریزی در ۱۱ ماهه اول سال گذشته بود، اما جالب است بدانید که این رقم در دولت آیت‌الله رئیسی به ۹۵ هزار میلیارد تومان رسید که بخشی از آن به‌دلیل افزایش نرخ ارز بود، اما بخش دیگر به‌واسطه افزایش حجم صادرات رخ داده است. در حالی که رئیس‌جمهور محترم پیشین ادعا می‌کردند اگر کسی بتواند هزار بشکه نفت بفروشد، من او را وزیر نفت می‌کنم. این‌قدر کشور به استیصال رسیده بود که فروش روزی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه نفت برای کشور یک آرزو بود. اینها تنها برشی از شرایطی بود که دولت اجرای امور را در دست گرفت.
 
به گفته وی، از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم بیش از۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش صادرات نفت داشته‌ایم و به لحاظ درآمدی هم چون قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافته بود تا دو برابر بیشتر درآمد نفتی داشتیم یعنی به لحاظ ریالی و حجم نیز این مقدار افزایش پیدا کرده است.
 
وزیر اقتصاد درباره دستاوردهای دولت در حوزه صادرات غیرنفتی، اعلام کرد: در ۱۱ ماه گذشته ۳۹ درصد بیشتر صادرات غیرنفتی انجام شده است. بدون گشایش تحریمی انتقال این حجم از ارز به خارج از کشور برای اینکه بتواند ۳۹ درصد رشد صادرات، ۳۵ درصد رشد واردات و ۴۰ درصد رشد صادرات غیرنفتی را حمایت کند، به این معنی است که تمام حوزه‌های تجارت ما رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.
 
وی ادامه داد: در گذشته گفته می‌شد تحریم‌ها و محدودیت‌های کارگروه‌های اقدام مالی تأثیر داشته است اما اینکه شما نشان دهید با فرض همه اینها خیلی بهتر از وضع موجود می‌توانید عمل کنید نکته قابل تأملی است هرچند که اینها هنوز سقف اقتصاد ایران نیست، این مهم‌ترین پیامی است که در این شش ماه می‌توان منتقل کرد که در زمینه کنترل قیمت، رشد تجارت، صادرات و واردات موفق عمل کردیم. در گذشته مسائل تحریمی و FATF را برای تجارت و فروش نفت بهانه می‌کردند. الان تجارت ایران در ۱۱ ماه نخست امسال حدود ۹۰ میلیارد دلار بوده. آیا مسائل تحریمی و FATF حل شد!؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آذربایجانی
Iran, Islamic Republic of
اگر مدیران قبلو پاکسازی کنید، یقینا پیشرفتها بهتر و سریعتر خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
مردم غیر از گرانی چیزی ندیدند...
Iran, Islamic Republic of
ای کاش مدیران ما به فکر صادرات فرآورده های نفتی بودند الآن تحریم کمر اقتصاد خورد نمی کرد .