شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۶
۸
نگاهی کوتاه به ارزیابی 2022 جامعه اطلاعاتی آمریکا

سه عمل قطعی که جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره ایران شکی در آن ندارد!

چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب: 794313
"اگر تهران از تخفیف های تحریمی بهره مند نشود، مقام‌های ایرانی غنی سازی اورانیوم با خلوص ۹۰ درصد را در نظر خواهند گرفت."
سه عمل قطعی که جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره ایران شکی در آن ندارد!
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: معتبرسازی برخی خطوط قرمز و واکنش‌های احتمالی در برابر کشور متخاصم یکی از محورهای است که میزان اقتدار و پختگی سیاسی یک نظام را به تصویر می‌کشد.

آخرین ارزیابی سالیانه منتشر شده، جامعه اطلاعاتی آمریکا که بالاترین سطح امنیتی در این کشور محسوب می‌شود و از 16 نهاد اطلاعاتی و امنیتی تشکیل شده، درباره ایران گزاره‌های ذیل را بیان کرده است:

گزاره اول؛ ایران همچنان بر کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه اصرار خواهد کرد. به معنای دیگرف توقفی در هدف گذاری بلند ایران در انتقام سخت که همان اخراج آمریکا در منطقه هست، دیده نشده و جامعه اطلاعاتی آمریکا اطمینان دارد که در یک سال آینده نیز ایران همین استراتژی را بدون عقب‌نشینی ادامه خواهد داد.

گزاره دوم؛ "اگر تهران از تخفیف‌های تحریمی بهره‌مند نشود، مقام‌های ایرانی غنی سازی اورانیوم با خلوص ۹۰ درصد را در نظر خواهند گرفت." جالب آنکه جامعه اطلاعاتی آمریکا در سال گذشته نیز پیش‌بینی کرده بود که اگر آمریکا در کاهش تحریم‌ها اقدامی نکند، ایران غنی سازی 60درصد را انجام خواهد داد و تهران نیز همین کار را انجام داد. در روزگاری که آمریکایی‌ها در تعیین ضرب‌الجعل برای مذاکرات در همین چند هفته، چند بار مجبور به شکستن اولتیماتوم‌های خود شدند، ایران در سطحی بسیار بالاتر به طرف مقابل فهمانده که چقدر باید واکنش‌های ایران را معتبر بداند و حتی در موضوع بسیار مهم و چالشی مثل غنی سازی 90 درصد باید شکی به خود راه ندهند. جالب آنکه آمریکایی‌ها در سال گذشته پیش‌بینی‌شان این بود که ایران تا اطمینان پیدا نکردن از کاهش تحریم‌ها، وارد مذاکره مستقیم با آمریکا نخواهد شد و مذاکرات این روزهای وین نیز نشان می‌دهد که پیش‌بینی جامعه اطلاعاتی آمریکا بر خلاف ادعاهای سیاسیون این کشور، دقیق‌تر بوده است.

گزاره سوم؛ مشکلات اقتصادی مانعی برای توسعه سلاح‌های نظامی متعارف ایران نخواهد بود؛ معنای دیگر این گزاره این است که آمریکایی‌ها پذیرفته‌اند که تحریم‌ها نتوانسته مانع از توسعه اقتدار نظامی ایران بشود و این شکست راهبردی نیز در سال آتی ادامه پیدا خواهد کرد. آمریکایی‌ها در سال‌های اخیر همچنین برآوردشان این است که اقدام امنیتی انتقام پایه، اساس واکنش ایران در برابر هر نوع تهاجم امنیتی از طرف آمریکا خواهد بود و جامعه اطلاعاتی آمریکا در صورت هر نوع تهاجمی، درباره انتقام‌گرفتن ایران شکی به خود راه نمی‌دهد. جامعه اطلاعاتی آمریکا سال گذشته بزرگترین دلیل برای عدم تردید در انتقام محور بودن استراتژی نظانی ایران را موشک باران عین‌الاسد بیان کرده بود.

*مدیر مسئول جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگر تابحال غنی سازی بالای۹۰درصد را شروع کرده بودیم غربی ها مجبور بودند یا تحریم را لغو کنند و یا با ایران ابرقدرت هسته ای مواجهه شوند
Iran, Islamic Republic of
باید با تدبیر جلو رفت نمیشه تخته گاز رفت .. باید عواقب هر اقدام قهرآمیز رو به دقت سنجید ...
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
حالا هم دير نشده ماهي را هروقت از آب بگيري هم تازه م هم كلي گران شده
بسم الله ياعلي
همين امروز غني سازي 90 درصد را كليد بزنيم
تا چند ماه ديگه چند صد كيلو اورانيوم خواهيم داشت
كه تو پوز امريكا و اروپاي از خود راضي بزنيم
Iran, Islamic Republic of
یه آزمایش انفجار اتمی بکنید همه تحریمها می‌ره تو باقالی ها !
Iran, Islamic Republic of
حضرت آقا ساخت سلاح اتمی را حرام اعلام کردند. بفهم.
Iran, Islamic Republic of
حضرت آقا، تولید سلاح های کشتارجمعی را حرام اعلام کرده اند. باید بررسی شود که که کلاهک هسته ای حتما مصداق سلاح کشتار جمعی است یا نه.
اگر کلاهک هسته ای کاربرد نظامی و غیرنظامی، غیر از کشتار جمعی داشته باشد (که دارد) چه؟ باز هم حرام است یا جزو آلات مشترک می شود و استفاده اش در غیر از کشتار جمعی حلال است؟؟
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
در دنیایی ک به زن و کودک رحم نمیکنن باید به قدرتمندترین سلاح ها مجهز شد نه اینکه بگیم دنیای فردا دنیای گفتمان هاست!
Iran, Islamic Republic of
.ما میدانیم که با تیپ زینبیون و فاطمیون و مدافعین حرم چطور با داعش صحبت کنیم.