جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

درخواست قاری خردسال ایرانی از پادشاه عربستان

چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۱۵
کد مطلب: 794131
روایت درخواست «محمدحسین طباطبایی»، حافظ خردسال قرآن کریم که سال‌ها پیش بسیار مطرح شده بود، از پادشاه عربستان بسیار جالب است. او واسطه حج دیپلماتی می‌شود که تا آخرین لحظه ایستاد و شهید شد.
درخواست قاری خردسال ایرانی از پادشاه عربستان
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، شهید «کریم حیدریان» در سال ۱۳۳۶ چشم به جهان گشود و کارشناس امور کنسولی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مزار شریف افغانستان بود.

کریم در خانواده‌ای مذهبی رشد پیدا کرد.

در فعالیت‌های پیش از انقلاب، فردی شاخص بود؛ چه در تظاهرات آرام و چه در درگیری با نیروهای شاه و با توجه به تمکن مالی پایینی که داشت، از کمک به فعالیت‌های انقلابی دریغ نمی‌کرد.

در همه عرصه‌ها حضور داشت؛ در گشت محله، در کمیته، در ستاد عملیاتی، در جهاد سازندگی و جمع‌آوری محصول روستاییان به فرمان امام، در گروه‌های جهادی روستایی در کالپوش و بیارجمند و... و برای خدمت‌رسانی به ولی‌نعمتان انقلاب سر از پا نمی‌شناخت.

دوستانی که با او نزدیک‌تر بودند، می‌دانستند که با وجود مشکلات متعدد، همچنان پای کار است و صبوری‌اش زبانزد خاص و عام بود.

۱۷ مرداد سال ۱۳۷۷ در مزار شریف افغانستان با حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در این شهر به شهادت رسید و برای همیشه جاودانه شد؛ اما دوستان و نزدیکان او همواره خاطرات جالبی از وی تعریف می‌کنند.

شهید تمام اسناد کنسولگری را امحا کرد

«کاظم مقدس»، از فرماندهان دوران دفاع مقدس درباره شهادت شهید «کریم حیدریان» می‌گوید: این شهید اهل شهرستان شاهرود و از دیپلمات‌هایی بود که در ۱۷ مردادماه سال ۱۳۷۷ به دست طالبان در کنسولگری جمهوری اسلامی در مزار شریف افغانستان به شهادت رسید.

وی با بیان اینکه شهید حیدریان پاسدار بود و از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۵ در سپاه ارومیه فعالیت داشت، افزود: او در این سه سال، شرایط سختی را تجربه کرد و با وجود گروه‌های محارب نظام، همیشه در تعقیب و گریز بود.

مقدس با اشاره به خاطراتی از همسر شهید حیدریان، از تشرفش به حج در تیرماه سال ۱۳۷۷، اظهار کرد: این شهید با کاروانی که بیشتر مجموعه آنها در افغانستان شهید شدند، قصد عزیمت به حج را داشتند که سعودی‌ها اجازه پرواز نمی‌دهند؛ اما فردای آن روز اجازه داده می‌شود.

حج با وساطت قاری خردسال

مقدس، جانباز دفاع مقدس ادامه داد: علت صدور مجوز هم این بود که «محمدحسین طباطبایی»، حافظ خردسال قرآن کریم به عربستان مشرف می‌شود و با قرائت خود، پادشاه عربستان برای او اسباب‌بازی تهیه و اهدا می‌کند.

این قاری خردسال میلی نشان نمی‌دهد و پادشاه عربستان به او می‌گوید خواسته‌ای دارید بیان کنید.

آقای طباطبایی درخواست می‌کند که اجازه دهند یک کاروان جامانده ایران به مکه مکرمه بیایند و این اتفاق رخ می‌دهد.

شهید هم به حج مشرف و بعد در مزار شریف به فیض شهادت نائل می‌شود.

وی با تشریح جریان شهادت شهید کریم حیدریان و یارانش به نقل از «الله‌داد شاهسوند»، تنها شاهد زنده از کنسولگری ایران در مزار شریف تأکید کرد: این شهید تا آخرین لحظه شهادت در دفاع از نظام تلاش و تمام اسناد کنسولگری را امحا کرد و بعد وی را در کنار بقیه کادر این مقر به شهادت رساندند.

شهید بالأخره به آرزویش رسید

شهید «کریم حیدریان»، از خطه شیرمردان و جهادگران استان سمنان و شهرستان شاهرود بود و امروز برای مردم این خطه نماد یک رزمنده واقعی است.

شهید حیدریان گرچه در دوران دفاع مقدس به آرزویش نرسید؛ اما سال‌ها بعد در غربت شربت شهادت را نوشید و ماندگار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
باز خوبه دل بچه را نشکسته این وهابی....