سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
۶

الهیان: توافق ضمانت می‌خواهد نه بیانیه بایدن

دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب: 794040
زهره الهیان گفت: اگر بنا باشد که انتفاع مهم اقتصادی نصیب ملت ایران نشود و یا در واقع لغو همه تحریم‌ها که موضوع قانون راهبردی لغو تحریم‌ها است، مد نظر قرار نگیرد، قاعدتا مشکلات جدیدی در آینده خواهیم داشت.
الهیان: توافق ضمانت می‌خواهد نه بیانیه بایدن
به گزارش جهان نيوز، «زهره الهیان» نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با برنا، در رابطه با مذاکرات وین گفت: در بحث مذاکرات باید یک مروری بر گذشته داشته باشیم. تجربه‌هایی که برجام برای ما داشت. تجربیاتی که در برجام کسب کردیم می بایست در واقع مد نظر قرار بگیرد. با این تعبیر که «آزموده را آزمودن خطاست». ما باید ببینیم که در مسیر مذاکرات و نتایج آن چه دستاوردهایی را خواهیم داشت و چه چیزی را از دست خواهیم داد.

وی ادامه داد: در شرایط حاضر آن چه مسلم است، انتفاع اقتصادی ملت ایران و لغو تحریم ها است، که به هرحال این تحریم‌ها حقوق اساسی ملت ایران را هدف قرار داده است. اگر بنا باشد که انتفاع مهم اقتصادی نصیب ملت ایران نشود و یا در واقع لغو همه تحریم ها که موضوع قانون راهبردی لغو تحریم ها است، مد نظر قرار نگیرد، قاعدتا مشکلات جدیدی در آینده خواهیم داشت. به این معنا که یک سری تحریم ها همچنان برقرار است. تحریم هایی مثل، کاتسا، آیسا، یوتن و تحریم های خزانه داری آمریکا که در واقع تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی است. همچنین اگر صرفا تحریم های برجامی مد نظر باشد، تجربه نشان داده که آمریکا با خباثت و شیطنت تحریم های ادعایی حقوق بشری را علیه ایران علم خواهد کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی با تاکید بر خواسته رهبری و مجلس بیان داشت: در بحث مذاکرات در قبال لغو ناقص و موقت تحریم ها، ما اقتدار هسته ای خود را  از دست خواهیم داد، یا صنعت هسته ای را تعطیل خواهیم کرد. بحث غنی سازی و تحقیق و توسعه و پرونده های ادعایی آژانس در واقع باز خواهد بود. البته طبق مواردی که دیروز مطرح شد در یک دوره زمانی پرونده ها باید بسته شود. ولی چه ضمانتی برای بسته شدن حقیقی این پرونده ها وجود دارد. خود جای سوال است. تاکید مقام معظم رهبری و مجلس همواره بر حفظ صنعت هسته ای که به عنوان یک صنعت پیشران برای آینده اقتصاد کشور ما ضروری است، مد نظر است.

الهیان ادامه داد: در این مسیر اگر بنا است که ما صنعت هسته ای خود را تعطیل کنیم، قاعدتا این سوال اساسی را باید پرسید که، در مقابل تعطیلی صنعت هسته ای چه ضمانتی را آمریکا برای لغو تحریم ها خواهد داد؟ اکتفا کردن به بیانیه آقای «بایدن» برای مجلس پذیرفته شده نیست. چرا که آمریکا از این قول و قرارها قبلا در مسیر برجام داد و به راحتی با یک امضا زیر عهد خود زد. هیچ ضمانتی برای این که توافق حقوقی به صورت حقیقی اعمال شود، نبود و نیست. سوال اساسی ما اینجاست بعضی از موضوعاتی که مطرح می شود مانند تنش زدایی است. مگر جمهوری اسلامی ایران ایجاد تنش داشته که الان بخواهد تنش زدایی داشته باشد. این نوع ادبیات، ادبیاتی است که در دوران گذشته مثل دوران آقای «محمد خاتمی» به بن بست خورده و در واقع خط قرمز ما، گفت و گو با آمریکا و گفتگو در مورد مسائل منطقه ای است.
 
نماینده مردم تهران در رابطه با این که گفته می شود اختلافات باقی مانده در مذاکرات بر سر مسائل پادمانی است، صحت دارد یا خیر، گفت: قطعا بخشی مربوط به این حوزه است. منتها جزئیات این گفت و گوها برای ما به طور قطعی روشن نیست و به هرحال باید آقایان «باقری و امیرعبداللهیان» در اولین فرصت در مجلس گزارشات آخرین مذاکرات و تغییر و تحولاتی که رخ داده را به مجلس بدهند.

عضو کمیسیون امنیت در رابطه با اهمیت سفر «رافائل گروسی» به تهران و ارتباط این سفر با مذاکرات  نیز بیان داشت: قاعدتا این سفر در روزهای برنامه ریزی برای بحث پرونده های ادعایی و در مسیر مذاکرات تعبیر می‌شود. مجلس تاکید بر اجرای دقیق قانون راهبردی لغو تحریم ها که در آن تاکید بر لغو همه تحریم ها شده است. بعد باید سوال کرد که در شرایط فعلی ملت عزتمند ایران آیا نیازی به توافق این چنینی دارند؟ توافقی که نگرانی های جدی در مورد آن است. در شرایطی که فعالان اقتصادی راه های دور زدن تحریم ها را در واقع یاد گرفتند و انجام می دهند و در فروش نفت در شرایط حاضر مشکل عمده ای نداریم، آمریکا نیز در اوج خفت در عرصه بین الملل (با توجه به شرایط اوکراین) وجود دارد. بستن توافق در این شرایط با آمریکا و کشورهای اروپایی به نظر می آید که حقوق اساسی ملت ایران را تامین نخواهد کرد. باید بازنگری جدی با نظر مجلس در روند مذاکرات صورت بگیرد. 

الهیان در رابطه با درصد احتمال توافق و زمان توافق نیز افزود: احتمال توافق بالا است، اما مجلس ملاحظاتی دارد بر اساس دفاع از حقوق ملت و قانون راهبردی لغو تحریم ها مجلس منتظر گزارش تیم مذاکره کننده است. در نهایت مجلس هم باید نظر و رای خود را اعلام کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
ایشان هنوز نمیدونه برجام چی دستاوردی داشته و چی دستاوردی از دست خواهد رفت
Iran, Islamic Republic of
همه میدانند که دستاورد برجام " خسارت محض " بود
Iran, Islamic Republic of
دستاوردش تحریم و فشار بیشتر بوده
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
وقتی جمهوری خواهان و لابی اسرائیلی در کنگره آمریکا مدام تهدید به رد توافق و حتی برقراری تحریمهای جدیدتر می کنند ( مثل زمان اوباما ) دیگر فایده نتیجه این مذاکرات چیست ؟!!!!
Iran, Islamic Republic of

منتظر اصلاح متن وین هستیم