کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سبزیجات خام یا پخته کدام مفیدتر است؟

16 اسفند 1400 ساعت 21:00

یکی از خصوصیات عالی سبزیجات، وجود مقدار فراوان فیبر در آنهاست. فیبرها احساس سیری را افزایش می‌دهند و به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک می‌کنند. ممکن است این پرسش پیش بیاید که آیا با پختن سبزیجات تغییری در مقدار فیبرها ایجاد می‌شود یا نه؟


 به گزارش جهان نیوز به نقل از افکارنیوز، تاثیرات فیبرها بر سلامت بدن شناخته شده‌ است؛ این ترکیبات نقش اساسی در بهبود عملکرد سیستم گوارش به‌خصوص روده‌ها دارند.

به علاوه، احساس سیری را افزایش می‌دهند و مانع از گرسنگی مداوم و تمایل به ریزه‌خوری می‌شوند.
 

به‌طور کلی، فیبرها به دو دسته فیبرهای حل‌شدنی و حل‌نشدنی تقسیم می‌شوند؛ فیبرهای حل‌شدنی که در بافت داخلی گیاه وجود دارند به‌عنوان جذب‌کننده قند و چربی عمل می‌کنند و در تنظیم کلسترول نقش دارند.

فیبرهای حل‌نشدنی در پوشش گیاه وجود دارند و از آنجا که حرکات مجاری گوارشی را تحریک می‌کنند، نقش مهمی در عملکرد روده‌ها و دفع مواد زائد دارند.

سبزیجات خام مفیدتر است یا پخته؟

متخصصان توصیه می‌کنند روزانه حدود ۳۰ گرم فیبر مصرف شود که میوه‌ها و سبزیجات از بهترین منابع آن هستند.

اما باید دانست که خوردن سبزیجات خام مقدار فیبر موجود را کامل به بدن می‌رساند اما ممکن است جداره روده‌ها تحریک شده و دردهای گوارشی و اسهال ایجاد شود.

اما فرایند پخت باعث نرم ‌شدن فیبرها می‌شود و احتمال تحریک روده‌ها کاهش می‌یابد اما تغییری در مقدار فیبر به‌وجود نمی‌آید.
 
آنچه بیشتر در مورد تفاوت سبزیجات خام و پخته مطرح است، حفظ ویتامین‌ها و دیگر ریزمغذی‌هاست زیرا حرارت، بخشی از این ترکیبات مفید را از بین‌ می‌برد.

همچنین میوه‌ها و سبزیجات خام به‌دلیل اینکه لازم است بیشتر جویده شوند، احساس سیری سریع‌تری ایجاد می‌کنند.

البته بهترین توصیه این است که شیوه مصرف سبزیجات متنوع باشد تا یکنواختی مانع از تمایل کمتر به مصرف این خوراکی‌های مفید نشود.


کد مطلب: 793764

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/793764/سبزیجات-خام-یا-پخته-کدام-مفیدتر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com