کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زمین تهران خواهد بلعید؟

14 اسفند 1400 ساعت 17:45

فرونشست زمین یکی از مشکلات جدی تهران است. رفع این مشکل زمان بر است و با نسخه های فوری نمی توان این مشکل را برطرف کرد. مدیریت جدید شهری برای موضوع فرونشست برنامه دارد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، موضوع فرونشست زمین در تهران  یک مساله فرابخشی است و باید همه دستگاه‌ها در این زمینه ورود کنند وشهرداری تهران به تنهایی در این زمینه مسوول نیست.


حل مشکل فرونشست زمین در پایتخت زمان‌بر است و با تجویز نسخه‌های فوری نمی توان این معضل را برطرف کرد و باید در یک برنامه زمانی مشخص از این بحران عبور کرد.

 فرونشست یکی از مسائل جدی در شهر تهران است

مهدی عباسی عضو شورای شهر تهران در خصوص خطرات فرونشست زمین در پایتخت می گوید:   فرونشست یکی از مسائل جدی در شهر تهران است، برداشت از آب‌های زیر زمینی، حفاری تونل‌ها و متروها و ... باعث فرونشست در تهران می‌شود.


 
 به صورت میانگین ۲ تا ۲۳ سانتی متر فرونشست در تهران ثبت شده است

وی ادامه داد:  در تهران به خصوص در محدود جنوب غربی بالاترین سطح فرونشست را داریم و به صورت میانگین ۲ تا ۲۳ سانتی متر فرونشست در تهران ثبت شده است.

شهرداری تهران اقداماتی برای بازچرخوانی آب و جلوگیری از برداشت‌های بی رویه از آب‌های زیر زمینی را آغاز کرد

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد که اگر برای فرونشست تهران فکری نکنیم، از برداشت بی رویه از آب‌های زیر زمینی جلوگیری نکنیم و بازچرخوانی آب را در دستور کار ندهیم، مانع برای برداشت بی رویه از چاه‌ها ایجاد نکنیم، مصرف آب خانگی را کنترل نکنیم و ... بازهم شاهد خسارت جبران ناپذیر فرونشست خواهیم بود.

عباسی بیان کرد:  شهرداری تهران درحال حاضر اقداماتی برای بازچرخوانی آب و جلوگیری از برداشت‌های بی رویه از آب‌های زیر زمینی را آغاز کرده است، ادامه داد: همچنین با وزارت نیرو تفاهم نامه‌ای داشته است و چشم اندازی را برای سال ۱۴۱۰ پیش بینی کرده‌اند و به نظر بنده این زمان طولانی‌ است و باید گام‌هایمان سریعتر برداریم.

قرار است برنامه ای برای فرونشست زمین تدوین شود تا خسارت های ناشی از پدیده در پایتخت کمتر شود.

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از تدوین برنامه ای برای جلوگیری از پیامدهای فرونشست در تهران و سایر استانها تا اوایل تابستان ۱۴۰۱ خبر داد.

آقامیری درباره برگزاری جلسات مختلف با اساتید دانشگاه و کارشناسان در خصوص فرونشست در تهران به یکی از رسانه ها گفته است که پدیده فرونشست در تهران و سایر کلانشهرها جدی است که این در نتیجه برداشت زیاد آبهای زیرزمینی و عدم بازه چرخانی آب است که سبب شده زمین به نوعی رطوبت مورد نیاز خود را از دست بدهد.


 
به اساتیدی در اصفهان و همدان و سایر شهرها نیز نامه زدیم که به شورای شهر بیایند تا بتوانیم فکری به حال فرونشست کنیم

وی ادامه داد: به همه اساتید دانشگاه و کارشناسان در این حوزه نامه زدیم که در جلسات شورای شهر تا بتوانیم فکری به حال فرونشست در کشور کنیم، دعوت از اساتید تنها مختص تهران نیست؛ بلکه به اساتیدی در اصفهان و همدان و سایر شهرها نیز نامه زدیم که به شورای شهر بیایند تا بتوانیم فکری به حال فرونشست کنیم.

 هفته آینده با اساتید دانشگاه خواجه نصیر، شریف و مسئولان وزارتخانه های نیرو و راه جلسه داریم

آقامیری اضافه کرد: این مهم از طریق شورای عالی استان ها نیز پیگیری می شود و هفته آینده با اساتید دانشگاه خواجه نصیر، شریف و مسئولان وزارتخانه های نیرو و راه جلسه داریم تا فکری اساسی برای فرونشست در کشور و تهران کنیم.

حتما مصوبه ای در خصوص ممانعت از فرونشست در تهران خواهیم داشت 

وی تاکید کرد که در شورای شهر تهران حتما مصوبه ای در خصوص ممانعت از فرونشست در تهران خواهیم داشت و از طریق شورای عالی استان ها این مصوبات را به کلانشهرهای دیگر تسری می دهیم، اما لازم است که پیش از تدوین طرح یا لایحه ای، از تجربیات و نظرات همه اساتید دانشگاه و کارشناسان بهره ببریم.

در جنوب تهران و دشت ورامین سالانه  برای آنها ۳۴ سانتی متر نشست ثبت شده است

آقامیری تصریح کرد: حدود ۲۲۰ دشت در ایران داریم که در جنوب تهران و دشت ورامین سالانه  برای آنها ۳۴ سانتی متر نشست ثبت شده است، این فرونشست در حالی است که اگر در دنیا سالانه چهار سانتی متر فرونشست ثبت کنند، اعلام شرایط بحرانی می کنند، اما می بینیم با این حجم فرونشست در تهران هیچ اتفاقی نمی افتد و این خطر شهر را تهدید می کند و لازم است همه متخصصان، سازمان ها و اساتید پای کار بیایند تا یک مجمع خردورزی تشکیل شود و خروجی آن مصوباتی باشد که تمام ارگان ها و شهرداری ها به صورت واحد به آن عمل کنند.

در نظر داریم در سال آینده تا اوایل تابستان این مهم را به سرانجام برسانیم

آقامیری بیان کرد که  شورای شهر کارهای مطالعاتی خود را آغاز کرده و  ۵ الی ۶ ماه مطالعات میدانی، تحقیقات و جلسات زمان می برد، اما در نظر داریم در سال آینده تا اوایل تابستان این مهم را به سرانجام برسانیم.

وی همچنین گفته است زیر پای ما تبدیل به کلوخ شده و پیام آن این است که تهران در حال فرونشست است و اگر این حفره‌ها با آب پر نشود ممکن است 10 سال دیگر در برخی از مناطق تهران نتوانیم زندگی کنیم.

بنابراین زودتر از 10 سال باید سفره‌های خشک شده شناسایی و با بازگرداندن آب‌ها به آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی آن‌ها را پر کنیم. رساندن رطوبت ۴۰ تا ۵۰ درصدی به خاک و نمناک کردن آن می‌تواند به حفظ ساختار خاک و زمین کمک کند.

باید طرح تاب آوری اکولوژیک در تهران ایجاد شود و البته شهرداری تهران در این زمینه برنامه دارد.شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران  در این باره می گوید که گزارش منسجم و اعداد و ارقام دقیقی از میزان فرونشست در تهران نداشته‌ایم و طرح‌های مطالعاتی در این حوزه هم هنوز به مرحله گرفتن خروجی نرسیده است.

 طرح تاب‌آوری اکولوژیک تهران دنبال می شود 

وی به جلساتی که در این زمینه داشته اند اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که مطرح شد در حوزه فرونشست بود و یکی از محورهای مدنظر، بررسی فرونشست در مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیست این پروژه بوده است.

به گفته انصاری، طرح تاب‌آوری اکولوژیک تهران که از سوی این اداره کل دنبال می شود و به میزان ظرفیت‌های محیط زیستی تهران می پردازد، می‌توان به صورت غیرمستقیم به موضوع استفاده از منابع آبی و آبخوان‌ها پی برد. 

بر اساس این گزارش،  فرونشست تهران جدی است. برخی فرونشست­ ها یک باره و برخی سیستماتیک هستند.

  برداشت­ های بی ­رویه از منابع آبی و گسل­ ها و شکاف­ های زمین شناسی از عوامل بروز فرونشست است.

فرونشست آسیب­ های جدی بر روی سازه ­های زمین دارد و خسارت زیادی را به بار می آورد حال مدیریت شهری برای رفع این مشکل برنامه دارد و تاکید دارد که در سال آینده باید فکری برای این معضل کرد.


کد مطلب: 793751

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/793751/زمین-تهران-خواهد-بلعید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com