چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
۸
پوشش تحولات اوکراین؛ روز هفتم

روسیه سفیر آمریکا را اخراج کرد/ جنگنده‌های روسیه بر فراز سوئد/سازمان ملل علیه روسیه قطعنامه تصویب کرد/ لاوروف: جنگ جهانی سوم، جنگی هسته‌ای و مخرب خواهد بود +فیلم و تصاویر

چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب: 793502
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه هدف روسیه خلع سلاح اوکراین است، گفت: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم اوکراین سلاح هسته‌ای در اختیار داشته باشد.
روسیه سفیر آمریکا را اخراج کرد/ جنگنده‌های روسیه بر فراز سوئد/سازمان ملل علیه روسیه قطعنامه تصویب کرد/ لاوروف: جنگ جهانی سوم، جنگی هسته‌ای و مخرب خواهد بود +فیلم و تصاویر
گروه بین المللی جهان نيوز: در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه (پنجم اسفند)، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه "عملیات نظامی ویژه" علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد.

روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.

بر اساس گزارش مهر، عملیات نظامی روسیه در اوکراین امروز چهارشنبه وارد هفتمین روز خود شد حال آنکه همزمان با تداوم حملات سنگین علیه کی‌یف، پیشروی نیروهای روس در جنوب اوکراین بسیار محسوس است. طبق تازه‌ترین گزارش‌ها، نظامیان روس در حال حاضر وارد شهر «خرسون» شده‌اند. در عین حال، بلوک غرب حلقه محدودیت‌های خود را علیه مسکو تنگ‌تر می‌کند. تا این لحظه، شاهد بسته شدن حریم هوایی اتحادیه اروپا و آمریکا به روی هواپیماهای روسیه، قطع دسترسی شماری از بانک‌های روسیه از سامانه سوئیفت و اعلام جنگ اقتصادی علیه مسکو بوده‌ایم.

همزمان، برخی کشورها مانند ترکیه و چین هر یک به نوبه خود، اعمال تحریم را غیرسازنده عنوان کرده و از تلاش برای باز گذاشتن مسیرهای دیپلماتیک رفع بحران سخن می‌گویند. بعد از نشست روز دوشنبه هیئت‌های روسیه و اوکراین در بلاروس، انتظار می‌رود که امروز چهارشنبه نیز شاهد دور دیگری از گفتگوها باشیم. این در حالی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک، به رسمیت شناختن مالکیت مسکو بر کریمه، بی طرفی اوکراین و عدم تلاش برای هسته‌ای شدن را از شروط خود برای پایان دادن به اقدام نظامی در اوکراین عنوان می‌کند. همزمان «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، بخش زیادی از سخنرانی سالانه خود را به خط و نشان کشیدن علیه همتای روس اختصاص داد.

گزارش لحظه به لحظه هفتمین روز از اقدام نظامی روسیه در اوکراین را می‌توانید در زیر دنبال کنید:


۲۱:۲۵ استونی موشک های جاولین را به اوکراین فرستاد

وزارت دفاع استونی امروز اعلام کرد: دومین سری از موشک های ضد زره جاولین را به اوکراین تحویل دادیم.

۲۱:۲۰ مقام اوکراینی: ۲۱ نفر در خارکیف کشته شدند

یک مقام اوکراینی: ۲۱نفر در بمباران خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین کشته شدند. در جریان این حملات ۱۱۲ نفر نیز مجروح شده‌اند.

۲۰:۴۴ تلفات جنگ به روایت روسیه 

ایگور کوناشنکوف معاون وزیر دفاع روسیه امروز در سخنانی اعلام کرد: در بین ملی گرایان و نیروهای مسلح اوکراین تلفات شامل بیش از ۲۸۷۰ کشته و تقریبا ۳۷۰۰ زخمی بوده است. بر اساس اطلاعات تایید شده تعداد نیروهای نظامی اوکراینی اسیرشده ۵۷۲ نفر است. به گفته وی ۴۹۸ نظامی روس نیز کشته و ۱۵۹۷ نفر زخمی شده اند.

۲۰:۴۱ مذاکرات فردا برگزار می شود 

شبکه تلویزیونی روسیه ۱ اعلام کرد که مذاکرات مسکو و کی یف فردا پنجشنبه در مرز بلاروس و لهستان برگزار می شود.

رئیس هیات مذاکره کننده روسیه با اوکراین گفت: در مذاکرات روسیه و اوکراین آتش بس از موضوعات گفتگو خواهد بود. وی افزود: در نشست پیشین در مورد تعدادی از موارد تفاهم متقابل حاصل شد، اما در اساسی ترین آنها، اوکراین برای فکر کردن زمان خواست.

۲۰:۲۵ مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه تصویب کرد

مجمع عمومی سازمان ملل هم اکنون به پیش نویس قطعنامه پیشنهادی محور غربی علیه روسیه رأی داد. این قطعنامه با ۱۴۱ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۳۵ رأی ممتنع تصویب شد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد  در این قطعنامه از روسیه خواست جنگ در اوکراین را متوقف کند و همه نیروهایش را خارج کند.
 

۲۰:۱۰ سخنان نماینده روسیه در سازمان ملل

از واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل به عنوان رییس دوره ای خواسته شده است تا در خصوص پیش نویس قطعنامه مذکور توضیحاتی را رائه کند تا قطعنامه به رأی گذاشته شود. نبنزیا در این خصوص گفت: می دانیم که فشار زیادی برای تصویب اسین قطعنامه وجود دارد. می خواهند روسیه را به اقداماتی از قبیل کُشتن غیرنظامیان محکوم کنند. ویدئوها توسط شهروندان اوکراینی گرفته شده و آزادانه در رسانه های اجتماعی قرار گرفته اند. 

همکارن من، خودداری شما از رأی دادن به این قطعنامه به اوکراینی عاری از خشونت  و نازیسم کمک خواهد کرد. هدف از عملیات ویژه بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل است و با اخبار جعلی در اینترنت در این باره تفاوت دارد. باید به کودتای فوریه سال ۲۰۱۴ در اوکراین اشاره کنم که به چه نحوی به انجام رسید. 


در این پیش نویس به تجاوزات و کودتای سال ۲۰۱۴ اوکراین اشاره ای نشده است. ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از سناریوی فعلی در اوکراین انجام دادیم.

۲۰:۰۲ تلاش اوکراین برای تصویب قطعنامه

سرگئی کیسلیسا نمانیده اوکراین در سازمان ملل در حال توجیه قطعنامه پیش نهادی محور غربی به سرکردگی آمریکا است که قرار است به زودی درباره آن رأی گیری شود. گفتنی است که قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل الزام آور نیست و تنها بُعد تبلیغاتی و رسانه ای دارد.

۱۹:۲۵ اظهارنظر لاوروف درباره مذاکرات و تحریم ها

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: تصمیم گیری برای برگزاری دور دوم مذاکرات بیانگر آمادگی روسیه و اوکراین در خصوص جستجوی راه حل است . اوکراین پتانسیل فنی ساخت سلاح هسته ای را دارد، اما ما اجازه آن را را نخواهیم داد. 

لاوروف گفت: تحریم‌های غرب علیه روسیه از جمله مسدودکردن دارایی‌های بانک مرکزی روسیه نادیده گرفتن تمامی اصول خودشان بود. روسیه قادر به ایستادگی در برابر هر گونه فشار اقتصادی و سیاسی است

۱۸:۵۵ آغاز نشست سازمان ملل 

نشست مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص بررسی آخرین تحولات اوکراین آغاز شد.

۱۷:۵۴ هیات روسی عازم محل مذاکره در «برست» شد

اسپوتنیک خبر داد: هیات روسی عازم محل مذاکرات با اوکراین شد. دور جدید مذاکرات روسیه و اوکراین در «برست» واقع در مرز بلاروس و لهستان برگزار می شود

۱۷:۴۵ لهستان مقر ارسال سلاح به اوکراین است

پولیتیکو خبر داد:  ستاد نظامی اتحادیه اروپا در لهستان فعالیت می کند؛ مرکزی که مسئول ارسال سلاح به اوکراین است.

۱۷:۲۱ نفت خام برنت به ۱۱۳ دلار رسید
رویترز اعلام کرد: قیمت نفت خام برنت به ۱۱۳ دلار در هر بشکه رسیده است

۱۷:۰۶ آژیر خطر در کی یف 

خبرگزاری اوکراین هم اکنون  خبر داد:  آژیر خطر در کی یف به صدا درآمد

۱۷:۰۴ هشدار روسیه درباره افزایش قیمت گاز

وزارت خارجه روسیه در واکنش به ادعای برلین هشدار داد: امتناع برلین از نورد استریم ۲  به افزایش سریع قیمت گاز در اروپا منجر خواهد شد

۱۷:۰۳ نوزده کشور به اوکراین تسلیحات می دهند

وزیر خارجه اوکراین مدعی ارسال تسلیحات به اوکراین توسط ۱۹ کشور شد

۱۶:۳۹ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: تاسیسات هسته‌ای در اوکراین به طور منظم فعالیت می‌کنند

مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: آنچه در اوکراین شاهد آن هستیم وضعیت بی‌سابقه و پیچیده‌ای است که در آن درگیری‌های مسلحانه در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای در حال وقوع است.

وی خاطرنشان کرد: ما سیستم‌های نظارتی داریم که وضعیت اطراف تاسیسات هسته‌ای در اوکراین را رصد می‌کنند. راکتورهای هسته‌ای در اوکراین علی‌رغم اقدامات نظامی همچنان به طور منظم فعالیت می‌کنند.

۱۵:۴۵ دفتر زلنسکی خبر داد: دومین دور از مذاکرات با روسیه بعد از ظهر چهارشنبه انجام می‌شود

۱۵:۳۸ زلنسکی در پیامی توئیتری از گفتگو با نخست وزیر انگلیس و هماهنگی اقدامات با وی خبر داد


۱۵:۲۵ آغاز دور جدید تیراندازی در شهر کی‌یف پایتخت اوکراین

۱۴:۵۴ قطع رابطه روسیه با انگلیس یک احتمال موجود و همیشگی است
سفیر روسیه در لندن می‌گوید: قطع روابط روسیه با انگلیس یک احتمال موجود و همیشگی است.

۱۴:۳۰ چین با اعمال تحریم‌های مالی علیه روسیه همراهی نخواهد کرد
ریاست کمیسیون تنظیم مقررات بانکداری چین می‌گوید که این کشور با آمریکا و اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های مالی علیه روسیه همراهی نخواهد کرد.

به گفته «گوئو شوکینگ»، چین به طور معمول به تجارت و مراوده اقتصادی با همه طرفین دخیل در این بحران ادامه می‌دهد چراکه تحریم‌های یکجانبه مبنای قانونی ندارند و اقدامی سازنده تلقی نمی‌شوند.


۱۴:۱۷ سفارت اوکراین در ابوظبی: امارات ورود بدون روادید اوکراینی‌ها به این کشو را به حالت تعلیق درآورد

۱۴:۱۵ سازمان اورژانس اوکراین: از ابتدای جنگ تا کنون بیش از ۲۰۰۰ اوکراینی کشته شده‌اند


۱۴:۱۲ سازمان ملل: تا کنون ۸۳۶ هزار نفر به علت جنگ از اوکراین آواره شده‌اند

۱۳:۴۸ وزیر دفاع انگلیس بار دیگر با اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین مخالفت کرد و گفت چنین اقدامی کل اروپا را درگیر جنگ با روسیه می‌کند

۱۳:۴۲ اتحادیه اروپا با اعمال تحریم‌های جدید علیه بلاروس به دلیل حمایت از اقدام نظامی روسیه در خاک اوکراین موافقت کرد

۱۳:۳۰ شهردار کی‌یف: نیروهای روسیه در حال نزدیک‌تر شدن به کی‌یف هستند

۱۳:۲۷ لاوروف: جنگ جهانی سوم هسته‌ای و مخرب خواهد بود
وزیر خارجه روسیه تلویحاً آمریکا و کشورهای غربی را تهدید کرد که در صورت هرگونه مداخله نظامی در بحران اوکراین، جنگ جهانی سوم آغاز خواهد شد و این جنگ، هسته‌ای و ویران کننده خواهد بود.

۱۳:۱۴ هدف روسیه خلع سلاح اوکراین است
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز چهارشنبه در سخنانی تصریح کرد که کشورش اجازه نمی‌دهد در اوکراین سلاح‌های تهاجمی وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم اوکراین سلاح هسته‌ای در اختیار داشته باشد.

۱۳:۰۸ سخنگوی کرملین: هیات روسی بعد از ظهر امروز در محل مذاکرات منتظر مذاکره کنندگان اوکراینی خواهد بود؛ امیدواریم آنها در مذاکرات حاضر شوند


۱۲:۵۴ سفیر ایران در کی‌یف: هموطنان ایرانی در سلامت کامل هستند
«منوچهر مرادی»: به خدمات خود برای اعزام آخرین نفر از ایرانیانی که مایل به خروج از اوکراین هستند، ادامه می‌دهیم.
۱۲:۲۰ کمیسیون اروپا امتیازات ویژه‌ای به پناهجویان اوکراینی می‌دهد
کمیسیون اروپا پیشنهاد داده که موقتاً برای اتباع اوکراینی که به عنوان پناهجو وارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌شوند، امتیازاتی نظیر مجوز اقامت، مجوز کار و خدمات رفاهی قائل شود.

قرار است وزرای کشور ۲۷ عضو اتحادیه فردا پنجشنبه این پیشنهاد را بررسی کنند.
 

۱۲:۱۳ الجزیره به نقل از نخست وزیر اسپانیا نوشت: اسپانیا، اوکراین را به تسلیحات نظامی مجهز می‌کند

۱۱:۵۴ خبرگزاری‌ایتارتاس: خبرها درباره لغو مذاکرات روسیه و اوکراین صحت ندارد

۱۱:۵۱ افزایش تدابیر امنیتی در مرزهای غربی و جنوبی بلاروس
بلاروس امروز چهارشنبه از افزایش تدابیر امنیتی در مرزهای غربی و جنوبی این کشور خبر داد.

۱۱:۲۶ طی ۲۴ ساعت گذشته، شهرهای خارکیف، کی‌یف، ماریوپل و چرنیهف زیر آتش توپخانه روسیه بوده‌اند
در حالی که روسیه از کنترل کامل شهر خرسون خبر می‌دهد، وزارت دفاع انگلیس مدعی شده که دستاوردهای کلی ارتش روسیه به دلیل مسائل لجستیکی و همچنین مقاومت مردم اوکراین، اندک بوده است.

با این حال تائید می‌شود که ظرف ۲۴ ساعت گذشته، شهرهای خارکیف، کی‌یف، ماریوپل و چرنیهف زیر آتش توپخانه و حملات هوایی روسیه بوده‌اند.

۱۱:۲۳ بزرگترین بانک روسیه از بازارهای مالی اروپا خارج شد
مؤسسه مالی «اسبر بانک» «Sberbank» به عنوان بزرگترین بانک روسیه، امروز چهارشنبه خروج از بازارهای اروپایی را پس از بروز تهدیدات امنیتی برای کارکنان و شعب آن در اروپا اعلام کرد.

اسبر بانک اعلام کرد از جمله دلایل دیگری که منجر به اتخاذ این تصمیم شد، این بود که شرکت‌های تابعه این گروه مالی در اروپا با جریان‌های نقدی فوق العاده و غیر عادی روبرو شده‌اند.

۱۱:۱۱ شبکه المیادین خبر داد که نیروهای نظامی روسیه به طور کامل بر شهرهای «واسیلیوکا» و «توکماک» در اوکراین مسلط شدند


۱۰:۴۵ نیروهای روسی بیش از ۱۵۰۰ زیرساخت نظامی اوکراین را منهدم کردند
وزارت دفاع روسیه امروز چهارشنبه بیانیه‌ای را در خصوص عملیات نظامی خود در اوکراین منتشر کرد. این وزارتخانه اعلام کرد: نیروهای ما از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین ۱۵۰۲ زیرساخت نظامی اوکراین را منهدم کردند.

۱۰:۳۷ روسیا الیوم به نقل از وزارت دفاع روسیه از تسلط کامل نیروهای این کشور بر شهر "خرسون" در جنوب اوکراین خبر داد

۱۰:۳۶ وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد که این کشور قصد دارد به منظور تقویت تجهیزات نظامی خود برای مبارزه با روسیه پهپادهای بیشتری را از ترکیه تحویل بگیرد

۱۰:۲۸ سازمان فضایی روسیه گزارش‌ها درباره حملات هکری به ماهواره‌های روسیه را تکذیب کرد

۱۰:۱۸ جدایی طلبان دونتسک شهر ماریوپول در جنوب شرق اوکراین را محاصره کردند
جدایی طلبان دونتسک اعلام کردند شهر ماریوپول در جنوب شرق اوکراین را محاصره کرده‌اند و غیرنظامیان هر چه سریع‌تر باید این شهر را تخلیه کنند.

نیروهای جمهوری خودخوانده لوهانسک هم اعلام کردند که ۴۰ منطقه مسکونی را از سیطره نیروهای نظامی اوکراین آزاد کردند ۱۰:۱۰ الجزیره به نقل از مقامات محلی شهر خارکیف اوکراین اعلام کرد در حملات هوایی روسیه به این شهر تا کنون دست کم ۱۲۱ نفر کشته و ۱۱۲ نفر زخمی شده‌اند


۱۰:۰۸ ژاپن از نقض حریم هوایی این کشور توسط بالگرد روسی خبر داد
وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد یک بالگرد روسی صبح امروز حریم هوایی این کشور نزدیک شبه جزیره "نمورو" را نقض کرد.

۰۹:۵۲ وقوع انفجار در شهر «سومی» در شمال شرق اوکراین
رسانه‌های اوکراینی از وقوع یک انفجار بزرگ در شهر «سومی» واقع در شمال شرق این کشور خبر دادند.
به دنبال وقوع انفجار مذکور، آژیرهای خطر در شهر به صدا درآمدند.

۰۹:۳۹ ژاپن فعالیت‌های دیپلماتیک را به شهر «لویو» منتقل کرد
ژاپن امروز چهارشنبه اعلام کرد که به طور موقت سفارت خود را در «کی‌یف» پایتخت اوکراین تعطیل می‌کند.

طبق اعلام وزارت خارجه ژاپن، فعالیت‌های دیپلماتیک این کشور از شهر «لویو» واقع در غرب اوکراین و در ۴۰ کیلومتری مرز لهستان ادامه خواهد یافت.

همزمان، ژاپن در شهر مرزی لهستان نیز موقتاً مرکز دیپلماتیکی را برای رسیدگی به امور اتباعی که از اوکراین خارج می‌شوند، ایجاد کرده است.

۰۹:۰۴ نشست مجمع عمومی سازمان ملل با موضوع محکومیت روسیه
رویترز مدعی شده که مجمع عمومی سازمان ملل قرار است در نشست امروز چهارشنبه، ضمن توبیخ مسکو بابت اقدام نظامی در اوکراین، خواستار توقف فوری نبرد و خروج نیروهای روس شود.

ادعا می‌شود که این اقدام با هدف منزوی کردن دیپلماتیک روسیه در سازمان ملل انجام می‌شود.

در آستانه رای گیری امروز چهارشنبه، حدود ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل حمایت خود را از پیش‌نویس قطعنامه‌ای در محکومیت اقدام نظامی روسیه در اوکراین اعلام کرده‌اند.

این قطعنامه مشابه همان قطعنامه‌ای است که پیشتر در شورای امنیت از سوی روسیه وتو شد.

۰۸:۴۵ نیروهای هوابرد روسیه وارد «خارکیف» شدند
خبرگزاری گاردین به نقل از سرویس امنیتی اوکراین نوشت: نیروهای هوابرد روسیه ساعت ۳ بامداد به وقت محلی وارد «خارکیف» دومین شهر بزرگ اوکراین شدند.

گفته می‌شود که در حال حاضر نبرد سنگینی در این شهر میان نیروهای دو طرف در جریان است.

خارکیف با ۱.۵ میلیون نفر جمعیت، طی روزهای گذشته تحت محاصره بوده است.

۰۷:۳۲ اوکراین: حمله هوایی روسیه به بیمارستانی در «خارکیف»
 وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده است که روسیه به یک بیمارستان نظامی در «خارکیف» حمله هوایی کرده است و پس از آن صدای تیراندازی شنیده شده است.

وزارت دفاع اوکراین: بلاروس به منظور آمادگی برای مشارکت در حمله به کی‌یف، سلاح و نیرو در خاک خود مستقر می‌کند.

وزارت دفاع اوکراین: حملاتی که از بلاروس به اوکراین انجام شد، تأسیسات نظامی و سکوهای موشکی را هدف قرار داد.

۰۷:۳۰ افزایش قیمت نفت خام برنت به ۱۱۰ دلار در هر بشکه
قیمت نفت خام برنت برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ به ۱۱۰ دلار در هر بشکه رسید.

۰۶:۰۹ سخنرانی سالانه رئیس جمهور آمریکا با تمرکز بر موضوع اوکراین
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا حین ایراد سخنرانی سالانه خود در کنگره این کشور، مدعی شد که «پوتین از جهان جدا شده است» و اینکه «ساعت‌های بی‌شماری را صرف متحد کردن متحدان اروپایی خود کردم. ما از قبل آنچه را که پوتین در حال برنامه‌ریزی بود می‌دانستیم».

وی همچنین تهدید کرد که رئیس‌جمهور روسیه باید بهای اقدامات خود در اوکراین را بپردازد. بایدن در ادامه این ادعا افزود: در حالی که او ممکن است در میدان نبرد به موفقیت‌هایی دست یابد - در درازمدت هزینه بالایی را پرداخت خواهد کرد.
بایدن همچنین از بسته شدن آسمان آمریکا به روی روسیه خبر داد.


۵:۲۸ لهستان از توقیف دارایی‌های روسیه خبر داد
وزارت خارجه لهستان روز سه شنبه اعلام کرد که روند توقیف املاک روسیه در این کشور از جمله ساختمان یک مدرسه متوسطه در سفارت روسیه را آغاز کرده است.

به گفته این وزارتخانه، این دارایی‌ها طبق احکام دادگاه به مالک قانونی آنها - خزانه داری دولتی - بازگردانده می‌شود.
علاوه بر این، وزارت امور خارجه لهستان توصیه کرده است که از تمامی ابزارهای موجود برای تسریع در رسیدگی به سایر پرونده‌های مرتبط با املاک روسیه استفاده شود و کلیه این املاک به مصادره دولت ورشو درآید.

۵:۱۵ آمریکا به ارسال تسلیحات به اوکراین ادامه می‌دهد
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده به حمایت نظامی خود از اوکراین، از جمله با ارسال سلاح به این کشور ادامه خواهد داد. این ادعا در تماس تلفنی وزرای دفاع آمریکا و اوکراین مطرح شد.

۵:۰۰ مکزیک به کارزار تحریم روسیه نمی‌پیوندد
«آن درس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس جمهور مکزیک ضمن اعلام مخالفت با تحریم‌های بین المللی علیه روسیه گفت که کشورش قصد ندارد تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه در رابطه با بحران اوکراین را اعمال کند.

رئیس جمهور مکزیک در یک نشست مطبوعاتی گفت: ما هیچ گونه مجازات اقتصادی را انجام نمی‌دهیم زیرا می‌خواهیم روابط خوبی با همه دولت‌های جهان داشته باشیم.

۴:۴۵ درخواست اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا پذیرفته شد
پارلمان اروپا با ۶٣٧ رأی مثبت، ١٣ رأی مخالف و ٢۶ رأی ممتنع درخواست اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا را پذیرفت. البته باید تاکید کرد که این رأی گیری در مورد موافقت اتحادیه اروپا با آغاز روند پیوستن اوکراین به این اتحادیه است و احتمالاً پیوستن اوکراین به این اتحادیه بین یک تا ۵ سال طول خواهد کشید.


۰۴:۳۰ کی‌یف: حملاتی از بلاروس انجام شده است
وزارت دفاع اوکراین طی بیانیه‌ای مدعی شد: «حملاتی از بلاروس به تأسیسات نظامی و موشکی ما انجام شده است».
این وزارتخانه ادامه داد: «نیروهای روسیه دکل‌های ارتباطی تلفن و رادیو را تخریب کردند و عمداً ارتباطات را در کشور قطع کردند».

وزارت دفاع اوکراین همچنین ادعا کرد: «فرمانده تیپ یازدهم یگان تهاجم هوایی ارتش روسیه در منطقه زیورسکی کشته شد. رئیس ستاد تیپ ۳۶ ارتش روسیه نیز در عملیات نظامی در این منطقه مجروح شد».

۰۴:۱۵  احتمال تسلیم شدن شهر «خِرسون» در برابر روسیه
برخی منابع اوکراینی با انتشار این تصویر از دوربین‌های مداربسته در خِرسون، نوشتند: «تجهیزات نظامی نیروهای مسلح روسیه امشب (بامداد چهارشنبه) در مرکز خرسون پارک شده‌اند، همزمان خبرهایی مبنی بر تلاش مقام‌های سیاسی محلی برای امضای توافقنامه برای تسلیم شدن به نیروهای روسیه به گوش می‌رسد».

۰۴:۰۰  ادعاهای اوکراین درباره خسارت‌های وارده به روسیه
خبرگزاری اوکراین مدعی شد: هواپیماهای بدون سرنشین «بیرق‌دار» تولید ترکیه، بیش از ۸۰ خودروی روسی را در محور سومی منهدم کردند.

فرمانده نیروهای عمومی اوکراین نیز ادعا کرد: تلفات نیروهای روسی در هفت روز، از تلفات آنها در دو جنگ چچن بیشتر شده و به ۵۳۰۰ سرباز رسیده است.

ستاد کل ارتش اوکراین هم مدعی شد: نیروهای روسی برای ادامه حملات خود مجبور به جابجایی نیروهای ذخیره شدند. نیروهای روسیه ابتکار عمل تاکتیکی را از دست دادند.

۴:۰۰ اعلام آمادگی چین برای میانجیگری در بحران اوکراین
چین اعلام کرده است که می‌تواند به اوکراین و روسیه برای مذاکره درباره آتش بس کمک کند. این اعلام آمادگی در گفتگوی وزرای خارجه چین و اوکراین اعلام شد.

۰۳:۴۵ آمریکا آسمان خود را به روی هواپیماهای روس می‌بندد
رسانه آمریکایی گزارش دادند دولت این کشور روز چهارشنبه پرواز هواپیماهای روسی در حریم هوایی خود را ممنوع اعلام می‌کند.

همزمان شرکت هواپیمایی «بوئینگ» نیز دفاتر خود در روسیه را موقتاً تعطیل کرد.

شرکت نفتی «اکسون موبیل» هم خروج تدریجی خود از میادین نفتی مهم روسیه را اعلام کرد.

۰۳:۳۰ آنکارا: تشدید حملات، به روسیه کمکی نمی‌کند
«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه مدعی شد: «خواسته‌های روسیه در مذاکرات با اوکراین سیاسی و اغراق آمیز است».

کالین در اظهاراتی دوپهلو ادعا کرد: «ادامه تشدید حملات روسیه به مذاکرات کمکی نخواهد کرد، اما ما مشتاقانه منتظر دور بعدی آن هستیم».

وی همچنین افزود: «ما خطوط خود را با روسیه باز نگه می‌داریم و نمی‌خواهیم در اعمال تحریم‌ها شرکت کنیم تا تحت تأثیر قرار نگیریم».

۰۳:۱۵ مکزیک هم از تحریم روسیه امتناع کرد
«آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهور مکزیک اعلام کرد که برخلاف کشورهای اروپایی و آمریکا، در تحریم‌ها علیه روسیه به بهانه حمله به اوکراین، مشارکت نمی‌کند.

۰۳:۰۰ تخریب دانشگاه نیروی هوایی اوکراین در «خارکیف»
برخی منابع اوکراینی با انتشار این تصویر نوشتند که دانشگاه نیروی هوایی اوکراین در «خارکیف» در حملات موشکی روسیه نابود شده است.

خبرنگار شبکه «الجزیره» در اوکراین نیز گزارش داد که عملیات شبانه روسیه علیه مواضع ارتش اوکراین در خارکیف و حومه آن، ۴ ساعت ادامه داشت.

۰۲:۵۵ واشنگتن: معلوم نیست روسیه بتواند کی‌یف را تصرف کند
یک مقام آمریکایی به شبکه «الجزیره» گفت: «تنها درصد کمی از نیروهای روسیه به دلیل مشکلات لجستیکی در نبردهای اوکراین شرکت می‌کنند».

این منبع که نام یا سمت وی فاش نشد، ادعا کرد: «هنوز هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که روس‌ها بتوانند کی‌یف را، به دلیل مقاومت نیروهای اوکراینی، تصرف کنند».

وی در مصاحبه با الجزیره اظهار داشت: «روس‌ها ممکن است به تخریب کی‌یف متوسل نشوند، زیرا اگر آن را کنترل کنند به زیرساخت‌های آن نیاز خواهند داشت».

۰۲:۴۰ احتمال اعطای وام ۳ میلیارد دلاری به اوکراین
صندوق بین المللی پول و بانک جهانی از کمک ۳ میلیارد دلاری به اوکراین در ماه‌های آینده خبر داد.
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، هیأت مدیره صندوق بین المللی پول و بانک جهانی هفته آینده در مورد درخواست اوکراین برای کمک مالی اضطراری بحث خواهند کرد.

۰۲:۳۰ انگلیس چهار مقام نظامی بلاروس را تحریم کرد
خبرگزاری رویترز گزارش داد: «وزیر امور خارجه انگلیس اولین بسته تحریمی را علیه افراد و نهادهای بلاروس به بهانه نقش آنها در عملیات نظامی روسیه در اوکراین اعلام کرد».
در این گزارش آمده است: «وزیر امور خارجه انگلیس از اعمال تحریم‌ها علیه چهار مقام عالی رتبه وزارت دفاع بلاروس از جمله رئیس ستاد ارتش و معاون وزیر دفاع این کشور خبر داد».

۰۲:۱۵  عملیات موشکی روسیه علیه مواضع ناتو در اوکراین
برخی رسانه‌ها با انتشار این ویدئو نوشتند: «حمله موشکی گسترده روسیه به فرودگاه شیوکوف در اوکراین که محل استقرار تیپ ۲۰۳ هوایی آموزشی شبه‌نظامیان ناتو است».

۰۲:۰۵ ادعای مقام آمریکایی درباره تصمیم روسیه برای کی‌یف
یک مقام ارشد نظامی آمریکا مدعی شد: بیش از ۸۰ درصد از قدرت رزمی از پیش آماده شده روسیه اکنون در داخل اوکراین است. هیچ حرکت قابل توجهی به سمت پایتخت به دلیل مقاومت اوکراین، مسائل سوخت و پایداری، کمبود مواد غذایی سربازان وجود ندارد. البته این می‌تواند یک مکث عمدی باشد».

۰۱:۵۰ حمله توپخانه‌ای ارتش اوکراین به «دونتسک»
خبرنگار شبکه «الجزیره» از اوکراین گزارش داد، ارتش این کشور اقدام به گلوله‌باران محله‌های شمالی و غربی شهر دونتسک نموده و انفجارهای شدیدی در این مناطق رخ داده است.

۰۱:۲۵ آنکارا در تحریم‌های ضد روسی شرکت نمی‌کند
«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه گفت کشورش تمایلی به مشارکت در تحریم‌های اعمالی علیه روسیه ندارد.
 چاووش‌اوغلو همچنین خبر داد: روسیه موافقت کرده است که درخواست عبور آن دسته از کشتی‌های خود از تنگه ما که در ناوگان دریای سیاه ثبت نشده‌اند، پس بگیرد.

۰۱:۱۵ اقدامات ضد روسی غرب، به بهانه اوکراین
خبرگزاری «رویترز» گزارش داد کانادا ورود کشتی های روسی به بنادر یا آب‌های خود را ممنوع می‌کند.
یک رسانه سوئیسی خبر داد، شرکت سوئیسی مالک خط لوله «نورد استریم ۲» اعلام ورشکستگی کرد و خدمات تمامی کارکنان خود را قطع کرد.

خبرگزاری «اسپوتنیک» نوشت: شرکت «اپل» از تعلیق فروش تمامی محصولات در فروشگاه آنلاین رسمی خود در روسیه خبر داد.
 اتحادیه اروپا موافقت کرد که ۷ بانک روسی را از سیستم سوئیفت خارج کند.

شرکت خودروساز آمریکایی «فورد» نیز گفت فعالیت شعبه‌های خود در روسیه را متوقف می‌کند.

۰۱:۰۰ پوتین خروج ارز از روسیه را محدود می‌کند
شبکه «تی.آر.تی» گزارش داد، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه فرمانی را امضا کرد که خروج بیش از ۱۰ هزار دلار ارز خارجی به صورت نقد و دیگر «ابزارهای مالی» از روسیه را ممنوع می‌کند.

۰۰:۴۵ امیدواری مذبوحانه زلنسکی به برقراری پرواز ممنوع
رئیس‌جمهور اوکراین بامداد چهارشنبه گفت: «ما همچنان امیدواریم که کشورهای اروپایی دوست به درخواست ما برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز حریم هوایی اوکراین پاسخ دهند».

زلنسکی مدعی شد: «سقوط اوکراین به دست روسیه مقدمه‌ای برای حملات بیشتر آنها به کشورهای اروپایی خواهد بود. بمباران خارکیِف توسط روسیه یک جنایت جنگی است که باید مورد بررسی قرار گیرد، زیرا اهداف غیرنظامی را بمباران کرد».

۰۰:۳۵  صدای انفجار در پایتخت اوکراین
شبکه «اسکای نیوز» بامداد چهارشنبه به نقل از منابع اوکراینی گزارش داد که صدای چند انفجار مهیب در شهر «کی‌یف» شنیده شده است.

اسکای نیوز در ادامه گزارش خود افزود: «بر اثر بمباران کی‌یف، در یک تأسیسات نظامی آتش‌سوزی رخ داده است».
شبکه «الجزیره» نیز به نقل از خبرنگار خود در کی‌یف خبر داد: «۵ انفجار، کی‌یف پایتخت اوکراین را لرزاند.  مجموعه‌ای از انفجارها و درگیری‌ها در کی‌یف در حال رخ دادن است. ۳ انفجار نیز در حومه پایتخت اوکراین واقع شده است».

۰۰:۱۵  دیپلمات روس: اوکراین اراده‌ای برای حل بحران ندارد
«گنادی گاتیلوف» نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که مسکو برای یافتن راهکاری قانونی و متوازن برای بحران، هیچ اراده‌ای در نظام اوکراین نمی‌بیند.

وی ادامه داد: «ما ابزارهای دیپلماتیک را تأیید می‌کنیم، ولی این دیپلماسی باید به مواضع همه کشورها احترام بگذارد و بر اساس اصول مساوی، صورت گیرد، ولی متأسفانه شاهد چنین چیزی نیستیم».

منابع اوکراینی از احتمال بازگشت یاکونوویچ به کی‌یف خبر می‌دهند
بر اساس گزارش ایرنا، یک منبع امنیتی اوکراینی می‌گوید مسکو به دنبال آن است تا ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهوری پیشین اوکراین را به عرصه قدرت در این کشور بازگرداند.

رسانه اوکراینی «اوکرائینسکایا پراودا» گزارش داد یک منبع آگاه از وزارت اطلاعات اوکراین مدعی است، بر اساس یکی از سناریوهای موجود روسیه می‌خواهد ویکتور یانوکوویچ را در مینسک به عنوان رییس‌جمهور اوکراین اعلام کند.  

بلاروس درباره تحریم های احتمالی علیه مینسک هشدار داد
وزارت امور خارجه بلاروس اعلام کرد به هر تحریمی که علیه مینسک اعمال شود، پاسخ مناسب داده خواهد شد.

تماس وزیران خارجه انگلیس و اوکراین درباره تحریم روسیه
دمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که در تماسی با لیز تراس همتای انگلیسی خود درمورد اعمال تحریم های جدید علیه روسیه گفت و گو کرده است.

وی در صفحه توئیتر خود نوشت که دو طرف در مورد تحریم های جدید و هماهنگ شده علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین مذاکره داشته اند و گام هایی در جهت بستن هر روزنه ای و گرفتن هر فرصتی از مسکو برای دور زدن تحریم‌های فعلی و آتی را مورد بررسی قرار داده‌اند.

امروز، دور دوم مذاکرات روسیه و اوکراین
منابع خبری روسیه اعلام کردند دومین دور از مذاکرات اوکراین و روسیه عصر امروز  به وقت محلی برگزار خواهد شد.

انتقال سفارت کره جنوبی از «کی یف» به محلی امن
 وزارت امورخارجه کره جنوبی اعلام کرد سفارت این کشور را به محل امنی در اوکراین منتقل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «یونهاپ»، وزارت امورخارجه کره جنوبی افزود محل سفارتش در کشور اوکراین را از شهر «کی یف» به محلی امن منتقل می کند.

حذف هفت بانک روسیه از سوئیفت
اتحادیه اروپا روز چهارشنبه هفت بانک روسیه را برای مجازات این کشور بخاطر جنگ در اوکراین از سامانه سوئیفت حذف کرد.

 این بانک ها که نام آنها در نشریه رسمی اتحادیه اروپا ثبت شده است، شامل ونش تورگ بانک، راسیا، آتکریتیه، نوویکوم بانک، پروم سویازبانک، سوفکوم بانک و ونش اکانوم بانک می‌شود.

پوتین همتای قزاق خود را در جریان آخرین تحولات جنگ در اوکراین قرار داد
ولایمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در گفت و گوی تلفنی با قاسم ژومارت توقایف همتای قزاقستانی خود، عملیات نظامی روسیه در اوکراین را برای وی تشریح کرد.

"الکسی ناوالنی" خواستار تظاهرات روزانه روس‌ها علیه جنگ شد
 "الکسی ناوالنی" از شناخته شده ترین چهره های مخالف دولت روسیه که در زندان به سر می‌برد، از هموطنان خود و بلاروس‌ها خواست که با سرپیچی از مقررات وضع شده از سوی دولت مسکو و مینسک، هر روز در روسیه علیه تهاجم به اوکراین تظاهرات کنند.

احتمال قطع روابط مسکو-لندن
خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد سفیر روسیه در لندن از احتمال قطع روابط بین روسیه و انگلیس سخن گفته است.

اسپانیا تسلیحات تهاجمی به اوکراین ارسال می‌کند
نخست‌وزیر اسپانیا امروز اعلام کرد که این کشور به اوکراین تسلیحات تهاجمی می دهد.  پدرو سانچز خطاب به قانونگذاران کشورش گفت: می‌خواهم اعلام کنم که اسپانیا تسلیحات تهاجی برای اوکراین انتقال خواهد داد.

وی افزود: ما همواره اقدامت هماهنگ در سطح اروپا داشته‌ایم.

سانچز در ادامه خاطر نشان کرد: ما از فعال سازی طرح " امکانات صلح اروپایی" برای تامین تسلیحات تهاجمی و دفاعی اتحادیه اروپا برای اوکراین حمایت می‌کنیم. اسپانیا چهارمین اهداکننده به این بودجه است.

لاوروف: جنگ جهانی سوم، جنگی هسته‌ای و مخرب خواهد بود
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در سخنان که لحنی تهدیدآمیز داشت، گفت جنگ جهانی سوم، جنگی هسته‌ای و بسیار مخرب خواهد بود.

تعطیلی موقت سفارت ژاپن در کی‌یف
 ژاپن روز چهارشنبه اعلام کرد سفارت این کشور در کی یف با تشدید حملات روسیه علیه اوکراین، به طور موقت بسته می‌شود.

به گزارش  کیودونیوز، وزارت امور خارجه ژاپن با صدور بیانیه ای خبر داد که ماموریت این سفارتخانه به یک دفتر ارتباط موقت در غرب اوکراین سپرده می‌شود.

لاوروف: اوکراین به دستور آمریکا برای دور جدید مذاکرات وقت‌کشی می‌کند
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که کشور اوکراین به دستور واشنگتن برای شرکت در دور دوم مذاکرات وقت‌کشی می‌کند.

وزیر امور خارجه روسیه امروز در گفت وگو با شبکه خبری الجزیره تصریح کرد: آماده برگزاری دور دوم مذاکرات هستیم اما طرف اوکراینی به دستور آمریکا تعلل می‌کند.

ادعای  مقام سابق سیا: پوتین نگران احتمال کودتا در روسیه است
«استیو هال» رئیس سابق میز روسیه در سازمان سیا در تحلیلی از وضعیت جنگ اوکراین به شبکه خبری سی ان ان  گفت: ولادیمیر پوتین نگران  وقوع کودتای احتمالی در روسیه است.

دیپلمات روس: مذاکرات روسیه و اوکراین لغو نشده است
خبرگزاری ریانووستی روز چهارشنبه به نقل از دیپلمات روس و بدون اشاره به نام وی نوشت: مذاکرات لغو نشده است اما زمان آغاز آن کمی به تاخیر افتاده است و گفت‌وگوها ممکن است عصر امروز یا اندکی دیرتر برگزار شود.  

ادعای زلنسکی: شش هزار نیروی روس را کشته‌ایم
بر اساس گزارش ایرنا،  ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین ادعا می کند کشورش تاکنون شش‌هزار نیروی روس را کشته است.

زلنسکی افزوده که روسیه نمی‌تواند با بمباران و  شلیک موشک در این جنگ پیروز شود.

روسیه کنترل شهر خرسون اوکراین را بدست گرفت
کوناشنکوف معاون وزیر دفاع روسیه دقایقی پیش از کنترل کامل نیروهای روسیه بر شهر خرسون واقع در جنوب اوکراین خبر داد. این شهر نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

نیروهای روسیه عصر روز گذشته وارد این شهر شده بودند.

توئیتر برای همراهی تحریم ها علیه روسیه اعلام آمادگی کرد
شبکه اطلاع رسانی توئیتر اعلام کرد به منظور همراهی با تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه، آمادگی دارد تا درصورتی از آن درخواست شود، اقدام به تحریم رسانه های راشا تودی و اسپوتنیک روسیه کند.

اتاوا ورود کشتی‌های روسیه به آب‌های کانادا را ممنوع می‌کند
کانادا در ادامه واکنش‌های دیپلماتیک و افزایش فشار بر روسیه، سه‌شنبه شب اعلام کرد ورود کشتی‌ها و قایق‌های ماهیگیری روسیه را به آب‌های داخلی و بنادر خود ممنوع می‌کند.

"عمر الغبره" وزیر حمل و نقل کانادا در اتاوا به خبرنگاران گفت، این ممنوعیت پس از اقدام مشابه انگلیس در روز دوشنبه، اواخر این هفته اجرایی خواهد شد.     

وزیر حمل و نقل کانادا افزود: انتظار می‌رود کشورهای بیشتری از این روند پیروی کنند، دیگر کشورها نیز در حال بررسی این کار هستند.

به گفته الغبره، این امر تأثیر اقتصادی قابل توجهی بر قایق‌ها یا کشتی‌های خواهد داشت که متعلق به روسیه یا دارای پرچم این کشور هستند.
 

لهستان به اوکراین جنگنده اعزام نمی‌کند
 آندری دودا رئیس‌جمهور لهستان سه‌شنبه‌شب گفت،کشورش هواپیمای نظامی به اوکراین اعزام نخواهد کرد زیرا این امر مداخله نظامی تلقی می‌شود.

دودا در کنار ینس استولتنبرگ رئیس ناتو در جریان بازدید از یک پایگاه هوایی در پاسخ به این سوال که آیا لهستان هواپیما اعزام خواهد کرد گفت: ما هواپیما اعزام نخواهیم کرد زیرا این به معنای مداخله نظامی در درگیری است.
وی افزود: ناتو طرف این درگیری نیست.

استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز در جریان سفر به لهتان گفت که ناتو به قصد اعزام نیرو به اوکراین یا انتقال هواپیماها به حریم هوایی اوکراین ندارد.


مقامات اوکراین از ناکام ماندن نقشه ترور زلنسکی خبر دادند
الکسی دانیلوف رئیس شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین سه‌شنبه شب اعلام کرد، نیروهای این کشور نقشه ترور ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور این کشور را خنثی کردند.

دانیلوف گفت، یک گروه از نیروهای ویژه چچنی معروف به "کادیرووی‌ها" در پشت این توطئه بوده و نیروهای اوکراین توانسته‌اند این گروه را نابود کنند. 

وی افزود، اعضای سرویس امنیت فدرال روسیه که از جنگ حمایت نمی‌کنند در مورد این نقشه به مقامات اوکراین اطلاع دادند.

دانیلوف توضیح داد که گروه کادیرووی به دو بخش تقسیم شده‌اند. اعضای یک گروه در گوستومل کشته شده و گروه دیگر با نیروهای امنیتی اوکراین درگیر هستند. 


بانک جهانی ۳ میلیارد دلار کمک اضطراری برای اوکراین در نظر می‌گیرد
بانک جهانی اعلام کرده است که در حال آماده‌سازی یک بسته کمک به ارزش ۳ میلیارد دلار برای اوکراین است که شامل حداقل ۳۵۰ میلیون دلار کمک فوری می‌شود.

بانک جهانی در یک بیانیه مشترک با صندوق بین المللی پول گفت: اولین بخش این کمک برای تائید به هیات بانک جهانی ارائه خواهد شد و پس از آن ۲۰۰ میلیون دلار دیگر برای بخش سلامت و آموزش اوکراین اختصاص خواهد یافت. 
صندوق بین المللی پول نیز اعلام کرد که درخواست اوکراین برای کمک مالی فوری را در اویل هفته آینده مورد بررسی قرار خواهد داد.


شرکت اپل فروش محصولات خود را در روسیه متوقف کرد
شرکت اپل آمریکا روز سه‌شنبه (به وقت محلی) اعلام کرد، فروش تمام محصولات خود در روسیه و خدمات دهی به این کشور را متوقف کرده است.

این شرکت بزرگ آمریکایی در بیانیه‌ای گفت: ما فروش تمام محصولات در روسیه را متوقف کرده‌ایم. هفته گذشته ما تمام صادرات به شبکه‌های فروش خود در روسیه را متوقف کردیم. 

این شرکت همچنین اعلام کرد، ارائه خدمات به کاربران گوشی‌های همراه خود در روسیه را محدود می‌کند و نرم‌افزارهای رسانه‌ای روسیه مانند اسپوتنیک و راشا تودی خارج از روسیه از بازار اپل قابل بارگیری نخواهد بود. 


حملات توپخانه ارتش اوکراین به دونتسک
منابع خبری بامداد چهارشنبه از حملات توپخانه ارتش اوکراین به جمهوری «دونتسک» خبر دادند.

به گزارش الجزیره، محله‌های شمالی و غربی دونستک هدف حملات توپخانه ای قرار گرفته و انفجارهای شدیدی در این مناطق به وقوع پیوسته است.

هنوز گزارشی درباره خسارت‌های احتمالی این حملات منتشر نشده است.


کنسولگری اسلوونی در اوکراین تخریب شد
وزارت خارجه اسلوونی اعلام کرد، کنسولگری این کشور در شهر خارکف در جریان بمباران این شهر تخریب شده است.
وزارت خارجه اسلوونی در بیانیه خود در توییتر، تخریب کنسولگری خود در شهر خارکف و همچنین حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که هیچ یک از کارمندان این وزارتخانه کشته یا مجروح نشده‌اند.


وزیرخارجه ترکیه: تمایلی به شرکت در تحریم‌های ضد روسی نداریم
وزیر امور خارجه ترکیه سه‌شنبه شب گفت که کشورش تمایلی به شرکت در تحریم‌ها علیه روسیه ندارد.
«مولود چاووش اوغلو» گفت: ما اصولاً در چنین تحریم‌هایی شرکت نکرده‌ایم و در تحریم‌های فعلی نیز تمایلی نداریم شرکت کنیم.

وی افزود: روسیه موافقت کرده که درخواست عبور آن دسته از کشتی‌های خود از تنگه ما که در ناوگان دریای سیاه ثبت نشده‌اند را پس بگیرد.


۵ انفجار پایتخت اوکراین را لرزاند
منابع خبری بامداد چهارشنبه از وقوع دستکم پنج انفجار شدید در کی‌یف پایتخت اوکراین خبر دادند.

به گزارش الجزیره، مجموعه‌ای از انفجارها و درگیری‌ها در کی‌یف روی داده است.

بر اساس این گزارش، سه انفجار نیز در حومه پایتخت اوکراین به وقوع پیوسته است.

هنوز جزئیات بیشتری از این انفجارها گزارش نشده است.
 
انفجاری عظیم آسمان حومه خارکف اوکراین را روشن کرد
تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها، یک انفجار بزرگ در حومه شهر خارکف در شمال شرق اوکراین را نشان می‌دهد که آسمان را روشن و پس از یک موج انفجار قوی، دودی قارچ مانند را در آسمان منتشر کرده است.

درحال حاضر هیچ گزارشی مبنی بر اتمی بودن این انفجار منتشر نشده است اما مشخص نیست این انفجار از چه نوعی است. 

کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند این انفجار در حومه شهر خارکف اتفاق افتاده اما آسمان این شهر کاملا روشن شده است و ادعا می‌کنند که بمب استفاده شده از نوع ترموباریک یا بمب خلاء زا است. 

هنوز از تلفات این انفجار خبری منتشر نشده است.

اوکراین: چین آماده اقدام برای پایان یافتن جنگ میان کی‌یف و مسکو است
دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین اعلام کرد که چین آماده اقدام برای یافتن راه حل مسالمت آمیز به منظور پایان یافتن جنگ میان روسیه و اوکراین است.

پیش از این وانگ یی اعلام کرده بود که چین به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها احترام می‌گذارد و از روسیه و اوکراین خواست این بحران را از طریق مذاکرات حل کنند.

هشدار اوکراین به بلاروس در مورد امکان حمله موشکی
الکسی دانیلوف دبیر شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین سه‌شنبه شب در گفت وگو با شبکه تلویزیونی رادا اوکراین گفت: ارتش اوکراین احتمال دارد به بلاروس حمله موشکی کند.

وی افزود: در صورتی که فرمانده نیروهای مسلح اوکراین (زلنسکی) دستور دهد، موضوع حمله به بلاروس ( از سوی شورای امنیت ملی و دفاعی) تائید خواهد شد. 

نتایح نظر سنجی: اعتماد عمومی به پوتین افزایش یافت
در حالی که هفت روز از عملیات جنگی روسیه در اوکراین می‌گذرد، نتایج آخرین نظرسنجی نشان می‌دهد که میزان اعتماد عمومی به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۱۱ درصد افزایش یافته است.

نتایج آخرین نظرسنجی بنیاد افکار عمومی روسیه نشان می‌دهد که ۷۱‌درصد افراد شرکت کننده در این نظر سنجی گفتند به پوتین اعتماد دارند.

این نظرسنجی از  ۲۵ تا ۲۷ ماه فوریه (پنجشنبه هفته گذشته تا شنبه این هفته) و پس از به رسمیت شناختن جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک صورت گرفت. 

این در حالی است که در نظرسنجی ۲۰ ماه فوریه (اول اسفند) ۶۰ درصد مردم روسیه گفته بودند که به پوتین اعتماد دارند. 


بلومبرگ: اتحادیه اروپا حذف هفت بانک روسیه از سوئیفت را تصویب کرد
شبکه بلومبرگ گزارش داد که اتحادیه اروپا قطع دسترسی هفت بانک روسی از جمله بانک VTB به سیستم بانکی سوئیفت را تصویب کرده است.

بلومبرگ سه‌شنبه شب در صفحه توییتری اعلام کرد، سفرای اتحادیه اروپا با حذف هفت بانک روسی از سیستم پیام‌رسانی مالی سوئیفت موافقت کردند اما از حذف بزرگترین وام‌دهنده کشور یعنی اسبربانک (Sberbank) و بانکی که بخشی از آن متعلق به غول گازی روسیه (گاز پروم) بود، خودداری کردند.

اسبربانک یا بانک پس‌انداز فدراسیون روسیه بزرگترین بانک در روسیه و اروپای شرقی بوده و همچنین به‌ عنوان سومین بانک بزرگ در اروپا شناخته می‌شود.


مقام اوکراینی: نیروهای روسیه وارد شهر خرسون شدند
یک مقام ارشد اوکراینی اعلام کرد که نیروهای روسیه عصر سه‌شنبه وارد شهر خرسون در جنوب این کشور شده‌اند.
وادیم دنیسنکو مشاور وزارت کشور اوکراین در تلویزیون این کشور گفت: نیروهای روسیه وارد شهر خرسون در جنوب اوکراین شده‌اند، اما اوکراین همچنان ساختمان شهرداری را در کنترل خود دارد. 


زلنسکی برای مذاکره با پوتین اعلام آمادگی کرد
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین برای مذاکره مستقیم با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام آمادگی کرد.
زلنسکی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان آمریکا که بخشی از آن سه‌شنبه شب در رسانه‌های روسیه منتشر شد، گفت که برای نشستن پشت میز مذاکره با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه آمادگی دارد.

وی افزود: جهان این واقعیت را می داند که باید پشت میز مذاکره با رئیس جمهور روسیه نشست. در زمان حاضر هنوز امکان مذاکره با آنها وجود دارد و من هم برای این اقدام آمادگی دارم. 

رئیس جمهور اوکراین گفت که برای مذاکره با روسیه نیاز است که حداقل اشاره‌ای به آتش بس کامل شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رر
Iran, Islamic Republic of
صهيونيست ها به بهانه حمله به اوكراين قصد دارند روسيه را از شوراي امنيت حذف كرده و بعدا مقاصدشان را براحتي اجرا كنند!؟
عبدالله مومن
Iran, Islamic Republic of
فعلا که اوکراین. بیچاره شده است
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
بهاي اقدامات امريكا در اوكراين كه چه كسي مي پردازد آقاي بايدن ؟؟؟
چهل سال است شما در منطقه خاورميانه و قفقاز مشغول توطئه و انقلابهاي رنگي هستيد ؟؟
Iran, Islamic Republic of
زلنسكي يك چشمش مصنوعي است؟
رضایی ع ر
Iran, Islamic Republic of
حالا که روسیه همه عواقب و زیان‌های حممله به اوکراین را پذیرفته و چرا تا آخر ادامه نده و اوکراین را به سرزمین مادریش ملحق نکنه ؟
بالاخره چوب خورده به کبابش رسیده رها کنه ؟؟
Iran, Islamic Republic of
عاقبت انتخاب غلط در ریاست جمهوری وقتی هنرپیشه دلقک بهتر از این نمی شه
روسیه ناقض فاحش قوانین بین المللی است از سویی آسمان سوئد واز سوی دیگر آسمان ژاپن راهم نقض می کند.این چه منطقی است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
زلنسکی یهودی قهرمان بشه اوکراین ویران هم بشه مهم نیست