جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

فرمول خانه‌تکانی سریع برای شاغل‌ها

شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب: 793071
افراد شاغل به دلیل مسئولیت زیاد و محدودیت زمانی میتوانند با به کار گیری فرمول خانه تکانی سریع در کوتاه ترین زمان این مشکل را حل کنند.
فرمول خانه‌تکانی سریع برای شاغل‌ها
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، خانه‌تکانی یکی از رسوم قدیمی ایرانیان است که قبل از آغاز سال نو انجام می‌شود.

امروزه با توجه به شاغل بودن خانم ها، خانه تکانی برای آن‌ها سخت شده است و آن‌ها با محدودیت زمانی و خستگی که بابت کار روزانه بیرون دارند، نمی‌توانند ساعات زیادی را به خانه تکانی بپردازند.

برای اینکه شاغل‌ها نیز بتوانند در زمان کوتاه و بدون آسیب رساندن به خودشان کارهای خانه تکانی را به بهترین نحوه ممکن انجام بدهند، باید با اصول خانه تکانی آشنا باشند.

نکات کاربردی در خانه تکانی سریع

به یکباره خانه‌تکانی نکنید:

خانم‌های شاغل باید کار نظافت خانه را کم کم و به تدریج انجام دهند، زیرا آن‌ها نمی‌توانند زمان زیادی را به خانه تکانی بپردازند و اگر بخواهند این کار را یکباره در اواخر اسفند ماه انجام دهند، ممکن است نتوانند به کارهای خود برسند.

پس بهتر است خانم‌های شاغل آخر بهمن ماه خانه تکانی خود را از از مکان‌هایی که کمتر کثیف می‌شوند، شروع کنند و ابتدا کمدهای لباس، انباری و... را تمیز و سپس به تمیز کردن پذیرایی و آشپزخانه بپردازند.


زمان مورد نیاز را برای خانه تکانی در نظر بگیرید:

محاسبه کنید و در نظر بگیرید که شما چه قدر زمان برای خانه تکانی نیاز دارید، اگر برای خانه تکانی به ۱۰ روز زمان نیاز داشته باشید.


می‌توانید این زمان را تقسیم بندی کنید و برای هر یک از کارهایتان زمانی را در نظر بگیرید مثلا ۵ روز را به خانه تکانی آشپزخانه اختصاص دهید و پایانی هم برای آن در نظر بگیرید.

اگر به زمان بندی خود مقید باشید و به آن عمل کنید، با انجام هر مرحله احساس بسیار خوبی نصیبتان می‌شود.

دکور خود را عوض کنید:

پس از تمام شدن کار و نظافت قسمت‌های مختلف خانه نوبت به جابجایی وسایل عوض کردن دکور خانه می‌شود تا خانه شما چهره جدیدی به خود بگیرد.

آخر هفته‌ها زمان مناسبی برای خانه تکانی است:

خانم‌های شاغل آخر هفته‌ها و ایام تعطیل می‌توانند کارهای خانه را بیشتر پیش ببرند بنابراین بهتر است از این زمان‌ها استفاده مناسب نمایند و روزهایی را که می‌توانند به خانه تکانی بپردازند از قبل مشخص نمایند و همه چیز را از قبل برنامه ریزی کنند.

فکر ناهارتان را از قبل بکنید:

اگر شاغل هستید و می‌خواهید روز تعطیل خود را به خانه تکانی اختصاص دهید، پیشنهاد می‌کنیم برای استفاده بهینه از زمان خود روز قبل غذاهایی را تهیه کنید تا لازم نباشد زمان خانه تکانی وقتی به درست کردن غذا اختصاص دهید.

وسایل اضافه را جمع کنید:

یکی از روش‌هایی که به یک خانه تکانی سریع کمک می‌کند، جمع کردن وسایل اضافه از خانه است، شما می‌توانید با جمع کردن وسایل اضافی مانند وسایل خراب و شکسته، کاغذهای باطله و اضافه، لباس‌های به درد نخور و... و خلاص شدن از شر آن‌ها خانه‌ای مرتب داشته باشید و روند خانه تکانیتان سریعتر شود پس همه وسایل اضافه و به درد نخور را دوربیاندازید، این کار کمک زیادی به راحت‌تر شدن ادامه کار شما می‌کند.

فهرست کارهایتان را آماده کنید:

در کاغذی تمام قسمت‌های خانه را که باید نظافت کنید را بنویسید و کاغذ را روی درب یخچال بچسبانید سپس بعد از انجام هر مرحله جلوی آن ضربدر بزنید.

بر اساس اهمیتی که تمیز کردن قسمت‌های مختلف خانه برای شما دارد کارها را اولویت بندی کنید.

برخی از خانم‌ها کارها را از مشکل به آسان انجام می‌دهند که روش خوبی است.

از برنامه روزانه تان غافل نشوید:

در هنگام خانه تکانی نیز باید از تمیزکاری روزانه خانه غافل نشوید و سلامت افراد خانواده را در حین خانه تکانی به خطر نیاندازید پس در هنگام خانه تکانی، گردگیری، غذا پختن، جارو و... را فراموش نکنید.
به تنهایی کارها را انجام ندهید:

خانم‌های شاغل به علت خستگی کارشان نمی‌توانند، همه کارها را به تنهایی انجام دهند و خسته می‌شوند بنابراین برای انجام کارها این خانم‌ها بهتر است از همسر و فرزندان خود کمک بگیرند.

مثلا تمیز کردن اتاق فرزندتان را به خودش بسپارید تا اینگونه حس اعتماد به نفس و فعالیت و مشارکت در کارهای منزل را در او ایجاد کنید.

خانه تکانی سریع از کجا باید شروع کرد

سقف خانه:

ابتدا سقف خانه را تمیز کنید و به گوشه و کنار آن‌ها توجه نمایید و تارعنکبوت، دود بخاری روی سقف‌ها یا اطراف لوسترها را تمیز نمایید.
لوسترها:

تمیز کردن لوسترها وقت گیر است.

برای اینکه خانه تکانی شما راحت‌تر شود از همان اواخر بهمن ماه لوسترها و لامپ‌ها را تمیز کنید، زیرا تا نوروز لوسترها کثیف نخواهند شد.

دیوارها:

قبل از پرداختن بهکارهای مهم و اساسی دیوارها را می‌توانید تمیز کنید و با اسفنج آغشته شده به ترکیب آب ولرم و صابون مایع سفید کننده، دیوارهای رنگ شده و قابل شستشو را بشویید سپس با پارچه‌ای نم دار تمیز و با پارچه‌ای دیوار را خشک کنید. برای اینکه همه دیوار تمیز شود، هر بار قسمت کوچکی از دیوار را تمیز کنید.

در و پرده:

روزهای قبل از شروع خانه تکانی و انجام کارای اساسی می‌توانید درها را تمیز کنید و پرده‌ها را بشویید. اگر پرده شما کثیف می‌شود بهتر است تا نوروز پرده را وصل نکنید.

تابلوها:

قبل از روزهای پایانی سال با حوصله گرد و خاک نشسته بر روی تابلوها را بزدایید و اگر تابلوها قابلیت تمیز و براق شدن با پارافین را دارند حتما این کار را انجام دهید.

بخاری و شوفاژ:

با یک دستمال نم دار و برس دسته بلند رادیاتور یا بخاری را پاک کنید و اگر هوا گرم بود می‌توانید بخاری را بردارید.

کابینت ها:

قبل از تمیز کردن کلی آشپزخانه، کابینت‌ها که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، را از قبل تمیز کنید و وسایل این کابینت‌ها را سریع دستمال نم دار کشیده و مرتب در جای خود قرار دهید.

کمد:

برای اینکه خانه تکانی اتاق برای شما راحت‌تر شود و وقت کمی را بگیرد زمانی را قبل از شروع نظافت‌های اساسی به مرتب نمودن کمدها اختصاص دهید و به قسمت‌های مختلف آن نظم بدهید.

خانه تکانی سریع اتاق:

ملافه‌ها و رو تختی را پس از شستن و خشک کردن مرتب کنید.

زیر فرش ها، زیر تخت‌ها و داخل کمدها را سروسامان دهید.

وسایل دور ریختنی را دور بریزید و وسایل به هم ریخته را مرتب نمایید.
وسایل تزئینی اتاق را گردگیری کنید.

در آخر جارو بکشید.

خانه تکانی سریع آشپزخانه

ظرف‌های کثیف را بشویید و یا در ماشین ظرفشویی قرار دهید.

اجاق گاز خود را تمیز کنید و قطعات جدا شدنی آن مانند چدن‌ها را بشویید.

روی کابینت، کشوها و اپن را با دستمال نم دار تمیز کنید.

با دستمال نم دارو سپس دستمال خشک گردو خاک وسایل برقی آشپزخانه را بگیرید.

زمانی را به تمیز کردن داخل یخچال اختصاص دهید.

وسایل فلزی را برق بیاندازید.

در آخر کف آشپزخانه را با پاک کننده مناسب بشویید.

نظافت کف آشپزخانه

خانه تکانی سریع سرویس بهداشتی و حمام

تمام سطوح حمام و سرویس بهداشتی را با برس مخصوص بشویید و تمیز کنید.

سطوح داخلی و خارجی توالت فرنگی را با مواد مناسب بشویید.

شیشه‌ها و آینه‌ها را تمیز کنید.

همه وسایل درون حمام را بشویید و در آخر کف حمام را نیز بشویید و جرم گیری کنید.

نظافت سرویس بهداشتی

خانه تکانی سریع پذیرایی

اگر نیاز است فرش شسته شود، ابتدا فرشتان را به قالیشویی دهید.

به هم ریختگی‌ها را جمع کنید.

تمام وسایل درون پذیرایی را گردگیری کنید.

با جارو برقی گرد و خاک مبل‌ها را از بین ببرید سپس با بخارشوی مبل‌ها را تمیز نمایید.

اگر لکه‌های عمیقی روی کاشی‌ها یا کف خانه وجود دارد، از مخلوط وایتکس و پودر جوش شیرین یک خمیر درست کنید و با دستکش آن را روی لکه‌ها بگذارید.

بعد از دقایقی با کمک کاردک و یک دستمال آن را از بین ببرید.

در آخر فرش خشک شده را در پذیرایی بیاندازید و تمام خانه را با جاروبرقی تمیز کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *