جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

خدمات رایگان شهرداری تهران برای سالمندان پایتخت/ چگونه کارت منزلت بگیریم؟

سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب: 792679
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای سالمندان بالای 65 سال کارت منزلت صادر می‌کند تا آنها به صورت رایگان از خدمات تفریحی، ورزشی و فرهنگی استفاده کنند. تاکنون 554 هزار سالمند کارت منزلت دریافت کرده‌اند.
خدمات رایگان شهرداری تهران برای سالمندان
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، اسم کارت منزلت حداقل یک بار به گوش همه ما خورده ‌است، ولی شاید کمتر کسی از خدمات و چگونگی دریافت این کارت‌ها خبر داشته باشد. بر همین اساس، به سراغ فرهنگسرای امید، که در حقیقت متولی اصلی این اتفاق است، رفتیم تا بیشتر از جزییات کارت منزلت باخبر شویم.

استفاده رایگان از خدمات مراکز فرهنگی هنری شهرداری تهران برای سالمندان
پروانه دوستی، رئیس فرهنگسرای امید درباره شروع صدور کارت منزلت گفت: سال ۱۳۸۳ و در زمان مدیریت سرکار خانم شاهرخی، اقدامات اولیه صدور کارت منزلت آغاز شد. در ابتدا خدمات این کارت به این شکل بود که افراد سالمند شهر تهران فقط می‌توانستند از خدمات فرهنگی هنری مراکز زیر مجموعه سازمان فرهنگی هنری یا فقط از خدمات مراکز فرهنگی هنری منطقه  ۱۳ استفاده کنند. اما به مرور زمان این خدمات تغییر کرد و ارزش افزوده‌های بیشتری به کارت منزلت اضافه شد.
 

مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۳ در ادامه به سیر صعودی خدمات کارت منزلت اشاره کرد و گفت: با مذاکره‌هایی که با شهرداری تهران انجام شد، همه سالمندان بالای ۶۵ سال می‌توانند علاوه بر استفاده از خدمات فرهنگی هنری مراکز سازمان فرهنگی هنری، از خدمات مراکز فرهنگی هنری شهرداری تهران هم استفاده کنند و همچنین استفاده از خطوط بی‌ آر تی و مترو برای سالمندان عزیزی که کارت منزلت دارند، رایگان است.

کارت منزلت چه خدماتی به سالمندان می‌دهد؟
رئیس فرهنگسرای امید با اشاره به مجموعه خدمات کارت منزلت برای سالمندان بالای ۶۵ سال خاطرنشان کرد: استفاده رایگان از سالن‌های سینمایی فرهنگسراهای تهران، استفاده رایگان از سالن‌های ورزشی و استخرهای تحت پوشش سازمان فرهنگی هنری و شهرداری تهران، عضویت رایگان در کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری، بهره‌مندی از خدمات حمل و نقل شهری شامل بی آر تی و مترو، بهره‌مندی از فعالیت‌های سالمندی و کانون‌های سالمندی مثل گروه کر، کانون شعر و نمایش و ...، بازدید رایگان از موزه‌های زیر مجموعه سازمان فرهنگی هنری، بهره‌مندی از خدمات گالری‌های سازمان که شامل برپایی یک مجموعه نیز می‌شود، استفاده رایگان از یک دوره‌های آموزشی در هر فصل در مراکز سازمان فرهنگی هنری از امکاناتی است که سالمندان با داشتن کارت منزلت می‌توانند به صورت رایگان از آن بهره ببرند.

ثبت‌نام کارت منزلت به صورت آنلاین انجام می‌شود
دوستی افزود: برای خیلی از این عزیزان سؤال پیش می‌آید که آیا برای استفاده از کارت منزلت حتما باید بازنشسته باشند؟ باید بگویم این خدمات شامل حال تمام افراد بالای ۶۵ سال می‌شود فارغ از اینکه بازنشسته هستند یا خیر. نکته دیگری که باید مخاطبان این کارت‌ها بدانند این است که امتیاز خدمات فرهنگی، هنری و تفریحی فقط در منطقه سکونت آنان قابل استفاده است، در حالی که، برای استفاده رایگان از حمل و نقل در کل شهر تهران هیچ محدودیتی وجود ندارد.


رئیس فرهنگسرای امید تصریح کرد: برای سالمندان ۲ کارت منزلت صادر می‌شود؛ یکی کارت هویتی منزلت است که فرهنگسرای امید صادر می‌کند و در اختیار افراد می‌گذارد و دیگری کارت برای استفاده از حمل و نقل شهری است که باید از سایت مترو دریافت کنند. صفر تا صد دریافت کارت منزلت به صورت آنلاین و از طریق سایت انجام و از طریق پست ارسال می‌شود، ولی اگر افرادی نمی‌توانند به صورت آنلاین درخواست خود را ثبت کنند می‌توانند با حضور در فرهنگسرای امید درخواست خود را ثبت کنند.

صدور ۵۵۴ هزار کارت منزلت تاکنون/ جشنواره «۶۵+» برگزار می‌شود
دوستی با بیان اینکه از ابتدای اجرایی شدن این طرح تا دی ما سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۵۴ هزار سالمند، کارت منزلت دریافت کردند، درباره فعالیت‌های فرهنگسرای امید گفت: هر کدام از مراکز سازمان فرهنگی هنری بر اساس هویتی که برای آن‌ها تعریف شده است، علاوه بر خدمات عمومی، خدمات تخصصی متناسب با رویکردشان را هم ارائه می‌دهند. یکی از هویت‌‌هایی که به فرهنگسرای امید داده شده است، فعالیت در حوزه سالمندان است و یکی از فعال‌ترین کانو‌ن‌های سالمندی شهر تهران در فرهنگسرای امید حضور دارد. گروه کر سالمندان فرهنگ‏سرای امید با بیش از ۱۵۰ نفر سالمند بالای ۶۵ سال، اجراهای بسیار خوبی را در سطح شهر تهران انجام داده است.

رئیس فرهنگسرای امید خاطر نشان کرد: در حال حاضر فعالیتی که در فرهنگسرای امید برای سالمندان انجام می‌شود، جشنواره «۶۵+» است. برای شرکت در این جشنواره افرادی که در حوزه سالمندان فعالیت می‌کنند یا خود سالمندان که در حوزه‌های مختلف فعال هستند، می‌توانند آثار خود را ارسال کنند و پس از داوری به بهترین آثار جوایزی اهدا می‌شود. هدف از این جشنواره این است که کانون نخبگان سالمند شهر تهران را هم تشکیل دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *