کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ابهامات باقی است

سفر آموزگار تورات یا افسر موساد به تهران؟!/ خاخام پرحاشیه اسرائیلی چطور به ایران آمد؟ +عکس و فیلم

3 اسفند 1400 ساعت 8:39

سفر یک خاخام صهیونیست به ایران در حالی صورت گرفت که ابهامات و سؤالات درباره چرایی و چگونگی این سفر تا کنون بی‌پاسخ مانده است.


گروه سیاسی جهان نیوز: بیست و ششم بهمن ماه، «ژاکوب یسراییل هرتزوگ» صهیونیست سرزمین اشغالی فلسطین اولین عکس از حضور خود در ایران را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد. عکسی که او را به تنهایی در کنیسه واقع در یوسف‌آباد نشان می‌دهد و تنها توضیح این عکس محل آن است که به سه زبان انگلیسی، عبری و فارسی درج شده است. آخرین تصویری که هرتزوگ از حضورش در ایران منتشر کرده 29 بهمن است. او در این بازه زمانی تصاویری از حضورش در استر و مردخای همدان، بیمارستان دکتر سپیر در تهران و بازار تهران منتشر کرده است. نکته قابل توجه دیگر آنکه رسانه‌های متعدد رژیم صهیونیستی هم چندین گزارش مکتوب و تصویری از این سفر منتشر کرده‌اند.

 
به گزارش کیهان، هرتزوگ که خود را یک رابی (معلم تورات) معرفی می‌کند، با همسر و هشت فرزندش ساکن بیت‌المقدس بوده و علاوه‌بر پاسپورت رژیم صهیونیستی، پاسپورت آمریکایی نیز دارد. وی تا کنون حداقل 5 بار به عربستان نیز سفر کرده و پس از ترک ایران نیز بار دیگر راهی عربستان شده است. 
 
به نوشته روزنامه «تایمز اسرائیل» هرتزوگ با پاسپورت آمریکایی و نام واقعی خود به ایران سفر کرده است. رسانه‌های صهیونیستی درباره هدف این سفر اظهارات مختلفی را منتشر کرده‌اند. برخی گفته‌اند این سفر هدف خاصی را دنبال نمی‌کند و برخی دیگر آن را در راستای مسائل مربوط به جامعه یهودیان ایران دانسته‌اند. خود هرتزوگ به دلیل حساسیت این سفر، از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است.
 
نکته جالب توجه آنکه طبق قوانین رژیم صهیونیستی، سفر به کشورهای متخاصم مانند ایران جرم بوده و افراد در صورت ارتکاب به آن، بازداشت و مجازات خواهند شد اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد هرتزوگ در این زمینه نگرانی خاصی ندارد. 
 
بازنمایی سفرهای هرتزوگ به عربستان سعودی، حکایت از ماموریت امنیتی-سیاسی وی برای عادی‌‌سازی روابط کشورها و جوامع مسلمان با رژیم صهیونیستی دارد و به نظر می‌رسد سفر وی به ایران نیز تلاشی در همین راستاست. پروژه عادی‌‌سازی رسمی و پیش از آن غیررسمی، یکی از پروژه‌های کلان رژیم صهیونیستی است که در دوره اخیر با ابعاد گسترده و پیچیده‌تری در حال پیگیری است. برای نمونه ندی پیش یک سایت داخلی به بهانه انتقاد از رژیم صهیونیستی با یک افسر اطلاعاتی این رژیم مصاحبه کرده بود. با این تفاصیل، وزارت امور خارجه به عنوان مرجع صدور روادید و همچنین نهادهای امنیتی باید نسبت به این سفر و موارد مشابه آن حساس و پاسخگو باشند.


خاخام پرحاشیه اسرائیلی چطور به ایران آمد؟
در همین باره خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت: طی روزهای اخیر، سفر یک خاخام صهیونیست به ایران و حضورش در اماکن مختلف فرهنگی و مذهبی، حواشی زیادی ایجاد کرده است.

عمده این حواشی حول و حوش دو سوال مهم می‌گردد: اول اینکه این خاخام صهیونیست چطور و با هماهنگی چه کسی به ایران آمده و دوم، چه اهدافی از این سفر داشته است؟

حضوری که همایون سامه‌یح نجف‌آبادی به عنوان نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی و رئیس انجمن کلیمیان، از آن ابراز بی اطلاعی می‌کند و به خبرنگار تسنیم گفته است: «علی رغم اینکه این شخص وارد ایران شده و از چند مکان مذهبی کلیمیان هم بازدید کرده، اما بنده در مورد آن و اینکه چه کسی وی را به ایران دعوت کرده مطلع نیستم و این حضور از نظر ما مردود است.»

او هرگونه ارتباط این سفر با جامعه کلیمیان ایران را رد کرده و می‌گوید: «هیچ مذاکره و مراوده‌ای از طرف رهبران و مقامات جامعه کلیمی در ایران با هرتزوگ صورت نگرفته است.»


« یعقوب یسرائیل هرتزوگ» 44 ساله یک خاخام یهودی با اصالت آمریکاییست که از 12 سالگی به همراه خانواده‌اش به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرده است.

او تحصیلات خود را در دبیرستان «یشیوا» در «کریات اربع» و سپس در دبیرستان یشیوا در «هار براخا» گذرانده و با همسر و فرزندانش در محله «رامات شلومه» اورشلیم (قدس) سکونت دارد.

هرتزوگ که در کنار فعالیت‌های دینی خود به تجارت در زمینه صادرات بذر گیاهانی نظیر گوجه فرنگی، فلفل و.. از اسرائیل به برخی کشورهای عربی نیز مشغول است، عمده شهرت خود را به دلیل فعالیت‌هایش در عربستان به دست آورده است.

خاخام هرتزوگ، یک یهودی ارتودوکس است که بنا بر گفته کانال7 اسرائیل، از تابعیت مضاعف آمریکایی نیز برخوردار بوده و در سفر به عربستان نیز از پاسپورت آمریکایی خودش استفاده می‌کند.


به گفته این سایت خبری، فعالیت‌های هرتزوگ در عربستان با هدف فراهم کردم زیرساختی برای ایجاد یک جامعه یهودی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی است.

به نوشته وال استریت ژورنال، سفر یعقوب هرتزوگ به ریاض طی ماه‌های گذشته و صدور مجوز کار، افتتاح مدرسه و کمک به جامعه یهودی با افتتاح یک کنیسه در عربستان با توافق محمد بن سلمان موجب تعجب بسیاری شده است.

تصاویر هرتزوگ در موقعیت‌های مختلف در عربستان سعودی، رقصیدن با مردم عادی در خیابان‌ها، انجام مناسک یهودی در اماکن مختلف و عکس‌های یادگاری وی عمدتا از طریق یک حساب توئیتری به نام او که از یک سال قبل (فوریه 2021) ساخته شده، منتشر می‌شود. در حالی که طبق آمار، تعداد یهودیان عربستان بسیار کم بوده و این افراد امکان فعالیت آزادانه در این کشور را نداشتند.
 
دانلود فیلم

برخی منابع عبری درباره این حاخام پرحاشیه اسرائیلی نوشتند: او قصد دارد روزی به عنوان خاخام اعظم پادشاهی عربستان سعودی، که زمانی صدها سال پیش جایی برای یهودیان بود، خدمت کند و مطمئن است که به زودی فصل جدیدی در روابط بین سعودی‌ها و یهودیان رقم خواهد خورد و او می خواهد بخشی از این اتفاق بزرگ باشد.


هرتزوگ در ایران
انتشار تصاویر حضور این خاخام اسرائیلی در ایران و حضور در شهرها و امکان مختلف که عمدتاً توسط خود او در صفحه توئیترش منتشر شده، حواشی زیادی را به وجود آورده است.

طبق آنچه هرتزوگ از حضور خود در ایران منتشر کرده، او علاوه بر تهران، به شهر همدان نیز سفر داشته و بر سر مزار استر و مردخای حاضر شده است.


گفته می شود استر دختر یکی از مهاجران یهودی به ایران است که در دوران حکومت خشایارشا در شوش زندگی می کرد. مردخای نیز عموی آن دختر بود که با از دست رفتن پدر و مادر استر، سرپرستی او را برعهده گرفت.

در کتاب استر آمده است که استر در دوران خشایارشا، ملکه شد و از بروز جنگ میان ایران و یهودیان و کشتار یهودیان جلوگیری کرد. در آن کتاب در خصوص مردخای هم آمده است که وی پیش از ورود استر به دربار در دارالسلطنه خشایارشا در شوش خدمت می کرد و یک بار جان شاه را نجات داد.


کتاب استر برای برخی یهودیان بخشی از کتاب مقدس عهد عتیق است، اما برخی نیز آن را تاریخی نمی‌دانند و معتقدند که بسیاری از روایت های این کتاب افسانه است.

* حضور در امامزاده زید
بارگاه سید زید بن زین ‌العابدین(ع) یکی از امامزاده‌های قدیمی و مشهور در بازار تهران (محله پاچنار) است که بنای آن در دوره صفویه ساخته شده است.

یکی از افراد شاغل در تولیت امامزاده به خبرنگار تسنیم گفت این فرد روز پنجشنبه 29 بهمن ماه مصادف با روز وفات حضرت زینب(س) به همراه دو سه نفر دیگر که گویا راهنمای او بودند، به اینجا آمد و محیط امامزاده و حضور دسته‌های عزاداری در آن برایش جالب بود و در آخر با اصرار از تولیت آستان هم خواست تا با او عکس یادگاری بگیرد.


به گفته وی، حضور توریست‌های خارجی در این محل مسبوق به سابقه است و از این نظر آنها هم خیلی عادی برخورد کرده‌اند.

* بیمارستان سپیر
از دیگر امکانی که هرتزوگ به آنجا مراجعه کرده بیمارستان دکتر سپیر است.

بیمارستان دکتر سپیر یکی از بیمارستان‌های قدیمی تهران در محله سیروس است که به یهودیان تعلق دارد.


این بیمارستان البته از چند ماه قبل به دلیل مشکلات مالی به حالت تعطیل درآمده و سیامک مره صدق رئیس این بیمارستان که سابقه نمایندگی کلیمیان در مجلس شورای اسلامی را هم در کارنامه دارد، به تسنیم گفت: «بنده هیچ ملاقات و مذاکره‌ای با آقای هرتزوگ نداشته‌ام و وی هیچ ارتباط ارگانیک با بیمارستان ندارد.»

شبکه کان اسرائیل در گزارش خبری خود به ماجرای این حضور اشاره کرده و فیلم‌هایی از اظهارات هرتزوگ در ایران و حضورش در اماکن مختلف نیز منتشر کرده است.

دانلود فیلم

در بخشی از فیلم، گزارشگر می‌گوید که احتمالا به هویت اسرائیلی خاخام هترزوگ در هنگام ورود به ایران توجه نشده و او با تابعیت کشور دیگری به ایران آمده است.

هرتزوگ در این فیلم با نشان دادن سفارش غذا از رستوران یهودی در تهران و همچنین اینکه بدون ترس و واهمه در تهران به عبری صحبت می‌کند و سعی در عادی جلوه دادن حضور یک اسرائیلی در ایران دارد. چه اینکه در بخش از فیلم، مصاحبه‌ای از او در عربستان نشان داده می‌شود که وی به این نکته اشاره می‌کند که مسلمانان و یهودیان قرن‌هاست که در کشورهایی مانند ایران کنار یکدیگر در حال زندگی کردن هستند.

حال سوال اصلی این است که چنین فردی که در یکی از هتل‌های اصلی تهران نیز اقامت داشته، چطور و با هماهنگی چه کسی به ایران آمده است؟

سامه‌یح نماینده کلیمیان در مجلس به تسنیم گفته است: اینکه چگونه مقامات کشور به این شخص ویزای ورود داده‌اند بنده در جریان نیستم و در این باره باید از مسئولان وزارت خارجه و سایر دستگاه‌های نظارتی و امنیتی پرس و جو کرد که علت و چگونگی ورود وی چه بوده است؟

وی بیان کرد: متاسفانه برخی در خارج و برخی در داخل به دنبال حاشیه سازی برای جامعه کلیمیان ایرانی هستند اما از آنجایی که ما جزئی از اتباع جمهوری اسلامی هستیم، خودمان را ملزم به رعایت کامل قوانین می دانیم و از نظر ما هرگونه ارتباط با صهیونیست‌ها محکوم است.

یونس حمامی لاله زار از رهبران کلیمیان ایران نیز به تسنیم گفت که حضور هرتزوگ هیچ دعوتی از طرف جامعه یهودیان ایران رای حضور این فرد ارسال نشده و من هم او را در کنیسه ابریشمی در تهران برای چند دقیقه دیدم که به آنجا آمده بود.


حمامی لاله زار گفت: این فرد لااقل تا این اواخر فرد شناخته شده‌ای نبوده و بیشتر هم خودش را خاخام یهودیان عربستان معرفی می‌کند.

به گزارش تسنیم، جمهوری اسلامی ایران بلافاصله پس از پیروزی انقلاب روابط با رژیم صهیونیستی را قطع کرد و رژیم صهیونیستی به عنوان رژیم اشغالگر قدس و سرزمین فلسطین به عنوان مهمترین دشمن ایران و جهان اسلام در سیاست‌های اصلی جمهوری اسلامی تعریف شده است.

طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، ورود کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی که تابعیت رژیم صهیونیستی را دارند، به جمهوری اسلامی ایران ممنوع است و در صورت ورود، به حبس تعزیری درجه 5 و اخراج از کشور محکوم می‌شوند.


کد مطلب: 792661

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/792661/سفر-آموزگار-تورات-یا-افسر-موساد-تهران-خاخام-پرحاشیه-اسرائیلی-چطور-ایران-آمد-عکس-فیلم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com