جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲
روایت هفته هجدهم لیگ برتر؛

جنگ قهرمانی، تمام سرخابی شد/ پدیده بالاخره بُرد؛ استقلال همچنان در صدر

يکشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 792447
در هفته هجدهم لیگ برتر فوتبال کشور، مشهدی‌ها بالاخره بردند و سرخابی‌ها با توقف تعقیب کننده‌های خود، به تنهایی در کورس قهرمانی باقی ماندند.
جنگ قهرمانی، تمام سرخابی شد/ پدیده بالاخره بُرد؛ استقلال همچنان در صدر
گروه ورزشی جهان نيوز، ابراهیم جاگرانی: هر هشت بازی هفته هجدهم لیگ برتر کشور، جمعه 29 بهمن 1400 برگزار شد. در این هفته 12 بار دروازه‌ها باز شد تا پنج پیروزی و شکست، و سه تساوی برای تیم‌ها رقم بخورد.

تراکتورسازی تبریز 0 ـ 1 استقلال تهران/ فقط بُرد
استقلال باز هم بدون گل خورده تراکتور را شکست داد تا به چهارمین برد متوالی خود برابر این تیم برسد. شاگردان مجیدی اگرچه همان دقیقه هفت اگر تیرک دروازه مانع نمی‌شد با ضربه سر ژستد به گل می‌رسیدند اما باز هم پیروزی آن‌ها در گرو ورود ارسلان مطهری به زمین بود تا این‌بار با یک پاس گل به امیرحسین حسین‌زاده در دقیقه 70، ناجی و تعویض طلایی فرهاد باشد. این چهارمین گل حسین‌زاده جوان بعد از گشودن دروازه دو تیم نفتی خوزستان در این فصل بود. این بازی علاوه بر ثبت پنجمین پیروزی متوالی برای صدرنشینِ بدون شکستِ لیگ، یازدهمین کلین‌شیت هم برای حسینی دروازه‌بان آن‌ها رقم زد.

استقلال با این برد 44 امتیازی شد و با تفاضل گل خوب 22 همچنان پیشتاز جدول است. سرخ‌های تبریز هم با 14 امتیاز سیزدهم و در جمع قعرنشینان جدول قرار دارند.


پرسپولیس تهران 2 ـ 0 آلومینیوم اراک/ پرسپولیسِ قهرمان، همینه
جبران تک شکست‌های دو سال اخیر و فاصله نگرفتن از کورس برای ششمین قهرمانی متوالی، مهم‌ترین انگیزه سرخ‌های پایتخت برای یک بازی منطقی برابر گربه‌سیاه بود. چهار تعویض یحیی در نیمه دوم به بهترین شکل ممکن جواب داد، حامد پاکدل دقیقه 76 و رضا اسدی دقیقه 94 گل زدند، علی شجاعی روی گل دوم نقش داشت و سیدجلال هم در اولین بازی پسا چهل سالگی به ثبت کلین‌شیت تیمش کمک کرد. این هفته بازگشت رامین رضاییان با تجربه بعد از پنج سال به پرسپولیس و عملکرد خوب وحدت هانانوف بیست ساله و چند سرخ‌پوش دیگر موجب ثبت چهارمین پیروزی متوالی پرسپولیسی‌ها و بازگشت این تیم به شخصیت قهرمانی سال‌های اخیرش شد.

پرسپولیس با 41 امتیاز جدی‌ترین رقیب استقلال برای قهرمانی است و با اختلاف هشت امتیاز از سپاهان رده سومی، دوم جدول، و آلومینیومِ خطیبی هم که 9 هفته اخیر رنگ پیروزی ندیده، با 25 امتیاز هشتم است.


هوادار تهران 0 ـ 0 سپاهان اصفهان/ فاصله با صدر
پیش‌بینی نویدکیا از یک بازی فوق‌العاده سخت برابر شاگردان عنایتی محقق شد و سپاهان با توقف برابر هوادار، نه تنها از کورس قهرمانی عقب افتاد، بلکه حالا نگاهش به پشت سر و رقبیان مرموزی است که هوای آسیا به سرشان زده است. آن ها در این بازی بدون حتی یک شوت در چارچوب! به تساوی بدون گل رسیدند و 33 امتیازی شدند، 11 امتیاز از صدر و 8 امتیاز از تیم دوم عقب ماندند، پشت سر هم مس 30 امتیازی و پیکان و گل گهر 28 امتیازی در حال نزدیک شدن به بالای جدول هستند.

هوادار تهران که بعد از میزبانی‌های خود در کرج، اولین بار در خانه از یک تیم میزبانی می‌کرد، اگر رشید مظاهری با انگیزه را در مقابل نداشت، می‌توانست در دقایق پایانی، شیرینی اولین میزبانی‌اش را بیشتر هم کند. آن‌ها با 18 امتیاز یازدهم هستند و توانسته‌اند در اولین حضورشان در لیگ برتر، عنوان گزینه سقوط را تاکنون از خود دور سازند.


مس رفسنجان 1 ـ 1 فولاد خوزستان/ مس همچنان طلایی است
همان شروع بازی و لرزش تیرک فولاد روی شوت آذرباد در دقیقه 8 نشان داد مسی‌ها به جایی که هستند قانع نیستند و رؤیای بزرگتری دارند، آن‌ها پیش از پایان نیمه اول، روی کاشته مهدی ترکمان و تأثیر شاهین توکلی به گل رسیدند و پیروز به رختکن رفتند. البته این پایان کار نبود، مارکوپولوی فوتبال ایران دقیقه 70 و چهار دقیقه پس از ورود به زمین با یک ضربه سر؛ گره بازی را برای نکونام و فولادی‌ها باز کرد. خلعتبری حالا با 421 بازی، چهارمین بازیکن مجرب ادوار لیگ برتر ایران است. اوج این بازی هم دقیقه 96 و خطای نوشی‌صوفیانی روی شیمبا و اعلام پنالتی برای فولاد بود. لوسیانو پریرا خودش پشت توپ ایستاد اما دروازه‌بان مس خطایش را جبران کرد و با هوشیاریِ مدافعان روی توپ برگشتی، مانع پیروزی فولاد شد. مس و فولاد با 30 و 25 امتیاز چهارم و نهم هستند.

ذوب‌آهن اصفهان 0 ـ 2 پیکان تهران/ نبرد حیثیتی
پایان فصل گذشته، تارتار پیکان را در رده هفتم و حسینی ذوب‌آهن را در رده چهاردهم به هم تحویل دادند تا رقابت این دو تیم در این فصل حیثتی شود. تارتار بازی رفت را به تیم سابقش باخت و در برگشت دنبال جبران در خانه بود. اتفاقی که اخراج شنانی تا حدودی مانع آن شد. بازیکنی که نیمه دوم به زمین آمد، دقیقه 67 داور زمین خوردنش را تمارض و مستحق کارت زرد دانست و دو دقیقه بعد هم او را بابت یک خطا، از زمین اخراج کرد. هر دو گل حق‌دوست و محبی برای پیکان در دقایق 77 و 94 بعد از ده نفره شدن شاگردان تارتار به ثمر رسید تا او به شدت به داوریِ کمیل غلامی و فساد در فوتبال بتازد و بگوید: رئیسی مرد عمل است و امیدوارم با فساد در فوتبال هم مبارزه کند. البته پیکانی‌ها هم مدعی بودند گاندوها دقیقه 37 باید ده نفره می‌شدند و گل آن‌ها هم زمانی به ثمر رسیده که بازیکن مصدومی خارج از زمین داشته و ده نفره بوده‌اند.

شاگردان حسینی که پنج بازی از 9 بازی خارج از خانه را برده‌اند و همچنان مهمانِ بدون شکستند، با این پیروزی که در غیاب او به دست آمد [محرومیت چهار اخطاره] به امتیاز 28 و رتبه پنجم رسیدند، ذوب‌آهن هم با قبول سومین شکست متوالی با 18 امتیاز در جایگاه دوازدهم جدول لیگ برتر قرار دارد.

نساجی مازندران 1 ـ 2 گل گهر سیرجان/ قلعه‌نویی همچنان امیدوار و پرتلاش
پرافتخارترین و مسن‌ترین سرمربی لیگ با وجود کسر هفت امتیاز از تیمش، همچنان برای رسیدن به رتبه سوم و کسب سهمیه آسیایی جانانه مبارزه می‌کند. او و تیمش این‌بار نساجی مازندران را با درخشش بازیکن مازنی خود در مشهد شکست دادند و باخت حذفی‌شان را هم جبران کردند. سعید صادقی در ورزشگاهی که تجربه بازی در آن با پیراهن پدیده داشت، با یک پاس گل در دقیقه 37 برای شایان مصلح و گل از روی نقطه پنالتی در دقیقه 63 درخشید. این چهارمین پاس گل و پنجمین گل ستاره این روزهای تیم سیرجانی است.

نساجی در ادامه تنها موفق به جبران یکی از گل‌ها با کریم اسلامی در دقیقه 70 شد تا در روزی که هر دو تیم به داوری و نگرفتن دو پنالتی برای خود معترض بودند، شکست دیگری برای الهامی و تیمش رقم بخورد. آن‌ها با 21 امتیاز دهم هستند و گل‌گهر هم با 28 امتیاز خود را هم‌امتیاز پیکان رده پنجمی و به پنج امتیازی سپاهان رده سومی رساند.


فجر شهیدسپاسی شیراز 0 ـ 0 صنعت نفت آبادان/ حافظیه سد بردهای پیاپی آبادانی‌ها
روند پیروزی‌های متوالی منصوریان و شاگردانش بعد از چهار بازی در شیراز قطع شد تا در روز توقف مس و شکست آلومینیوم، نفتی‌ها نتوانند به امتیاز بالاتر از 26 و رتبه بهتر از هفتم برسند. منصوریان این بازی را مهم‌ترین بازی سال خود معرفی کرده و کلانتری هم گفته بود ما محکوم به بردیم، اما نه منصوریان توانست شکست دو بر صفر رفت را جبران کند و نه شیرازی‌ها توانستند در حافظیه‌ای که داد همه را درآورده پیروز شوند. آن ها 14 امتیازی و چهاردهم جدول هستند.

نفت مسجدسلیمان 0 ـ 1 پدیده مشهد/ بالاخره بُرد
پدیده بُرد! در روزی که سرمربی نداشت [محرومیت چهار اخطاره سیدعباسی] و حریف، رقیب او برای ماندن در لیگ بود. این اولین پیروزی مشهدی‌ها در لیگ بیست‌ویکم بود. بُردی که دقیقه 93 با محمدرضا فلاحیان رقم خورد اما می‌توانست پُرگل‌تر و زودتر از این هم رقم بخورد. نفتی‌ها سه بازیِ پیش از فکری و سه بازی با فکری را باخته‌اند تا ضعیف‌ترین تیم این روزهای لیگ باشند. آن‌ها حتی به ضعیف‌ترین تیم لیگ هم برای باخت، نه نگفتند تا فاصله شش امتیازی آن‌ها با قعر جدول حالا به سه امتیاز برسد. نفت 11 و پدیده 8 امتیازی برای ماندگاری در لیگ راه خیلی دشوار اما ممکنی در پیش دارند، راهی که خریدهای زمستانه، به‌ویژه برای مشهدی‌ها می‌تواند به همواری آن کمک کند.

مسابقات هفته نوزدهم:
هر هشت بازی هفته بعدی لیگ برتر کشور هم در یک روز و چهارشنبه چهارم اسفندماه 1400 برگزار می‌شود.
ابتدا از ساعت 15 شهرآورد اصفهان برگزار می‌شود و پیکان، صنعت، آلومینیوم و پدیده؛ به ترتیب میزبان تراکتور، نساجی، مس و هوادار هستند. ساعت 16 هم یک شهرآورد دیگر در خوزستان با مصاف فولاد و نفت مسجدسلیمان شروع می‌شود، سپس ساعت 17 قلعه‌نویی و گل‌محمدی در سیرجان دیدار حساس هفته را برگزار می‌کنند و در آخر هم ساعت 19 استقلالی‌ها در خانه به مصاف فجر می‌روند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *