شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۵

خیز مشتریان قدیمی برای واردات نفت از ایران

شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب: 792291
پالایشگاه‌های آسیایی که معمولاً بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران بوده‌اند، مشتاق از سرگیری واردات نفت در صورت احیای توافق هسته‌ای هستند.
خیز مشتریان قدیمی برای واردات نفت از ایران
به گزارش جهان نيوز به نقل از جوان، همزمان با رشد بهای نفت در بازار جهانی، واردکنندگان نفت و به ویژه مشتریان قدیمی نفت ایران تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای را لحظه به لحظه دنبال می‌کنند تا در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، شاهد اثر‌گذاری صادرات نفت ایران در بازار جهانی نفت و انعقاد مجدد قرارداد‌های نفتی با ایران باشند، اما در نقطه مقابل، تحولات اوکراین ریسک‌هایی را به بازار جهانی نفت مخابره می‌کند که می‌تواند روی نرخ طلای سیاه اثر بگذارد.

هر چند شیوع کرونا بازار جهانی نفت را برای مدتی از سکه انداخت، اما چند ماهی می‌شود که نفت در بازار جهانی نرخ صعودی به خود گرفته‌است، به طوری که نرخ هر بشکه به محدوده ۱۰۰ دلار رسید، در چنین شرایطی گفته می‌شود که امریکا به عربستان برای افزایش صادرات نفت فشار می‌آورد، اما تحولاتی، چون درگیری‌ها در اوکراین و همچنین مقوله مذاکرات هسته‌ای ایران از جمله مواردی است که بر بازار جهانی نفت اثر‌گذار است.

اگر چه هنوز به شکل شفاف نتیجه این دور از مذاکرات هسته‌ای مشخص نیست، اما وارد‌کنندگان نفت ترجیح می‌دهند به واسطه افزایش عرضه طلای سیاه، کمی نرخ فروکش کند، از این‌رو اگر نتیجه این دور از مذاکرات رفع تحریم‌های نفتی ایران باشد می‌تواند روی بازار جهانی نفت اثر بگذارد.
در این میان باید دید در صورت رفع تحریم صادرات نفت ایران، محدودیت سوییفت نیز رفع می‌شود تا ایران بتواند به سادگی به منابع ناشی از صادرات نفت دست یابد یا خیر؟

خبر‌هایی مبنی بر اینکه مذاکرات بین ایران و مقامات کره‌ای برای آزاد‌سازی ۷ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور وجود دارد و به نظر می‌رسد آزاد‌سازی این منابع ارزی نیز در گرو نتایج مذاکرات هسته‌ای است، چراکه دولت دوازدهم برای دستیابی به این منابع خیلی تلاش کرد، اما کره‌جنوبی از تحریم‌های امریکا پیروی کرد.

اخیراً یکی از اعضای اتاق بازرگانی نیز عنوان داشته که منابع مسدودی ایران در بانک‌های چین مربوط به انتقال حساب‌های مسدودی از سایر کشور‌ها به این کشور بوده‌است.

در چنین شرایطی هر چند دنبال‌کنندگان تحولات بازار نفت، ورود نفت ایران را به بازار جهانی در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات محتمل می‌دانند، اما معتقدند درگیری‌ها در اوکراین می‌تواند ریسک بازار نفت را تشدید کند، شاید به همین دلیل است که برخی از مشتریان قدیمی نفت ایران درصدد هستند در صورت رفع تحریم‌های ایران سریعاً قرارداد‌های نفتی را انعقاد کنند.

پالایشگاه‌های آسیایی که معمولاً بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران بوده‌اند، مشتاق از سرگیری واردات نفت در صورت احیای توافق هسته‌ای هستند. بر اساس گزارش رویترز، کلودیو گالیمبرتی، نایب رئیس ارشد شرکت مشاوره «ریستاد انرژی» اظهار کرد: تنش‌های میان روسیه و اوکراین نوسان قیمت‌های نفت جهانی را افزایش داده‌است، اما اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌ای ایران و امریکا، آسودگی‌خاطر مورد نیاز را برای بازار جهانی فراهم کرد، زیرا احتمال ورود عرضه جدید به بازار، کمبودی را که دیده می‌شود تا حدودی کاهش می‌دهد.

اکثر خریداران آسیایی در سال ۲۰۱۹ پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت امریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و تحریم‌ها را علیه صادرات نفت ایران احیا کرد، واردات نفت را از ایران متوقف کردند.

مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و امریکا درباره توافق هسته‌ای هفته گذشته ازسرگرفته شد و دیپلمات‌های غربی می‌گویند امیدوارند این مذاکرات به نتیجه برسد، اما مسائل دشوار همچنان حل نشده مانده‌اند.

قیمت‌های نفت به دلیل نگرانی‌هایی که نسبت به اختلال عرضه روسیه وجود دارد و باعث تقویت معاملات نفت برنت و نفت امریکا شده‌است، به بالاترین حد در بیش از هفت سال گذشته صعود کرده‌اند. پالایشگاه‌ها مجبورند نرخ اضافه بالایی برای نفت تولید‌شده در اروپا و خاورمیانه پرداخت کنند، زیرا رشد تقاضا در دوران پساکرونا از عرضه تولیدکنندگان فراتر رفته‌است.

با چشم‌انداز توافق هسته‌ای جدید ایران، کره‌جنوبی که سابق بر این یکی از بزرگ‌ترین مشتریان نفتی ایران در آسیا بود، روز چهارشنبه اعلام کرد مذاکراتی برای از سرگیری واردات نفت ایران و آزاد کردن پول ایران داشته‌است.

یک منبع آگاه به رویترز گفت: یک پالایشگاه بزرگ کره‌ای به نظاره تحولات در مذاکرات هسته‌ای نشسته است، زیرا نفت ایران از نظر هزینه رقابتی بوده و پالایش آن در مقایسه با گرید‌های نفتی دیگر مانند نفت مکزیک راحت‌تر است. تا هنگامی که دو کشور تصمیم بگیرند تجارت نفت را از سر بگیرند، ما می‌توانیم نفت از ایران خریداری کنیم. از آنجا که ما سابق بر این نفت ایران را خریداری می‌کردیم، نیازی نداریم نفت ایران را در تأسیسات خود امتحان کنیم.

رئیس هیئت‌مدیره پالایشگاه ژاپنی انئوس هم روز پنج‌شنبه اعلام کرد این پالایشگاه در حال بررسی از سرگیری واردات نفت ایران در صورت توافق طرفین مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است. تسوتومو سوگیموری به خبرنگاران گفت: اگر توافق هسته‌ای حاصل شود، حدود دو تا سه ماه زمان می‌برد تا واردات نفت از ایران از سرگرفته شود، زیرا این پالایشگاه باید ترتیبات مختلفی را مانند بیمه و کشتیرانی انجام دهد.

یک منبع پالایشگاهی هندی گفت: یک پالایشگر در هند که دومین مشتری بزرگ نفت ایران بود، سرگرم مذاکره با ایران برای تأمین نفت است. این پالایشگر همچنان منتظر شفافیت بیشتر پیرامون توافق هسته‌ای است.

ایران با وجود تحریم‌های سختگیرانه امریکا، صادرات نفت خود را حفظ کرد و چین که بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران است، مقصد بزرگ این صادرات بوده‌است. گمرک چین ماه گذشته برای نخستین‌بار در یک سال گذشته آمار واردات نفت را از ایران منتشر کرد.

بر اساس گزارش رویترز، کلودیو گالیمبرتی، نایب رئیس ارشد شرکت مشاوره «ریستاد انرژی» اظهار کرد: تنش‌های میان روسیه و اوکراین نوسان قیمت‌های نفت جهانی را افزایش داده‌است، اما اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌ای ایران و امریکا، آسودگی‌خاطر مورد نیاز برای بازار جهانی را فراهم کرد، زیرا احتمال ورود عرضه جدید به بازار، کمبودی را که دیده می‌شود تا حدودی کاهش می‌دهد.

اگر چه هنوز توافق قطعی نشده‌است، اما قیمت‌ها تحت تأثیر اخبار پیشرفت مذاکرات رو به کاهش گذاشته است و انتظار می‌رود به نتیجه رسیدن مذاکرات، بازگشت حداکثر ۹۰۰ هزار بشکه در روز نفت به بازار را تا دسامبر امسال به دنبال داشته‌باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
تو بودجه سال 1401 آمده فروش نفت به برخی نهادها و یا اشخاص غیر تخصصی واگذار شود چرا؟
Iran, Islamic Republic of
برای اینکه بوی نفت هم را هم سر سفره مردم حس نکنیم.
Iran, Islamic Republic of
معنی بودجه بدون نفت یعنی همین!!
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
اگ زنگنه تو این ۸سال بجای قراردادها پالایشگاه میساخت الان دیگ نگران فروش نفت و مشتقات اون نبودیم.خدا نگذرد از اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
نباید به کشورهایی که از پرداخت پول این مملکت خوداری میکردند دوباره نفت داد ...... به این کار میگن از یک سوراخ دوبار گزیده شدن