پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۳
رحیم پور ازغدی:

امام بنیانگذار مردم سالاری و انتخابات آزاد در جهان بود/ انقلاب اسلامی مردمی‌ترین انقلاب بود/ امام به محض پیروزی عفو عمومی داد/ در تمام تظاهرات‌‌های ۵۶ و ۵۷ مردم حتی یک شعار اقتصادی ندادند/ پیشنهاد جالب برای تجدید بیعت با امام

شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب: 791679
بعضی ها هنوز این را نمی فهمند، حتی کسانی که در علوم سیاسی متخصص هستند، که در تمام جهان حتی یک رژیم وجود ندارد که اصل حاکمیتش را به رأی مردم گذاشته باشد؛ یعنی اول به مردم بگوید این رژیم را قبول دارید یا ندارید. فقط امام بود که گفت رأی بدهید که اصل این نظام را قبول دارید یا ندارید.
امام بنیانگذار مردم سالاری و انتخابات آزاد در جهان بود/ انقلاب اسلامی مردمی‌ترین انقلاب بود/ در تمام تظاهرات‌‌های ۵۶ و ۵۷ مردم حتی یک شعار اقتصادی ندادند/ پیشنهاد جالب برای تجدید بیعت با امام
به گزارش جهان نيوز، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه امام بنیانگذار مردم سالاری و انتخابات آزاد در جهان بود، گفت: ولایت مطلقه برای حل بحران ها است و همه دنیا این را دارند. جان لاک، پدر نظام لیبرال دموکراسی، در کتابش همین ولایت مطلقه ای که امام می گوید و همین مصلحت نظام را با تعبیر اختیارات بحران، قانون نانوشته و منافع ملی می گوید. امام اگر واقع بین نبود چرا مصلحت نظام را به عنوان یک رکن حاکمیت اسلام می پذیرد؟! این هم بدعت نبود و همان اصل اهم و مهم و تزاحم فقهی و اصولی بود. اما امام پراگماتیست، عمل زده و سازشکار نبود.

حسن رحیم پور ازغدی در حاشیه مراسم تجدید میثاق دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با آرمان های امام خمینی(س)، طی سخنانی گفت: نگاه توحیدی امام یک نگاه تشریفاتی، منبری و روشن فکری نبود و عمق وجودش با این عقاید گره خورده بود. کسی که خلوت و جلوتش یکی بود و هر چه عمومی و علنی به مردم می گفت، دقیقا همان چیزی بود که در حریم خصوصی عقاید و زندگی شخصی اش قبول داشت و به آن ملتزم بود. ما به این دلیل به او ایمان آوردیم که ظاهر و باطن امام متفاوت نبود و نه تنها تملق دولت ها را نمی گفت، تملق ملت ها را هم نمی گفت.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: امام به قدری با مردم صادق بود که در گرمای نجف وقتی فرزندش برای ایشان پنکه ای آورد، امام با عصبانیت گفت که می خواهی من را جهنمی کنی؟! آیا همه مردم اینجا و همه طلاب در خانه هایشان پنکه دارند؟! در زمستان نوفل لوشاتو هم وقتی دید بخاری روشن کرده اند دستور داد خاموش کنید؛ مردم در ایران نفت ندارند و من حق ندارم مردم را رهبری کنم در حالی که شرایط زندگی من با آنها متفاوت باشد. وقتی تهران موشک باران شد، حاضر نشد به پناهگاه برود و گفت وقتی همه رفتند، آن وقت اگر خواستم می روم و در جواب مسئولین کشور که گفتند خطر موشک باران جماران قطعی است، روی یک کاغذ روزنامه شعر «من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم» را جواب داد که پاسخ قاطعی به همه گرایش های دنیوی بود.

متأسفانه بعضی اتهاماتی که به امام می زنند را برای نسل جدید پاسخ کافی گفته نمی شود
وی تأکید کرد: امام خمینی (س) را ما برای این قبول داشتیم که صادق، زاهد، مجاهد، عالم، عاقل و شجاع بود و به چیزی جز خدا و مصالح مردم فکر نمی کرد. متهمش کردند به اینکه بنیادگرایی و افراطی گری را در قرن بیستم به جهان بازگرداند و حاکم کرد. متأسفانه بعضی اتهاماتی که به امام می زنند را من نمی بینم برای نسل جدید پاسخ کافی گفته شود. این همه نهادهای رسمی دولتی و غیر دولتی هستند که اساسا وظیفه آنها تبیین این مسائل و جهاد تبیین است ولی متأسفانه کارهای تشریفاتی و کلیشه ای دارند.

رحیم پور ازغدی ادامه داد: حتی زیارت قبر امام که یک عده ای دست گل می آورند و همین کارهایی که با قبر مقامات دنیا می کنند را انجام بدهند، من اصلا این کارها را قبول ندارم. زندگی امام مخالفت با این تشریفات و این کارها بود و اساسا معتقد به هیچ نوع تشریفاتی نبود. به نظر من اگر به خودش بود، یک قبر ساده ای که هرکس می آید فاتحه ای بخواند و بعد قبر امام پناهگاه مردم، فقرا و مظلومین شود؛ همان خطی که خودش تعقیب می کرد.

وی ادامه داد: یکی از دروغ ها و تهمت هایی که به امام بسته اند، جنایتکارانی امام را به خشونت متهم کرده اند. ادعای دروغ که ایشان اول انقلاب دستور داده همه را اعدام کرده اند. دوستان توجه داشته باشند، انقلاب ها وقتی پیروز می شوند میلیون ها مخالفین خودشان را از دَم درو می کنند و به هیچ کس رحم نمی کنند؛ حتی خودشان به خودشان رحم نمی کنند. انقلاب فرانسه که مادر جمهوریت، لیبرال دموکراسی و حقوق بشر غرب دانسته می شود، فقط در کمتر از یک سال 60 تا 80 هزار نفر را با گیوتین سرزدند.

امام می فرمود با روش های چریکی انقلاب پیروز نمی شود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: امام هرگز اجازه نداد که ادارات و بانک ها را آتش بزنند و بلکه چندین بار قبل از پیروزی انقلاب امام اعلامیه داد که جایی را به آتش نکشند، حمله نکنند، خشونتی به خرج ندهند و فقط راهپیمایی آرام در خیابان داشته باشند. اصلا شعار مردم به نیروهای نظامی حکومت این بود که ما به شما گل دادیم و شما به ما گلوله دادید. امام می فرمود با روش های چریکی انقلاب پیروز نمی شود. البته امام جهاد مسلحانه را نفی نکرد اما معتقد بود باید مردم را آگاه کرد که به صحنه بیایند و به دست مردم مسائل حل می شود.

انقلاب اسلامی مردمی ترین انقلاب بود
وی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی مردمی ترین انقلاب بود، اظهار داشت: امام اسلام خاصی را ابداع نکرد و ابعاد مختلف اسلام را احیا کرد. امام هم بعد عرفانی و هم بعد سیاسی داشت. اینها را در تغایر با هم تعریف می کردند اما امام اینها را یکپارچه تعریف کرد. کل اعدام های اول انقلاب کمترین تعداد در میان انقلاب های دنیا بود؛ حدود 100 نفر بوده و همه با محاکمه و دادگاه انجام شده و همه جنایتکار بوده اند. بازرگان و لیبرال ها می گفتند حتی هویدا را اعدام نکنید و بختیار هم که بازداشت شده بود را فراری دادند. اینها کسانی بودند که تا آخر می گفتند نگویید شاه باید برود؛ شاه و سلطنت باشد ولی کمی هم دموکراسی باشد.

امام به محض اینکه پیروز شد عفو عمومی داد
رحیم پور ازغدی ادامه داد: امام به محض اینکه پیروز شد عفو عمومی داد و اعلام کرد کسی حق ندارد بدون محاکمه قانونی کسی را مجازات کند؛ جز کسانی که آدم کشته اند یا اموال مردم را دزدیده اند که باید محاکمه شوند، افراد رده پایین حکومت، حتی ساواکی ها، امام همه را عفو کرد. انقدر پر رو شدند که ساواکی ها بعد از انقلاب جلوی نخست وزیری تحصن کردند که چند ماه است حقوق ما را نداده اید. بنابر این امام به شدت با عفو و تسامح برخورد کرد. همان گونه که وقتی پیامبر(ص) مکه را فتح کرد، فرمود امروز روز عفو و بخشش است.

وی اظهار داشت: ما جوانان این کارها را می کردیم و حمله می کردیم، هر جایی که مربوط به حاکمیت بود را می شکستیم و آتش می زدیم ولی اینها دستور امام نبود و آن موقع حتی جلوی ما را می گرفتند. یعنی من یادم هست در مشهد شهید هاشمی نژاد و رهبری مدام در تظاهرات می گفتند به جایی حمله نشود و ما آرام به خیابان می رویم؛ خط امام این بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: قدرت پرستان گفتند امام دنبال قدرت است اما برداشت امام مادی و قدرت طلبانه نبود و تمام برداشتش الهی، توحیدی و معنوی است و همه کارها را با اراده خدا می دانست. می گوید هیچ وقت در عمرم نه مأیوس شده ام و نه ترسیده ام، چون هیچ وقت برای تحقق یک امر دنیای محض کاری نکرده ام.

وی با اشاره به جملاتی از امام خمینی(س) یادآور شد: دروغگو ترین افراد به امام تهمت هایی زدند و مثلا یک جمله را تقطیع کردند که امام گفته ما برق و آب را مجانی می کنیم و مردم به خاطر این حرف ها انقلاب کردند. اولا اصل مسأله دروغ است. این حرفی بود که مسئولین دولت مهندس بازرگان زدند و گفتند ما آب و برق را برای محرومین و مستضعفین مجانی می کنیم. اصل وعده هم خوب بود؛ به شرط اینکه عملی بود و عمل می کردند. آن زمان شروع به پخش این جمله در رسانه ها کردند و بعد امام صحبتی داشت و گفت سقف پرواز آرزوهایتان را پایین نیاورید؛ معنویت و رشد معنوی و انسانی از این بالاتر است.

در تمام راهپیمایی ها و تظاهرات های سال های 56 و 57 مردم حتی یک شعار اقتصادی ندادند
رحیم پور ازغدی ادامه داد: مگر مردم ما برای این چیزها انقلاب کردند؟! در تمام راهپیمایی ها و تظاهرات های سال های 56 و 57 مردم حتی یک شعار اقتصادی ندادند. البته انقلاب اسلامی وظیفه اقتصادی دارد و اقدام هم کرد؛ اما هیچ وقت امام چنین وعده ای نداد و مردم هم هیچ وقت شعار نان، مسکن و آسفالت ندادند. نکته بعدی این است که اصلا فرض کنید امام چنین وعده ای داده و واقعا هم می خواست عمل کنند، بلافاصله جنگ های داخلی را شروع کردند، طولانی ترین جنگ قرن بیستم و وحشیانه ترین تحریم تاریخ اجازه این کارها را نداد.

وی افزود: اتهام دیگر این است که امام دیکتاتور و نقد ناپذیر بود. اگر امام دیکتاتور باید در اشخاص درجه یکی که خودش اول انقلاب نصب کرده بود اعمال دیکتاتوری می کرد. اولین رئیس جمهور بنی صدر، نفر دوم انقلاب آقای منتظری و نخست وزیری بازرگان را بعدها فهمیدیم که امام با هر سه اینها مخالف بوده است. این چه جور دیکتاتوری است که بزرگترین مصوبات و نصب های اول انقلاب را خودش قبول ندارد و می پذیرد؟!

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: افراد کوتاه عقلی که بعضی از آنها مذهبی و حتی روحانی هستند امام را متهم کردند که بدعت گذاشته و جمهوری اسلامی بدعت و التقاط است؛ جمهوری سکولار غربی را با اسلام ترکیب کرده و ما در فقه شریعت اسلام چیزی به نام صندوق های رأی نداشته ایم. اینها برخوردهای صوری با مسأله است. ما در احکام اسلام چیزی به نام «رضایت امت» را داریم. حتی امام معصوم امیرالمؤمنین(ع) بدون رضایت مردم و به زور حکومت تشکیل نداده است. ایشان را به زور از حکومت کنار زدند ولی خودش به زور حکومت دینی راه اندازی نکرد.

وی با تأکید بر اینکه امام بنیانگذار مردم سالاری و انتخابات آزاد در جهان بود، گفت: بعضی ها هنوز این را نمی فهمند، حتی کسانی که در علوم سیاسی متخصص هستند، که در تمام جهان حتی یک رژیم وجود ندارد که اصل حاکمیتش را به رأی مردم گذاشته باشد؛ یعنی اول به مردم بگوید این رژیم را قبول دارید یا ندارید. فقط امام بود که گفت رأی بدهید که اصل این نظام را قبول دارید یا ندارید. هیچ نظام سیاسی در غرب و شرق عالم اصل موجودیت و مشروعیت خودش را از همان ابتدا یا در ادامه به رأی مردم نگذاشته است. دوم اینکه هیچ کشوری قانون اساسی را به رأی مردم نگذاشته و فقط امام و انقلاب بوده است.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: مردم آمریکا نه به قانون اساسی نویسان و نه به قانون اساسی رأی دادند و حتی همین الآن هم رئیس جمهورهای آمریکا رأی مستقیم از مردم نمی گیرند؛ یعنی انتخابات با واسطه است. تنها سیستم سیاسی که به مردم گفت نماینده هایتان را بفرستید قانون اساسی بنویسند و باز هم قانون اساسی که آنها نوشته اند را مردم رأی بدهند و در تجدید نظر قانون اساسی هم مردم رأی بدهند، در تاریخ سیاسی جهان فقط توسط امام انجام شده است.

وی افزود: متحجرین می گویند ما اصلا در اسلام نظام سیاسی و اقتصادی نداریم و ما یک سری آیه و حدیث و موعظه های اخلاقی داریم؛ کل تشیع از نظر اینها فقط عزاداری و زیارت است و چیز دیگری نیست. می گویند نظام سازی، اقامه قسط، عدالت اجتماعی، عزت مسلمین، پیشرفت، رفاه، امنیت، آزادی و روابط بین الملل تعطیل است تا خود امام زمان(عج) بیاید. در این مدت چه کار کنیم؟ هیچ؛ بگذارید حکومت های ظالم و فاسد بر جهان حکومت کنند. خط امام این بود که ما اگر 60 درصد از اسلام را می توانیم اجرا کنیم، همان 60 درصد را برویم و اجرا کنیم؛ صد درصد را نمی توانیم و ادعایی هم نکرده ایم، صد درصد کار حضرت بقیة الله(عج) در آخرالزمان است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: ولایت مطلقه برای حل بحران ها است و همه دنیا این را دارند. جان لاک، پدر نظام لیبرال دموکراسی، در کتابش همین ولایت مطلقه ای که امام می گوید و همین مصلحت نظام را با تعبیر اختیارات بحران، قانون نانوشته و منافع ملی می گوید. امام اگر واقع بین نبود چرا مصلحت نظام را به عنوان یک رکن حاکمیت اسلام می پذیرد؟! این هم بدعت نبود و همان اصل اهم و مهم و تزاحم فقهی و اصولی بود. اما امام پراگماتیست، عمل زده و سازشکار نبود. چون ممکن است یک کسانی به اسم مصلحت نظام همه چیز را توجیه کنند. سازش کردن با دشمن، تسلیم شدن در برابر قدرت های فاسد و استکبار و وادادگی را توجیه کنند که مصلحت نظام است.
 
در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کردیم بخش هایی از وصیتنامه امام که دستور صریح داده را به مصوبه و قانون تبدیل و اجرا کنیم؛ همین کار هم نشد
وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از نحوه برگزاری مراسم تجدید میثاق و اهدای گل به حرم امام خمینی(س)، این کارها را تشریفات غربی دانست و گفت: من پیشنهاد می کنم از این به بعد در دهه فجر و خرداد ماه هر گروهی که به حرم امام آمد بخشی از وصیتنامه امام که مربوط به همان گروه است را برای آنها بخوانند. یعنی بگویند مثلا شما از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دولت یا نیروهای نظامی آمده اید، اینجا بنشینید و همان بند از وصیتنامه که خطاب به آنها است را اینجا بخوانند؛ مارش، آهنگ و کارهای نظامی را رها کنید. زیارتنامه عربی هم نمی خواهد بخوانید؛ پنج دقیقه بنشینید و ببینید امام چه گفته و آنها را عمل کنید. از همین وصیتنامه امام بیش از 40 مورد برای شما نام می برم که نهادهای مسئول و افراد به آن عمل نکرده اند.

رحیم پور ازغدی اظهار داشت: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کردیم بخش هایی از وصیتنامه امام که دستور صریح داده را به مصوبه و قانون تبدیل و اجرا کنیم؛ همین کار هم نشد. مثلا امام صریح می گوید که دانشجوی بورسیه به کشورهای استعماری مثل آمریکا و انگلیس نفرستید؛ آن وقت ما بیشترین دانشجوی بورسیه یا غیر بورسیه را به همین کشورها فرستادیم. از این موارد در وصیتنامه امام مکرر هست که می شود نشان داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احسنت بر اين منطق
Iran, Islamic Republic of
شعار اقتصادی ندادند چون مشکل اقتصادی نداشتن
امام بزرگترین رهبر مذهبی جهان مدرن بود......