جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

حداقل دستمزد کارگران چقدر است؟

چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب: 791307
رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار گفت: با توجه به این‌که حداقل دستمزد امسال کارگران ۴ میلیون و ۵۰ میلیون تومان است، حدود ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان شکاف میان دستمزد و سبد معیشت خانوار وجود دارد.
به گزارش جهان نيوز، در هیاهوی میان اعداد و ارقام اعلامی برای خط فقر، شورای عالی کار بالاخره هزینه سبد معیشت کارگران را اعلام کرد؛ عددی که حدود ۳ میلیون تومان متفاوت از رقم پارسال است. روز یک‌شنبه بعد از برگزاری ۸ نشست فشرده در کمیته مزد شورای عالی کار، شرکاری اجتماعی روی رقم سبد معیشت خانوارهای کارگری به توافق رسیدند و سبد معیشت را نزدیک به ۹ میلیون تومان تعیین کردند.

براساس اعلام اعضای شورای عالی کار، شاخص سبد هزینه معیشت خانوار کارگری با ۳۰.۲ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، ۸ میلیون و ۷۹۷ هزار تومان بوده؛ عددی که براساس اطلاعات مربوط به تورم دی‌ماه تعیین شده است.

آخرین گزارش بانک مرکزی از نرخ تورم حاکی از آن است که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور در دی‌ماه به ۴۲.۴ درصد و نرخ تورم نقطه‌ای به عدد ۳۵.۹ درصد رسیده است.

اما در شرایطی سبد معیشت خانوار کارگری در حدود ۹ میلیون تومان محاسبه شده که این عدد در سال گذشته ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان بوده است. این عدد در شرایطی دیده می‌شد که دستمزد ۱۴۰۰ کارگران، تنها ۵۹ درصد هزینه‌های خانوار را پوشش می‌داد؛ چراکه حداقل حقوق پایه در سال ۱۴۰۰، ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان مشخص شده بود و این عدد با احساب مواردی مانند حق مسکن، بن‌کارگری و پایه سنوات به رقم ۳ میلیون و ۷۰۵ هزار تومان می‌رسید.
 
کارگران: کاهش جبران خرید کارگران را می‌خواهیم
با توجه به تعیین رقم ۹ میلیون تومانی برای سبد معیشتی خانوار، در حال حاضر این سوال مطرح است که دستمزد کارگران برای سال آینده چقدر خواهد بود؟ فرامرز توفیقی، رئیس کمیسیون دستمزد شورای عالی کار می‌گوید: سبد معیشتی تعیین شد و به طور قطع زمانی که به آخر اسفندماه برسیم، تورم بهمن‌ماه اعلام می‌شود.

وی می‌افزاید: ماده ۴۱ قانون کار می‌گوید که دستمزد با توجه به تورم و سبد معیشت خانوار باید تعیین شود. این دو مولفه آماده است. تورم نمایندگان کارگری، پیاده شدن و اجرایی شدن ماده ۴۱ قانون کار است.

رئیس کمیسیون دستمزد شورای عالی کار تصریح می‌کند: امسال، اولین امتحان آقای رئیسی، رییس دولت سیزدهم است که میزان تحقق شعارهای انتخاباتی ایشان در رابطه با حل مشکلات کارگری را خواهیم دید.

توفیقی با بیان این‌که هر گمانه‌زنی‌ای در حال حاضر در رابطه با دستمزد اشتباه است، می‌گوید: هیچ پس‌زمینه‌ای وجود ندارد که براساس آن بگوییم رقم دستمزد چقدر می‌شود. با این وجود امیدواریم اتفاقات خوبی در جلسات شورای عالی کار بیفتد.

وی متذکر می‌شود: همین الان حداقل دستمزد ۴ میلیون و ۵۰ میلیون تومان است. در حالی که هزینه سبد معیشت خانوار ۹ میلیون تومان است، بنابراین ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان عقب‌افتادگی وجود دارد.

رئیس کمیسیون دستمزد شورای عالی کار تاکید می‌کند: ما افزایش دستمزد نمی‌خواهیم، ما کاهش جبران قدرت خرید کارگران را می‌خواهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ما افزایش دستمزد نمی‌خواهیم، ما کاهش جبران قدرت خرید کارگران را می‌خواهیم..