جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

نمایش کاخ سفید در موضوع معافیت‎های تحریمی ایران

دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب: 791056
کارشناسان اقدام اخیر دولت آمریکا را در بازگرداندن معافیت‎های تحریمی ایران اقدامی نمایشی توصیف می‎کنند.
نمایش کاخ سفید در موضوع معافیت‎های تحریمی
به گزارش جهان نيوز، آمریکا به تازگی در یک اقدام نمایشی از اقدام دولت «جو بایدن» در ازسرگیری معافیت‎های تحریمی فعالیت‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای ایران که در دوره «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا لغو شده بود، خبر داد.

مذاکرات مرتبط با رفع تحریم‎های ایران و مرتبط با برجام همچنان ادامه دارد و هیئت ایرانی در این مذاکرات تأکید کرده همه تحریم‌ها علیه ایران باید لغو شوند.

در ادامه شروط منطقی، ایران بر این نکته نیز تأکید دارد که تعهدات آمریکا و اروپا باید راستی آزمایی شده و همچنین تضمین‌های لازم نیز داده شود.

معافیت برخی تحریم‌های هسته‌ای از سوی آمریکا، یک اقدام نمایشی است و در واقع کاخ سفید در این سیاست قصد دارد تا با چنین اقداماتی فضای رسانه‌ای و افکار عمومی را به نفع خود مصادره کند.

معافیت تحریمی ایران در حالی از سوی آمریکا اعلام می‌شود که از یک سو آمریکا اگر قصد بازگشت به برجام را دارد باید همه تحریم‌های ایران را لغو کند و از سوی دیگر تعهد و تضمین‌های لازم را نیز ارائه دهد.

یکی از مهمترین نکاتی که باید در جریان مذاکرات در نظر داشت، دولت‌هایی است که در آمریکا بر سر کار می‌آید.

در دوران «باراک اوباما»، توافق هسته‌ای به امضا رسید، اما در همان زمان نیز برجام از سوی غرب اجرا نشد.

دوران اوباما به پایان رسید و اکنون «نه از تاک نشان بود و نه از تاک نشان»؛ اوباما اکنون در کجای معادله برجام قرار دارد؟

«دونالد ترامپ»، پس از روی کار آمدن در آمریکا، سیاست خود را علیه برجام و ایران تقویت کرد و یکسال پس از روی کار آمدن، از توافق هسته‌ای خارج شد.

بی توجهی ترامپ به یک تعهد بین المللی غیر قابل اعتماد بودن آمریکا را می‌رساند.


بایدن نیز با وجودی که به بازگشت به برجام تمایل نشان می‌دهد، اما تاکنون تصمیم مثبتی در این زمینه نگرفته است.

«رابرت مالی»، نماینده آمریکا در امور ایران اخیرا با ادعای بر اینکه زمان احیای برجام رو به اتمام است، گفته در صورت احیای توافق، واشنگتن تحریم‌های ناسازگار با برجام را رفع می‌کند، اما تحریم‌های غیرمرتبط با موضوع هسته‌ای ایران، حفظ خواهند شد.

«مالی» درباره اینکه به چه دلیل با شرایطی که آمریکا در خروج از برجام به وجود آورده، چگونه ایران باید به آن اعتماد کند، گفت «من نمی‌توانم خود را به‌جای آن‌ها بگذارم، اما این حقیقت دارد که در سیستم ما، نمی‌توانیم رئیس‌ جمهور بعدی را ملزم کنیم؛ دولت بعدی تصمیمات خود را خواهد گرفت.»

این بخش از اظهارات «رابرت مالی» که گفته نمی‌توان رئیس جمهور بعدی را ملزم کنیم، نشان از بدعهدی و قابل اعتماد نبودن آمریکاست.

این روش و سیاست، غیر منطقی، غیر حرفه‌ای و خارج از قوانین بین المللی است.
مرجع : میزان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *