جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۱

کف و سقف عیدی کارگران چقدر است؟

شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب: 790802
ضوابط محاسبه میزان عیدی و پاداش سالانه کارگران توسط معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شد.
کف و سقف عیدی کارگران چقدر است؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، ضوابط مربوط به میزان، نحوه، محاسبه و پرداخت عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار از سوی معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شد.

در اجرای ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب 6 اسفند 1370 مجلس شورای اسلامی ضوابط مربوط به میزان، نحوه محاسبه و پرداخت عیدی و پاداش سالانه کارگران به‌شرح زیر اعلام می‌شود؛

ماده ۱- کلیه کارفرمایان مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز (دو ماه) آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش بپردازند.

به عنوان نمونه چنانچه مزد ماهانه کارگری ۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان باشد، مبلغ عیدی وی عبارت است از:

 (مبلغ عیدی سالانه) ۶،۰۰۰،۰۰۰ تومان = ۲× ۳،۰۰۰،۰۰۰ تومان (مزد ماهانه)

کف عیدی و پاداش سالانه ]کارگرانی که حداقل مزد بگیر هستند ( روزانه ۸۸۵،۱۶۵ ریال)[ به نسبت یک سال کار ، عبارت است از:

(کف مبلغ عیدی و پاداش سالانه) ۵۳،۱۰۹،۹۰۰  ریال = (روز)۶۰× ۸۸۵،۱۶۵ ریال (مزد روزانه)

تبصره ۱- مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نبایستی از معادل نود روز (سه ماه) حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

سقف مبلغ عیدی و پاداش کارگران، به نسبت یک سال کار ، عبارت است از:

(سقف مبلغ عیدی و پاداش سالانه) ۷۹،۶۶۴،۸۵۰  ریال = (روز)۹۰× ۸۸۵،۱۶۵ ریال (حداقل مزد روزانه)

(سقف مبلغ عیدی و پاداش سالانه ۷،۹۶۶،۴۸۵ تومان = ۳ × ۲،۶۵۵،۴۹۵ تومان  (حداقل مزد ماهانه)

تبصره ۲- در کارگاه هایی که مطابق رویه جاری کارگاه بیش از مبلغ تعیین شده پرداخت می کنند، عرف کارگاه معتبر می باشد.

ماده۲- کارگرانی که در طول سال از خدمت مستعفی، اخراج، بازنشسته شده و یا به نحوی از انحاء رابطه آنان با کارگاه قطع می شود و یا کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کرده اند، محق به دریافت عیدی و پاداش سالانه خواهند بود. مبلغ پرداختی به این کارگران می بایست به ماخذ شصت روز به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه گردد.

تبصره- مبلغ پرداختی از این بابت برای هر ماه نباید از یک دوازدهم سقف تعیین شده تجاوز نماید.

به عنوان مثال میزان عیدی و پاداش سالانه کارگری با مزد روزانه ۱،۰۰،۰۰۰ ریال که به مدت چهار ماه در کارگاهی مشغول به کار بوده، عبارت است از:

۲۰،۰۰۰،۰۰۰ریال  = (ماه های کارکرد) × (روز)۶۰ × ۱،۰۰،۰۰۰ریال (مزد روزانه)

ماده ۳- سقف عیدی و پاداش سالانه کارگرانی که به صورت نیمه وقت و یا کمتر از ساعات کار تمام وقت کارگاه به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه می‌شود.

به عنوان مثال سقف عیدی و پاداش سالانه کارگری که به صورت نیمه وقت و یا کمتر از ساعات کار تمام وقت به کار اشتغال دارد با مزد روزانه ۱،۰۰۰،۰۰۰ ریال و۳۳ ساعت کار درهفته، عبارت است از:

۶۷،۵۰۰،۰۰۰ریال = (ساعات کار هفتگی) × (روز)۹۰ ×  ۱،۰۰۰،۰۰۰ ریال (مزد روزانه)

ماده ۴- مزد مورد عمل در محاسبه وجوه عیدی و پاداش پایان سال برای کارگران کار مزدی عبارت از متوسط کارمزد دریافتی آنان برحسب مدت ایام کارکرد در سال است.

ماده ۵- در مورد کارکنان ساعتی که حقوق ماهانه ثابت نداشته و دستمزد آنان در ماه متغیر می باشد برای محاسبه عیدی و پاداش، متوسط حقوق دریافتی آنان برحسب مدت ایام کارکرد در سال مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت.

ماده ۶- رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرای قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار در صلاحیت مراجع حل اختلاف پیش بینی شده در فصل نهم قانون کار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
اين عيدي ها دردي از دردهاي مردم را درمان نمي كند.