شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

تالاب انزلی به نابودی نزدیک‌ است!

يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب: 790161
متأسفانه در طول دهه‌های گذشته به‌دلیل تجمع آلاینده‌ها و فاضلاب‌ها کیفیت مطلوب و ارزش زیستی این تالاب به‌مرور کاهش پیدا کرده و همزمان کاهش تراز سطح آب متأثر از کاهش سطح تراز آب دریای خزر و در کنار هم وضعیت نگران‌کننده‌ای به‌وجود آورده است.
تالاب انزلی به نابودی نزدیک‌ است!
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه خراسان، روز گذشته تصویری هوایی از تالاب بندر انزلی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که نشان از صدای نفس‌های به شماره افتاده تالاب انزلی می داد. رنجوری تالاب انزلی و گسترش سایه مرگ بر فرازش قدمتی چندین ساله دارد و این گنجینه ارزشمند سال‌هاست که از نبود مشارکت و عزم ملی جدی در جهت نجاتش رنج می‌برد. طبق گزارش ها مجموعه‌ای از دلایل در وضعیت بد تالاب انزلی دخیل است.

حقابه تالاب داده نمی‌شود، بارگذاری‌های زیادی در بالادست صورت گرفته و کمیت و کیفیت آب ورودی به تالاب انزلی به‌ شدت کاهش پیدا کرده است. موتورپمپ‌های زیادی درون تالاب و در رودخانه‌های منتهی به تالاب از جمله امامزاده ابراهیم، زیربازار و… وجود دارد تا آب را برای شالیزارها، کشاورزی و… منتقل کند. عملاً ورودی آب به شدت کم شده است.

آب فاضلاب بندرانزلی نیز بدون هیچ‌گونه تصفیه‌ای وارد تالاب می‌شود. همه این موارد دست‌ به‌ دست هم داده است تا شاهد نابودی تالاب انزلی باشیم. متأسفانه در طول دهه‌های گذشته به‌دلیل تجمع آلاینده‌ها و فاضلاب‌ها کیفیت مطلوب و ارزش زیستی این تالاب به‌مرور کاهش پیدا کرده و همزمان کاهش تراز سطح آب متأثر از کاهش سطح تراز آب دریای خزر و در کنار هم وضعیت نگران‌کننده‌ای به‌وجود آورده است. این در حالی است که «ساسان کفایی» مدیرکل وقت محیط زیست گیلان مهر امسال در جلسه احیای تالاب انزلی بیان کرد که برای احیای تالاب انزلی به ۱۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *