جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

جزئیات از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه تهران اعلام شد

شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۱
کد مطلب: 790056
ئیس دانشگاه تهران با اعلام ایجاد بستر و آمادگی برای از سرگیری آموزش حضوری در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، به تشریح برنامه‌ریزی دانشگاه در این زمینه پرداخت.
جزئیات آموزش حضوری دانشگاه ها اعلام شد
به گزارش جهان نيوز، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران صبح امروز شنبه ۹ بهمن ماه در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌ها که در محل تالار امیرکبیر دانشگاه تهران برگزار شد، درباره برنامه دانشگاه تهران برای از سرگیری آموزش حضوری، با بیان اینکه بخشی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حال حاضر نیز در دانشگاه حضور دارند، گفت: از زمانی که رئیس‌جمهوری برای حضوری شدن دانشگاه‌ها تاکید کردند و در ابلاغ وزارت علوم نیز این حضوری شدن به صورت تدریجی مورد تاکید قرار گرفت، ستاد از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه تهران جلسات مختلفی برگزار کرده و مذاکراتی با سازمان برنامه‌وبودجه انجام دادیم. همچنین نشست‌هایی با رؤسای دانشگاه‌های برتر کشور برگزار شد.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به تمایل بخش قابل اعتنایی از دانشجویان برای حضور در دانشگاه و بهره‌مندی از آموزش حضوری، اظهار کرد: اعضای هیأت علمی نیز حضور دانشجویان در دانشگاه را مؤثر می‌دانند. با توجه به اقبال دوسویه دانشجویان و اساتید، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که اگر مشکلی از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا وجود نداشته باشد، و با اعلام آمادگی دانشجویان، بدون محدودیت پذیرای آنها در همه مقاطع تحصیلی خواهیم بود.

مقیمی از برگزاری یک نظرسنجی بین دانشجویان در ارتباط با شیوه مورد علاقه‌شان برای نحوه ارائه آموزش در نیمسال دوم خبر داد و گفت: برای حضوری شدن نیمسال دوم از دانشجویان نظرسنجی کردیم که ۲۰ هزار نفر شرکت کردند. از آنها خواستیم تمایل خود را برای شرکت در کلاس‌ها به صورت حضوری یا مجازی اعلام کنند؛ ۵۵ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، تمایل به آموزش حضوری داشتند و ۴۵ درصد به صورت مجازی.

رئیس دانشگاه تهران افزود: در زمینه آموزش حضوری، اجبار و الزامی قرار ندادیم و کسانی که معذوریت دارند و نگران کرونا هستند، اجباری به حضور در کلاس‌ها ندارند لذا کلاس‌ها به صورت ترکیبی برگزار می‌شود. به این صورت که استاد در کلاس درس حاضر می‌شود و در عین حال به صورت مجازی نیز کلاس را مدیریت می‌کند.

وی افزود: برای این شرایط لازم است امکانات و ابزار لازم را فراهم کنیم تا استادان در کلاس بتوانند از طریق ابزارهای سمعی و بصری، کلاس را برای دانشجویان غیرحضوری هم برگزار کنند.

رئیس دانشگاه تهران اعلام کرد: آزمون پایان ترم به صورت حضوری خواهد بود، چه برای دانشجویانی که حضوری شرکت داشتند و چه برای دانشجویانی که به صورت مجازی آموزش دیده‌اند.
وی تاکید کرد: خوابگاه و تغذیه دانشجویان حضوری برای تمامی دانشجویان غیربومی که متقاضی خوابگاه هستند فراهم خواهد شد و تغذیه به آنها ارائه می‌شود.

مقیمی با تاکید بر رعایت پروتکل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در زمینه از سرگیری آموزش حضوری، گفت: همکاران دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز بر رعایت پروتکل‌ها نظارت می‌کنند.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: از ورود دانشجویانی که واکسن تزریق نکرده‌اند، به دانشگاه و بخصوص به خوابگاه‌ها جلوگیری می‌شود بنابراین دانشجویانی می‌توانند وارد دانشگاه شوند که حداقل یک مرحله واکسن زده باشند.

مقیمی تاکید کرد: این برنامه‌‎ریزی بر مبنای تصمیمات گذشته ستاد ملی کرونا انجام شده و اگر تصمیم‌های جدیدی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره وضعیت فعالیت دانشگاه‌ها اعلام شود، برنامه‌مان را متناسب با این تصمیمات تنظیم خواهیم کرد.

وی افزود: دانشگاه تهران تمام تلاش خود را به کار گرفته تا آموزش به صورت حضوری برگزار شود ولی اگر ستاد ملی کرونا تصمیم دیگری اتخاذ کند، سلامتی دانشجویان در اولویت قرار خواهد داشت و ما بر اساس پروتکل‌ها عمل می‌کنیم.

مقیمی که ریاست شورای مدیریت استانی آموزش عالی در استان تهران را نیز از طرف وزارت علوم برعهده دارد، گفت: برخی دانشگاه‌های استان تهران اعلام کردند که محدودیت‌های زیادی در زمینه‌های مختلف از جمله امکانات و مسائل مالی دارند، بنابراین مقرر شد که تصمیمات اتخاذشده متناسب با شرایط هر دانشگاه باشد.

وی افزود: در مصوبه شورای استانی مدیریت آموزش عالی استان تهران مقرر شد که نیمسال دوم سال تحصیلی به صورت تدریجی از مقاطع تحصیلات تکمیلی آغاز و در صورت پایداری کنترل کرونا، به مقاطع پایین‌تر تسری پیدا کند. بحث حضوری شدن دانشگاه‌ها را به شرایط دانشگاه‌ها محول کردیم اما دانشگاه‌ها لازم است حضوری شدن را گام به گام اجرا کنند.

رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگر این نشست خبری با اشاره به شعار محوری، راهبرد اصلی و استراتژی کلان دانشگاه تهران در دوره مدیریت جدید دانشگاه با عنوان «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی»، گفت: اسلوب و سبک ما برای مدیریت دانشگاه، مدیریت جهادی متناسب با فضای علمی دانشگاه تهران است.

وی انتخاب رؤسای دانشکده‌ها و دانشکدگان در دانشگاه تهران را مبتنی بر نگاه توأمان به اصول سه‌گانه عقلانیت، معنویت و عمل‌گرایی دانست و گفت: اعتقاد داریم که آنچه در محیط دانشگاه تعیین‌کننده است و باید محور کار قرار گیرد، خرد جمعی و عقلانیت است. هدف ما این است که عقلانیت و معنویت را با هم توأم کنیم، به‌گونه‌ای عمل به آنها را هم مدنظر داشته باشیم. از طرف دیگر باید از ظرفیت علمی، توانایی‌ها و بلوغ فکری همه ذی‌نفعان و ارکان دانشگاه اعم از اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان استفاده شود.

وی همچنین منظور از سبک مدیریت جهادی را سبکی مبتنی بر تعلیمات دینی و شرایط بومی کشورمان دانست و در بخش دیگر سخنانش درباره الزامات مدیریت موفق، گفت: مدیریت موفق در دانشگاه مستلزم برقراری تعادل بین نظام مشارکتی و نظام بوروکراتیک است؛ یعنی هم باید از مشارکت جمعی استفاده کنیم و هم از سوی دیگر اصل سلسله مراتب مدیریتی را اعمال کنیم.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر تعریف ساختارهای دانشگاه بر مبنای اصول و قواعد کارآفرینانه، تاکید کرد: اگر بخواهیم محصولات کارآفرینانه تولید کنیم باید خودمان به صورت کارآفرینانه حرکت کنیم لذا ساختار دانشگاه تهران را متناسب با مفروضات کارآفرینانه بازتعریف کردیم. فرآیند ما نیز باید کارآفرینانه باشد.

وی افزود: بنابراین تا جایی که ممکن است باید فرآیندهای ستاد را به گروه‌ها و دانشکده‌ها تفویض کرده و از تمرکز فعالیت‌ها در ستاد جلوگیری می‌کنیم. هدف مهم دیگر در دانشگاه، تولید ثروت از علم و همچنین مورد توجه قرار دادن ایده‌های اعضای هیأت علمی و نخبگان دانشگاه است.

مقیمی، یکی از مشخصه‌های دانشگاه کارآفرین را تربیت دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی دانست که به جای نگاه کارمندی، نگاه و نگرش کارآفرینانه دارند و در این باره گفت: در این راستا، تغییر نگرش و بینش به همراه تغییر مهارت‌ها در نظام آموزش عالی و دانشگاه تهران مورد توجه است.

رئیس دانشگاه تهران، مشخصه دیگر دانشگاه کارآفرین و تحقق مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه را نیازسنجی و حرکت فعالانه در راستای حل مشکلات جامعه برشمرد و تاکید کرد: مسائل جامعه، یک بعدی نیستند. هر چه پیش می‌رویم مسائل پیچیده‌تر و لایه لایه می‌شوند. برای پاسخگویی به این نیازهای چند لایه باید رشته‌های چندرشته‌ای و میان‌رشته‌ای شکل بگیرند. در این راستا، رشته‌ها و دانشکده‌هایی میان رشته‌ای تعریف کرده‌ایم.

وی از تصویب راه‌اندازی دانشکده‌های «حکمرانی»، «گردشگری» و «تجارت» با رویکرد چندرشته‌ای و میان‌رشته‌ای در دانشگاه تهران توسط هیأت امنای دانشگاه خبر داد و گفت: دانشکده حکمرانی به عنوان دانشکده‌ای همه‌جانبه، قرار است مهارت‌های مدیریتی و فنی را با هم تلفیق کند.

مقیمی درباره ضرورتی که منجر به تأسیس دانشکده حکمرانی شد نیز اظهار کرد: در بیشتر مواقع یکی از ضعف‌های مدیران در نظام مدیریتی کشور این بوده که به‌رغم برخورداری‌شان از مهارت فنی و تخصصی بالا، در زمینه مهارت‌های مدیریتی، تحلیلی، کلان‌نگری و نگرش سیستمی با ضعف روبرو بوده‌ایم. هدف دانشکده حکمرانی این است که در حوزه‌های مختلف نیرو جذب کند، مهارت‌های مدیریتی را به آنها آموزش دهد و مدیرانی را در زیرساخت‌های فرهنگی، مدیریتی، اجتماعی و … تربیت کند که بتواند نیازهای مدیریتی کشور را برطرف کنند.

وی درباره تأسیس دانشکده‌های گردشگری و تجارت نیز عنوان کرد: دانشکده گردشگری، یک دانشکده تقاضامحور است. گردشگری، مزیت بسیار بالایی برای کشور دارد و می‌تواند جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی کشور باشد. همان‌طور که بسیاری از کشورها تولید ناخالص ملی خود را از گردشگری به دست می‌آورند. در دانشکده تجارت نیز تجارت را به صورت فرآیندی سیستمی و مدیریتی نگاه می‌کنیم.

رئیس دانشگاه تهران، یکی از مشخصه‌های دانشگاه کارآفرین را رصد نیازهای جامعه و طراحی مدلی برای پاسخگویی به آنها دانست و گفت: یکی از کارهایی که دانشگاه در این راستا انجام داد راه‌اندازی شبکه تلویزیون اینترنتی است. ما معتقدیم این رسانه باید نقش واسط را ایفا کند. به این ترتیب که نیازهای جامعه را رصد کند، آنها را به مسئولان دانشگاه برساند و اسناد علمی که در دانشگاه تولید شده است را به اطلاع ذی‌نفعان از جمله مردم عادی، سیاستگذاران و صاحبان صنعت قرار دهد.

در ادامه این نشست خبری، نمایندگان رسانه‌ها به طرح سوالات خود پرداختند. در پاسخ به سوالی درباره اخراج یکی از اساتید این دانشگاه، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که قرارداد یک عضو هیأت علمی سابق دانشکده علوم اجتماعی، دیگر از سال ۱۳۹۸ تمدید نشده و او از آن موقع عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نبوده است. بنابراین قطع همکاری با وی، اتفاقی تازه نیست.

وی افزود: برای جذب یک عضو هیأت علمی یا تمدید قرارداد وی، شاخص‌های مختلفی وجود دارد که به صورت جمعی دیده می‌شود. مراحل مختلفی طی می‌شود که یک نفر به عنوان عضو هیأت علمی جذب دانشگاه شود. در دانشگاه تهران نه تنها هیچ عضو هیأت علمی اخراج نشده بلکه پنج عضو هیأت علمی طی همین چهار ماهه اخیر و در دوره جدید مدیریتی، به کار بازگشته‌اند. در دوره مدیریتی جدید بر اساس اصل عدالت و انصاف تصمیم‌گیری می‌کنیم.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: اصولاً در دانشگاه تهران کمتر شاهد رفتارهای سیاسی بوده‌ایم. ما برای جذب هیأت علمی معیارهای مشخصی داریم که در صورت کسب این معیارها به تفکرات افراد استناد نمی‌کنیم. درباره موارد استعلامات مربوط به استخدام نیز مراجع بالاتری برای این تصمیم‌گیری‌ها وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *