جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

بررسی ترکیب داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر

شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب: 790016
انتظامی یکی از حرفه‌ای‌ترین و خوشنام‌ترین موزیسین‌های ایرانی است که در کنار نام بزرگ خانوادگی‌اش توانسته به هویتی مجزا و مستقل دست یابد.
بررسی ترکیب داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر
به گزارش جهان نيوز به نقل از صبح نو، در آستانه برگزاری چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر، داوران بخش سینمای ایران این رویداد معرفی شدند. این اولین دوره از جشنواره فیلم فجر است که ازسوی تیم فرهنگی دولت جدید برگزار می‌شود. از این جهت ویژگی‌هایی درباره آن وجود دارد؛ اول اینکه درواقع بخش اعظم تولیدات سینمایی که در این جشن سینمایی اکران و رقابت خواهند داشت از دولت قبل مجوز ساخت گرفته‌اند. پس به نوعی تیم فرهنگی دولت جدید عمدتا در نقش مجری این جشنواره عمل می‌کند. از سوی دیگر، به دلیل اینکه استقرار تیم فرهنگی به‌تازگی رخ داده، اهالی سینما ممکن است تحلیل دقیقی درباره رویکردها و نحوه تعامل با این مجموعه نداشته باشند. بااین‌حال و با آغاز پروسه جشنواره فیلم فجر، این رویداد مهم فرهنگی مانند دوره‌های قبل کارش را پیش برد و البته انتقاداتی هم نسبت به برخی تصمیمات مسوولانش مطرح شد. اما با معرفی شبانه هیات داوران بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره، تاحدودی این انتقادات کم‌رنگ شد.

اعضای هیات‌داوران بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند. به گزارش ستاد خبری جشنواره، مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر، مسعود جعفری‌جوزانی نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده، مجید انتظامی آهنگساز، شهاب حسینی بازیگر و تهیه‌کننده، محمدعلی باشه‌آهنگر نویسنده و کارگردان، محمد داوودی مدیر فیلمبرداری، مهدی سجاده‌چی فیلمنامه‌نویس و پژمان لشکری‌پور منتقد و تهیه‌کننده را به‌عنوان اعضای هیات داوران بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر
معرفی کرد.

 در این گزارش ابتدا تعدادی از داوران دوره‌های قبل جشنواره را مرور و سپس هیات داوران این دوره را بررسی می‌کنیم.
 
جشن سی‌وهفتم
جشنواره سی‌وهفتم به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده در سال97 برگزار شد. محمد احسانی، محمدعلی باشه‌آهنگر، محمد بزرگ‌نیا، مهرزاد دانش، پوران درخشنده، ریما رامین‌فر و محمود کلاری داوری آثار بخش سودای سیمرغ سی‌وهفتمین دوره از جشنواره فیلم فجر را عهده‌دار هستند. این داوران ۲۲فیلم بخش سودای سیمرغ و سه انیمیشن راه‌یافته به جشنواره فیلم فجر را داوری می‌کنند.

ترکیب هیات داوران دوره سی‌وهفتم را باید یک تجربه کم‌حاشیه و تاحدودی محافظه‌کارانه دانست. تمامی اعضای این هیات از آدم‌های کم‌حاشیه سینما بودند که هرکدام درعین جایگاه قابل‌احترام اما فاقد عناوین پرسروصدا بودند.

خروجی این جشنواره سیمرغ بهترین فیلم به «شبی که ماه کامل شد» و سیمرغ بهترین کارگردانی به نرگس آبیار برای همین فیلم بود. سیمرغ بهترین فیلمنامه هم به محسن قرائی و محمد داوودی برای «قصرشیرین» تعلق گرفت. سیمرغ بهترین بازیگر مرد به هوتن شکیبا و بهترین بازیگر زن به الناز شاکردوست هر دو برای «شبی که ماه کامل شد» اهدا شد.
 
جشن سی‌وهشتم
 دبیر دوره بعد هم ابراهیم داروغه‌زاده بود. ویژگی هیات داوران دوره سی‌وهشتم، وزن و سهم بالای کارگردانان در آن بود. نکته بعدی افزایش تعداد داوران این رویداد به 9نفر بود.
محمدمهدی عسگرپور، نرگس آبیار، تورج اصلانی، مازیار میری، عباس بلوندی، سعید راد، فریدون جیرانی، طهماسب صلح‌جو و رضا پورحسین ترکیب 9نفره هیات داوران جشنواره سی‌وهشتم فجر را تشکیل دادند. همانطورکه مشخص است، در کنار یک مدیر فرهنگی و منتقد سینما که جای ثابتی در این شوراها دارند، مابقی از عوامل فنی سینما هستند.
 چهار کارگردان، یک فیلمبردار، یک بازیگر و یک طراح صحنه ترکیبی غالبا فنی را ترسیم کرد. خروجی داوری دوره سی‌وهشتم سیمرغ بهترین فیلم برای «خورشید»، بهترین کارگردانی برای محمدحسین مهدویان در فیلم «درخت گردو»، بهترین بازیگر مرد پیمان معادی، بهترین بازیگر زن نازنین احمدی و بهترین فیلمنامه به‌صورت مشترک به نیما جاویدی و مجید مجیدی برای «خورشید» اهدا شد.
 
جشن سی‌ونهم
داوران دوره سی‌ونهم به دبیری محمدمهدی طباطبایی‌نژاد چه کسانی بودند؟ با حکم «سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد»، دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، محمد احسانی (مدیر فرهنگی) در کنار سینماگران برگزیده ادوار جشنواره فیلم فجر؛ ساره بیات (بازیگر)، مرتضی پورصمدی (مدیر فیلمبرداری)، بهرام توکلی (نویسنده و کارگردان)، نیما جاویدی (نویسنده و کارگردان)، سیدجمال ساداتیان (تهیه‌کننده) و مصطفی کیایی (نویسنده و کارگردان) به‌عنوان اعضای هیات‌داوران، فعالیت کردند. عمده حاشیه هیات‌داوران این دوره مربوط به حضور ساره بیات در این هیات بود. خروجی این داوری سیمرغ بهترین فیلم به «یدو»، بهترین کارگردانی به مهدی جعفری برای «یدو»، بازیگر مرد رضا عطاران، بهترین بازیگر زن رویا افشار و بهترین فیلمنامه به‌صورت مشترک به ارسلان امیری، آیدا پناهنده و تهمینه بهرام برای «زالاوا» اهدا شد.
 
رکوردداران
از میان اعضای هیات‌داوری‌ دوره، شهاب حسینی، مهدی سجاده‌چی و پژمان لشگری‌پور برای اولین‌بار داوری در جشنواره فجر را تجربه می‌کنند ولی چهار نفر دیگر تغییری در تعداد دفعات حضورشان ایجاد شد. به گزارش ایسنا، تاکنون مجید مجیدی با ۶دوره رکورددار داوری در جشنواره فجر است و پس از او رسول صدرعاملی، محمد بزرگ‌نیا، محمدعلی نجفی و محمد داوودی با پنج بار حضور در جمع هیات داوران بخش سودای سیمرغ در رتبه دوم قرار دارند. منوچهر عسگری‌نسب‌، محمد خزاعی (سیاستمدار)، منوچهر محمدی، ‌سیدمهدی شجاعی،‌ محمدباقر کریمیان، فرهاد صبا، ‌محمدرضا هنرمند، مسعود جعفری‌جوزانی و مجتبی راعی با داوری در چهار دوره در رتبه بعدی قرار دارند.

همچنین از سینماگرانی که در سه دوره داور بوده‌اند می‌توان به زنده‌یاد سیف‌الله داد، ابراهیم فروزش‌، ابراهیم حاتمی‌کیا، زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور، جواد شمقدری‌، محمد رجبی‌، کیومرث پوراحمد، ‌احمدرضا درویش‌، زنده‌یاد یدالله صمدی، داوود میرباقری، ‌مرحوم خسرو سینایی‌، اسفندیار شهیدی، جمال شورجه‌، ابوالقاسم طالبی، فرامرز قریبیان، جواد طوسی، اکبر نبوی و مجید انتظامی اشاره کرد. زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی، مهدی حجت‌، محمد بهشتی، مرحوم اکبر عالمی‌، ‌زنده‌یاد داوود رشیدی‌، احمدرضا معتمدی‌، بهروز افخمی، جهانگیر الماسی‌،‌ زنده‌یاد نعمت حقیقی، ‌نادر طالب‌زاده‌، امین تارخ‌، علی نصیریان، ‌کیانوش عیاری‌، علیرضا شجاع‌نوری، عزیز ساعتی، مهدی فخیم‌زاده، ابوالحسن داوودی‌، کمال تبریزی‌، شهرام اسدی،‌ مرحوم فرشته طائرپور و محمدعلی باشه‌آهنگر هم تاکنون دو بار داور بخش اصلی جشنواره بوده‌اند.

از کسانی هم که یک‌بار این مسوولیت را داشته‌اند، به فرهاد فخرالدینی، عزیزالله حمیدنژاد، زنده‌یاد عباس کیارستمی‌،‌ شهید سیدمرتضی آوینی‌، زنده‌یاد بابک بیات‌، هارون یشایایی‌، سیدضیا هاشمی‌، مرحوم کامبوزیا پرتوی،‌ محمدرضا جعفری‌جلوه، زنده‌یاد مهرداد فخیمی‌، داریوش مهرجویی‌، زنده‌یاد پرویز پورحسینی‌، شهریار بحرانی‌، زنده‌یاد علی معلم‌، جابر قاسمعلی‌، مینو فرشچی، علیرضا رییسیان، مرحوم سید ضیاءالدین دری، مصطفی شایسته، پرویز پرستویی، عبدالله اسکندری و مهتاب نصیرپور می‌توان اشاره کرد.

 مسعود جعفری‌ جوزانی متولد۱۳۲۷ ملایر، دارای مدرک کارشناسی‌ارشد در رشته فیلمسازی از دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو است. جعفری‌جوزانی، چهره ماندگار سینمای ایران و از پیشتازان سینمای پس از انقلاب است. فیلم‌های سینمایی جاده‌های سرد، شیرسنگی، در مسیر تندباد، بلوغ و سریال عظیم تلویزیونی «در چشم باد» از آثار مهم این سینماگر است. جعفری‌جوزانی به‌عنوان یک چهره‌ دانشگاهی، سابقه تدریس در رشته سینما و گرافیک در آمریکا و همچنین تدریس در دانشکده هنر دانشگاه تهران، دانشکده صداوسیما و مدرسه فیلمسازی باغ فردوس را دارد.

مجید انتظامی، متولد۱۳۲۶ تهران و دانش‌آموخته کنسرواتوار برلین است که پس از بازگشت به ایران در ارکسترسمفونیک تهران استخدام شد و تدریس در دانشگاه تهران و هنرستان عالی موسیقی را از همین سال آغاز کرد. او برای بیش از صد اثر سینمایی موسیقی متن نوشته‌ و با دریافت چهار سیمرغ بلورین از رکوردداران کسب این جایزه در رشته موسیقی فیلم است. انتظامی از برگزیدگان هشتمین همایش چهره‌های ماندگار در سال۱۳۸۹ است و در سال۱۳۹۳ به‌عنوان جهادگر عرصه فرهنگ و هنر نشان افتخار دریافت کرده‌ است.

سیدشهاب الدین حسینی متولد۱۳۵۲ در تهران است که در رشته روانشناسی تحصیل کرده و از سال۱۳۷۷ فعالیت خود را به‌طور حرفه‌ای در عرصه تئاتر و تلویزیون و سینما آغاز کرد. این بازیگر تحسین‌شده در مجامع و جشنواره‌های مختلف جهانی، برای آثاری چون «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» در سال‌های اخیر، علاوه بر بازیگری، در عرصه کارگردانی و نیز تهیه‌کنندگی و تولید مشترک با کشورهای خارجی فعالیت کرده است. حسینی در سال۱۳۸۷ با بازی در فیلم سوپراستار، جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. وی در جشنواره فیلم کن۲۰۱۶ با ایفای نقش در فیلم فروشنده به کارگردانی اصغر فرهادی، توانست جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. همچنین او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین۲۰۱۱ را به‌ همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد.

محمدعلی باشه‌آهنگر متولد ۱۳۴۱ در دزفول، دانش‌آموخته رشته سینما (گرایش کارگردانی) از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است و فعالیت‌ هنری خود را با ساخت و بازی در چند نمایش آغاز کرد. او نویسندگی و کارگردانی چندین فیلم کوتاه، مستند، سریال تلویزیونی و چند فیلم سینمایی در کارنامه دارد و برای فیلم‌های سینمایی فرزند خاک، ملکه و سرو زیرآب مورد تحسین واقع شده و جوایز متعددی دریافت کرده است. در شانزدهمین جشن خانه سینما، فیلم ملکه برنده۱۰تندیس، ازجمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری و بهترین تدوین شد. محمد داوودی متولد۱۳۳۷ تهران، مدیر فیلمبرداری و دانش‌آموخته مدرسه عالی تلویزیون و سینماست. از فعالیت‌های او علاوه‌بر فیلمبرداری آثاری چون «رنگ خدا» به کارگردانی مجید مجیدی و «تولد یک پروانه»، به کارگردانی مجتبی راعی، می‌توان به تدریس دوره‌های فیلمبرداری و فیلمسازی، مدیریت واحد فیلمبرداری صداوسیما تا اواسط دهه70، تهیه‌کنندگی، کارگردانی و فیلمبرداری 16فیلم مستند و داوری در جشنواره‌های مختلف اشاره کرد.

مهدی سجاده‌چی متولد ۱۳۴۰تهران، فعالیت حرفه‌ای خود را از سال۱۳۶۸ با فیلم «پاتال و آرزوهای کوچک» آغاز کرد و آثاری چون روز سوم، قاعده بازی، مرد نامرئی، دمرل و سوفی‌ و دیوانه از مهم‌ترین آثار این فیلمنامه‌نویس است. او رییس انجمن فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران است. پژمان لشکری‌پور متولد۱۳۵۴ در تهران و دانش‌آموخته رشته علوم و حقوق سیاسی از دانشگاه تهران و دانش‌آموخته کارگردانی و تدوین سینماست. او فعالیت هنری‌اش را از سال۱۳۷۳ آغاز کرد و هم‌اکنون عضو پیوسته انجمن منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی ایران است.او همچنین در تهیه و تولید فیلم‌های سینمایی «قارچ سمی» و «مزرعه پدری» از آثار رسول‌ملاقلی پور، «چ» و «بادیگارد» از آثار ابراهیم‌ حاتمی‌کیا همکاری داشته است.
 
 انتخاب امیدوارکننده
پس از حواشی و مسائل مختلفی که از ابتدای شروع فعالیت دوره چهلم شکل گرفت تا به امروز، قطعا ترکیب هیات انتخاب داوران جشنواره چهلم بزرگ‌ترین امتیاز و آورده این رویداد است. اسامی این هیات نشان می‌دهد ترکیب مناسبی از کارگردانان، بازیگر، منتقد، نویسنده و آهنگساز شکل گرفته است. تقریبا تمامی اسامی فوق در حوزه خودشان جزو سرآمدان هستند. گل سرسبد این هیات مجید انتظامی است. انتظامی یکی از حرفه‌ای‌ترین و خوشنام‌ترین موزیسین‌های ایرانی است که در کنار نام بزرگ خانوادگی‌اش توانسته به هویتی مجزا و مستقل دست یابد. انتظامی یکی از مشاهیر موسیقی ایرانی عصر ماست اما نام غافلگیرکننده بعدی شهاب حسینی است. شهاب حسینی بی‌شک یکی از سه ستاره اصلی بازیگری سینمای ایران در سال‌های اخیر است. بازی‌ها و جوایز بین‌المللی او در کنار شخصیت قابل‌احترام و کم‌حاشیه منجر به ترسیم یک ستاره تمام‌عیار شده که حالا در هیات داوری جشنواره حضور دارد. مگر می‌شود سریال به‌یادماندنی «درچشم باد» را ندیده باشیم؟ مسعود جعفری‌جوزانی در کارنامه قابل احترامش، سریال ماندگار «درچشم باد» را دارد که یکی از آثار شاخص تاریخ سیماست.

محمدعلی باشه‌آهنگر از فیلمسازان حوزه دفاع‌مقدس است که همیشه با روحیه انتقادی و البته ملی سراغ آثاری متفاوت رفته است. محمد داوودی یکی از فیلمبرداران شریف سینمای ایران است که فیلم به‌یادماندنی «رنگ خدا» را ثبت کرده است. مهدی سجاده‌چی از فیلمنامه‌نویسان حرفه‌ای و پژمان لشکری‌پور از تهیه‌کنندگان خوشنام سینماست. با این ترکیب متنوع و قابل دفاع انتظار داوری‌های دقیق می‌رود. چیزی که در شأن این رویداد بزرگ و البته اسامی بزرگ داورانش است.

پس از حواشی و مسائل مختلفی که از ابتدای شروع فعالیت دوره چهلم شکل گرفت تا به امروز، قطعا ترکیب هیات انتخاب داوران جشنواره چهلم، بزرگ‌ترین امتیاز و آورده این رویداد است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *