کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هشدار گوترش: افغانستان به مو بند است

7 بهمن 1400 ساعت 1:00

دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت با بیان این که باید اقتصاد افغانستان از طریق آزادسازی ذخایر مالی مسدود و مشارکت مجدد بانک مرکزی این کشور از لبه پرتگاه نجات یابد، درباره وضعیت مردم این کشور هشدار داد.


به گزارش جهان نیوز، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت گفت که افغانستان به یک مو بند است و میلیون‌ها نفر از گرسنگی شدید رنج می‌برند، آموزش و خدمات اجتماعی در آستانه فروپاشی است و کمبود نقدینگی ظرفیت دسترسی به افراد نیازمند را محدود می‌کند.

گوترش در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت این کشور گفت: «اقتصاد افغانستان در حال تحمل زمستان تلخ خود است. این خطر وجود دارد که ارزش پول افغانستان سقوط آزاد کند و این کشور ۳۰ ​​درصد تولید ناخالص داخلی خود را در یک سال از دست بدهد.»

وی خطاب به این نهاد ۱۵ عضوی سازمان ملل افزود: باید قوانین و شرایطی را که نه تنها اقتصاد افغانستان، بلکه عملیات ما برای نجات جان را محدود می‌کند، به حالت تعلیق درآوریم.این قوانین باید به طور جدی مورد بازنگری قرار گیرند. باید به مؤسسات مالی و شرکای تجاری اطمینان قانونی بدهیم که می‌توانند بدون ترس از نقض تحریم‌ها با متصدیان امور بشردوستانه کار کنند.

به گزارش رویترز، حدود ۹.۵ میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان در خارج از این کشور مسدود شده و از زمانی که طالبان قدرت را در ماه اوت به دست گرفتند، حمایت‌های بین المللی که از دولت قبلی می‌شد، به پایان رسیده است.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه اظهار داشت: ما باید اقتصاد افغانستان را از طریق افزایش نقدینگی راه‌اندازی کنیم. باید اقتصاد آن را از لبه پرتگاه عقب بکشیم. این به معنای یافتن راه‌هایی برای آزادسازی ذخایر مالی مسدود و مشارکت مجدد بانک مرکزی افغانستان است.

به نوشته رویترز، سازمان ملل متحد در اوایل این ماه درخواست ۴.۴ میلیارد دلار کمک بشردوستانه برای افغانستان در سال ۲۰۲۲ کرد. این نهاد روز چهارشنبه اعلام کرد که به ۳.۶ میلیارد دلار دیگر برای بهداشت و آموزش، زیرساخت‌های اساسی، ارتقای معیشت و انسجام اجتماعی، به ویژه برای تامین نیازهای زنان و دختران نیاز دارد. 

سازمان ملل متعهد شده که با کشورها همکاری کند تا اطمینان حاصل شود که کمک‌های مالی منحرف نمی شود یا مورد سوء‌استفاده قرار نمی‌گیرد، اما «دبورا لیون» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان روز چهارشنبه گفت که هنوز در میان کمک‌کنندگان برای آزاد کردن وجوه بی‌میلی وجود دارد.

مقام‌های طالبان بارها خواستار آزادسازی پول‌های بلوکه شده این کشور در بانک‌های آمریکا شده‌اند. مسکو نیز پیش‌تر با تاکید بر لزوم آزادسازی دارایی‌های ارزی بلوکه‌شده افغانستان در کشورهای خارجی، به واشنگتن هشدار داده به بهانه حضور طالبان در قدرت، بحران انسانی در افغانستان را سیاسی نکند.


کد مطلب: 789795

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/789795/هشدار-گوترش-افغانستان-مو-بند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com