کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هرروز قرمزتر از دیروز!

خبرگزاری دانشجو , 5 بهمن 1400 ساعت 14:16

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند کاملا ریزشی با کاهش ۲۶ هزار و ۶۶۰ واحد به رقم یک میلیون و ۲۰۸ هزار و ۴۷ واحد رسید.


به گزارش جهان نیوز، بورس اوراق بهادار تهران این روز‌ها از یک سو به دلیل نداشتن خریدار و فروشنده و از سوی دیگر به خاطر تصمیماتی که در لایحه بودجه در مورد قیمت خوراک پتروشیمی‌ها گرفته می‌شود و از طرف دیگر به خاطر ترس سهامداران و چشم انداز کاهشی نرخ ارز در حال ریزش است.

امروز هم روند کاملا ریزشی به خود گرفت، به گونه‌ای که در پایان معاملات با ریزش ۲۶ هزار و ۶۶۰ واحد به رقم یک میلیون و ۲۰۸ هزار و ۴۷ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش ۶۹۰۸ واحد به رقم ۳۱۷ هزار و ۶۶ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۴ میلیون و ۸۲۹ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز در بورس تهران بیش از ۶.۴ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۰۸ هزار فقره معامله و به ارزش ۳۷۰۳ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس به رنگ قرمز درآمدند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۲.۱ درصد کاهش یافتند. این دو شاخص با معیار هموزن ۲.۱ درصد افت کردند.

شاخص آزاد شناور ۱.۹۷ درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس ۲.۴ درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۱.۸ درصد افت کرد.

امروز نماد‌های گسترش نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی نوری، پتروشیمی پردیس، پتروشیمی پارس، سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی، پتروشیمی تامین و توسعه معادن و فلزات همگی بیشتری اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشتند.

در فرابورس ایران هم امروز اوضاع نامناسب بود، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با کاهش ۲۸۹ واحد به رقم ۱۶ هزار و ۹۵۴ واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۹۳۹ هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس هم به ۳۱۰ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز بیش از ۳.۱ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۱۵۰ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۹۵۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی تندگویان، صباتامین، فولاد ارفع، فولاد هرمزگان، پالایش نفت لاوان و مجتمع جهان فولاد سیرجان، بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.

با توجه به اینکه شاخص کل بورس تهران از سال گذشته تاکنون مرتب در حال ریزش است، سهامداران خرد دچار ترس شده و متأسفانه برخی از این سهامداران پول‌های خود را از بازار شفاف بورس خارج کرده و در بازار بیت کوین یا ارز‌های مجازی معامله می‌کنند، در آن بازار‌ها به هیچ وجه دامنه نوسان وجود ندارد و پیش‌بینی می‌شود زیان عمده‌ای نصیب سرمایه‌گذاران در این بازار باشد.

از طرفی نمایندگان مجلس با تصمیماتی که در کمیسیون تلفیق برای قیمت خوراک پتروشیمی‌های گازی می‌گیرند باعث ریزش ارزش سهام پتروشیمی‌ها می‌شوند.

سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه یک بازه بلندمدت است و باید حتما همراه با تحلیل و مشورت انجام شود. البته کارشناسان توصیه می‌کنند سرمایه‌گذاران تازه وارد بهتر است از طریق صندوق‌های با درآمد ثابت وارد شوند.

یکی از مواردی که قانون‌گذار و سازمان بورس می‌توانند از سرمایه‌گذاران حمایت کنند، این است که سود‌های تعلق گرفته به سهامداران خرد که در حساب شرکت‌ها رسوب می‌کند، شرکت‌ها را وادار کند که سود‌ها را به حساب سهامداران واریز کند، یا اینکه شرکت‌های بورسی و فرابورسی را بر اساس مقرراتی ملزم کند که سود مصوب مجمع شرکت‌ها حتما به روش غیرمستقیم و از طریق شماره حساب آن‌ها در سجام به حسابشان واریز شود تا سرمایه‌گذاران قدری به این بازار اطمینان پیدا کنند.


کد مطلب: 789652

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/789652/هرروز-قرمزتر-دیروز

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com