کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۹ باور اشتباه در مورد سیگار کشیدن که باید بدانید

5 بهمن 1400 ساعت 9:00


امروزه شاهد این موضوع هستیم که استعمال دخانیات روز به روز در حال افزایش است و خبر چندان خوشایندی نیست. علاوه بر بزرگسالان، افراد در سنین پایین نیز به سیگار کشیدن براساس باورهای غلط و اشتباه رایج در جامعه روی آورده‌اند. در این مطلب قصد داریم ۹ باور اشتباه در مورد سیگار کشیدن را با یکدیگر بررسی کنیم.

افراد به دلایل زیادی شروع به کشیدن سیگار می‌کنند. بسیاری از آن‌ها به این کار خود ادامه می‌دهند، زیرا آن‌ها به برخی از باورهای غلط در مورد مصرف تنباکو اعتقاد پیدا کرده‌اند. در ادامه ۹ مورد از این باورها و حقیقت در مورد هر کدام بیان شده است.

باور اشتباه یک: سایر عادات سالم من ممکن است سیگار کشیدن من را جبران کند.

برخی از سیگاری‌ها عادت خود را با تاکید بر اینکه تغذیه مناسب و ورزش زیاد برای سالم نگه داشتن آن‌ها کافی است، توجیه می‌کنند. در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد اینطور نیست.

Ann M. Malarcher، مشاور علمی ارشد در دفتر سلامت CDC می‌گوید: «تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن یک رژیم غذایی سالم و ورزش، خطرات سلامتی مرتبط با سیگار را کاهش نمی‌دهد. سیگار کشیدن بر هر سیستم اندام بدن تاثیر می‌گذارد و فکر کردن به اینکه می‌خواهید سبک زندگی مناسبی برای مقابله با اثرات سیگار پیدا کنید، واقع بینانه نیست.»

مایکل سی فیوره، استاد پزشکی و مدیر مرکز تحقیقات و دخانیات در دانشگاه ویسکانسین در مدیسون، می‌گوید: «می‌توانید روزانه یک کامیون ویتامین مصرف کنید و باز هم اثرات کشنده تنباکو را از بین نبرید».

باور اشتباه دو: روی آوردن به سیگارهای سبک خطر را کاهش می‌دهد


برخی افراد معتقدند که سیگارهای به اصلاح سبک با نیکوتین پایین خطر چندانی ندارد و باعث نمی‌شود در آینده نیاز به اجاره کپسول اکسیژن برای تنفس بهتر پیدا کنند.

مایکل سی فیوره می‌گوید: «بیشتر افرادی که سیگار نیکوتین کم می‌کشند، همان مقدار از اجزای کشنده دود تنباکو را دریافت می‌کنند. افرادی که سیگارهای سبک می‌کشند هر روز بر اثر سرطان ریه، سکته مغزی، حمله قلبی و آمفیزم می‌میرند. به طور مشابه، سیگارهایی که دارای برچسب طبیعی یا ارگانیک هستند از سیگارهای معمولی ایمن‌تر نیستند. نیازی نیست چیزی به تنباکو اضافه کنید تا شما را بکشد.»

باور اشتباه سه: من مدت زیادی است که سیگار کشیده ام و کار از کار گذشته است

آسیب‌های ناشی از سیگار کشیدن تجمعی است و هر چه فرد طولانی‌تر سیگار بکشد، خطر ابتلا به بیماری‌های تهدید کننده زندگی او بیشتر می‌شود. اما ترک سیگار در هر سنی فوایدی برای سلامتی به همراه دارد. اگر سیگار را ترک نکنید مجبور هستید به فروشگاه تجهیزات پزشکی مراجعه کنید تا پول‌تان را صرف خرید تجهیزات پزشکی کنید. پس همین امروز باورهای غلط را کنار بگذارید تا پول‌تان هدر نرود.

نورمن اچ ادلمن، کارشناس ارشد پزشکی انجمن ریه آمریکا می‌گوید: «سلامتی شما حتی اگر سیگار را در ۷۰ سالگی ترک کنید، بهبود می‌یابد».

فواید این موضوع از روزی شروع می‌شود که سیگار را ترک می‌کنید. فیوره می‌گوید: «در عرض یک ماه، احساس می‌کنید هوای بیشتری تنفس می‌کنید، زیرا این اتفاق می‌افتد. در عرض یک سال، خطر حمله قلبی تا ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.»
به گفته انجمن سرطان آمریکا، سیگاری‌هایی که قبل از ۳۵ سالگی سیگار را ترک می‌کنند، ۹۰ درصد از خطر ابتلا به مشکلات سلامتی ناشی از استعمال دخانیات جلوگیری می‌کنند. سیگاری که قبل از ۵۰ سالگی آن را ترک می‌کند، در مقایسه با فردی که به سیگار کشیدن ادامه می‌دهد، خطر مرگ در ۱۵ سال آینده را به نصف کاهش می‌دهد.

باور اشتباه چهار: تلاش برای ترک سیگار به من استرس وارد می کند

درست است، ترک تنباکو استرس‌زا است. اما شواهدی وجود ندارد که استرس اثرات بلندمدت منفی داشته باشد.
در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد، سیگاری‌هایی که سیگار را ترک می‌کنند بهتر غذا می‌خورند، بیشتر ورزش می‌کنند و احساس بهتری نسبت به خودشان دارند. فیوره می‌گوید: «آن‌ها در موقعیت ذهنی بهتری هستند. امروزه بسیاری از سیگاری‌ها از این واقعیت که معتاد هستند و از بودجه خانواده پول صرف می‌کنند و به سمت سیگارهای کشنده می‌ریزند، متنفرند.»

باور اشتباه پنج: افزایش وزن ناشی از ترک سیگار به همان اندازه ناسالم است

سیگاری‌هایی که سیگار را ترک می‌کنند به طور متوسط ۱۴ پوند اضافه وزن پیدا می‌کنند. اما خطر ناشی از حمل وزن اضافی در مقایسه با خطر ادامه سیگار کشیدن ناچیز است. یک نمونه از خطرات سیگار کشیدن سرفه خشک است و پیدا کردن راه‌های درمان خانگی سرفه خشک در آینده مشکل بزرگی خواهد شد.

باور اشتباه شش: ترک ناگهانی بهترین شیوه است


برخی از افراد سیگاری فکر می‌کنند که ترک ناگهانی بهترین روش است و اراده تنها ابزار موثر برای مهار سیگار است. آن‌ها تا حدی درست می‌گویند، تعهد ضروری است. انجام مشاوره شانس موفقیت را تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهد و مصرف داروها این شانس را دو برابر می‌کند.

باور اشتباه هفتم: قطع سیگار به اندازه کافی خوب است

کاهش تعداد سیگار یک استراتژی موثر نیست. سیگاری‌هایی که سیگار را کم می‌کنند عمیق‌تر می‌کشند و هر سیگار را بیشتر طول می‌دهند. بنابراین با وجود اینکه سیگارهای کمتری می‌کشند، همان دود سمی را دریافت می‌کنند. فیوره می‌گوید: «داده‌ها نشان می‌دهند، تنها استراتژی ترک سیگار که به طور مداوم کار می‌کند، رسیدن به نقطه‌ای است که حتی یک پک هم نمی‌زند.»

باور اشتباه هشتم: من تنها کسی هستم که از سیگار کشیدنم آسیب می بینم

دود تنباکو به اطرافیان شما نیز آسیب می‌رساند. انجمن ریه آمریکا تخمین می‌زند که در ایالات متحده، دود سیگار باعث مرگ حدود ۵۰۰۰۰ نفر در سال می‌شود. فیوره می‌گوید، تخمین زده می‌شود، کسی که یک شیفت هشت‌ساعته در یک محیط دودی زندگی می‌کند، به اندازه یک بسته سیگاری در روز دود سمی استنشاق می‌کند.

باور اشتباه نهم: من یک بار سعی کردم ترک کنم و شکست خوردم، پس تلاش دوباره فایده ای ندارد

اکثر سیگاری‌ها قبل از ترک برای همیشه چندین بار تلاش می‌کنند. بنابراین اگر قبلا شکست خورده اید، اجازه ندهید که شما را از تلاش مجدد منصرف کند.

هر بار که افراد سیگار را ترک می‌کنند، چیزهایی یاد می‌گیرند که می‌تواند برای تلاش بعدی آن‌ها برای ترک مفید باشد. این جمله را با خود تکرار کنید و به خود انگیزه بیشتری دهید: «من دوست دارم بگویم اولین باری که سعی کردم ترک کنم تمرین بوده است، بار دوم تمرین و بار سوم یا چهارم… باید به تلاش خود ادامه دهم تا موفق شوم. زیرا من برای سلامتی خود و اطرافیانم ارزش قائل هستم».


کد مطلب: 789596

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/789596/۹-باور-اشتباه-مورد-سیگار-کشیدن-باید-بدانید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com