کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش مقام آمریکایی به اظهارات امیرعبداللهیان

5 بهمن 1400 ساعت 2:00

یک مقام آمریکایی بدون اعلام آمادگی برای عمل به تعهدات برجامی واشنگتن برای «مذاکره مستقیم با ایران» اعلام آمادگی کرد.


به گزارش جهان نیوز، در حالی که پیشرفت مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به انجام اقدامات عملی از سوی آمریکا وابسته است یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه آمادگی کشورش را برای «مذاکره مستقیم» با ایرن اعلام کرد.

علاوه بر این مقام وزارت خارجه آمریکا «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز شامگاه دوشنبه در کنفرانس خبری خود گفت که واشنگتن آماده مذاکرات مستقیم و فوری با ایران برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای است».

این اظهارات در واکنش به سخنان عصر امروز  «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مراسم اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه بیان شده است.

وزیر امور خارجه ایران در این نشست گفت: «طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام‌هایی را ارسال می‌کند که خواهان سطحی از مذاکره مستقیم با ایران است. مذاکرات ما با ۱+۴ است و مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا از طریق NonPaper و از طریق مورا و یکی دو کشور عضو برجام در وین است. گفت‌وگوهایی که بعضا در برخی از کانال‌های مجازی منتشر می‌شود که ایرانی‌ها در حال مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها هستند به هیچ وجه صحت ندارد، ولی در عین حال اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگو را با آمریکا داشته باشیم، آن را نادیده نخواهیم گرفت».

تحلیلگران معتقدند که آمریکایی‌ها با ارائه پیشنهاد برای گفت‌وگوی مستقیم، از یک سو به دنبال انداختن توپ در زمین ایران بوده و از طرف دیگر قصد دارند از این پیشنهاد به عنوان حربه‌ای برای شانه خالی کردن از مسئولیت‌های خود برای بازگشت به برجام استفاده کنند.

دولت جدید ایران تحت ریاست جمهوری «سید ابراهیم رئیسی» مذاکرات در وین را با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران آغاز کرده است اگر چه دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با اینکه مدعی است که به دنبال احیای توافق هسته‌ای سال 2015 بوده، اما همچنان سیاست فشار حداکثری دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق علیه ایران را حفظ کرده است.

یکی از مهمترین نکاتی که در مذاکرات کنونی میان ایران و گروه 1+4 در حال بررسی است، دریافت تضمین از آمریکا برای عدم خروج از توافق است، موضوعی که آمریکا هنوز با آن موافقت نکرده است. 

رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را علیه ایران در دستور کار قرار داد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.


کد مطلب: 789580

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/789580/واکنش-مقام-آمریکایی-اظهارات-امیرعبداللهیان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com