سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۳
۱

محل ولادت حضرت زهرا (س) کجاست؟ +تصاویر

يکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب: 789432
حضرت زهرا سلام‌الله علیها در خانه حضرت خدیجه سلام‌الله علیها در مکه مکرمه متولد شد؛ خانه‌ای که چندین بار فرشته وحی در آن نازل شد و پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله نیز تا هنگام هجرت در آنجا سکونت داشتند.
محل ولادت حضرت زهرا (س) کجاست؟ +تصاویر
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، حضرت زهرا سلام‌الله علیها فرزند پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و حضرت خدیجه سلام‌الله علیها است که در کتب تاریخ و احادیث سه تاریخ برای ولادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها ذکر شده است: بیستم جمادی‌الثانی سال پنجم قبل از مبعث، دهم جمادی‌الثانی سال پنجم بعد از مبعث پیامبر و بیستم جمادی‌الثانی سال دوم بعد از مبعث. بر اساس منابع تاریخی شیعیان، بانوی دو عالم در بیستم جمادی‌الثانی سال پنجم بعثت متولد شدند.
 
تصویری که به اتاق محل تولد حضرت زهرا (س) در خانه خدیجه (س) منتسب است

حضرت زهرا (س) کجا متولد شد؟/ چگونگی ولادت بانوی دو عالم
حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در مکه مکرمه و در خانه حضرت خدیجه به دنیا آمدند. شیخ صدوق در کتاب امالی درباره نحوه ولادت حضرت زهرا سام‌الله علیها از زبان امام صادق علیه‌السلام چنین نقل کرده است: «هنگامی که خدیجه با رسول خدا صلی الله علیه و آله ازدواج کرد، زنان مکه از وی کناره گیری، رفت و آمد خود را با او قطع کردند. خدیجه از این جهت غمگین شد تا چون فاطمه را حامله شد این جنین در شکم با خدیجه سخن می‌گفت و خدیجه را دلداری می‌داد. چندی از این ماجرا گذشت تا هنگام تولد فاطمه سلام‌الله علیها شد. خدیجه کسی را به نزد زنان قریش فرستاد و از آنها خواست تا به خانه او آیند و هنگام ولادت فاطمه (س) او را کمک دهند. ولی زنان برای خدیجه پیغام دادند که تو به سخن ما گوش نکردی و با یتیم ابوطالب که مالی نداشت ازدواج کردی، ما نیز به کمک تو نخواهیم آمد. خدیجه از این پیغام غمگین شد و در حال غم و اندوه به سر می‌برد که به ناگاه چهار زن گندمگون بلند قامت را که همچون زنان بنی‌هاشم بودند، مشاهده کرد که بر وی وارد شدند. خدیجه از دیدن ایشان نگران شد. اما یکی از آن چهار زن به سخن آمده، گفت: ای خدیجه نترس و محزون مباش که پروردگار تو ما را فرستاده و ما خواهران تو هستیم. من ساره همسر ابراهیم خلیل هستم و این آسیه دختر مزاحم (همسر فرعون) است که همدم تو در بهشت خواهد بود و آن دیگر مریم دختر عمران و چهارمی کلثوم دختر موسی بن عمران است. خدای تعالی ما را فرستاد تا در وضع حمل به تو کمک دهیم. یکی از آنها طرف راست خدیجه و یکی طرف چپ او و دیگری روبروی او و چهارمی پشت سر او نشستند. در آن حال فاطمه سلام الله علیها متولد شد در حالتی که پاک و پاکیزه بود.

چون روی زمین قرار گرفت، چنان نوری از او فروتابید که تمام خانه ‌ا را نور داد و در مشرق و مغرب زمین جایی نماند مگر این که همه را روشن کرد و در آنجا تابید».
 

مکان‌های احتمالی خانه حضرت خدیجه (س)
خانه حضرت خدیجه چنین مکان پرفضیلتی بود. حتی گفته می‌شود که پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله تا هنگام هجرت در آن خانه سکونت داشتند و در آنجا جبرئیل فرشته وحی چندین بار نازل شده است. البته بر اساس برخی از منابع، پس از هجرت پیامبر صلی الله علیه و آله، عقیل به این خانه رفت و بعدها هم این خانه که قداست خاصی داشت، به مسجد تبدیل شد.

هم‌اکنون اثری از خانه حضرت خدیجه سلام‌الله علیها نیست. با این وجود، ۲ نقطه به عنوان خانه حضرت خدیجه سلام‌الله علیها عنوان شده که یکی نزدیک مروه و در محلی نزدیک مسعی است و دیگری از سمت خیابان غزوه و کمی بالاتر از مروه که به جودریه معروف است. البته در بسیاری از کتب شیعه، اولی به واقعیت نزدیک‌تر است.
 
مکانی که گفته می‌شود محل اقامه نماز پیامبر (ص) در خانه خدیجه (س) بوده است

درباره دوران کودکی حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها اطلاعات کمی وجود دارد. با این حال حضرت زهرا سلام‌الله علیها در سال دوم هجرت با امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام ازدواج کرد و حاصل این ازدواج فرزندانی چون امام حسن و حسین علیهم‌السلام و حضرت زینب و ام‌کلثوم سلام‌الله علیها است.

میراث معنوی حضرت زهرا (س) چیست؟
 پیامبراعظم صلی‌الله علیها و آله، حضرت فاطمه سلام‌الله علیها را به عنوان برترین زن دو عالم معرفی و حتی در روایتی فرمودند: خشنودی فاطمه سلام‌الله علیها، خشنودی من و خشم او، خشم من است. سوره کوثر، آیه تطهیر، آیه مودت و آیه اطعام و احادیثی چون حدیث بضعه در شأن و فضیلت فاطمه سلام‌الله علیها نازل و نقل شده‌اند. همچنین تسبیحات حضرت زهرا مصحف فاطمه و خطبه فدکیه بخشی از میراث معنوی حضرت زهرا سلام‌الله علیها است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سلام بر مادر مهربانمان