جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

چگونه می‌توان فاطمی زندگی کرد؟

يکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب: 789430
سیره زندگی حضرت زهرا (س) تنها به عصر خود تعلق نداشت، بلکه الگویی برای همه عصرهاست.
چگونه می‌توان فاطمی زندگی کرد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، بحث از حضرت فاطمه زهرا علیها السلام، بحث درباره زنی است که نقش‌های متعددی را در زندگی ایفا کرده و با اینکه عمری محدود و کوتاه داشت و دوران زندگی‌اش بسیار اندک بود، ولی تاریخ حیاتش به گونه‌ای است که هر ورقی از آن برای ما و آیندگان درس زندگی است. آن بزرگوار تنها به عصر خود تعلق نداشت، بلکه الگویی جاویدان برای همه عصرهاست.

به همین بهانه و به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت زهرا (س)، در گفتگو با حجت الاسلام رضا محمدی به بررسی شیوه زندگی آن حضرت برای تربیت نسل صالحه پرداخته ایم که در ادامه می خوانید:

حضرت فاطمه زهرا (س) تا چه اندازه می‌توانند الگوی مناسبی برای زنان جامعه ما باشند؟
فاطمه زهرا (س) از هر حیثی الگوی برجسته‌ای برای زنان در سراسر جهان هستند. چه از لحاظ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و چه از لحاظ مذهبی، عرفانی و عبادی. به طوری که حضرت حجت بن الحسن (عج) فرمودند: «وَ فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لِی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ». (فاطمه دختر رسول خدا (ص) برای من اسوه و الگویی نیکوست». ایشان هر شب و روز پیوسته در حال عبادت خدا بودند و همه امور را با حب و رضایت خدا می‌سنجیدند.

ازدواج حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان تنها دختر پیامبر اسلام چگونه بود؟
ایشان خواستگارهای متعدد و زیادی از بزرگان شهر داشتند. پیامبر (ص) پاسخ خواستگار را به عهده خود حضرت فاطمه زهرا (س) قرار داده بودند. حتی ابوبکر و عمر نیز از ایشان خواستگاری کردند، اما ایشان به آنان پاسخ منفی دادند. تا اینکه پسر عموی پیامبر (ص)، حضرت علی ابن ابی طالب به خواستگاری ایشان آمدند. پس از مطرح کردن این موضوع حضرت فاطمه زهرا سکوت کردند. نغمه تکبیر پیامبر (ص) بلند شد: «اللّه اکبر! فاطمه راضی است. سکوت او نشانه رضایت اوست». واکنش فاطمه (ع) در برابر خواستگاران قبلی، برگرداندن چهره و اظهار ناراحتی بود، اما این بار با سکوت خود صد سخن گفت و روی خود را هم بر نگرداند. آن حضرت نزد علی (ع) که در انتظار پاسخ بود، برگشت و رضایت فاطمه (س) را خبر داد. مهریه حضرت هم حدود ۵۰۰ درهم بود که حضرت علی (ع با فروختن زره خود آن را تامین کرد و زندگی ایشان در ساده‌ترین حالت ممکن آغاز شد. حتی شش ماهه اول زندگی مشترکشان منزلی از خود نداشتند تا اینکه پیامبر (ص) کنار مسجد منزلی برایشان ساخت و در آن ساکن شدند. زندگی فاطمه (س) الگویی برجسته از ازدواج آسان برای دختران امروزی است.

حضرت زهرا (س) در راستای تربیت فرزندان و نسل صالحه چگونه عمل کردند؟
حضرت فاطمه زهرا (س) بیشتر صحبت‌های خود با فرزندانشان را در قالب اشعار توحیدی بیان می‌فرمودند، تا هم گیرایی بیشتر برای کودکان داشته باشد و هم آنان در هر لحظه به یاد پروردگار خویش باشند. ایشان در مجالس تفسیر قرآنی که برگزار می‌کردند، فرزندان خود را نیز همراه خود می‌بردند. تا جایی که حضرت زینب (س) در اسارت شام خطبه‌هایی که در سن چهار یا پنج سالگی از مادر آموخته بودند را قرائت فرمودند.

مادران امروزی چگونه می‌توانند حضرت زهرا (س) را الگو و اسوه خودشان قرار دهند؟
اولین قدم، رسیدن به شناخت و معرفت زیاد نسبت به ایشان است. تا زمانی که معرفت ایجاد نشود، محبت به ایشان هم ایجاد نمی‌شود و این روی فرزندانشان هم تاثیرگذار است. پس مادران با شناختی که از حضرت به دست می‌آورند، سعی در انتقال مفاهیم و الگوی ایشان به فرزندانشان داشته باشند و از نفوذی که روی فرزندانشان دارند در راستای ترویج این مفاهیم قدم بردارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *