کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماهیتابه گرانیت بهتره یا سرامیک

3 بهمن 1400 ساعت 14:23


انتخاب لوازم پخت و پز با کیفیت و سالم، دغدغه‌ی همه خانم‌های خانه دار و افرادی است که به آشپزی علاقه دارند. با توجه به بحث مهم خطرناک بودن ظروف تفلون برای استفاده طولانی مدت، اخیراً سایر جنس‌ها از جمله گرانیت و سرامیک هم در حال اضافه شدن به دایره انتخاب و خرید ما هستند.

موضوعی که در این مطلب قرار است به آن بپردازیم، مقایسه‌ی ماهیتابه‌های گرانیتی و سرامیکی است. ماهیتابه‌هایی که به‌دلیل جذابیت ظاهری و البته مشهور بودن به ظروف سالم، بیشتر مورد توجه هستند. پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا ضمن معرفی این دو محصول، ببینیم که نهایتاً کدام یک را بهتر است بخریم!

 

مزایا و معایب ماهیتابه گرانیت
اغلب ما پیش از انتخاب ظروف آشپزخانه و به‌ویژه در زمان خرید انواع ماهیتابه، در گام اول به سراغ بررسی مزایا و معایب آن کالا می‌رویم. به همین دلیل تصمیم داریم پیش از مقایسه ماهیتابه‌های گرانیت و سرامیکی، به معرفی مزایا و معایب این دو مدل ماهیتابه بپردازیم.

در مورد ماهیتابه های گرانیتی، تصور اغلب ما این است که این ظروف واقعاً از گرانیت ساخته شده‌اند، ولی این طور نیست! شکل ظاهری این ظروف کاملاً شبیه گرانیت است، چون سطح آنها سیاه‌رنگ و درون آنها به‌طور پراکنده دارای رگه‌های خاکستری یا سفید است. ولی هسته‌ی درونی این ماهیتابه‌ها از جنس فولاد ضدزنگ با پوشش شیشه ساخته شده است. این شیشه از ذوب لعاب چینی در دمای بسیار بالا به‌دست آمده و سطحی کاملاً نچسب ایجاد می‌کند. از مزایای ماهیتابه‌های گرانیتی می‌توانیم اشاره کنیم به:
  1. وزن سبک؛ ماهیتابه‌های گرانیتی وزن سبکی دارند و کار کردن با آنها راحت است.

    سالم بودن؛ پوشش داخلی این ظروف در فرآیند پخت و پز یا نگهداری از غذاهای اسیدی، از بین نمی‌رود.

    نچسب بودن؛ این ظروف به‌دلیل وجود پوشش شیشه‌ای، سطحی صاف و صیقلی دارند که کار پخت و پز و شستشوی آنها را آسان کرده است.

    انتقال مناسب حرارت؛ پخش گرما و انتقال آن در این ظروف بسیار عالی است.

    زیبایی ظاهری؛ زیبایی ظاهری، رنگ‌بندی متنوع این محصول و امکان ست کردن آن با سایر ظروف آشپزخانه از دیگر ویژگی‌های این ماهیتابه هاست.

    مقاوم در برابر زنگ‌زدگی؛ ماهیتابه‌های گرانیتی، به‌دلیل داشتن پایه‌ای از جنس فولاد ضد زنگ، هیچ وقت زنگ نمی‌زنند.
اما این محصول نقاط ضعفی هم دارد که باید بدانیم:  مزایا و معایب ماهیتابه سرامیک
به ماهیتابه‌هایی که با پوششی بر پایه‌ی خاک رس تولید می‌شوند، سرامیکی گفته می‌شود. تابه‌های سرامیکی یا بدنه‌ی آلومینیومی دارند که با سرامیک پوشیده شده، یا ظروفی ۱۰۰٪ از جنس سرامیک (ترکیب خاک‌رس و آب) هستند که در کوره پخته و لعاب داده شده‌اند. بیشتر ماهیتابه‌های سرامیکی موجود در بازار از نوع اول هستند. از مزایای ماهیتابه‌های سرامیکی می‌توانیم اشاره کنیم به:
  1. وزن سبک؛ ماهیتابه‌های سرامیکی وزن نسبتا سبکی دارند و کار کردن با آنها راحت است.

    سطح نچسب؛ سطح این تابه‌ها به‌دلیل صاف و صیقلی بودن، نچسب و شستشوی آنها راحت است.

    پخش حرارات مناسب؛ گرما سریعاً در کف یا داخل این ظروف پخش می‌شود و غذا ته نمی‌گیرد.

    تنوع طرح و رنگ؛ تابه‌های سرامیکی از نظر تنوع رنگ و طرح تقریباً تمام سلیقه‌ها را پوشش داده‌اند.

    شست و شوی راحت؛ این تابه‌ها در برابر لکه‌های غذا مقاوم هستند و شستن آنها با دست یا ماشین ظرفشویی راحت است.


  2.  
در خصوص معایب ماهیتابه‌های سرامیکی باید بگوییم که:
 
 مقایسه ماهیتابه گرانیتی و سرامیکی
اکنون که با مزایا و معایب هر دو محصول آشنا شدیم، نوبت آن می‌رسد که این دو تابه را با هم مقایسه کنیم. در ظاهر که تفاوت چندانی بین آنها وجود ندارد، ولی اگر کمی دقیق شویم متوجه خواهیم شد که:
  1. ‌های سرامیکی، در اثر ضربه قاشق فلزی ممکن است دچار ریزش پوشش لعابی سطحی شوند و بعد از مدتی خاصیت نچسب بودن خود را از دست بدهد؛ ولی ماهیتابه‌های گرانیتی کاملاً مقاوم هستند.

    ‌های سرامیکی تنوع رنگ، مدل و طرح بالایی دارند و برای خرید جهیزیه فوق العاده ایده آل و جذاب هستند. ولی ظروف گرانیتی تنوع رنگ یا مدل کمتری دارند و بیشتر برای مصارفی خریداری می‌شوند که ظاهر ظرف چندان مهم نباشد.

    شستشوی هر دو ماهیتابه راحت است، ولی ظروف گرانیت بیشتر با ماشین ظرفشویی سازگار هستند. ما شستن ظروف سرامیکی را در ماشین ظرفشویی توصیه نمی‌کنیم، زیرا بعد از مدتی شروع به پوسته پوسته شدن کرده و پوشش لعابی آنها کنده می‌شود.

    شکستن ماهیتابه‌های گرانیتی تقریباً غیرممکن است. ولی اگر تابه‌های سرامیکی از دست ما بیفتند، ممکن است بشکنند، ترک بخورند یا پوشش لعابی آنها بریزد.

    ظروف سرامیکی در مقایسه با تابه‌های گرانیتی، گرما را بهتر پخش و حفظ می‌کنند و غذاها در این ظروف برای مدت طولانی‌تری گرم می‌ماند. این ویژگی برای روزهایی که مهمانی داریم، خیلی خوب است.

    ‌های سرامیکی در مقایسه با ظروف گرانیتی سنگین هستند و اگر حجم غذا زیاد باشد، حمل یا جابجایی آنها سخت می‌شود.

    پوشش داخلی هر کدام از این دو ظرف اگر آسیب ببیند، دیگر قابل استفاده نخواهند بود. چون برای سلامتی ضرر دارند.
 
 
 سخن پایانی
همان طور که با هم مرور کردیم، ماهیتابه‌های گرانیتی و سرامیکی هر دو خوب و کاربردی هستند، ولی انتخاب هر یک از آنها اول به سلیقه و بعد به هدف ما از خرید آنها بستگی دارد. البته باید دقت کنیم همان قدر که انتخاب نوع ماهیتابه مورد نیاز ما مهم است، انتخاب فروشگاه یا مرکز خرید معتبر برای تهیه کالای با کیفیت هم اهمیت دارد. فروشگاهی که تنوع محصولات و مارک‌ها، قیمت‌های مناسب و رقابتی، کیفیت ارائه خدمات و احترام به مشتری جزو ویژگی های مثبت آن باشد.

اگر از طرفداران خرید آنلاین هستید، پیشنهاد ما هوم پارسی است. فروشگاه اینترنتی هوم پارسی یکی از بزرگترین و معتبرترین فروشگاه‌های آنلاین انواع لوازم آشپزخانه، از جمله ماهیتابه‌های گرانیت و سرامیک است. شما می‌توانید در هر لحظه و از هر کجای ایران با مراجعه به نشانی homeparsi.com، محصول مورد نظرتان را به‌صورت آنلاین سفارش دهید و در سریع‌ترین زمان آن را تحویل بگیرید.


کد مطلب: 789425

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/789425/ماهیتابه-گرانیت-بهتره-یا-سرامیک

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com